تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815687897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دست و پا زدن هايي از جنس کلمات


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ اسفند ۱۳۹۳ (۹:۲۲ق.ظ)
معياري براي پرداخت يارانه ها مشخص نيست؛ دست و پا زدن هايي از جنس کلمات ما نيازمند نگاه توسعه گرا هستيم که در آن به نسبت طبقات جامعه معيارهاي توزيع درآمد و بازتوزيع درآمد مشخص شود. مهم است که فقر را از لحاظ کيفي ببينيم يا کمي. بگوييم خط فلاکت يا خط کفاف و يا خط فقر و يا خطوط ديگر.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، موضوع هدفمندي يارانه ها از لحاظ چند وچون اجرايي شدن آن مدت ها بر سر زبان ها بود و شايد هم هنوز باشد.
علاوه بر ميزان پولي که بايد پرداخت مي شد بحث اصلي اين بوده که به چه کساني قرار است پرداخت شود. مدت ها در دولت و مجلس بر سر اين موضوع اختلاف بود. اين طور که از نتايج تصميمات اتخاذ شده برداشت مي شود اين است که دولت راه سختي براي حذف 5 و نيم ميليون قشر غيرنيازمند دارد. اين طور هم استناد مي شود که حذف اين تعداد افراد به لحاظ بار سياسي زياد خوشايند دولت نيست.
با اين حال مجلس مصوب کرده است که دولت موظف به انجام اين کار است. از مدتها قبل هم دولت اعلام کرده بود که قادر نيست به حساب افراد وارد شود و اين کار حتي در شأن دولت هم نيست.
به نظر مي آيد جدا از تبعات سياسي امر که پيشتر براي عدم حذف ثروتمندان از ليست يارانه بگيرها گفته مي شد دولت معيار و ملاک مشخصي براي اين کار ندارد.
هر چند وزير تعاون مدتي قبل از شناسايي رقمي از افراد غير نيازمند خبر داده بود ولي سخنان او در مورد ايجاد نقشه فقر در جامعه هم اين را به ذهن مي رساند که دولت هنوز نمي داند چگونه و با چه ملاکي افراد را شناسايي کند. چرا که آن طور که احمدي نژاد اين باور را در جامعه پروراند که اين پول حق همه و پول نفت است ، افراد را اين گونه مجاب کرده است که به راحتي از اين پول هر چند اندک نگذرند. چرا که حق آنهاست. حالا مي خواهد هزاران کمپين راه بيافتد. آنها پول خود را مي خواهند. حتي ممکن است به دولت معترض شوند که حق ما را از سفره مان گرفتي .. از اين بابت است که الان و در اين شرايط و با وجود پيش بيني کسري بودجه دولت در سال آينده ادامه شيوه هدفمندي ميسر نبوده و نيست.
پس اگر از لابه لاي صحبت هاي مسئولين بخواهيم جمله اي را بيرون بکشيم آن هم اين است که دولت ملاک مناسبي براي حذف افراد ندارد. پيشتر يکي از مسئولين از جايگزيني خط کفاف به جاي خط فقر صحبت کرده بود. با اين توجيه که خط فقر در جامعه ما بي معناست. از طرفي هر سال رقم متفاوتي را براي تعيين خط فقر مي گويند که آن هم نسبي است. از اين بابت است که کار دولت سخت مي شود.
به عبارتي محروميت در جامعه ما تعريف نشده است. به خصوص در چند سال اخير که با وجود تورم بالا قشر متوسط جامعه هم روبه فقر رفته اند. نبود يک ادبيات فراگير و حتي مختلف براي مناطق در کشور مشکلي است که پيش روي دولت است. اين مهم در حالي است که هر کدام از نهادهاي برنامه ريز چون مرکز آمار و يا بانک مرکزي رقم متفاوتي را اعلام مي کنند. به عبارتي نه تنها محروميت در جامعه تعريف نشده بلکه آمار مختلف باعث سردرگمي و در بعضي وقتها با اجحاف در حق عده اي تمام مي شود.
اين گونه است که اصلي ترين مسير براي دولت اين است که معلوم کند با کدام خط مي خواهد برنامه ريزي کند. خط فقر،خط فلاکت يا خط کفاف؟ اين مهم براي پرداخت يارانه نقدي به اشخاص و افراد مهم است. البته شايد به باور عده اي اين مسئله بازي با کلمات باشد ولي صاحب نظران توسعه و اقتصاد عقيده هاي متفاوت دارند. «دکتر اصغر پورمتين ، اقتصاددان و استاد دانشگاه به موج مي گويد: ذکرکلمات متفاوت بازي با الفاظ است. بايد معيار دولت «حق زندگي» باشد. مثل: خانه و فضاي مناسب. زير حد آن باشد محروم تلقي شود. کفاف يکي کلمه کيفي است. بانک مرکزي بايد اعلام کند مثلا درآمد براي زندگي اين ميزان هزينه مي خواهد و هر کس درآمدش زير آن است محروم محسوب مي شود. البته اداره آمار ،بانک مرکزي و نهادهاي برنامه ريز آمار متفاوتي ارائه مي دهند. براي پرداخت يارانه هم اين خط تعيين کننده باشدکه البته در شهرهاي مختلف اين خط متفاوت است».
«پورمتين معتقد است که نبايد شاخص فلاکت و قشر محروم را به کار ببريم . بايد يک کارت تکريم ايجاد شود که در شهرهاي مختلف بر حسب سنجش محروميت توزيع شود».
«با اين حال دکتر عبدالمجيد شيخي، اقتصاددان و استاد دانشگاه به موج گفته است: خط کفاف بايد ملاک باشد. در اقتصاد اسلامي دولت مسئوليت تامين کفاف زندگي خانوارها را دارد. دولت مسئوليت تامين اجتماعي،توازن و تعيين خط کفاف و ايجاد يک زندگي آبرومندانه را دارد. البته در جاي جاي مناطق هزينه ها با هم فرق مي کند.کفاف متوسطي از تامين غذايي، پوشاکي و سبد کالاي خانوار است. دولت بايد ميزان آن را مشخص کند که معيار مناسبي براي پرداخت يارانه ها مي باشد».
با اين حال اين امر مستلزم يک نگاه پوياتري در اقتصاد است. چرا که لازمه تعيين نقشه فقر و تعريف محروميت و خطوط فقر داشتن يک استراتژي توسعه است. «دکتر راغفر در جايي به موج گفته بود: براي حذف نابرابري هاي منطقه اي نياز به عزمي سياسي است. راغفر معتقد است که بي نظمي اقتصاد کشور امکان بهبود مسايل را نداده است».
پس با اين حساب ما نيازمند نگاه توسعه واري هستيم که در آن به نسبت طبقات جامعه معيارهاي توزيع درآمد و بازتوزيع درآمد مشخص شود. اگر عده اي معتقدند واژگان مهم نيستند و صرفا عملکرد مهم است تا حدي درست است. کلمات و الفاظ خط مشي و روند کارکرد را تعيين مي کنند. احمدي نژاد قايل به تعالي بود و نه توسعه و عاقبت اين گونه شد. مهم است که فقر را از لحاظ کيفي ببينيم يا کمي. بگوييم خط فلاکت يا خط کفاف و يا خط فقر و يا خطوط ديگر. وظيفه دولت آن است که بر روي خطوط معين حرکت کند و وظيفه منتقدان آن است که به دولت خط بدهند و ميان خطوط را ببينند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن