تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821084109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتي آدم ها سر قانون کلاه مي گذارند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ اسفند ۱۳۹۳ (۹:۷ق.ظ)
نگاهي به پديده زمين خواري؛ وقتي آدم ها سر قانون کلاه مي گذارند اگر زمين خواري احساس کند مديران نظارت جدي ندارند مطمئنا با خيال راحت به کار ش ادامه مي دهد. شايد ضعف و خلاء قانون در زمينه برخورد با زمين خواري وجود داشته باشد ولي، مهم اجرا و نظارت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، شنيدن برخي مفاسد اقتصادي براي مردم تکراري شده است. تا آنجايي که هر چه فيلم و سريال هم در اين زمينه ببينند و اخبار بشنوند فقط پوزخند مي زنند. اين پوزخند شايد به علت تعدد رويدادهاي اينچنيني در طي اين سالها بوده است. تا جايي که به صورت طنز هم در بين خود مي گويند.
آن جاست که معتقد مي شوند سريال «کپي برابر اصل» که از تلويزيون ديده اند شايد راه گريز را به متخلفان نشان دهد. در اين سريال نمونه اي از يک فساد اقتصادي به نام زمين خواري و جعل اسناد نمايش داده مي شد. تا جايي هم که از اطلاعات و اخبار مورد استناد است اين جرم اقتصادي بالاترين آمار را در سطح جامعه دارد. مي خواهد از يک دفترخانه کوچک شروع شود يا در يک بنگاه بزرگ اقتصادي.
اين جاست که برخورد با آن هم سخت و سخت تر خواهد شد. در اين زمينه بارها تذکرات از سوي مقام معظم رهبري داده شده بود. پديده زمين خواري و کوه خواري که گاهي به درياخواري هم کشيده مي شود مسئله اي نيست که به راحتي از آن عبور کرد. رهبر معظم انقلاب ديروز در تذکراتي بر لزوم مبارزه و دستگيري متخلفين و زمين خواران تاکيد کردند.
در اين ميان هر صاحب نظر و مسئولي شايد ديگري را مقصر بداند. ولي نکته واضح اين است که هميشه دست هايي پنهان وجود دارد که از ديد مسئولين، عمدي و غير عمدي رها مي شود. نظير بي شمار مواردي که در نقاط مختلف کشور شنيده مي شود.
ساخت و ساز هاي بي رويه، تخريب مناطبع طبيعي و ضربه به محيط زيست.. اين ها مواردي است که نياز به پيگيري و دقت بسيار دارد. عده اي در اين ميان معتقدند که خلاء قانوني باعث به وجود آمدن جرايمي از اين دست خواهد شد. اين اظهار نظر توجيه کننده خوبي است. چرا که براي هر نقصي که در کشور وجود دارد به صراحت مسئولين خلاء قانون و ضعف آن را دخيل مي دانند.
البته شايد هم صحيح باشد. چرا که يک عضو کميسيون اصل نود مجلس نمي تواند نظر سطحي بدهد. «با اين حال عضوي از کميسيون قضايي و حقوقي مجلس به موج گفته است: در زمينه برخورد با زمين خواري خلاء قانوني نداريم. اگر هم داريم به ما اطلاع دهند. به ما نگفته اند».
اين هم دليل قانع کننده اي است. با اين حال طبق نظر يکي ديگر از اعضاي کميسيون اصل نود قانون وجود دارد ولي لايه هايي در اين است که افرادي که در سطح پايين هستند تخلف مي کنند. مثلا يک کارمند اداري مي تواند با گرفتن رشوه سندي را راه بياندازد. اين مسئله خيلي مهم است. چرا که ممکن است تا مدتها از ديد مسئولان قضايي دور باشد.
«علي جليليان عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس هم به موج گفت: در زمينه مبارزه و برخورد باز پديده زمين خواري و کوه خواري خلاء و ضعف قانوني نداريم». حتي وي معتقد است که افرادي را که از طريق رانت و سودجويي دست به تخلف مي زنند نيز قابل پيگيري هستند. البته اين نگاه خوش بينانه اي است. چرا که اين تخلفات مي تواند در رده هاي پايين تر مديريتي در سازمان هايي اتفاق بيافتد و شايد رييس آن سازمان هم تا مدتها ن داند. اين مسئله در رديف جعل سند و امضا و رشوه و کاغذ بازي اداري است.
البته« بهرام بيرانوند،عضو کميسيون کشاورزي و منابع طبيعي مجلس هم به موج مي گويد: دستگاه ها بايد مواظب باشند که در اين زمينه خدمت رسان نشوند. چرا که آن دستگاه با وزير مربوطه اش زير سوال مي روند. مثلا به خانه اي که غيرقانوني ساخته شده برق مي برند،گازرساني مي کنند،آب برده مي شود. به سرعت بايد جلوي روند کاري که از ابتدا غيرقانوني است گرفته شود». بيرانوند معتقد است اگر زمين خواران عزم مديران را ببينند تعداد جرم در اين زمينه کم مي شود. به علاوه پيگيري قضايي هم به آنها آسانتر خواهد شد. اگر زمين خواري ببيند مديران نظارت جدي ندارند البته که خيالشان راحت مي شود. کارمندي که تخلف مي کند نبايد خيالش از جانب مديرش راحت باشد. اين گفته بيرانوند اين را هم مي رساند که حتي اگر قانون باشد اگر اجرا مشکل داده باشد باز هم نمي شود جلوي بسياري از تخلفات زمين خواري را گرفت. البته بيرانوند اين هم گفت که بايد براي منابع طبيعي ارزش و اهميت قايل باشيم. چطور است که کسي جرأت نمي کند به بعضي تاسيسات نزديک شود. اين مسئله بايد براي محيط زيست و منابع طبيعي هم لحاظ شود. بايد ناظر و بازرس متعهد وجود داشته باشد. به باور بيرانوند نبايد اجازه داده شود که بعضي با يک ثروت بادآورده خرده سلطنت تشکيل دهند. پس با اين حساب مي شود اين گونه گفت که شايد ضعف و خلاء قانون در زمينه برخورد با زمين خواري وجود داشته باشد ولي، مهم اجرا و نظارت است. حتي در بررسي اين مسئله فرهنگ سازماني و فرهنگ سياسي مردم هم دخيل است. نگاه به دولت و ارزش ها و ثروت هاي ملي هم بايد تحليل شود. ناگفته نماند بسياري از اين جرم هاي اقتصادي در فضاي فاميل بازي ها رخ مي دهد و چه بسا همه را دستگاه قضا نتواند شناسايي کند. اين جا اهميت نظارت مديران بالادست و پايين دست بيشتر مشخص مي شود. باشد که با پيگيري مسئولين، فرامين و تذکرات رهبر معظم انقلاب در زمينه برخورد با زمين خواري و کوه خواري بيشتر اجرايي و عملي گردد.

*صفيه رضايي














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن