تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802369052




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقرون به صرفه شدن کشاورزی، رویکرد موثر در مبارزه با زمین خواری است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاندار گیلان: مقرون به صرفه شدن کشاورزی، رویکرد موثر در مبارزه با زمین خواری است رشت - ایرنا - استاندار گیلان با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم حراست از جنگل ها و مراتع گفت: رویکرد موثر مبارزه با زمین خواری و تغییر کاربری اراضی، مقرون به صرفه کردن اقتصاد کشاورزی است.


محمدعلی نجفی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به محدودیت زمین در گیلان و برخی تغییر کاربری های اراضی کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و مبارزه با پدیده زمین خواری به طور جدی در گیلان دنبال می شود.
وی یادآور شد: نخستین جلسه مبارزه با زمین خواری در اردیبهشت امسال برگزار و اهمیت این موضوع به شهرداران و فرمانداران ابلاغ شد و از بخش های قضایی نیز خواسته شد رسیدگی به این پرونده ها را در اولویت قرار دهند.
استاندار گیلان با یادآوری آیین نامه ابلاغ شده از سوی معاون اول رییس جمهوری به وزیران جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در تیرماه امسال برای مقابله با پدیده زمین خواری گفت: با این ابلاغیه، بار دیگر بر لزوم مبارزه با پدیده زمین خواری تاکید شد و جلسات مرتبط با این موضوع همچنان فعال است.
نجفی تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت حراست از جنگل ها و مراتع را فصل الخطاب خواند و ادامه داد: با تاکیدات معظم له، تکلیف همه دستگاه ها مشخص شد و تمامی نهادهای مربوطه در استان نیز در همین راستا هدایت می شوند.
وی نظارت بر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و مبارزه با پدیده زمین خواری را یکی از راه ها خواند و افزود: باید در کنار این نظارت، زمینه مقرون به صرفه شدن نگهداری زمین را برای باغدار و کشاورز فراهم کنیم.
به گفته نجفی، اگر کشاورزی مقرون به صرفه نشود، به طور قطع کشاورز به هر شکلی زمین خود را تبدیل به مسکونی و ویلا می کند یا آن را به فروش می رساند حال این که باید در این اندیشه باشیم که کشاورزان، به سمت تولید محصول با صرفه اقتصادی سوق داده شوند و این امر، نیازمند انجام کار فرهنگی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی هفدهم اسفند در دیدار مسوولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، حراست از جنگل ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاه های مرتبط دانستند و با اشاره به دیدگاه اسلام در خصوص اهمیت حفظ زمین و ثروت های عمومی کره خاکی گفتند: اسلام و ادیان الهی همواره بر لزوم احساس مسوولیت انسان در قبال طبیعت و حفظ تعادل میان انسان و طبیعت تاکید کرده اند زیرا عامل اصلی بروز مشکلات زیست محیطی بر هم خوردن این تعادل است.
ایشان به جنگل ها و مراتع به عنوان ریه های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک اشاره و از دست اندازی افراد سودجو به جنگل ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تاسف شدید کردند و افزودند: دستگاه های مسوول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.
معظم له پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسایل رنج آور و اسف بار دانستند و تاکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.
معاون پارلمانی رییس جمهوری نیز از برنامه های وسیع دولت برای مبارزه با فساد و بویژه زمین خواری، جنگل خواری و کوه خواری در استان های شمالی خبر داده و تصریح کرده است: دولت از آغاز با دستور رییس جمهوری و مسوولیت معاون اول، مساله مبارزه با فساد به طور عام و مبارزه با بحث زمین خواری، تخریب جنگل و به تعبیر رهبر معظم انقلاب حتی کوه خواری را در دستور کار قرار داده است.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری هشتم تیرماه امسال در دستورالعملی به وزیران جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت خواستار مقابله و برخورد جدی این سه وزارتخانه با پدیده زمین خواری شد و تاکید کرده بود هر دستگاه، گروهی را مامور کند تا تمام قراردادهای اراضی ملی و دولتی واگذار شده، مورد رسیدگی قرار گیرد.
استاندار گیلان نیز اردیبهشت ماه امسال در نامه ای به فرمانداران و شهرداران ابلاغ کرد ضمن نظارت دقیق از تغییر کاربری زمین های کشاورزی جلوگیری و با متخلفان برابر قانون برخورد کنند.
در نامه محمدعلی نجفی با یادآوری جایگاه گیلان در تولید مرغوب ترین محصولات کشور آمده است: به دلیل سودجویی افراد متخلف در خرید اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیرمجاز تغییر کاربری ها آفت اصلی این زمین هاست.
وی تاکید کرده است: صدور هرگونه مجوز یا پروانه ساخت و تامین و واگذاری خدمات و تاسیسات زیربنایی مانند آب و برق و گاز و تلفن از سوی دستگاه های ذیربط در اراضی زراعی و باغ ها که به صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده شده اند، ممنوع است.
جنگل های هیرکانی به عنوان تنها باقیمانده رویشگاه های جنگلی دوران سوم زمین شناسی که بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند، از موهبت های الهی برای استان های شمالی است.
وسعت این جنگل ها 94 میلیون هکتار است که در طول سواحل جنوبی دریای خزر و شیب شمالی رشته کوه های البرز واقع شده و این جنگل ها علاوه بر داشتن تنوع زیستی با اهمیت و چشم اندازهای ارزشمند، دارای اهمیت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بی نظیر است که متاسفانه در دهه های اخیر با برخی تهدیدات مواجه شده اند.
پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی با همکاری برنامه عمران ملل متحدد (UNDP) و با حمایت تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) در چهار محدوده پایلوت به وسعت 120 هزار هکتار در استان های گیلان، مازندران و گلستان در حال اجراست.
استان گیلان 564 هزار هکتار جنگل و 222 هزار هکتار مرتع دارد.ک/3
7296/2007



27/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن