تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820870593




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رويكرد وزارت راه و شهرسازي نسبت به بحث نوسازي و بهسازي شهري، كاملا اجتماعي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ اسفند ۱۳۹۳ (۱۰:۱۲ق.ظ)
رويكرد وزارت راه و شهرسازي نسبت به بحث نوسازي و بهسازي شهري، كاملا اجتماعي است موج - رئيس دفتر عمران و بهسازي اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: وزارت راه و شهرسازي احياء بافت‌هاي نابسامان شهري را در دستور کار دارد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمدعلي منصوري، رئيس دفتر عمران و بهسازي اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي، در نشست مشترک اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان بابيان اينکه رويکرد مجموعه وزارت راه و شهرسازي نسبت به بحث نوسازي و بهسازي شهري، رويکردي کاملا اجتماعي است، در خصوص اولويت برنامه‌هاي نوسازي و بهسازي محله‌هاي هدف، گفت: وزارت راه و شهرسازي در حال تدوين برنامه‌اي است که بتواند در احياء بافت‌هاي نابسامان شهري، ايجاد وحدت رويه، تعاملات بين بخشي و هم‌افزايي دستگاه‌هاي مديريت شهري گام‌هاي اساسي بردارد.
وي افزود: ما بايد در اجراي سند بازآفريني، اقدامات مناسب بسترسازي و ساماندهي را در ابعاد اجتماعي، فرهنگي، کالبدي شهرها انجام بدهيم که در اولين قدم اجراي تفاهم‌نامه في‌مابين سازمان مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور موردتوجه قرارگرفته است که در اين راستا حرکت مشترکي را بين اداره کل راه و شهرسازي، اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان و شهرداري‌هاي بزرگ استان جهت شناسايي و ساماندهي فضاهاي شهري واجد ارزش‌هاي تاريخي، فرهنگي و بصري آغازشده است.
وي افزود: هدف اين حرکت انتخاب چند فضاي داراي هويت در هر يک از شهرهاي هدف و برنامه‌ريزي لازم جهت پيش‌بيني برنامه‌هاي ارتقاء و ساماندهي، پيگيري تأمين اعتبار و اقدامات محلي است، در اين راستا مقرر شد با همکاري اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري پيشنهاد‌ها خود را ارائه نمايند.
رئيس دفتر عمران و بهسازي اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي مساله اصلي اين محله‌ها، فقر شهري است و اين فقر در ابعاد اجتماعي، اقتصادي، زيست محيطي و کالبدي نمايان است. فقر، آموزش، بهداشت، درآمد، امنيت و ... است که تبلور آن کالبدي در هم ريخته و آشفته است.
وي اظهار داشت: از اين‌رو، راه و شهرسازي برنامه‌اي را تحت عنوان بازآفريني پايدار محدوده‌ها و محله‌هاي هدف برنامه‌هاي احياء، بهسازي و نوسازي شهري ايران را در قالب سند ملي راهبردي به‌منظور هماهنگي بين بخشي و وحدت رويه و مديريت يکپارچه شهري، که هم منجر به هم‌افزايي اقدامات کليه دستگاه‌ها و مديريت شهري تدوين نموده است.
منصوري اظهار داشت: توجه به توسعه عرصه‌ها و قلمرو عمومي، بازگشايي شبکه‌هاي دسترسي، پروژه‌هاي مشارکتي با محوريت بخش خصوصي و انبوه‌سازان ايجاد نهادها تسهيل گري محله‌اي، نهادسازي، آموزش و اطلاع‌رساني از اهداف اين سند ملي راهبردي است.
وي گفت: سياست و رويکرد جديد شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران به نحوي است که ساخت مسکن به‌عنوان بخشي از برنامه‌ها باشد؛ اساسا سياست اصلي بسترسازي بافت‌هاي فرسوده جهت حضور ساير کنشگران در بافت‌ها مثل انبوه‌سازان، مردم، تقويت سازندگان محلي، آموزش، تسهيل گري و اطلاع‌رساني در اين خصوص است.
وي در خصوص ضرورت انعقاد تفاهم‌نامه همکاري با ميراث فرهنگي در نوسازي بافت‌هاي فرسوده گفت: تفاهم‌نامه‌ها مهم‌ترين اقدام براي بهبود هم‌افزايي عملکردها هستند، ميراث فرهنگي به دليل نقشي که در نظارت و کنترل‌هايي که مي‌تواند در ارتباط با فضاهاي فرهنگي – تاريخي داشته باشد، نقش بسيار عمده و اساسي دارد و مهم‌ترين نقش ميراث فرهنگي بازآفريني جهت ارتقاء فضاهاي شهري خاص به لحاظ اهميت و حفظ پهنه تاريخي آن منطقه است.
رئيس دفتر عمران و بهسازي اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: مشارکت بخش خصوصي، عمومي و نهادهاي تخصصي و ساير مجامع مردمي که در امر حفاظت از احياي بافت‌هاي تاريخي تلاش مي‌کنند، بايد موردتوجه قرار گيرد. همچنين براساس اين تفاهم‌نامه همه تلاشمان بايد بر اين اساس باشد تا در دولت «تدبير و اميد» همه دستگاه‌ها با يکديگر همسو باشند و از ظرفيت‌ها استفاده کنند.
بهاره بزرگمهر مدير شهرسازي و معماري اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي نيز در اين نشست بابيان اينکه بحث توجه به حفاظت و مرمت محدوده‌هاي مناطق تاريخي ارزشمند شهرها از مأموريت‌هايي است که بايد توسط دستگاه‌هاي دخيل اجرايي شود، خاطرنشان کرد: بافت‌هاي تاريخي، ثروت‌هاي کشور هستند و محدوده‌هاي تاريخي و شيوهٔ و روند شناسايي بافت‌هاي فرسوده بايد مشخص و انجام شود و اسنادي براي آن‌ها تنظيم شود که بتوان در حفاظت، مرمت و هر نوع صيانت از آن‌ها مداخله کرد.
مهندس بزرگمهر تهيه شرح خدمات براي طرح‌هاي موضوعي در مناطق هدف را که عمدتا بافت‌هاي تاريخي ارزشمند هستند، از جمله اقداماتي دانست که در اين زمينه انجام مي‌شود و گفت: با مشارکت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، شرح خدمات معين و شخصي از بافت‌هاي تاريخي تهيه مي‌شود و در اختيار دستگاه‌ها از جمله شهرداري قرار مي‌گيرد.
وي مستندسازي و استفاده از تجارب ارزشمند در حوزه مرمت و حفاظت از آثار تاريخي را يکي از مهم‌ترين اقداماتي دانست که وزارت راه و شهرسازي در حال انجام آن است و تأکيد کرد: بي‌توجهي به آثار، بافت‌ها و ارزش‌هاي تاريخي باعث شده تاکنون بخش زيادي از آن‌ها را از دست بدهيم، بنابراين در شرايط بحراني، ضروري است که اين همياري ايجاد شود تا بتوانيم آن‌ها را نجات دهيم و دوباره به زندگي برگردانيم.
مدير شهرسازي و معماري اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي نيز تهيه سند ملي با مشارکت شهرداري و سازمان ميراث فرهنگي باهدف بازآفريني شهري را از ديگر اقدامات اين وزارتخانه دانست و تأکيد کرد: با اين سند، اسناد کاربردي را زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و مديريت آن‌ها تهيه مي‌کنيم، ملاک عمل متخصصان و شيوه حفاظت، مرمت و محدوده‌هاي تاريخي در قالب اين دستورالعمل‌ها اعلام مي‌شود.
وي خاطرنشان کرد: تشکيل کارگروه مشترکي بين استانداري، سازمان ميراث فرهنگي و اداره کل راه و شهرسازي مي‌تواند زمينه‌اي فراهم کند که شهرداري و نهادهاي دخيل براي سياست‌گذاري و تأمين منابع موجود، اقدامات لازم را انجام دهند.
در ادامه، مرجان اکبري نماينده ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و استان گردشگري با اشاره به اقداماتي که در دوره‌هاي گذشته براي حفاظت از آثار تاريخي انجام مي‌شد و اهميت حفاظت و مراقبت از بافت‌هاي تاريخي، گفت: مجموعه‌هاي تاريخي- فرهنگي و موزه‌ها همچون شناسنامه، نشانگر هويت تاريخي و ملي ماست که فقدان آن‌ها غيرقابل‌جبران است.
وي نگاه هويتي را در حفاظت از بافت‌هاي تاريخي ضروري دانست و گفت: مي‌توان با توسعه زيرساخت‌ها و عمومي شدن فرهنگ حفاظت از بافت‌هاي تاريخي ظرفيت بالايي را براي حفاظت از بافت تاريخي فراهم کرد.
مهندس اکبري بابيان اينکه يکي از بهترين فعاليت‌ها ايجاد همبستگي عمومي براي حفاظت از آثار تاريخي و به‌خصوص بافت تاريخي شهرهاي استان است، خاطرنشان کرد: در بافت‌هاي تاريخي دو موضوع حفاظت و توسعه به‌طورجدي مطرح است و بايد گفت اين دو مقوله با يکديگر در تضاد نيستند و توسعه و حفاظت از بافت تاريخي بايد با روش عقلاني و هدفمند موردتوجه قرار گيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن