تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803769464




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خط خوردگان جشنواره چه کسانی هستند؟ /ماجرای جن گیری در سینمای کشور


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
خط خوردگان جشنواره چه کسانی هستند؟ /ماجرای جن گیری در سینمای کشور
گزارشی از مهمترین فیلم های جامانده از جشنواره
خط خوردگان جشنواره چه کسانی هستند؟ /ماجرای جن گیری در سینمای کشور سوژه فیلم قدکچیان از سوی دبیرخانه جشنواره ملتهب تشخیص داده شد و برای همین فیلم نتوانست راهی جشنواره شود.


گروه فرهنگ و هنر فرهنگ نیوز: جشنواره سی و سوم فیلم فجر را می بایست یکی از کنترل شده ترین جشنواره های تاریخ دانست. جشنواره ای که دبیرش برای آنکه کمترین حاشیه برای جشنواره تحت مدیریتش و البته لغزان شدن کرسی دبیری اش رخ ندهد تا توانست سعی کرد جلوی ورود آثار ولو با اندکی انتقادهای سیاسی-اجتماعی را بگیرد و به این ترتیب هرچند جشنواره اش به طور نسبی هم که شده بی دردسر برگزار شد، اما در عین حال یکی از کم رونق ترین جشنواره های تاریخ را در کارنامه سی و ساله فجر به جای گذاشت.مشکل اصلی دبیرخانه حواشی مختلفی بود که در جشنواره سی و دوم و بر سر اکران چند فیلم بحث برانگیز ایجاد شده بود؛ اما دبیرخانه جشنواره سی و سوم به جای کنار گذاشتن همان یکی دو فیلم بحث برانگیز سعی کرد تقریبا چندین و چند فیلم را که بعضی از آنها حداقل مشکل را داشتند از جشنواره کنار بگذارد. *"استراحت مطلق" از بقیه جلو زدالبته که جشنواره تمام شد و حالا تهیه کنندگان آثار کنارگذاشته به دنبال گرفتن پروانه نمایش آثار خود و البته روانه اکران کردن آنها هستند. از جمله آثار راه نیافته به جشنواره امسال "استراحت مطلق" تازه ترین فیلم عبدالرضا کاهانی بود که زودتر از بقیه خط خوردگان جشنواره از هفته گذشته روی پرده رفت.

البته که فیلم با لحاظ کردن چندین مورد ممیزی و گذاشتن شرط سنی برای تماشای آنکه افراد بالای 14 سال مجاز به دیدن آن هستند، روی پرده رفته است. فروش فیلم هم به واسطه کنجکاوی مخاطبان برای تماشای یک فیلم خط خورده از جشنواره  و البته حضور رضا عطاران به عنوان بازیگر اصلی نسبتا خوب بوده است. اما به لحاظ کیفی بسیاری از منتقدان فیلم را اثری تازه در کارنامه کاهانی به شمار نیاورده و آن را کاملا در امتداد "بیخود و بی جهت" می پندارند. *"دلم می خواد"؛ تلاش فرمان آرا برای گرفتن اکران دوم نوروز"دلم می خواد" بهمن فرمان آرا دیگر فیلم مهمی است که از حضور در جشنواره خط خورد؛ البته روایتی که فرمان آرا کارگردان و علی تقی پور تهیه کننده کار درباره دلایل خط خوردن ارائه کردند با هم تفاوت داشت و همین تفاوت در بیان یک ماجرا بود که باعث شد بیش از پیش بحث ممیزی های وارده به اثر باشد که به عنوان دلیل خط خوردن چشمگیر باشد.سوابق سینمایی فرمان آرا بر کسی پوشیده نیست و البته که او همان کسی است که یکی از فیلمفارسیهای به شدت هرزه نگارانه سینمای پهلوی را به کارگردانی پ.ص تهیه کرده بود. فرمان آرا در آثاری که بعد از انقلاب ساخته و از جمله "خانه ای روی آب" هم بدش نمی آمده که هرازگاه طعنه های سیاسی خاص خود به نظام را در زبان کاراکترهای فیلمهایش جاری سازد.بر همین اساس طبیعی بود که "دلم میخواد" هم صرفاً با لحاظ کردن ممیزی باشد که پروانه نمایش بگیرد.  تقی پور مترصد آن است که "دلم میخواد" را که محمدرضا گلزار هم در آن ایفای نقش کرده در اکران دوم نوروز روی پرده بفرستد. *"تابو" در راه جشنواره های خارجی"تابو" تازه ترین ساخته خسرو معصومی که به مانند سایر آثارش داستانش در دل طبیعت شمال می گذرد دیگر فیلم مهمی بود که از حضور در جشنواره فجر بازماند. این فیلم هم مانند دیگر خط خوردگان جشنواره، ممیزی های خاص خود را داشت. با این تفاوت که ممیزی این فیلم بیشتر از آن که سیاسی باشد اجتماعی بود.معصومی در "تابو" رفتارهای سنت گرایانه ای را نقد می کند که به برخی مردان اجازه می دهد با داشتن زن و فرزند و البته عدم توانایی ایجاد عدالت در برخورد با زوجین، همسر دوم و سوم اختیار کنند و به همین دلیل فیلم به جشنواره راه پیدا نکرد.با این حال معصومی درصدد است که فیلمش را بعد از رونمایی در یک جشنواره معتبر خارجی احتمالاً در پاییز در داخل اکران کند. *"روح"؛جن گیری قدکچیان در شبکه خانگی؟کامران قدکچیان دیگر فیلمسازی بود که آخرین ساخته اش "روح" به جشنواره راه نیافت. قدکچیان که به لحاظ تکنیکی یکی از کاربلدان سینمای ایران است در "روح" به سراغ ژانر هارور یا ترسناک رفته است و کوشیده است داستانی درباره جن گیری را به تصویر بکشد.

البته چنان که خودش گفته است در روایت این داستان وی مشاور مذهبی داشته و کاملا منطبق با آموزه هایی که در دین اسلام درباره جن وجود دارد رفتار کرده است اما به هر حال سوژه فیلم از سوی دبیرخانه جشنواره ملتهب تشخیص داده شد و برای همین فیلم نتوانست راهی جشنواره شود.قدکچیان مترصد است که اگر فیلمش نتواند در زمانی مناسب روی پرده برود در زمانی مناسب و با تیراژی گسترده آن را در شبکه خانگی عرضه کند. *"دلتا ایکس"؛ تلخی بی پایان کار دست امینی دادعلیرضا امینی بعد از "هفت دقیقه تا پاییز" که به اعتقاد بسیاری یک شروع دوباره برایش بود "انتهای خیابان هشتم" را ساخت؛ فیلمی که کپی برداری آن از عناصر سینمای فرهادی کاملا واضح بود ولی در پایان بندی کارگردان به جای آن که به واقع گرایی متکی باشد بر فانتزی سازی تمرکز کرده بود. همین شد که فیلمش چنان که باید از سوی منتقدان هم مورد توجه قرار نگرفت.با این حال امینی بی توجه به این امر فیلمهای بعدی اش "بلوک نهم خروجی دوم" و "دلتا ایکس" را نیز کاملاً منطبق با همه وجه تلخی و تیرگی عجیب و غریبی ساخت که بر زندگی کاراکترها سایه انداخته و انگاری فقط مرگ است که می تواند زندگی آنها را متحول کند.

"دلتا ایکس" به دلیل همین تلخی بی پایان از جشنواره بازماند و گویا برای دریافت پروانه نمایش نیز چندین مورد اصلاحیه به فیلم وارد شده است؛ اصلاحیاتی که حدوداً نیم ساعتی از زمان فیلم را شامل می شوند و همین نیز باعث شده امینی تا حالا با این اصلاحیات موافقت نکند. *"نهنگ عنبر"؛ یک نیمه حذف شده از شهرک دفاع مقدسفیلم تازه سامان مقدم هم دقیقاً وضعیتی را داشت که فیلم کاهانی با آن روبرو شده بود؛ یعنی ممیزی های وارده به فیلم باعث کنار گذاشته شدن آن از جشنواره شد. اما برخلاف کاهانی که این ممیزی ها را جار زد مقدم در یک ترفند تبلیغاتی از این گفت که فیلمش به لحاظ فنی کارهایی دارد که باعث می شود به جشنواره برسد.مقدم زمان برگزاری جشنواره را هم مجالی کرد برای گپ و گفت با اعضای شورای پروانه نمایش و چانه زنی بر سر کم کردن حذفیات وارده به فیلم و در نهایت نیز موفق شد نیمی از نماهایی که در ابتدا مقرر شده بود حذف شود را به فیلم بازگرداند. 

این نماها در شهرک سینمایی دفاع مقدس می گذرد و در آن بازیگر اصلی "نهنگ عنبر" رضا عطاران را در شرایطی می بینیم که به عنوان یک سرباز فراری به خط مقدم اعزام شده است!"نهنگ عنبر" اخیراً  پروانه نمایش گرفت و البته یکی از مدعیان اکران عیدفطر است.



93/12/28 - 11:32 - 2015-3-19 11:32:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن