تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799180157




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نورمحمد درپور استاد موسیقی نواحی درگذشت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نورمحمد درپور استاد موسیقی نواحی درگذشت مشهد - ایرنا - استاد نورمحمد درپور دوتار نواز، خنیانگر خراسانی و از استادان بنام موسیقی نواحی ایران، شامگاه بیست و هشتم اسفند ماه بر اثر بیماری سرطان در مشهد درگذشت.


به گزارش ایرنا، درپور که مدتها بود به بیماری سرطان روده دچار شده و امسال نیز به دلیل مشکلات قلبی و سکته تحت درمان بود، شامگاه بیست و هشتم اسفند ماه چشم از این جهان فروبست.
نور محمد درپور نوازنده و خواننده موسیقی عرفانی ناحیه تربت جام که از شهرت جهانی برخوردار است، آبانماه امسال نیز به دلیل سکته قلبی و مغزی در بیمارستان قائم مشهد بستری شده بود.
نورمحمد درپور، خنیاگر، راوی و نوازنده دوتار سال 1311در روستای «سرخ سرا» از توابع «باخرز» منطقه تربت جام و روستای یادگار، دیده به جهان گشود، او آموزش دوتار و روایت های حماسی و تغزلی موسیقی منطقه خراسان را نزد اساتید نامی منطقه حاج جهـانگیـر خان، حاج مـرتضی پـری، حاج عبدالحمید رسولی، ملا داد خدا کبودانی و ملا یاسین مریدار آموخت و سبک های خوانندگی حلقه ذکر را از خلیفه ملا سلـطان و ملا پایند بلوچ فراگرفت.
وی مثنوی خوانی را از بزرگانی همچـون ملا مقـری و آخوند ملا مخـتار و غزل خوانی را از مولاداد هزاره پل بندی و حاج لطف الله هزاره آموخت.
درپور همانند بسیاری دیگر از خنیاگران و راویان موسیقی مناطق از طریق جشنواره موسیقی فجر و نیز جشنواره­ های آیینه و آواز، موسیقی حماسی و نیز جشنواره موسیقی نواحی کرمان و جشنواره های ذکر و ذاکرین به جامعه موسیقی معرفی شد و سپس به عنوان نوازنده ای صاحب سبک و شیوه اجراهای متعددی را در کشورهای خارجی به صحنه برد.
اجرای او در جشنواره موسیقی مقدس برلین در سال 2002 که به همراه محمدرضا درویشی و فرید سلمانیان در جشنواره حضور یافته بودند، تماشاگران را سخت تحت تاثیر قرار داد.
او از معدود بازماندگان صاحب سبک در منطقه جنوب خراسان بود که گنجینه ای از نغمه­ های شفاهی موسیقی این مناطق را در سینه داشت و می توان او را نماد موسیقی عرفانی منطقه تربت جام و خراسان به شمار آورد که در روایت هایش همه گاه از شعر شاعران و عارفان نامی این منطقه استفاده کرده است که از جمله آن ها می توان به شاعران و عارفانی چون حاج قاضی جلال الدین فقهی سلجوقی، ملا عبدالرئوف مجیدی شیخ احمد جامی، مولاناعبدالرحمن جامی اشاره کرد.
درپور طی سفر به کشورهای آلمان و هلـند توانست موسیـقی عرفـانی تربت جـام را به خوبی به جهانیـان معرفی کند، از درپور آلبومی تحقیـقاتی نیز درباره موسیقی خراسان منتشر شده است.
او آثاری را نیز در واحد موسیقی مرکز خراسان رضوی اجرا کرده است که از آنجمله می ­توان به مقام­های «خالق یکتا»، «صـمدا» و «حکایت احمد جامی» اشاره کرد.
نورمحمد درپور در جایی درباره آموختن هنر موسیقی گفته است: «دوتار را خودم یاد گرفتم. آنقدر زدم تا یاد گرفتم. آواز را اما پیش چندتا از استادان قدیمی آموختم. ملایاسین مریدار، ملادادخدا، ملاعیسی کبودانی، استادانم بودند. هزاران بیت از حفظ دارم که همه و همه یاد خداست…»
اجرای تصویری «غزل کوچه باغی – باش تا حسن نگارم خیمه بر صحرا زند» از جمله کارهای شناخته شده نورمحمد درپور به شمار می ­ رود.
7498/1211



29/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن