محبوبترینها
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1840655344
بزرگترین ریشه حسد در بیان آقا مجتبی
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
بزرگترین ریشه حسد در بیان آقا مجتبی بزرگترین ریشه برای حسد کبر است. حسود خودش را در مقابل دیگری بزرگ می پندارد و فکر میکند به واسطه آن نعمت همرتبه او می شود و یا از او بالاتر میرود و به همین خاطر و حسادت می ورزد.
به گزارش فرهنگ نیوز ، متن زیر چکیده ششمین جلسه از بحث حسد از سلسله مباحث اخلاق مرحوم آیت الله العظمی آقامجتبی تهرانی است که فایل صوتی آن در سایت دفتر حفظ و نشر آثار وی موجود است.بسم الله الرحمن الرحیمقال امام المجتبی(علیه السلام): "هلاک الناس فی ثلاث: الکبر،الحرص، الحسد. الکبر به هلاک الدین و به لعن ابلیس. الحرص عدو النفس و به اخرج آدم من الجنة. الحسد رائدالسوء و به قتل قابیل هابیل."امام حسن مجتبی(علیه السلام) فرمودند: هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد. تکبر که به سبب آن دین از بین می رود و به واسطه آن، ابلیس، مورد لعنت قرار گرفت. حرص که دشمن جان آدمی است و به واسطه آن آدم از بهشت خارج شد. حسد که سر رشته بدی است و به واسطه آن قابیل، هابیل را کشت.در پنج هفته گذشته در رابطه با معنی حسد و منشأ آن، ابعاد فردی و اجتماعی این رذیله و آثار شومش صحبت کردیم و محکی را بیان نمودیم که به کمک آن می توانستیم دریابیم که آیا خود و جامعه مان مبتلا به این اخلاق ناپسند و شیطانی هستیم یا نه. همچنین درباره تفاوت حالات و ملکات سخن گفتیم و در کنار واژه حسد سه عبارت غیرت و نصیحت و غبطه را نیز معرفی نمودیم و درباره هر کدام توضیحاتی را ارائه دادیم.هفته گذشته گفتیم نعمتها (اعم از مادی و معنوی، دنیوی و اخروی) یا می توانند بین افراد مشترک باشند و یا خاص یک فرد هستند و اگر نعمتی بین افراد مشترک بود، ممکن است وجود حس انحصارطلبی در یک فرد باعث ناراحتی او شود و همین ناراحتی او را به وادی حسادت بکشاند. همچنین در رابطه با نعمتهایی که خاص فردی هستند، بروز رذیله حسادت را باز کردیم و گفتیم که احکام و معارف دینی چقدر نسبت به ظرائف وجودی انسان نیز توجه داشته و هم جنبه درمانی دارد و هم وجه پیشگیری کننده و برای مثال، در رابطه با بحث ایثار سخن گفتیم و اینکه مزین شدن به فضیلت ایثار در دعا کردن چطور در تضاد و تزاحم با درگیر شدن به رذیله حسد است.در کنار دشمنی شخصی و خبث نفس، یکی از آن چیزهایی که حسد از آن ریشه می گیرد "تعزز"، به معنی عدم تحمل حقارت، است. این قسم از حسد جزء مراتب ضعیف حسد به شمار می آید. حسود از ترس اینکه کسی با متنعم شدن به نعمتی بر او بزرگی کند و کبر بورزد، نمی خواهد دیگری دارای نعمت و فضیلتی شود، یعنی وی از ترس تحقیر شدن، در وادی پیشگیری و دفع کبر از محسود می افتد و تمنی زوال نعمت از او را دارد. دقت کنید اینکه "کسی نخواهد تحقیر شود" و "بخواهد بزرگی بفروشد" متفاوت است. شاید بتوان این حال حسود را ناشی از یک ضعف درونی خودش دانست، مبنی بر اینکه او نیز اگر متنعم به آن نعمت می شد بر دیگران فخرفروشی می کرد.یک ریشه بسیار بزرگ و شاید بزرگترین ریشه برای حسد کبر است. حسود خودش را در مقابل دیگری بزرگ می پندارد و فکر می کند اگر غیر، متنعم به نعمتی شود، به واسطه آن نعمت هم رتبه او می شود و یا از او بالاتر می رود و به همین خاطر او حسادت می ورزد. پس کبر زمینه ساز حسد می شود.در بحث کبر نیز می توان حالت حسود را این طور تقسیم بندی کرد که کبر و حسدِ ناشی از آن، در ربط با افراد مرتبط با او باشد یا در ربط با افرادی باشد که حسود هیچ ارتباطی هم با او ندارد. خودبزرگ بینی فرد گاهی به واسطه اینکه دلش می خواهد همواره بر افراد سلطه داشته باشد و از آنان بهره کشی کند باعث حسدش می شود و گاهی در خیالاتش فقط دوست دارد که خودش از همه بهتر و بالاتر باشد و اگر بفهمد که شخصی حتی خیالی و حتی کسی که هیچ معاشرت و مراوده ای هم با او ندارد، متنعم به نعمتی شده است و به واسطه آن هم ردیف وی یا از او بالاتر قرار گرفته، باعث ناراحتی و بروز حس حسادت در او می شود.کفر کفار و حسد آنان به حضرت رسول(صلوة الله و سلامه علیه) از کبرشان بود. گفتند چه شد که قرآن بر شخصی بر افراد دو قریه مکه و طائف نازل نشد که افراد بزرگی باشند؟ (طبق معیارهای مادی) انگار که قبول داشتند که نزول قرآن بر یک شخص فضیلت است اما می گویند حالا این فضیلت چرا باید نصیب کسی شود که بر طبق معیارهای مادی مادون ماست و ما بر او برتری داریم؟ کبر و خودبزرگ بینی اسباب حسد کفار به پیامبر(ص) شد.حسدی که از کبر ناشی می شود از ابتدای خلقت انسان و نفس، قدمت دارد. ابلیس به مقام آدم حسد ورزید و منشأ آن کبر بود. فسجدوا الا ابلیس ... و در ادامه خداوند به او می گوید: قالَ فَاهْبِطْ مِنْها فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فيها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرين. امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: حسود قبل از آنکه بخواهد به محسود زیان برساند به خودش آسیب می زند، مثل ابلیس. آنچه به واسطه حسدش نصیبش شد دوری از خدا و لعنت بود و آنچه نصیب آدم شد هدایت و برگزیدگی و ...اولین جنایتی که روی زمین رخ داد و اولین خونی که ریخته شد منشأ اش حسد ناشی از کبر بود. چرا قابیل هابیل را کشت؟ علتش وصیتی بود که حضرت آدم به هابیل کرد. به حضرت آدم وحی شد که اسم اعظمت را به هابیل وصیت کن و قابیل که بزرگتر بود تکبر ورزید و هابیل را کشت و خودش از کرده خویش پشیمان شد. به سبب حسد بود که فرزند آدم در حسرت همیشگی قرار گرفت و هلاک شد به طوری که هیچ راه نجاتی برایش باقی نماند.تذکر: معمولا این قسم از حسد در ربط با منصب و مقام مطرح می شود. مانند مثالی که در رابطه با کفار زدیم، که چرا قرآن به افراد پولدار و دارای خدم و حشم نازل نشد؟ و قیاسی که صورت می گیرد بر اساس معیاری نادرست است! کفار فکر می کردند که باید خدم و حشم و مال و مکنتی باشد تا فضیلت وحی و نزول قرآنی باشد، حال آنکه در ارتباط با این فضیلت مال و مکنت بی ربط ترین معیار است.در مورد ابلیس و آدم نیز منصب خلیفة اللهی فی الارض مطرح است و معیار ابلیس نیز مادیات است. خلقتنی من نار و خلقته من تین . حال آنکه حقیقت مقام آدمیت نیز در ربط با مادیات نیست. در داستان هابیل و قابیل نیز، قابیل بحث سن را که یکی از وجوه زندگی مادی انسان است پیش می کشد.حضرت امیر(علیه السلام) در قسمتی از نهج البلاغه در جواب نامه ای از معاویه می فرمایند: تو فکر می کنی من به خلفا حسد ورزیده ام و سرکشی کرده ام؟ (نشان می دهد این قسم از حسد سرکشی می آورد، کما اینکه در چند مثال بالا هم دیدیم که چنین شده بود. قابیل و کفار و ابلیس و ... ) ...تذکر: در قسم دوم ریشه حسد گفتیم گاهی حسد از عداوت بین دو نفر است. همان طور که حسد از عداوت نشئت می گیرد، عداوت نیز از حسد نشئت می گیرد به خصوص حسدی که ریشه در کبر دارد. کبر منشأ حسد می شود و حسد منشأ عداوت و عداوت، حسد می آورد و رذایل به صورت زنجیروار روی دور تندی قرار می گیرند.(همان طور که در حدیث ابتدای بحث می خوانیم) در روایات سه چیز را از اصول کفر می شمارند: کبر، حرص و حسد. که کبر و حرص در بعضی مواقع، خود ریشه حسد می شوند و مداوای حسدی که از کبر ناشی شود سخت ترین کارهاست و همان حسدی است که در آن حسود تا مرز از بین بردن محسود پیش می رود.
93/12/23 - 10:45 - 2015-3-14 10:45:31
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
بزرگترین ریشه برای حسد کبر است/ منشأ کفر ابلیس کبر بود
آقامجتبی تهرانی بزرگترین ریشه برای حسد کبر است منشأ کفر ابلیس کبر بود شناسهٔ خبر 2517576 شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی بزرگترین ریشه برای حسد کبر است حسود خودش را در مقابل دیگری بزرگ می پندارد و فکر میکند به واسطه آن نعمت همرتبه اوروضه فاطمی آقامجتبی تهرانی کاش به جای تو مرا میزدند+صوت
روضه فاطمی آقامجتبی تهرانیکاش به جای تو مرا میزدند صوتچهل سال پیش اولین فاطمیه یادم است من شبها جلسه گذاشته بودم این مداحها میآمدند نوحهخوانها میآمدند نوحه میخواندند چند تا جمله از آن موقع یادم است که اینها خواندند در جگر من اثر کرد خوب یادم است به گزارش خبرنگارزیر بازارچه کتاب/ هفته دوم اسفند 93 «بحران ساختگی» پرفروش شد/ استقبال از آثار فاطمی آقا مجتبی تهران
زیر بازارچه کتاب هفته دوم اسفند 93بحران ساختگی خبرگزاری فارس پرفروش شد استقبال از آثار فاطمی آقا مجتبی تهرانیهمزمانی این روزها با مذاکرات هستهای یکی از آثار انتشارات خبرگزاری فارس با نام بحران ساختگی داستان ناگفته هراس از ایران هستهای را در لیست پرفروشترینها قرار داده اسبیانیه باشگاه ذوب آهن علیه سرمربی سایپا جناب آقای جلالی؛ مردم شریف اصفهان را برای یک شکست فوتبالی زیر سوال نب
بیانیه باشگاه ذوب آهن علیه سرمربی سایپاجناب آقای جلالی مردم شریف اصفهان را برای یک شکست فوتبالی زیر سوال نبرید سایت باشگاه ذوب آهن اصفهان با انتشار بیانیهای نسبت به صحبتهای سرمربی تیم سایپا واکنش نشان داد و اعلام کرد جناب آقای جلالی مربی و معلم فرهیخته مردم شریف اصفهان را بربهترین مربیان استقلال، حجازی و مظلومی اند نه این آقا که به ضعیف ترین پرسپولیس تاریخ باخت
فتح الله زاده بهترین مربیان استقلال حجازی و مظلومی اند نه این آقا که به ضعیف ترین پرسپولیس تاریخ باخت مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت هر کس که انتقاد کرده باشد از دید قلعه نویی میشود اجنبیپرست و عمرو عاص به یکی اتهام دلالی میبندد به هواداران میگوید اهالی کوفه و به برخیافجهای در واکنش به خبر برکناریاش بیانیه نوشت: برای افشارزاده ماندن مهمتر از موفقیت استقلال است/آقایان چند بر
افجهای در واکنش به خبر برکناریاش بیانیه نوشت برای افشارزاده ماندن مهمتر از موفقیت استقلال است آقایان چند برابر من مصاحبه کردهاندعضو هیات مدیره باشگاه استقلال در واکنش به برکناری اش بیانیهای را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد به گزارش خبرگزاری فارس سید سعید افجه ای در بیانیهنوش جانت مجتبی نوش جانت آقای جباری
نوش جانت مجتبی نوش جانت آقای جباری مجتبی جباری در فوتبال ایران یک بازیکن خاص است خاص بسیار سختگیر و خیلی وقتها جسور و بیباک جباری بابت همه مهارتهای فنیاش اعتماد به نفسی دو چندان دارد و در فوتبال ایران از کسی نمیترسد خبرورزشی نوشت او هميشه يك پاي ثابت اعتراض به ربیانیه پر کنایه ذوب آهن علیه آقا معلم
بیانیه پر کنایه ذوب آهن علیه آقا معلم خبرگزاری پانا باشگاه ذوبآهن در پی اظهارات مجید جلالی در خصوص داوری و فحاشی تماشاگران اصفهانی بیانیهای صادر کرد ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند ساعت 15 50 به گزارش خبرگزاری پانا و به نقل از روابط عمومی باشگاه ذوب آهن در این بیانیه آمده است جناب آقای- یادواره ای برای مربیان آسمانی امور تربیتی گیلان
یادواره ای برای مربیان آسمانی امور تربیتی گیلان انزلی-ایرنا- لاله های گلگون روی صحنه و کبوتران سپیدبالی که از میانشان پرگشوده اند نماد 17 مربی شهید امور تربیتی دیار سبز گیلان هستند که برای حفظ ایران و دفاع از ارزشهای اسلامی و انسانی جان خود را فدا کردند به گزارش ایرنا یادواره م- مربیان تربیتی شهرستان سرپل ذهاب تجلیل شدند
مربیان تربیتی شهرستان سرپل ذهاب تجلیل شدند قصرشیرین - ایرنا - به مناسبت روز امور تربیتی مربیان تربیتی و دانش آموزان این عرصه روز یکشنبه در آیینی با حضور مسوولان شهرستان سرپل ذهاب در کانون شهید باهنر این شهر تجلیل شدند به گزارش خبرنگار ایرنا امام جمعه سرپل ذهاب در این آیین گفت- امام جمعه قصرشیرین:مربیان امور تربیتی طلایه داران آموزش و پرورش هستند
امام جمعه قصرشیرین مربیان امور تربیتی طلایه داران آموزش و پرورش هستند قصرشیرین - ایرنا - امام جمعه قصرشیرین گفت مربیان امور تربیتی طلایه داران و سربازان انقلاب در آموزش و پرورش هستند و رسالت سنگینی برعهده دارند به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام والمسلمین علی ملکی روز یکشنبه در«حلقه وصل» با پرونده بایدها و نبایدها در رابطه آقایان و خانمها منتشر شد
حلقه وصل با پرونده بایدها و نبایدها در رابطه آقایان و خانمها منتشر شدبیست و چهارمین شماره ماهنامه حلقه وصل با موضوع مهم و جذاب رابطه دختر و پسر در تشکلهای فرهنگی منتشر شد به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس نشریه «حلقه وصل» در شماره بیستم خود به موضوع «بایخانه موسیقی بیانیه داد: این هجمه به موسیقی در سه دهه گذشته بیسابقه است
خانه موسیقی بیانیه داد این هجمه به موسیقی در سه دهه گذشته بیسابقه است فرهنگ > موسیقی - خانه موسیقی در بیانیهای به لغو کنسرتها و بهانه قرار دادن موسیقی برای تحت فشار قرار دادن دولت را اعتراض کرده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این بیانیه با اشاره به این&zwnjبیانیه خانه موسیقی در اعتراض به برخی اتفاقهای اخیر
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷ ۱۶ خانه موسیقی ایران درپی وقوع برخی رویدادها در حوزهی موسیقی کشور بیانیه صادر کرد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا در این بیانیه با اشاره به اینکه بار دیگر هنر شریف و هنرمندان مظلوم و متعهد این دیار بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته و در هیاهویی مشکوک وریشه اصلی پارهای از چالشها در جامعه فرهنگی است
رییس دستگاه قضا ریشه اصلی پارهای از چالشها در جامعه فرهنگی است رییس قوه قضاییه با بیان اینکه هیچ کس از تذکر در رابطه با امور فرهنگی بینیاز نیست گفت والاترین انسانها هم در معرض لغزشند لذا ما باید به خودمان تذکر دهیم و از تمام آنچه به تغذیه روح آدمی میانجامد استفاده کنیمآقای پیبادی و شرمن به سفر زمان میروند/ شکست قاعده فرزندخواندگی
دوشنبهگردی در دنيای انيميشن آقای پیبادی و شرمن به سفر زمان میروند شکست قاعده فرزندخواندگی شناسهٔ خبر 2509497 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۱ هنر > سینمای جهان انیمیشن آقای پیبادی و شرمن گرچه سوژه اصلی آن سفر به زمان و مرور اتفاقات تاریخی برای بچههاست ولی در بحث اینکه یکدر میانه ادعاهای آزادی بیان صورت گرفت دستگیری کارتونیست ضدصهیونیست فرانسوی
در میانه ادعاهای آزادی بیان صورت گرفتدستگیری کارتونیست ضدصهیونیست فرانسویدر میانه ادعاهای آزادی بیان در فرانسه چند روز پیش در سکوت خبری یک کارکاتوریست ضدصهیونیست فرانسوی به نام زئون توسط چهار افسر پلیس این کشور دستگیر شد به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس چند روز پیش در سکوت خبری یک-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها