واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار پنجشنبه 21 مرداد 1389 تعداد مشاهده : 180 نجفي: «مدرنيسم» روح ادبيات فرانسه است خبرگزاري فارس: رضا نجفي گفت: «مدرنيسم» روح ادبيات فرانسه است و ادبيات فرانسه به مدرن شدن و جديد شدن گرايش دارد. به گزارش خبرنگار فارس، نشست بررسي تاريخ ادبيات فرانسه از سلسله نشستهاي ادبيات ملل عصر با حضور رضا نجفي در سراي اهل قلم برگزار شد. رضا نجفي، منتقد و مترجم در ابتداي نشست با اشاره به نحوه اين بررسيها گفت: در اين برنامه به معرفي نويسندگان و آثار برجسته آنها و جريانهاي مهم هر كشور، ويژگيهاي ادبيات و تفاوت ادبيات كشورها و علت اين تفاوتها پرداخته ميشود. نجفي با بيان دو اصطلاح كاربردي «هگل» اظهار داشت: «روح ملي» و «روح زمانه» دو اصطلاح وي هستند كه در اين برنامهها از آن بسيار نام خواهيم برد. وي ادامه داد: روح ملي همان تفاوت ملتها با يكديگر است و هر ملت صاحب روح ملي خاص خود است، اين روح ملي باعث تفاوت در ادبيات هر كشور ميشود. نجفي در خصوص روح زمانه خاطرنشان كرد: هر زمانه داراي روح خاص خود است و در هر برهه روحيات كشورها و ملتها متفاوت است. وي در اين راستا با اشاره به نشست بررسي تاريخ ادبيات فرانسه تصريح كرد: سرچشمه ادبيات غرب، يونان باستان است. نجفي خاطرنشان كرد: شروع تاريخ ادبيات غرب با «ايلياد و اديسه» اين منظومه حماسي است، شروع تاريخ ادبيات هر كشور با شعر حماسي است و علت اين امر روح حاكم بر هر زمانه است كه شاعران را به نوع خاصي از شعر سوق ميدهد. وي با اشاره به اين مطلب كه فرانسه سبك كلاسيسم را از يونان تقليد كرده ابراز داشت: در قرون وسطي فلسفه، ادبيات و هنر به اندازه قابل توجهي متروك ميشوند و ما تنها شاهد سرودهاي مذهبي در سطح كليساها و اماكن مذهبي هستيم. در قرون وسطي با خلايي در تاريخ هنر و تاريخ ادبيات غرب روبرو هستيم، اما با آمدن انسان اين خلاء از بين ميرود. نجفي با اشاره به شروع كلاسيسم و رمانتيسم تصريح كرد: اين دو سبك از فرانسه آغاز نميشود، بلكه كاسيسم از يونان و منشاء رمانتيسم آلمان است و ادبيات كلاسيك فرانسه ادامه دهنده ادبيات كلاسيك يونان است. كلاسيسم و نئوكلاسيسم دو نوع اين سبك هستند كه كلاسيسم نمايشنامههاي يونان باستان و نئوكلاسيسم نمايشنامههاي تقليدي از يونان هستند و اين آثار هيچ گاه به عظمت آثار كلاسيك يونان نميرسند. وي ادامه داد: اروپا ديرهنگام ادبيات را آغاز ميكند و علت اين امر نداشتن استقلال زباني است، لاتيني و ژرمني دو شاخه اصلي زبان در اروپا هستند و هر يك از حوزههاي زباني به لحاظ مذهبي با يكديگر تفاوت دارند. نجفي خاطرنشان كرد: فرانسه به مدت طولاني از سبك كلاسيسم استفاده كرد، اما آلمان اينگونه نبود و علت اين امر لاتيني بودن كشور فرانسه و ژرمني بودن آلمان است؛ به همين دليل از لاتين جدا ميشود و به سوي رمانتيسم پيش ميرود؛ البته جغرافيا هم بر اين مسئله تاثيرگذار است و علت انشقاقهاي مذهبي تفاوتهاي قومي و محلي است. وي در ادامه به نامهاي اثرهاي مشهور در قرون مختلف پرداخت و افزود: 3 مضمون «جنگ»، «عشق»، «قراين» كه همان اتفاقات فراطبيعي مانند جادو و غيره است كه در رمانهاي فرانسه به چشم ميخورد. نجفي تصريح كرد: «گل سرخ» از معروفترين داستانهاي قرن 13 است، در اين داستان «راوي» همان «عاشق» و «گل سرخ» به عنوان «معشوق» است كه اين داستان بسيار به «شازده كوچولو» شباهت دارد. نجفي با بيان دوره روشنگري قرن 18 ادامه داد: دوره روشنگري ابزاري براي بيان مسايل فلسفي و اجتماعي است. وي در ادامه با اشاره به روح ادبيات فرانسه تاكيد كرد: «مدرنيسم» روح ادبيات فرانسه است و ادبيات فرانسه به مدرن شدن و جديد شدن گرايش دارد و اكثر مكتبها به غير از «كلاسيسم»، «اسپرسونيسم» و «رمانتيسم» زاده فرانسه هستند. نجفي ادامه داد: گونههاي ليبراليسم فرهنگي در فرانسه ديده ميشود و ما در اين كشور با يك فضاي باز مواجه هستيم به همين دليل سبكهاي مختلف در اين كشور رشد پيدا ميكند. نجفي با اشاره به قرن 18 خاطرنشان كرد: قرن 18 را قرن خرد و روشنگري ميگويند، «مشروطه» از دستاوردهاي جريان روشنگري است. وي با اشاره به نام «ويكتور هوگو» بيان داشت: ويكتور هوگو آخرين و برجستهترين چهره رمانتيك قرن 19 در فرانسه است. انتهاي پيام/و
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]