محبوبترینها
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798490903
چرا ایرانیان «لطیفهساز» شدهاند؟
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: چرا ایرانیان «لطیفهساز» شدهاند؟
جوکها دو دستهاند؛ سفید و سیاه و طیف بزرگتری از جوکها نیز از لطیفه تا شایعه و برچسبزنی را شامل میشوند. جوکهای سفید همانند موسیقی، شعر و... وارد شده و باعث پیشرفت و جلای یک جامعه میشوند، اما جوکهای سیاه دو کار را انجام میدهند؛ یا مثل یک گلوله شلیک میکنند یا مثل یک سم رسوب کرده و آرام آرم از پای درمیآورند.
آفتاب: روزنامه قانون در این رابطه آورده است: مسخره کردن، جوک ساختن و دستانداختن افراد به هر شکلی، شده عادت بسیاری از ما. کافی است از کسی یا گروهی، حرفی یا کاری اشتباهی سر بزند تا هجوم جوکها و پرتوپلاها به سمتش سرازیر شود. یا اینکه کسی نقصی در رفتار یا حتی چهره و بدنش داشته باشد تا همان نقص را بزرگ کرده و چون چماقی بر سرش بکوبیم. البته این کار، تنها به نقص و اشتباهات افراد ختم نمیشود و بدبختانه تا حدی خلاقیم که جریانها و وقایع (حتی تلخترینها) را سوژه خود قرار داده و به هر شکلی که میشود دربارهشان جوک میسازیم. مثلاً همین داستان اسیدپاشی - که واقعاً جریانی تلخ و بسیار بد بود و سالهاست در کشورمان رایج است - را تعدادی از جوانان مبتکر و در عین حال بیکارمان به بدترین شکل، مورد تفریح و سرگرمی خود و همچنین آزار دیگران قرار دادند، یا مثلاً همین مذاکرات ایران و 1+5 که مورد خوبی شده تا باز هم مردم طناز به جوکسازی مشغول شوند و فقط بگویند و بخندند.
سؤال اینجاست که این عادت زشت و آزاردهنده چرا اینقدر در فرهنگ و جامعه ما ریشه کرده؟ آیا این امر ریشه تاریخی دارد یا فقط در زمانه ما اینطور است؟ البته از حق نگذریم که طنزهای اعتراضی، بحثی ورای مسخره کردن هستند و در جای خود ارزشمندند. اما در این گزارش سعی شده تا به سؤالاتی که مطرح شد، پاسخی درخور داده شود. در این گزارش، چنین مسألهای از منظر جامعهشناسی بررسی شده که بد نیست شما هم آن را بدانید.
محسن رنانی - استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:
جوکهای سیاه، ضدتوسعه است
جوکها دو دستهاند؛ سفید و سیاه و طیف بزرگتری از جوکها نیز از لطیفه تا شایعه و برچسبزنی را شامل میشوند. جوکهای سفید همانند موسیقی، شعر و... وارد شده و باعث پیشرفت و جلای یک جامعه میشوند، اما جوکهای سیاه دو کار را انجام میدهند؛ یا مثل یک گلوله شلیک میکنند یا مثل یک سم رسوب کرده و آرام آرم از پای درمیآورند. جوکهای سیاه آرام آرام هویت، غیرت و ارزشهای کشور را نابود میکنند این جوکها شامل جوکهای قومیتی، مذهبی و جنسی میشوند. اطلاعرسانی، تخلیه روانی و رساندن انتقاد به مسئولان، از کارکردهای جوک هستند، اما این جوکهای سیاه شلیک میکنند به توسعه و توسعه کشور را آرام آرام نابود میکنند.
توسعه نیازمند ویژگیهای خاص خود است و انسانهای دارای اعتماد به نفس، مدیرانی که ریسکپذیر باشند، سرمایهگذاران پُر دل و جرأت که بتوانند به مدیران اعتماد داشته باشند تا کار پیش برود از ویژگیهای توسعهاند. یعنی اگر اعتماد میان جامعه، مردم، مدیران و دولت از بین برود، شکست آن جامعه قطعی خواهد بود. پس جامعهای پیشرفت میکند که میان سرمایهدار و مدیرانش اعتماد باشد و ریسکپذیری مدیرانش برای انجام کارهای جدید در بالاترین حد خود باشد. جوکهای سیاه شخصیتها را ترور میکنند؛ برای مثال در کشور ما محبوبترین شخصیت فوتبالی کشور یعنی علی دایی ترور شخصیتی میشود، اما در انگلستان دیوید بکام به عنوان محبوبترین بازیکن فوتبال آن کشور تکریم میشود و از او پولهای هنگفتی به جیب میزنند. اگر جامعه متخصص ساخت جوکهای سیاه شد باید نگران این جامعه بود زیرا به دست خود مردمانش از توسعهیافتگی باز میماند. جوک سیاه اعتمادبه نفس، اتحاد و همبستگی ملی را از بین میبرد. اگر میبینید در کشور ما زنان کاندیدا نمیشوند یا مدیریتی را به دست نمیگیرند، اگر میبینید قدرت ریسکپذیری پایین است و کسی با کسی تعامل ندارد و مردم از تعامل میترسند به این دلیل است که همه زیر ذرهبین هستند، میترسند از اینکه اشتباهی رخ دهد و بعد آماج حملات جوک شوند و زیر شلیک شایعات کمر راست نکنند.
علی رفیعی - دکترای جامعهشناسی و استاد دانشگاه اصفهان:
جوکها تسکیندهنده آلام هستند
به نظر میرسد سخره گرفتن بیشتر در ارتباطات شکل میگیرد. اگر یک رسانه کاری انجام داد یا کسی فیلمی ساخت، این سخره گرفتن محسوب نمیشود و بیشتر طنز است. اما در مجموع اگر بخواهید به لحاظ تاریخی در ایران بررسی کنید، جوک به معنای اینکه دیگران را در نظر بگیریم و آنها را موضوع خنداندن دیگران قرار دهیم، در تاریخ ایران جنبه سیاسی داشته و پررنگ هم بوده است. غالباً به لحاظ جامعهشناختی، مردمی که نه به لحاظ تعداد بلکه به لحاظ قدرت و ثروت در اقلیت بودند نمیتوانستند برخورد مناسبی با صاحبان قدرت و ثروت داشته باشند، برای همین دست به ساخت جوک، لطیفه و مسخره کردن میزدند. ابزار جوک و لطیفه و مسخره کردن یکی از قویترین ابزار در آن زمان به شمار میرفت. بنابراین میبینیم که جوکها تا حد زیادی جنبه سیاسی دارند و حتی نمونههای اجتماعی هم باز جهتگیریهای سیاسی دارند. اما در جنبه فردی هم همین است. فرض کنید کسی که عهدهدار مسئولیت یا سمتی در ادارهای است، چنین کسی اگر کمی ظلم کند و انتقادپذیر نباشد، محلی برای ساخت جوک برای زیردستانش میشود. در واقع زیردستان با این شیوه میخواهند با رئیسشان مقابله کنند.
بنابراین جوکها کارکرد دارند و به نوعی این جوکها به افراد در سطح قدرت و ثروت پایینتر، تسکین میدهند. همین که باعث میشود به بالادستی بخندند و یک فشار روانی را تخلیه کنند برایشان کافی است! بنابراین کارکردهای مثبت هم دارد. اما با گذشت زمان، در برخی از موقعیتها میبینید که همین جوکها آنقدر بیحد و مرز پیش میروند که تبدیل به خصومتهای قومی میشوند و لطمه بسیاری به کشور وارد میکنند؛ مثلاً اگر شما به شهری دیگر سفر کنید و بگویید که از کدام شهر میآیید، سریعاً جوکهای ساختهشده در رابطه با شهر شما در ذهن آن افراد میآید و به چیز دیگری فکر نمیکنند. پس تا این حد جوکها قدرت دارند و هویت ما را شکل میدهند. اما درباره اتفاقاتی مثل اسیدپاشی و دیگر وقایع که مورد تمسخر واقع میشوند، باید از هر دو طرف نگاه کرد. یعنی هم جنبه مثبت دارد و هم منفی. جنبه مثبت آن است که به نوعی تخلیه شدن است و مسخره گرفتن وقایع تلخ به نوعی باعث التیام روحی فرد و جامعه و به خصوص جمعیت قربانی میشود. اما یک جاهایی هم روی جمعیت قربانی تأثیر بد میگذارد و بیشتر دل آنان را جریحهدار میکند و از اینرو کارکرد منفی آن بیشتر است.
در نتیجه اینکه جوکها دو کارکرد مثبت و منفی دارند؛ گاهی ابزاری برای پاییندستها میشوند تا به نوعی اعتراض سیاسی و اجتماعی کنند و گاهی تبدیل به جنگ روانی بینقومی میشوند.
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
چرا ايرانيان به لطيفهسازي روي آوردهاند؟ |اخبار ایران و جهان
چرا ايرانيان به لطيفهسازي روي آوردهاند جوک به معنای اینکه دیگران را درنظر بگیریم و آنها را موضوع خنداندن دیگران قرار دهیم در تاریخ ایران جنبه سیاسی داشته و پررنگ هم بوده است غالبا به لحاظ جامعهشناختی مردمی که نه به لحاظ تعداد بلکه به لحاظ قدرت و ثروت در اقلیت بودند نميتواچرا ایرانیان لطیفه سازی می کنند؟
چرا ایرانیان لطیفه سازی می کنند جوک به معنای اینکه دیگران را درنظر بگیریم و آنها را موضوع خنداندن دیگران قرار دهیم در تاریخ ایران جنبه سیاسی داشته و پررنگ هم بوده است غالبا به لحاظ جامعهشناختی مردمی که نه به لحاظ تعداد بلکه به لحاظ قدرت و ثروت در اقلیت بودند نميتوانستند برخانتقاد ظریف از ترویج اسلام هراسی در غرب /چرا این تعداد اتباع غربی عضو داعش شدهاند؟
انتقاد ظریف از ترویج اسلام هراسی در غرب چرا این تعداد اتباع غربی عضو داعش شدهاند وزیر امور خارجه در سخنرانی خود در بخش عالی رتبه شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد از رویکرد دوگانه غرب در موضوع حقوق بشر گفت داعش نماینده اسلام نیست و باید ریشه های داعش را بشناسیم به گزارش نچراغ سینما در شهرهای بدون سینما روشن میشود
همزمان با اکران نوروزی چراغ سینما در شهرهای بدون سینما روشن میشود خبرگزاری پانا ستاد اکرانهای جنبی سینمای ایران به بهانه آغاز اکران فیلم نوروزی چراغ سینما را در شهرهای فاقد سینما روشن میکند ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۱ اسفند ساعت 08 34 به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا این ستاد همزمان با اکر«موسیقی ایرانیان» سایت برگزیده موسیقی ایران شد
از سوی چهارمین جشنواره سایتها و وبلاگهای موسیقی کشور موسیقی ایرانیان سایت برگزیده موسیقی ایران شد خبرگزاری پانا مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره وبلاگ ها و سایت های موسیقی با حضور جمعی از هیئت داوران و مسئولین برگزاری جشنواره هنرمندان و مدیرن و نویسنده های وبلاگ ها و سایتهای معلل ناپایداری مجلات در ایران/ چرا پوپر۲۲ بار کتابش را ویرایش کرد؟
تجلیل از دیرپاترین مجله - کتاب-۱ علل ناپایداری مجلات در ایران چرا پوپر۲۲ بار کتابش را ویرایش کرد شناسهٔ خبر 2516588 چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹ ۲۸ فرهنگ > رسانه سید فرید قاسمی مورخ عرصه مطبوعات با بررسی پیشینه انتشار مجلات در ایران از مجله ۲۵ ساله آینه پژوهش به عنوان پایداچرا چند نفر جلوی یک کنسرت را بگیرند؟
چرا چند نفر جلوی یک کنسرت را بگیرند رییس کمیته هنری شورای شهر تهران نسبت به لغو کنسرت موسیقی یکی از خوانندگان واکنش نشان داد خبرگزاری ایسنا رییس کمیته هنری شورای شهر تهران نسبت به لغو کنسرت موسیقی یکی از خوانندگان واکنش نشان داد مختاباد صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود باواکنش کاربران خبرآنلاین به بارش برف در روزهای پایانی سال/ آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟
واکنش کاربران خبرآنلاین به بارش برف در روزهای پایانی سال آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا فرهنگ > رسانه - در آستانه فصل بهار برف زمستان را روسفید کرد عکسی از این رویداد در ارتفاعات شمال تهران در خبرآنلاین منتشر شد کاربران واکنش های متفاوتی نسبت به این موضوع داشتنچرا این مجری ها از تلویزیون دل نمی کنند؟!
چرا این مجری ها از تلویزیون دل نمی کنند یک مطلب درباره چهره هایی که پاشنه آشیل تلویزیون به شمار می روند و به رغم اعتراض ها حتی در دوره مدیریت جدید همچنان روی آنتن هستند این در حالی است که مدیریت جدید همچنان مشغول انجام تغییرات اداری است روزنامه هفت صبح یچرا بعضی برای عشق دلهاشان نمیلرزد
وطن امروز چرا بعضی برای عشق دلهاشان نمیلرزد فرزند احمد عزیزی گفت بابا تحت حمایت و نظارت مقام معظم رهبری بوده است همانطور که حضرت آقا در دیدار شعرا میفرمایند غصهای شده برای ما ماجرای احمد عزیزی به گزارش فرهنگ نیوز فرزند احمد عزیزی در هفتمین سالروز بستری وی گفتوگوقهوه خانهها جایگزین فرهنگ شدهاند
علی داوودی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران قهوه خانهها جایگزین فرهنگ شدهاند داوودی گفت قهوه خانهها روزی با پرده خوانیها محلی برای رواج فرهنگ ایرانی بودند حال به واسطه ترویج روز افزون استعمال قلیان در میان جوانان و از رونق افتادن مکتب شاهنامه خوانی جایگزین فرهنگ شدهاند علیچرا آقای مداحیان کار میکند و ما نه؟!
یادداشت کارگردان نمایش غبار چرا آقای مداحیان کار میکند و ما نه یادداشت محمدرضا مداحیان کارگردان نمایش غبار را در مورد این نمایش در زیر میخوانید به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران یادداشت محمدرضا مداحیان کارگردان نمایش غبار را در زیر میخوانید چرا آقای مدچرا باید طلب حلالیت کنیم؟
تراز از جانسوز ترین لحظات عمر علی علیه السلام آن زمانی است که فاطمه علیهاسلام در بستر احتضار پیش از آغاز وصایای پایانی از ولی الله و از امام خویش طلب حلالیت می کند به گزارش تراز به مناسبت ایام سوگواری حضرت صدیقه طاهره سلامالله علیها مجموعهای با نام "بهاچرا این فیلم ها رو هیشکی دوست نداره؟!
چرا این فیلم ها رو هیشکی دوست نداره در سالی که گذشت 7 فیلم بیشتر از 2 میلیارد فروش کرده اند اگر فقط به همین بخش ماجرا اکتفا کنیم می توانیم نتیجه بگیریم که حال سینما خیلی خوب بوده است و تمام نگرانی هایی که از سمت هنرمندان ابراز می شود بیهوده است برترین ها - ایمان عبدلی در سالچرا موج تعطیلی زنجیروار کنسرتها شدت گرفته است/ مقصر کیست؟
چرا موج تعطیلی زنجیروار کنسرتها شدت گرفته است مقصر کیست بخش اجتماعی الف 12 اسفند 93تاریخ انتشار سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲ ۴۶ خبر لغو کنسرتهای موسیقی در این روزها به خبری عادی تبدیل شده است و اخبار مربوط به لغو و حاشیههای پیش آمده پیرامون آن در صدر اخباچرا به «فرای» اعتراض کردیم، به «پاتس» نه؟! |اخبار ایران و جهان
چرا به فرای اعتراض کردیم به پاتس نه هنوز چند ماه بیشتر نگذشته است از زمانی که پیکر ریچارد فرای را برای دفن کنار زایندهرود به ایران راه ندادیم دنیل پاتس که مصرانه نامی مجعول را برای خلیج فارس در مقالات و کتابهایش بهکار برده است را به راحتی در ایران پذیرفتیم و ارجرئیس بسیج دانشجویی: شهدا محور وحدت و یکپارچگی شدهاند
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۷ کنگره ملی شهدای دانشجوی کشور با حضور وزیر بهداشت وزیر علوم و رئیس سازمان بسیج مستضعفین در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگحماسه ایسنا دکتر ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی در سخنانی در این کنگره یادآور شد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها