تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803786367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به تمدن ایران، زرستانی به نام خوزستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نگاهی به تمدن ایران، زرستانی به نام خوزستان اهواز - ایرنا - خوزستان با قدمت چند هزار ساله و وجود اقوام مختلف و آثار باستانی و مناطق زیبای طبیعی همواره چشم اندازی به منظور گذر بر تاریخ ایران برای گردشگران داخلی و خارجی بوده است.


به گزارش ایرنا، خوزستان در جنوب غربی ایران و در کرانه خلیج فارس مرکز استخراج نفت و پنجمین استان پر جمعیت ایران است.
ج‍م‍‍ع‍ی‍ت ک‍ن‍ون‍‍ی استان خوزستان چ‍‍ه‍‍ار م‍ی‍ل‍ی‍ون و 500 ه‍ز ار ن‍ف‍ر ب‍ر آورد ش‍ده ک‍ه 33 درص‍د آن را روس‍ت‍‍ای‍ی‍‍ان ت‍ش‍ک‍ی‍ل م‍‍ی ده‍ن‍د.
خوزستان مناطق بکر و دیدنی زیادی دارد که از آن جمله می توان به وجود تالاب هورالعظیم، شادگان، باتلاق ها، نی زارها و سواحل زیبای خلیج فارس در جنوب آن، کوه های بلند و برف گیر در تمامی نقاط شمالی و جلگه بسیار پست و گرم شرق این استان اشاره کرد.
هر کدام از شهرستان های خوزستان حرف ها برای گفتن دارد و مکان ها و آثار تاریخی فراوانی را در دل خود جای داده اند که از جمله می توان به شهر باستانی شوش اشاره کرد که چندین تمدن مهم را در دل خود جای داده است.
خوزستان از جمله استان هایی است که در طول جنگ هشت ساله دچار آسیب و خسارت های فراوانی شد؛ آثار به جای مانده از این دوران در خوزستان، سالیانه میلیون ها نفر را برای دیدن یادمان های دفاع مقدس به این سرزمین که هنوز عطر شهادت از جای جای آن استشمام می شود، می کشاند.
قومیت های زیادی از جمله عرب، بختیاری و لر در خوزستان ساکن و بیش از 99 درصد مردم آن شیعه هستند.
** خوزستان با 839 اثر ثبت ملی و دو اثر ثبت جهانی
معاون میراث فرهنگی خوزستان به خبرنگار ایرنا گفت: خوزستان از جمله استان های کشور است که بیشترین آثار ثبت ملی را دارد و همچنان آثار زیادی در انتظار دریافت این امتیاز هستند.
امیرعباس کاویانی افزود: در خوزستان معبد چغازنبیل و سازه های آبی شهرستان شوشتر در فهرست آثار جهانی ثبت شده در یونسکو هستند و مقدمات ثبت جهانی محوطه تاریخی شوش و آثار تاریخی در شهرستان ایذه در حال انجام است.
وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی خوزستان همه ساله در ایام نوروز نمایشگاه و آیین هایی از اقوام مختلف و فرهنگ های گوناگون این استان برگزار می کند تا بازدید کنندگان و مسافران با اقوام مختلف خوزستانی آشنا شوند و امسال نیز در کنار رودخانه کارون نمایشگاهی از اقوام مختلف خوزستانی و کشور در ایام نوروز راه اندازی می شود.

**خوزستان و گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: خوزستان با داشتن 270 رشته صنایع دستی شناخته شده از جمله استان های مورد اهمیت در این بخش است و از نظر میراث فرهنگی و گردشگری نیز در بین استان های دیگر سرآمد است.
افشین حیدری گفت: گردشگران دفاع مقدس و کاروان های راهیان نور همه ساله به خوزستان سفر می کنند.
وی افزود: سدها و دریاچه های پشت آنها از جمله سد و دریاچه دز که به عنوان ششمین سد مرتفع جهان شناخته شده و سدهای کارون 3، کرخه و شهید عباسپور و گتوند امکانات فراوانی برای بهره برداری گردشگری در این استان فراهم آورده اند.
حیدری بیان کرد: خوزستان با داشتن آثار و بناهای تاریخی به جای مانده از تمدن های پیشین که در طول تاریخ حیات خود به طور مستمر و مداوم بر این سرزمین حکومت کرده اند از جاذبه های گردشگری قابل ملاحظه ای برخوردار است.
وی گفت: در کمتر سرزمینی می توان تمدن هایی تا این حد متعالی و پیوسته را مشابه خوزستان پیدا کرد؛ تمدن و آثار به جای مانده از حکومت ایلامیان در شوش، هفت تپه، چغازنبیل، ایذه و بهبهان، هخامنشیان در شوش، اشکانیان در مسجد سلیمان، ساسانیان در شوشتر، دزفول، بهبهان و رامهرمز و بالاخره تمدن دوره اسلامی در بیشتر نقاط این استان، همگی گویای تاریخ ارزنده و پربار این سرزمین و جزو میراث های گرانقدر فرهنگی کشور محسوب می شود.
وی افزود: از جمله مناطق دیدنی طبیعت خوزستان، کوه هایی با قله های پوشیده از برف ایذه، دامنه های سرسبز اطراف این شهر، نرگس زارهای وسیع بهبهان، دشت لاله های واژگون رنگارنگ لالی، مسجدسلیمان و ایذه می توان نام برد.
حیدری با اشاره به مناطق جنگی و یادمان هایی که از دوران هشت سال دفاع مقدس در خوزستان باقی مانده است، بیان کرد: مناطق عملیاتی دوران هشت سال دفاع مقدس و یادمان های ایجاد شده نیز در مناطق اروندکنار، شلمچه، فکه، طلاییه و شهرهای آبادان و خرمشهر از جاذبه های گردشگری دوران دفاع مقدس خوزستان به شمار می روند.

**آثار باستانی و صنایع دستی خوزستان
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان (تاریانا) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شهرت جهانی خوزستان در قدمت و آثار باستانی اظهار کرد: از جمله آثار باستانی که می توان در خوزستان نام برد ک‍ول ف‍ره، اش‍ک‍ف‍ت س‍ل‍م‍‍ان و خ‍ون‍گ اژدر ی‍‍ادم‍‍ان‍‍ی از دوره ایلامی ها در شهرستان ایذه است.
مجتبی گهستونی گفت: ب‍ق‍‍ای‍‍ای دوران ب‍‍اش‍ک‍وه ش‍وش در وی‍ران‍ه ه‍‍ای چ‍‍ه‍‍ارت‍پ‍ه آک‍روپ‍ل، ت‍پ‍ه آپ‍‍ادان‍‍ا، ش‍‍ه‍ر ش‍‍اه‍‍ی و ش‍‍ه‍ر ص‍ن‍‍ع‍ت‍گ‍ران ی‍‍ا پ‍ی‍ش‍ه وران ب‍ه ج‍‍ای م‍‍ان‍ده اس‍ت.
وی افزود: ش‍‍ه‍ر س‍ه ه‍زار س‍‍ال‍ه دوران‍ت‍‍اش گال(م‍‍ع‍ب‍د چ‍‍غ‍‍ازن‍ب‍ی‍ل) در ن‍زدی‍ک‍‍ی ش‍‍ه‍ر ک‍ن‍ون‍‍ی ش‍وش از آث‍‍ار ث‍ب‍ت ش‍ده ج‍‍ه‍‍ان‍‍ی ف‍‍ه‍رس‍ت ی‍ون‍س‍ک‍و است ک‍ه ش‍ک‍وه و ع‍ظم‍ت خ‍‍اص‍‍ی دارد.
وی همچنین با اشاره به صنایع دستی که از دیرباز در خوزستان وجود داشته بیان کرد: یکی از صنایع دستی مشهور این استان ک‍پ‍وب‍‍اف‍‍ی است؛ این محصول ی‍ک‍‍ی از ص‍ن‍‍ای‍‍ع دس‍ت‍‍ی ب‍وم‍‍ی و خ‍‍اص خوزستان است.
گهستونی ادامه داد: حصیربافی، قالی محلی، گلیم، احرامی، گیوه، نساجی سنتی، عبا، ت‍ول‍ی‍د ات ع‍ش‍‍ای‍ری از جمله وری‍س ب‍‍اف‍‍ی (ک‍‍ارت‍‍ی)، خ‍ورج‍ی‍ن، خراطی، محرق، ورشو، م‍ی‍ن‍‍اک‍‍اری از جمله صنایع دستی خوزستان هستند که علاقمندان زیادی در بین گردشگران داخلی و خارجی دارند.

** قلعه فرانسوی شوش سالی یک بار میزبان میهمانان نوروزی کشور
مدیر پایگاه پژوهشی شوش به خبرنگار ایرنا گفت: قلعه شوش که به اکروپل یا قلعه فرانسوی ها نیز شهرت دارد به دست هیات باستان شناسی فرانسوی در سال 1897 میلادی روی بلندترین نقطه شهر شوش بنا شده است. این قلعه شباهت بسیار زیادی به زندان باستیل فرانسه دارد که با استفاده از آجرهای به دست آمده از کاخ داریوش و تعدادی از آجرهای منقوش به خط میخی چغازنبیل به دست معماران دزفولی بنا شده است.
محمدحسین ارسطو بیان کرد: این قلعه بسیار زیبا یکی از منحصر به فردترین آثار تاریخی و دیدنی ایران و خوزستان است که روی تپه باستانی شوش و در کنار کاخ آکروپل ساخته شده است.
وی افزود: عناصر تشکیل دهنده معماری شامل طاق های رومی، درگاه های قوسی و تزیینات آجری است که تمام آن از معماری ایرانی مایه گرفته و کل بنا توسط دو معمار دزفولی ایجاد شده اند. از سال 1371 از این محل به عنوان پایگاه باستان شناسی و انبار نگهداری اشیای تاریخی استفاده می شود.
مدیر پایگاه پژوهشی شوش گفت: به دلیل وجود انواع آجر به ویژه آجرهای کتیبه دار با ابعاد مختلف و منقوش مینایی، می توان این قلعه را موزه آجر نامید. قلعه تاریخی شوش در سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 3983 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
گزارش از : زینب فرحانی
2077/7158/6037



26/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن