تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  انبر مناسب دستگاه تسمه کش اگر نگاهی به یک یخچال یا اجاق گازی که در کارتن است بیندازید، تسمه هایی د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818889449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دقيقاً كدام ۱۴ فيلم آقاي ايوبي؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دقيقاً كدام ۱۴ فيلم آقاي ايوبي؟
رئيس سازمان سينمايي در حالي روي آنتن زنده تلويزيون از ساخت ۱۴ فيلم دفاع مقدس در يك سال و نيم گذشته سخن مي‌گويد كه فعالان اين عرصه كمتر نشانه‌اي از ساخت اين آثار ديده‌اند.
نویسنده : مصطفي شاه‌كرمي 


رئيس سازمان سينمايي در حالي روي آنتن زنده تلويزيون از ساخت ۱۴ فيلم دفاع مقدس در يك سال و نيم گذشته سخن مي‌گويد كه فعالان اين عرصه كمتر نشانه‌اي از ساخت اين آثار ديده‌اند.
حجت‌الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي هفته گذشته در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري گفت: «در ۱۷ ماه گذشته، حدود ۱۴ فيلم دفاع مقدس با قصه‌هاي متنوع با بودجه كمي ساخته شدند و من از ساخت آنها كاملاً راضي هستم.»
وي با حضور در اين برنامه كه اجراي آن را كامران نجف‌زاده بر عهده داشت عدد ۱۴ را به‌عنوان سهم توليدات دفاع مقدسي از دوره مديريتي خود در سينماي ايران اعلام كرد. اما تنها با نگاهي كوتاه به سبد آثار اكران شده سي‌و سومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر متوجه مي‌شويم كه تنها سه اثر مرتبط با جنگ و دفاع مقدس در اين دوره جشنواره پذيرفته‌شده كه با حمايت بنياد سينمايي فارابي ساخته شده‌اند. فيلم‌هاي سينمايي «تا آمدن احمد» به كارگرداني صادق صادق دقيقي، «تگرگ و آفتاب» ساخته رضا كريمي و «حكايت عاشقي» احمد رمضان‌زاده آثاري بودند كه در ارتباط با دفاع مقدس ساخته شده و به دامنه‌هاي تأثير جنگ پرداخته بودند.
نقطه مشترك اين سه اثر علاوه بر دفاع مقدس اما ساخت نسبتاً ضعيفي بود كه در پايان جشنواره، نه تنها هيچ كدام جايزه‌اي به خود اختصاص ندادند كه حتي نتوانستند توجه منتقدين و علاقه‌مندان به اين حوزه را به خود جلب كنند.
در يك سال گذشته شش فيلم دفاع مقدسي به اكران عمومي رسيدند كه برخي از بهترين ساخته‌هاي دوره‌هاي اخير بودند و با فروش بالا و استقبال مخاطب مواجه شدند. فيلم‌هاي «چ» ابراهيم حاتمي‌كيا، «شيار ۱۴۳» نرگس آبيار، «خانه‌اي كنار ابرها» سيد جلال دهقاني اشكذري، «معراجي‌ها» مسعود ده‌نمكي، «پنجاه قدم آخر» كيومرث پوراحمد و «زيباتر از زندگي» انسيه شاه حسيني آثاري بودند كه هرچند در سال 93 به اكران عمومي رسيدند اما همه در سال‌هاي پيش از آن و دوره مديريتي پيش از ايوبي ساخته‌شده، در دوره‌هاي قبلي جشنواره فيلم فجر حاضر بودند و نمي‌شود آنها را محصول دوره يادشده اخير دانست.
البته اين اولين بار نيست كه رئيس سازمان سينمايي آمارهاي مبهم با خروجي‌هاي نامشخص اعلام مي‌كند. وي اخيراً در ديدار با آيت‌الله علم الهدي امام‌جمعه مشهد آمار جالب ديگري اعلام كرده بود كه سؤالات تازه‌اي را ايجاد مي‌كند.
رئيس سازمان سينمايي كشور در اين ديدار كه روابط عمومي اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي خبر آن را منتشر كرده با بيان اينكه «۲۰ فيلم با موضوعات مستقيم ديني، انقلاب و دفاع مقدس توليدشده است» اظهار داشت: «سينما سال گذشته نسبت به مسئله غزه، فلسطين، مقاومت و تكفيري‌ها عكس‌العمل نشان داده و چندين فيلم هم با همين عناوين در حال توليد است.» اما در اخبار منتشرشده در رسانه‌ها تنها فيلم سينمايي «آوازهاي سرزمين من» به‌عنوان اولين و تنها اثر سينمايي ايراني مرتبط با داعش اعلام‌شده بود كه در اتفاقي دور از انتظار به جشنواره فجر هم راه نيافت!
به نظر مي‌رسد لازم است براي شفاف شدن فضا و رفع ابهامات، روابط عمومي سازمان سينمايي فهرست اين ۱۴ يا ۲۰ فيلم مورد اشاره حجت‌الله ايوبي را نيز اعلام كند تا زمينه معرفي و استفاده بهتر از اين فيلم‌ها را نيز براي علاقه‌مندان به اين حوزه فراهم نمايند.
اگر هم آقاي ايوبي در آمار ارائه شده آثار حوزه مستند را نيز لحاظ كرده‌اند ضمن خسته نباشيد به ايشان و همكارانشان بايد گفت بهتر است در ارائه چنين آماري نيز تفكيك را رعايت كنند تا مردم و اهالي هنر و سينما بهتر بتوانند در جريان اين امور قرار گيرند. عرصه مستند و سينما هر چند اشتراكاتي دارند و محصول هر دو «فيلم» لقب مي‌گيرد، اما تفاوت‌هاي اساسي در ساخت، توليد و گستره مخاطب و اكران بين آنها وجود دارد. هرچند به نظر نمي‌رسد مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به‌عنوان نهاد مسئول و زيرمجموعه مستقيم ايوبي كارنامه قابل دفاعي در ساخت آثار دفاع مقدس داشته باشد؛ چراكه عمده توليدات مستند با اين موضوعات به نهادهاي ديگر مثل حوزه هنري، بسيج، صداوسيما و. . . اختصاص دارد.
البته نگارنده اميدوار است فيلم اخير سامان مقدم به اسم «نهنگ عنبر» در اين آمار لحاظ نشده باشد! چراكه در اين فيلم شاهد روايتي بحث‌برانگيز درباره خروج يك سرباز فراري از كشور هستيم با همان چمداني كه به هنگام خروج غيرقانوني از كشور در دستش بوده دستگيرشده و با همان پوشش و چمدان به جبهه برده شده و در نزديكي خط مقدم رها مي‌شود! جالب آنكه گفته مي‌شود كل اين نما دو دقيقه بيشتر نيست يعني از دستگيري «ارژنگ» به‌عنوان سرباز فراري تا رها شدن در جبهه در فيلم هست و فيلم براي دريافت مجوز با مشكلاتي مواجه شده. اگر چنين فيلمي در آمار لحاظ شده بد نيست آن را به عنوان نمونه به آيت‌الله علم الهدي ارائه دهند!
اين اعلام آمار در حالي صورت مي‌گيرد كه چندي‌پيش مشروح صحبت‌هاي رهبر معظم انقلاب در ديدار با عوامل فيلم دفاع مقدس شيار ۱۴۳ به‌صورت رسمي منتشر شد و ايشان در خصوص سينماي دفاع مقدس صراحتاً فرموده‌اند: «به‌نظر من يك قصور بزرگي- نمي‌گوييم تقصير؛ لااقل قصور بزرگي- اتّفاق افتاده است، بايد جبران بشود. به نظر من ما پنجاه سال ديگر هم بايد درباره‌ دفاع مقدّس بنويسيم، بگوييم، توصيف كنيم، تشريح كنيم، انواع و اقسام هنرها را به خدمت بگيريم، براي اينكه اين حادثه‌ عظيم را تبيين‌كنيم.»
با اين حال اين صحبت آقاي ايوبي نيز درست است كه ساخت آثار دفاع مقدس دشواري بسيار و بودجه زيادي به نسبت ديگر آثار طلب مي‌كند، اما اميدواريم با تلاش‌هاي نهادها و سازمان‌هاي ذي‌ربط شاهد توليد آثار ارزشمند و باكيفيت بيشتر در سينماي دفاع مقدس باشيم.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن