تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804051014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چهارمحال و بختیاری و سفر به بام زیبایی های ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چهارمحال و بختیاری و سفر به بام زیبایی های ایران شهرکرد - ایرنا - بهار ، نرم نرمک از پنجره سرک می کشد و با انگشت بارانی خود به شیشه آسمان می زند.


بهار با چارقدی از شکوفه های سپید میان زرد، از باغها می گذرد و کوزه ای پر آب را از رودخانه می آورد تا کم کم، نوروز را روی طاقچه و کنار قرآن و سبزه بنشاند.
صدای ساز نوروزی را نخستین بار چهارمحالی ها برای رادیو کوک کردند، همان صدایی که زمان سال تحویل از نای سرنای نوروزی علی اکبر مهدی پور در شهرکرد برای همه ایرانیان پخش شد.
علی اکبر مهدی پور، نوازنده سرنا و کرنا در دهه 60 نخستین بار نوای نوروزنامه را نواخت که این آهنگ، هنوز هنگام آغاز سال نو پخش می شود و این نوا جایگزین نقاره زنی مشهدی ها شد.
چهارمحال و بختیاری برای نوروز، رختهای رنگینش را بر تن کرده است، درخت ها خودآرایی می کنند و شکوفه ها به حرف درمی آیند.
آسمان چهارمحال و بختیاری در روزهای نزدیک به نوروز بسان گُنبد شیشه ای است که ابرها، مدام آن را با برف و باران پایان اسفندی، تمیز کرده اند.
شاید غلظت بالای اکسیژن ناب در چهارمحال و بختیاری موجب شده است گُنبد فیروزه ای استان، آبگینه شیشه ای ایران شود.
چهارمحال وبختیاری با مساحت 16 هزار و 532 کیلومتر مربع در جنوب غربی کشور قرار دارد و از شمال و شرق با اصفهان، از غرب با خوزستان از جنوب به کهگیلویه و بویراحمد و از شمال غرب با لرستان همسایه است.
چهارمحال و بختیاری که شبیه ترین نقشه را در میان استانهای کشور به نقشه ایران دارد، با دارا بودن 109 منطقه گردشگری طبیعی،325 جاذبه تاریخی و فرهنگی و24 نقطه انسان ساخت و 15 منطقه نمونه گردشگری، مینیاتوری از زیبایی های ایران است.
چهارمحال و بختیاری دارای 9شهرستان با 900 هزار نفر جمعیت شامل شهرستانهای اردل، بروجن، فارسان، شهرکرد، لردگان، کوهرنگ، کیار، بِن و سامان است.
اصالت فرهنگی این خطه، آن را به جشنواره فرهنگهای ایرانی مبدل کرده است و این استان زادگاه و دیار بسیاری از دلاوران اصیل ایران محسوب می شود.
سفر به چهارمحال و بختیاری، از نظر هزینه مصرف سوخت برای خانواده ها ارزانترین نوع گردشگری در نوروز است، چرا که یک خانواده با خودروی خود می تواند در طول نیمروز به سه اقلیم آب و هوایی سرد، معتدل و گرم سفر کند.
این خطه از نظر طبیعت و ویژگی های گردشگری دارای هر چهار فصل سال است و قرار گرفتن آن در بین دو منطقه گردشگری اصفهان و خوزستان، شرایط مناسبی را برای حضور گردشگران در چهارمحال و بختیاری فراهم کرده است.
حاشیه رودخانه زاینده رود از شهر توریستی چلگرد تا تالاب گاوخونی در اصفهان و تالاب زیبای چغاخور تا انتهای شهرستان بروجن، از ظرفیتهایی است که نقش مهمی در جذب گردشگران فصلی به این استان دارد.
باغستانهای حاشیه رودخانه زاینده رود در سامان، پارک استخر فرخشهر، چشمه وقت و ساعت، گرداب بِن، تالابهای بین المللی چغاخور و گندمان، چشمه برم لردگان، پارک های جنگلی، گردشگاه سیاسرد، چشمه زنه هفشجان، پارک جنگلی پروز، کانونهای گردشگری در شهرستانهای کوهرنگ، اردل، فارسان، شهرکرد، بروجن و لردگان، میزبان بیشترین گردشگران نوروزی استان است.
این استان بر فراز زاگرس میانی ایران قرار دارد و سرچشمه سه رود بزرگ کارون، زاینده رود و بخش کوچکی از دز است که برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده شده است.
چهارمحال و بختیاری از استانهای کوهستانی کشور است که حدود76 درصد وسعت آن را کوه ها و تپه ها و 24 درصد را دشت های آبرفتی و فلاتها تشکیل می دهد.
وجود20 رودخانه دائمی به طول 905 کیلومتر و چشمه های جوشان، در فصل بهار این استان را به یکی از نقاط اکسیژن ساز کشور تبدیل کرده است.
یکی از شگفتی های آیینه وار چهارمحال و بختیاری، تالاب بین المللی چغاخور است، تالابی که دوهزار و300 هکتار مساحت دارد و در دامنه ارتفاعات سه هزار و830 متری برآفتاب و کلار در نزدیک شهر بلدجی شهرستان بروجن قرار دارد.
فاصله تالاب چغاخور تا مرکز استان60 کیلومتر است و چشم اندازهای بدیع و پرواز پرندگان مهاجر و بومی، این تالاب را در زمره یکی از کانونهای مهم جذب گردشگر قرار داده است.
از دیگر آبگینه های این استان، چشمه دیمه سرچشمه اصلی زاینده رود قبل از ایجاد تونل های کوهرنگ در10 کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و مجاور روستای دیمه قرار دارد.
آب این چشمه از گواراترین آبهای جهان است و خواص درمانی نظیر جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه دارد.
مناطق زیبا و چشمگیر و فضاسازی اطراف چشمه، این جاذبه طبیعی را در ردیف یکی از زیباترین تفرجگاه های استان قرار داده که در فاصله یکصد کیلومتری شهرکرد است.
آبشار تونل کوهرنگ، مهمترین جاذبه به یادمانی نوروز برای سفر به سرزمین عشایر ایران است که از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ پدید آمده است.
از دیگر نگین های طبیعی چهارمحال و بختیاری آبشار شیخ علیخان است که رنگهای آن بوم طبیعت را نقش و نگار می اندازد.
زاینده رود که اسب خویش را برای تاختن در دشت زری زین کرده از زیر پل تاریخی زمانخان می گذرد، پل زمانخان از بناهای با ارزش و تاریخی چهارمحال وبختیاری است که دارای دو دهانه به طول 30 متر و ارتفاع 12 متر است.
پل زمانخان در پنج کیلومتری شهر سامان و 22 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری بر روی رودخانه زاینده رود بر دو پایه سنگی بنا شده است.
دیگر جاذبه آبی چهارمحال و بختیاری، گرداب بِن است که چون آفتاب در این دیار برآید، سویدای آبین آن نمایان می شود، این گرداب در شهر بِن و در حدود 25 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری آبنمایی می کند.
چشمه برم لردگان در160 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری و آبشار شورانگیز آتشگاه در لردگان نیز از دیگر آیینه های آبی سرزمین آبها برای مهمانان نوروزی است.
سیاسرد بروجن در60کیلومتری مرکز استان نیز انعکاسی از نور و آب است که درختانش در فصل بهاران رخ می شویند.
علاوه بر نگین های آبی شهر آسمان فیروزگون، جاذبه های تاریخی دیگر از جمله قلعه جونقان، قلعه چالشتر، جنگلهای بلوط بازفت، جنگلهای اردل و لردگان، تالابهای بین المللی چغاخور، گندمان و سولقان، بافت سنتی عشایری و روستاهای تاریخی نیز می تواند برای مهمانان نوروزی این استان، حلقه های یادگاری سفر را تکمیل می کند.
این خطه از ایران دارای 9 اقلیم مختلف از 11 اقلیم جهانی است و به سرزمین آبشارهای مینیاتوری برای توریست ها مشهور است.
وجود بافت سنتی و کوچ عشایر در فصل بهار، این استان را به اکوموزه بزرگ کشور تبدیل کرده و کوچ عشایر و زندگی عشایری و مناطق بکر این منطقه، گنجینه طبیعی ایران است.
استاندار چهارمحال و بختیاری از آماده شدن استان برای پذیرایی از مهمانان نوروز در 9 شهرستان استان خبر داده است.
قاسم سلیمانی دشتکی در گفت وگو با ایرنا افزود: مهمترین ویژگی گردشگری چهارمحال و بختیاری اکوتوریست طبیعی یا گردشگری طبیعت و جغرافیایی آن است که بیشترین جذابیت را برای مهمانان نوروزی این استان دارد.
به گفته وی، چهارمحال و بختیاری از نظر طبیعت و ویژگیهای گردشگری دارای هر چهار فصل سال است و قرار گرفتن آن در بین دو منطقه گردشگری اصفهان و خوزستان، شرایط مناسبی را برای حضور گردشگران در چهارمحال و بختیاری فراهم کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز از پیش بینی بیش از 85 برنامه در ستاد خدمات سفر استان در ایام نوروز خبر داد.
بهمن عسگری سوادجانی افزود: برنامه های این ستاد با اجرای مانور مشترک دستگاه های مسوول از 25 اسفند سال 93 در شهرکرد آغاز شده است.
وی برگزاری پنج نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی، برگزاری دوره آموزشی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، ایجاد پایگاه های امداد پزشکی، فعالیت پایگاه های امداد خودرو، اطلاع رسانی از طریق رادیو وتلویزیون و پایگاه های اطلاع رسانی هلال احمر و برپایی سفره هفت سین در موزه ها، قلعه ها و ورودیهای استان را از دیگر برنامه های این ستاد دانست.
وی گفت: شش برنامه جدید و متنوع نسبت به سالهای گذشته شامل احصاء آمار از طریق سایت با مشارکت دستگاه های ارائه دهنده آمار، برپایی نمایشگاه و بازارچه سوغات و صنایع دستی، طراحی شش نماد با مفاهیم انتزاعی و رئال متناسب با نوروز، اجرای طرح کوچ ایل بختیاری، ساخت ونصب 30 گلدان قوسی بزرگ در سطح شهرکرد و ساخت 300 لانه پرنده با همکاری اداره کل زندان در نوروز 94 اجرا خواهد شد .
عسگری سوادجانی افزود: با توجه به وجود زیرساختهای لازم، طبیعت بکر و آب و هوای مناسب، این استان آماده استقبال از گردشگران و میهمانان نوروزی است.
وی از برپایی 65 سفره هفت سین در 9 شهرستان استان به مناسبت نوروز 94 خبر داد و گفت: در هر شهرستان با توجه به موقعیت مناسب مکانی و در راستای نمایش این آیین باستانی و همچنین زیباسازی محیط، اقدامات لازم برای برپایی سفره های هفت سین صورت گرفته است.
عسگری سوادجانی با بیان اینکه از این مجموع، هفت سفره هفت سین در موزه ها، قلعه ها، ساختمان اداری و ورودی مرکز استان دایر خواهد شد، افزود: این امر با همکاری شهرداریها و دستگاه های عضو ستاد خدمات سفر اجرا می شود.
به گفته وی،در ایام نوروز 21هتل با ظرفیت 694 تخت در چهارمحال و بختیاری آماده ارائه خدمات به مسافران استان است و 23 مرکز اقامتی خصوصی و استیجاری شامل خانه و سوئیت با 105 اتاق و ظرفیت 224 تخت نیز برای میزبانی از گردشگران فراهم شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز از پیش بینی تمهیدات لازم برای اسکان بخشی از مسافران نوروزی استان در مدارس خبر داد.
علیرضا کریمیان افزود: مسافران نوروزی می توانند برای اسکان در مدارس استان به سامانه پذیرش اسکان میهمانان نوروزی به نشانی http://eskan.medu.ir مراجعه کنند.
وی گفت: برای میزبانی مطلوب از میهمانان نوروزی چهارمحال و بختیاری بیش از یکهزار و70 کلاس درس برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است.
وی گفت: این کلاسها در122مدرسه استان، ظرفیت پذیرش بیش از 9هزار نفر را دارد.
کریمیان اظهار کرد: این کلاسها به ترتیب به گروه های الف، ب و ج تقسیم بندی می شود که بر اساس تقسیم بندی به تجهیزاتی از قبیل فرش، موکت، پتو، بالش، تلویزیون، اجاق گاز، یخچال، حمام و آشپزخانه مجهزند.
وی افزود: در کلاسهای گروه های ب یخچال و تلویزیون خصوصی وجود ندارد و کلاسهای گروه ج نیز فقط پتو و موکت دارند.
کریمیان اظهارکرد: اولویت اسکان مدارس استان فرهنگیان شاغل و بازنشسته و در مرحله بعد کارکنان و بازنشستگان لشگری و کشوری است و در صورت وجود ظرفیت خالی، در اختیار عموم مسافران قرار می گیرند.
ازهم اکنون برای تنفس اکسیژن خالص در نوروز 94 به سرزمین آسمان آبگینه ای چهارمحال و بختیاری بیایید و هوای تازه را استشمام کنید.
گزارش از: محمود رییسی
2097/6014/6027









27/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن