تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835885798
فیلم سیاسی فرهادی با موضوع اتفاقات ۱۸ تیر
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
فیلم سیاسی فرهادی با موضوع اتفاقات ۱۸ تیر از زاویه اجتماعی موضوع اصلی فیلم همین نزاع طبقات اجتماعی است. جنگ پنهانی که گاهی در واقعیت بیرون از فیلم علنی و افشا میشود؛ مثل اتفاقاتی که دو سال قبل و بعد از انتخابات رخ داد.
به گزارش فرهنگ نیوز ، در هفتههای گذشته برای اولینبار در فضای مجازی صوتی را در «هفتراه» منتشر شد که در آن اصغر فرهادی که تا به حال گفتگویی را با مخالفان خود انجام نداده است، برای نخستین بار پاسخ صریحی به برخی انتقادات منتقدان خود میداد و آثار خود را نه نقد سیستم، بلکه نقد جامعه میخواند.
اما در ماههای اخیر کتاب گفتوگویی با اصغر فرهادی با عنوان «رودررو با اصغر فرهادی» منتشر شده است که در آن میتوان مواضع صریحتری از وی در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی یافت، مواضعی که او در سالهای اخیر همواره از بیان آنها در رسانهها طفره رفته است و «هفتراه» آنها را برای اولینبار در رسانه منتشر میکند.
اما فرهادی که پیش از این آثار خود را نقد جامعه و نه نقد سیستم خوانده بود در این گفتگو برای اولین بار از تصمیمش برای ساخت فیلمی سیاسی در مورد اتفاقات 18 تیر خبر میدهد که با توصیه مانی حقیقی از ساخت آن صرف نظر کرده است. در بخشی از این کتاب میخوانیم:
ایده اولیه چهارشنبهسوری چگونه شکل گرفت و پروسه همکاری مشترک با مانی حقیقی چگونه بود؟
موضوع فیلم از مدتها قبل در ذهن من بود و همیشه به دنبال قصهای برای این موضوع بودم. دو سال پیش چند روز مانده به عید، از یک شرکت نظافتچی آقایی به منزل ما آمد. به محض ورود این اقا، فکر کردم این چه بهانهی خوبی برای ورود یک غریبه به داخل یک خانواده است که هم ظاهر و هم خلوت ادمها را ببیند. این طرح را نوشتم که البته بین این طرح و طرحی دیگر که تقریبا همین موضوع را داشت – طرحِ «چند روز مانده به هجده تیر» که داستان آن هم در یک روز میگذشت- مردد بودم. خیلی دوست داشتم داستان هجده تیر را شروع کنم ولی برای ساخت آن احتیاج به شرایط مطمئنتری بود.
بحث ورود یک خدمتکار، سرک کشیدن به زندگی خصوصی خانواده، بحث پنهانکاری و روابط زناشویی در هر دو قصه وجود داشت؟
موضوع آن در یک کلمه، همین پنهانکاری بود ولی قصه کاملا متفاوت بود. این قصه در وجه خانوادگی در روز چهارشنبهسوری و آن یکی راجع به حوادثی بود که نزدیک هجده تیر، در خانوادههای مختلف رخ میداد. به هر حال، در حال سبک و سنگین کردن طرحها بودم و یک شب که با مانی حقیقی در مورد فیلم و فیلمنامههای یکدیگر صحبت میکردیم، هردو طرح را برای او تعریف کردم و او گفت که چهارشنبهسوری مطمئنتر است و میشود به ساخت و اکرانش امیدوار بود.
اما در مهمترین بخش این کتاب که به گفتگو پیرامون مهمترین فیلم کارنامه فرهادی یعنی «جدایی نادر از سیمین» اختصاص دارد، فرهادی برای نخستینبار تحلیلش از فتنه 88 و بازنمایی آن در «جدایی….» را توضیح میدهد:
یکی از برجستگیهای جدایی نادر از سیمین همین نگاه غمخوارانه فیلمساز به همه اقشار است؛ علیالخصوص در شرایط فعلی که این صفبندی در جامعه حادتر شده، اهمیت این نگاه صدچندان میشود. این نگاه غمخوارانه به طرفیت تضاد، به عبارتی غیرمستقیم دعوتی است از آنها و مخاطبین متمایل به آنها که همدیگر را درک کنند و به راحتی در مورد هم قضاوت و حکم صادر نکنند. به گمان من فیلم نشان میدهد که اینها تضادشان آنتاگونیستی نیست و حتی میتوان آن را با گفتوگو و تعامل حل کرد؛ ولی کسانی که نمیخواهند این تضادها حل بشود، بدشان نمیاید این صفبندی روزبهروز حادتر شود.
اساسا صفبندی، جدایی و دوپاره شدن مردم و خطکشی بین آنها مطلب و اراده از بالاست. یادمان نرود چرا در سال 57 انقلاب به ثمر رسید؟ دلیل آن اتحاد بین طبقات مختلف اجتماعی بود، واقعا یک اتحاد 97 درصدی در این مملکت شکل گرفت؛ این پتانسیل خطرناک است و به صلاح خیلیها نیست که زمینه این تعامل و گفتوگو فراهم شود. خطکشی بین خودی و غیرخودی را چه کسانی میسازند؟!
وقایع چند سال اخیر باعث شده بین اقشار میانی و پایین سنتی و غیرسنتی تضادهایی دامن زده شود و صفبندیهای افراطی شکل بگیرد که در واقع میشد اینطور اتفاق نیافتد؛ چرا که در تحلیل نهایی، رودرروی همدیگر نیستند، متاسفانه من در نقدها ندیدم به این وجه فیلم جدایی نادر از سیمین پرداخت شود. شخصیتهای درباره الی… عموما متعلق به قشر متوسط مدرن بودند و فقط علیرضا(صابر ابر)، کمی مستثنی بود؛ در صورتیکه در جدایی…. مسئله اصلی و پررنگ تقابل دو قشر است، ولی نگاه فیلمساز به هر دوقشر غمخوارانه است.
از زاویه اجتماعی موضوع اصلی فیلم همین نزاع طبقات اجتماعی است. جنگ پنهانی که گاهی در واقعیت بیرون از فیلم علنی و افشا میشود؛ مثل اتفاقاتی که دو سال قبل و بعد از انتخابات رخ داد. یعنی در خیابانها، کسانی که اینسو ایستاده بودند، غالبا از طبقه متوسط و کسانی بودند که نگاهی به آینده و نو شدن داشتند و کسانی که در مقابل آنها میایستادند- منظورم آنهایی که به صورت خودجوش آمده بودند تا مقابل این گروه بایستند- بیشتر متعلق به طبقه سنتی بودند و آنها گروههای روبرو را کسانی میدیدند که با اصول اخلاقی و اعتقادی آنها مخالفند. درواقع یک جنگ خیابانی بین این دوطبقه اتفاق افتاد؛ از این منظر میتوان گفت فیلم واکنش تصویری از آن جریان است و این دو خانواده نمونهای هستند از انواع خانوادههایی که در هر طبقه وجود دارند؛ ما در مملکت خودمان تعریف آکادمیک برای طبقات نداریم و وقتی میگوئیم طبقه متوسط یا طبقه فرودست، معنای آن با معنای آکادمیک خارج از کشور خیلی منطبق نیست. وقتی در یک کشور غربی میگوئیم طبقه بورژوا، فقط معنای اقتصادی آن مدنظر نیست، بلکه فرهنگ هم مقصود نظر است و یک فرد از طبقه بورژوا، یک فرهنگ بورژوازی هم با خودش دارد. ولی در ایران به این صورت نیست، ما ادمی در طبقه متوسط داریم که بسیار سنتی هم فکر میکند.
فرهادی در ادامه توضیح میدهد: «در فیلم میبینیم که حجت، که از طبقه فرودست است، معتقد است اصول اعتقادی فقط مخصوص طبقه خودش است و امثال نادر و سیمین، به دین خدا و پیغمبر اعتقادی ندارند. اگر آن تعریف طبقاتی وجود داشت، نادر باید میگفت که بله، این اعتقادات ما شماست و من چنین اعتقادی ندارم و اصول من، اصول مدنی و مدرن است که جامعه و قانون آنها را به من دادهاند؛ ولی میبینیم که نادر اصرار میکند که او هم به این اصول معتقد است؛ یعنی حجت و نادر ریشههای فرهنگی کاملا نزدیک به هم و مشترکی دارند. وقتی فیلمنامه را مینوشتم، خیابانها شلوغ بود و آن اتفاقات در حال رخ دادن بود. من میتوانستم هردو گروه را بفهمم؛ هم کسی را که بلند میشد و به خاطر اعتقادش از ورامین میآمد اینجا و….
و نه به خاطر ساندیس…..
درسته، نه به خاطر ساندیس، به خاطر اعتقادی که ممکن است ما قبول نداشته باشیم. چه باورهای حجتِ نوعی و چه باورهای امثال نادر و سیمین.»
اما فرهادی که خودش تا به امروز در مقابل هیچکدام از منتقدان خود برای گفتگو ننشسته است در جایی با ذکر خاطرهای از فضیلت گفتگو در میان قشرها و طبقات جامعه میگوید: «در یکی از روزها، نمیدانم 16 اذر بود یا 13 آبان، از دفتر بیرون آمدم که سوار ماشین شوم و به خانه برگردم؛ چند کوچه بالاتر از دفتر، دیدم که چند جوان دوستانه با هم بحث میکنند. چند نفر از بسیجیان مسجد محل بودند و چند نفر هم از کسانی که برای اعتراض آمده بودند؛ وقتی این صحنه را دیدم با خودم فکر کردم اگر این امکان به لحاظ اجتماعی فراهم میشد که این دو گروه با هم حرف بزنند، ماجرا جواب خیلی بهتری میداد؛ داشتم میدیدم که این عده بدون خشونت با هم گفتگو میکردند…. این جنگ پنهان چون امکان بروز اجتماعی ندارد، حتی با خشونت هم امکان تخلیه آن نیست، پس تبدیل به نفرت پنهان همه از همدیگر میشود.»
93/12/24 - 10:13 - 2015-3-15 10:13:24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
ماجرای فیلم سیاسی فرهادی با موضوع اتفاقات ۱۸تیر/نظر فرهادی درباره انتخابات۸۸: طرف مقابل هم برای ساندیس به خیاب
ماجرای فیلم سیاسی فرهادی با موضوع اتفاقات ۱۸تیر نظر فرهادی درباره انتخابات۸۸ طرف مقابل هم برای ساندیس به خیابان نمیآمد از زاویه اجتماعی موضوع اصلی فیلم همین نزاع طبقات اجتماعی است جنگ پنهانی که گاهی در واقعیت بیرون از فیلم علنی و افشا میشود مثل اتفاقاتی که دو سال قبل و بعد ابزرگداشت هفتمین روز عروج ابوحامد با یک مستند «معلم» با موضوع رزمندگان افغانستانی جبهه سوریه در نشست فیلمسازان
بزرگداشت هفتمین روز عروج ابوحامد با یک مستند معلم با موضوع رزمندگان افغانستانی جبهه سوریه در نشست فیلمسازان جوانبزرگداشت هفتمین روز عروج شهید علیرضا توسلی ابوحامد به همراه اکران مستند معلم با موضوع تیپ فاطمیون و رزمندگان افغانستانی جبهه سوریه در قالب نشست فیلمسازان جوان سینماتولید تله فیلم «9 و پنج دقیقه» با موضوع زندگی شهید یاسینی
تولید تله فیلم 9 و پنج دقیقه با موضوع زندگی شهید یاسینیمراحل پایانی تصویربرداری فیلم تلویزیونی 9 و پنج دقیقه در صدا و سیمای بوشهر در حال انجام است به گزارش خبرگزاری فارس «9 و پنج دقیقه» برشی است از زندگی سرلشگر خلبان شهید سیدعلیرضا یاسینی از 31 شهریور 59 تا 15 مرداد- استقلال موضوعی، برگ برنده جشنواره فیلم های صنعتی است
مستند ساز پیشکسوت ایران استقلال موضوعی برگ برنده جشنواره فیلم های صنعتی است تهران - ایرنا - یک مستند ساز پیشکسوت ایران گفت مزیت برگزاری جشنواره فیلم های علمی صنعتی این است که مستندهای آن در شلوغی جشنواره سینما حقیقت هدر نمی رود و با استقلال بیشتری مجال به تصویر کشیده شدن پیداسومین جشنواره فیلمهای علمی،فن آوری و صنعتی ورهرام:استقلال موضوعی،برگ برنده جشنواره فیلمهای صنعتی است
سومین جشنواره فیلمهای علمی فن آوری و صنعتیورهرام استقلال موضوعی برگ برنده جشنواره فیلمهای صنعتی استفرهاد ورهرام گفت از مزیتهای برگزاری جشنواره فیلمهای علمی صنعتی این است که این گونه از مستند در شلوغی جشنواره سینما حقیقت حرام و هدر نمیشود و با استقلال بیشتری مجال به تصویر کاکران نوروز در اختیار 5 فیلم/ آثار سیاسی، طنز و اجتماعی ببینید
مهر گزارش می دهد اکران نوروز در اختیار 5 فیلم آثار سیاسی طنز و اجتماعی ببینید شناسهٔ خبر 2510873 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۱ هنر > سینمای ایران رخ دیوانه استراحت مطلق ایران برگر طعم شیرین خیال و روباه برای اکران نوروزی سال ۹۴ انتخاب شدند که موضوع قالب بر ایندر نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب عنوان شد زندگی به سبک شهدا نیاز ساخت آثار هنری با موضوع راهیان نور
در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب عنوان شدزندگی به سبک شهدا نیاز ساخت آثار هنری با موضوع راهیان نوربیست و هشتمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی با حضور ابوذر اسدی مشاور سابق ستاد مرکزی راهیان نور مهدی شیخصراف فعال فرهنگی و علی اخوان کارگردان مستند نفوذیها برگزاردر گفتوگو با فارس عنوان شد ساخت فیلم «راکورد» با موضوع پول کثیف/ آغاز تصویربرداری از ۲۰ اسفند
در گفتوگو با فارس عنوان شدساخت فیلم راکورد با موضوع پول کثیف آغاز تصویربرداری از ۲۰ اسفندکارگردان راکورد از آغاز فیلمبرداری این فیلم از 20 اسفند ماه در تهران خبر داد «امید ثابتی» نویسنده و کارگردان فیلم «راکورد» در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاصداوسیما ازخط بازی سیاسی دوری کند/ افراط وتفریط درهرموضوعی زیان آوراست
نماینده ولی فقیه در استان کرمان صداوسیما ازخط بازی سیاسی دوری کند افراط وتفریط درهرموضوعی زیان آوراست خبرگزاری پانا نماینده ولی فقیه در استان کرمان صدا و سیما را فارغ از هر گونه خط بازی سیاسی دانست و گفت افراط و تفریط در هر موضوعی زیان آور است ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۲ اسفند ساعت 13 1انتقاد از صدور مجوز برای برنامههای سیاسی/ محکومیت اتفاقات شیراز
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر اعلام کرد انتقاد از صدور مجوز برای برنامههای سیاسی محکومیت اتفاقات شیراز شناسهٔ خبر 2517298 جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۳ حوزه و دانشگاه > دانشجویی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان با صدور بیانیه ای از صدور مجوز برای برخی برنامههای سیاسانتشار فراخوان پنجمین جشنواره فیلم حسنات/زایندهرود موضوع ویژه
عشاقی خبر داد انتشار فراخوان پنجمین جشنواره فیلم حسنات زایندهرود موضوع ویژه شناسهٔ خبر 2510704 سهشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۹ استانها > اصفهان اصفهان – دبیر اجرایی جشنواره فیلم کوتاه حسنات از انتشار فراخوان پنجمین دوره این جشنواره خبر داد به گزارش خبرنگار مهر امیرحسین عشاقاصغر فرهادی: فیلمهایم نقد جامعهاند، نه نقد سیستم
اصغر فرهادی فیلمهایم نقد جامعهاند نه نقد سیستم اصغر فرهادی سازنده جدایی نادر از سیمین و گذشته در یک جلسه عمومی در برابر یک سؤال مخالف قرار گرفت که منجر به گفته شدن یک نکته مهم از زبان او شد آقای فرهادی میخواستیم به خاطر هوادارانتان که اینجا هستند روز نو اصغر فرهادیفیلم/ درس اخلاق رهبر انقلاب با موضوع بذل مال و جان در راه دین
فیلم درس اخلاق رهبر انقلاب با موضوع بذل مال و جان در راه دین لینک ۱۳۹۳ ۱۲ ۱۰فیلم/ ورود روباتها به ملاقاتهای سیاسی
فیلم ورود روباتها به ملاقاتهای سیاسی شناسهٔ خبر 2515780 چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۰ دانش و فناوری > فناوری های نوین Loading دریافت 3 MB ژاپنیها جزو پرچمداران استفاده از روباتها محسوب میشوند و اکنون روبات ها وارد ملاقات های سیاسی ژاپنی ها شده اند به گزارش خبرگزاریفیلم/ درس اخلاق رهبر معظم انقلاب با موضوع صداقت در گفتار
فیلم درس اخلاق رهبر معظم انقلاب با موضوع صداقت در گفتار لینک ۱۳۹۳ ۱۲ ۱۹فوتبال جایگاه سیاسیون نیست/رای های من مثل فیلم های ایرانی تکراری است
امیر قلعه نویی فوتبال جایگاه سیاسیون نیست رای های من مثل فیلم های ایرانی تکراری است خبرگزاری پانا سرمربی استقلال در گفت و گویی رادیویی به انتقاد از تصمیمات اتخاذ شده در لیگ برتر پرداخت ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۱ اسفند ساعت 10 23 به گزارش خبرگزاری پانا امیر قلعهنویی در گفتوگومدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران: نباید نگاه سیاسی به موضوع کاهش مصرف انرژی داشت
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران نباید نگاه سیاسی به موضوع کاهش مصرف انرژی داشتمدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با تاکید بر اینکه نباید نگاه سیاسی نسبت به موضوع کاهش مصرف انرژی داشته باشیم گفت باید از نگاه کارشناسان انرژی در این ارتباط است-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها