تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802807556




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره امام رضا(ع) نقص‌ها در هنر ديني را جبران کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ اسفند ۱۳۹۳ (۱۰:۳۲ق.ظ)
مرادخاني در کارگروه هنري جشنواره امام رضا(ع): جشنواره امام رضا(ع) نقص‌ها در هنر ديني را جبران کرده است معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در کارگروه هنري جشنواره امام رضا(ع) گفت: اين جشنواره با برخي کاستي‌هايي که ممکن است از طرف ما داشته باشد، برکاتي هم دارد و در هنر ديني، نقص‌ها را جبران کرده است.
به گزارش خبرگزاري موج، کارگروه هنري سيزدهمين جشنواره بين‌المللي فرهنگي هنري امام رضا(ع) با حضور علي مرادخاني رئيس کارگروه و معاون هنري وزير ارشاد، سيدجواد جعفري دبير جشنواره امام رضا(ع) و ساير مديران و اعضا برگزار شد.
در ابتداي اين جلسه ابوالفضل بهرام‌پور از مترجمان و مفسران قرآن کريم سخناني به مناسبت ايام فاطميه و نيز قرابت فرهنگ فاطمي و رضوي بيان کرد و گفت: متأسفانه مداح‌محوري مردم را درباره ائمه(ع) قشري بار آورده است و نمي‌گذارد آن‌ها با عمق وجود علمي و عرفاني ائمه آشنا شوند.
وي رتبه بالاي حضرت زهرا(س) در عالم وجود را به دليل ولايت‌پذيري ايشان دانست و سپس درباره امام رضا(ع) گفت: بايد عالم آل محمد(ص) را از محصورماندن در مداحي‌گري درآوريم و به عنوان سنبل علم و علم‌آوري در جهان معرفي کنيم.
در ادامه اين جلسه که به دبيري حسن مهرجردي برگزار مي‌شد،‌ مديرعامل بنياد امام رضا(ع) گزارشي از دوره گذشته جشنواره ارائه کرد و گفت: در دوره گذشته مجموعاً 11 هزار و 418 اثر توسط دبيرخانه‌‌هاي موضوعي ما در جشنواره دريافت شد که از اين تعداد حدود 10 هزار و 300 اثر مربوط به هنرهاي تجسمي بود، 228 اثر به هنر موسيقي (اواها و نواها) اختصاص داشت و مابقي مرتبط با آثار نمايشي بود. اين ارقام از نظر کمّي قابل قبول است، اما؛ اگر از نظر کيفي به آن‌ها توجه نکنيم، اين طرفيت هدر مي‌رود.
جعفري يکي از بخش‌هاي حساس و مولد جشنواره امام رضا(ع) را بخش هنري دانست و افزود: اگر به اين بخش عنايت و توجه کافي صورت گيرد، مي‌‌تواند آثار ارزشمندي به يادگار بگذارد و مردم نيز در طول سال از آن بهره‌مند شوند، خروجي کار ما بايد هم براي مردم قابل قبول باشد و هم در شأن نام مبارک امام علي‌بن موسي‌الرضا(ع) باشد.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين جلسه اظهار داشت: جشنواره امام رضا(ع) با برخي کاستي‌هايي که ممکن است از طرف ما داشته باشد، برکاتي هم دارد و در هنر ديني، نقص‌ها را جبران کرده است.
مرادخاني با تأکيد بر اينکه امام رضا(ع) از اقسام فرقه‌هاي اسلامي زائر دارد، ادامه داد: وقتي از نصرت فتحعلي خان بزرگترين قوال فارسي‌خوان براي حضور در ايران دعوت کرديم، او گفت هيچ دستمزدي از ما نمي‌خواهد فقط يک شرط گذاشت، هنرمندي که بليت اجراي او در آمريکا 300 دلار بود، آرزوي زيارت امام رضا(ع) را داشت و گفت پول نمي‌خواهد به شرطي که او را به زيارت امام رضا(ع) ببريم.
رئيس کارگروه سيزدهمين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) اظهار داشت: امام رضا(ع) تنها امام حاضر در ايران و عامل وحدت فرق اسلامي هستند،‌ ايشان جزئي از فرهنگ ايراني هستند براي همين در جشنواره‌اي که به نام آن حضرت است بايد بيشتر فکر و تلاش کنيم.
وي استمرار در امور بدون توجه به محتوا را آسيب دانست و ادامه داد: به جاي گستردگي بايد عمق بيشتري به موضوع بدهيم، البته بعضي موارد را هم مرتبا بايد در جامعه تذکر دهيم تا ملکه ذهن افراد شود. چون متأسفانه گاهي دچار روزمرگي يا روشنفکري مي‌شويم و فراموش مي‌کنيم.
مرادخاني حوزه فعاليت‌هاي رضوي را در حيطه کارهاي معناگرا بين کرد و ادامه داد: از اين منظر بايد کارهاي هنري متفاوت‌تر و ماندگارتري خلق شود، همچنين از آنجايي که اين جشنواره با مباحث اعتقادي ما مرتبط است، بايد هر چه بيشتر از جوانان مراقبت کنيم و براي جذاب آن‌ها برنامه داشته باشيم، يکي از عواملي به جذب بيشتر مخاطبان کمک مي‌کند، «وجود نظم» در فعاليت‌ها است.
«تشکيل اتاق فکر» يکي ديگر از پيشنهادهاي معاون هنري وزير ارشاد براي بهبود و ارتقاء فعاليت‌‌هاي جشنواره امام رضا(ع) بود.
مرادخاني افزود: اگر خلاقيت و نوآوري نداشته باشيم و مردم تکرار را مشاهده کنند، رغبتشان به جشنواره کم مي‌شود.
رئيس کارگروه سيزدهمين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) عنوان کرد: نسل نو به کارگاه‌هاي هنري علاقه‌مند است و دوست دارد بزرگان هنر کشور را از نزديک ديدار کند. بايد در جشنواره کارگاه‌هاي هنري را با حضور اساتيد مجرب در دستور کار قرار دهيم، همچنين برنامه‌هايي براي تجليل از اين اساتيد داشته باشيم، چون احترام به بزرگان، مشوق راه جوانان خواهد بود.
مرادخاني در پايان سخنان خود تأکيد کرد: در کارهايي که با باورها و اعتقادات ديني گره خورده است، بايد مراقبت بسياري داشته باشيم، چون هر اشتباه و کمبودي از سوي ما جبران‌ناپذير است و به ضدتبليغ بدل مي‌شود.
مهدي شفيعي مديرکل هنرهاي نمايشي نيز در اين جلسه گفت: تلاش مي‌کنيم در جشنواره‌هاي نمايشي به سمت اجراهاي عمومي برويم، چون جشنواره‌هاي سه ـ چهار روزه صرفا مخاطبان خاص و قشر هنرمند را در بر مي‌گيرد.
وي درباره دهمين دوره جشنواره تئاتر رضوي توضيح داد: خوشحالم چراغ جشنواره تئاتر رضوي پس از دو سال وقفه روشن شده است، ان‌شاءالله 26 اسفندماه جاري کلنگ پلاتوي اين جشنواره در خراسان شمالي (بجنورد) به زمين زده مي‌شود، همچنين پنج نمايشنامه ارزشمند ادوار پيشين جشنواره مجددا اجرا مي‌شود.
پيروز ارجمند، مديرکل دفتر موسيقي نيز در سخناني درباره جشنواره امام رضا(ع) اظهار داشت: بايد جشنواره را به سمت کيفي‌گرايي واقعي سوق دهيم، فرهنگ رضوي جزئي از ميراث معنوي است و ميراث معنوي را دولتمردان حفظ نمي‌کنند، بلکه مردم حافظ آن هستند، بنابراين بايد با احتياط وارد اين مقوله شويم، چون اگر حساب‌شده عمل نکنيم ممکن است اين ميراث دچار خطر شود.
وي افزود: گمان مي‌کنم جاي دو شکل از آثار در جشنواره امام رضا(ع) خالي است؛ آثار کُرال و موسيقي سنتي، همچنين بايد براي معرفي آيين مولودي‌خواني ايران به کشورهاي جهان تلاش کنيم، چون اين کار موجب کيفي‌تر شدن جشنواره و گسترش آن مي‌شود.
ارجمند در پايان پيشنهاد کرد آثار منتخب ادوار پيشين در قالب لوح فشرده به همراه زيرنويس عربي و انگليسي منتشر شود، همچنين از متخصصان موسيقي جهان اسلام به صورت کارگاهي در جشنواره استفاده کنيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن