تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821010346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش اولين همايش ارتباطات اسلامي ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: گزارش اولين همايش ارتباطات اسلامي ايراني


ارتباطات- همشهري آنلاين:
نخستين همايش ارتباطات اسلامي - ايراني با حضور مديران گروه و يا روساي دانشكده‌هاي ارتباطات تهران برگزار شد.

به گزارش ايسنا، در اين همايش كه از سوي كميته‌اي متشكل از كليه دانشكده‌ها و گروه‌هاي دانشگاهي علوم ارتباطات و نيز با مشاركت فرهنگسراي رسانه در محل دانشكده‌ي علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد، دكتر حسن بشير ـ دبير همايش ـ با تأكيد بر اين كه اين همايش را بايد اتفاق بزرگي براي مجموعه‌ي ارتباطي كشور بدانيم، اظهار كرد: همت دانشكده‌هاي مختلف براي حضور در چنين همايشي به مناسبت روز جهاني ارتباطات انصافاً شايسته تقدير است.

وي با اشاره به موضوع همايش ارتباطات اسلامي ـ ايراني، آن را بخش مهمي در تحول اجتماعي متناسب با فضاي كشور دانست و افزود: ديدگاه اسلامي ـ ايراني در فرهنگ ما ديدگاهي است كه با آن زندگي كرده و نفس مي‌كشيم و براي آن نيز بسيار ارزش قائليم كه بايد با منطقي مناسب و درست در صحنه‌هاي مختلف جهاني نيز عرضه كنيم.

در ادامه پرفسور يحيي كمالي‌پور با ابراز خوشحالي از برگزاري گردهمايي استادان و دانشجويان ارتباطات آن را اقدامي مبارك عنوان و تصريح كرد: برگزاري چنين جلسات و همايش‌هايي هميشه جزو دغدغه‌هاي من بوده است كه چرا كساني كه همگي در يك مسير يعني تدريس ارتباطات فعاليت مي‌كنند، ارتباط مستمر و سازنده‌اي با هم نداشته و نتوانسته‌اند الگويي براي جامعه و دانشجويان باشند.

وي همايش بزرگ ارتباطات اسلامي ـ ايراني را اولين گام در راه همفكري، همگرايي و تكامل ارتباطات در روابط عمومي كشور خواند و ادامه داد: برگزاري چنين همايشي حتي يكبار در سال براي تبادل‌نظر و چاره‌انديشي در خصوص مشكلات آموزش در حوزه‌ي ارتباطات كشور بسيار مثبت و سازنده خواهد بود.

به گفته او ما امروز در يك فضاي رسانه‌اي ‌و فرهنگي زندگي مي‌كنيم كه مردم بدون آگاهي كافي درباره‌ي اين فضا و تاثيرات آن نمي‌توانند به درستي زندگي كنند.

وي با اشاره به اين كه متاسفانه كشور ما اكنون از وجهه خوبي در ميان افكار عمومي جهان برخوردار نيست، اضافه كرد: تا زماني كه از درون سامان پيدا نكرده و متحد نشويم و يا از تعامل و نيز استفاده متناسب از وسايل ارتباطي به ويژه در فضاي سايبر آگاه نباشيم، نمي‌توانيم تعامل خوبي با دنياي خارج داشته باشيم.

او از اين نشست به عنوان واقعه تاريخي تاريخ ارتباطات ايران ياد كرد و افزود: اين نشست در صورت داشتن راه‌كارهاي عملي براي ايجاد رابطه‌ي دو سويه و سازنده ميان دانشكده‌هاي ارتباطات مي‌تواند در ادامه راه كشور در حوزه‌ي ارتباطات مثمر ثمر باشد.

پرفسور كمالي‌پور همچنين به خاطر برگزاري چنين همايشي حدود ۵۰۰ جلد از كتاب‌هاي حوزه ارتباطات كتابخانه‌اش را به دانشكده‌هاي حاضر در همايش تقديم كرد.

پس از صحبت‌هاي او، مديران گروه و روساي دانشكده‌هاي ارتباطات در ميزگردي به بحث درباره مشكلات موجود در حوزه‌ي رشته ارتباطات در كشور پرداختند.

دكتر حسينعلي افخمي ـ مدير گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي ـ با بيان اينكه ۲۷ ارديبهشت‌ماه در دنيا روز جهاني جامعه‌ي اطلاعاتي ناميده شده و نبايد از لفظ روز جهاني ارتباطات درباره‌ي اين روز استفاده كرد، روند موجود در دانشگاه علامه طباطبايي براي توسعه ارتباطات را نامطلوب عنوان و خاطر نشان كرد: اين دانشگاه با وجود فعاليت‌هاي انجام شده مانند تغيير در فصل‌هاي درسي به دليل ضعف‌هاي ساختاري نتوانسته است به رشد مناسب و مطلوب دست يابد.

او كمي‌گرايي ناخواسته در اين دانشگاه را در افت كيفيت آموزش در آن موثر دانست و گفت: شكاف‌هاي موجود فقط به عملكرد دانشگاه‌ها برنمي‌گردد بلكه برخي فشارهاي تحميلي نيز شرايط ايجاد چنين شكاف‌هايي ايجاد مي‌كنند، ضمن اين كه نگاه كلان موجود در كشور مبني بر تربيت تكنسين به جاي پژوهشگر در عرصه‌ي آموزش عالي نيز از دلايل اين افت كيفيت به ويژه در حوزه‌هاي پژوهشي در دانشگاه‌هاست.

در ادامه دكتر اميدعلي مسعودي ـ مدير گروه ارتباطات دانشگاه سوره ـ نيز ضمن تقدير از برگزاري همايش، نياز به ورود به حوزه‌ي آكادميك در حوزه‌ي تبليغات و ارتباطات از سوي سازمان تبليغات اسلامي را فسلفه‌ي ايجاد دانشكده‌ي ارتباطات سوره دانست و درباره نحوه‌ي پذيرش دانشجو در اين دانشكده نيز توضيحاتي ارايه كرد.

دكتر سيدوحيد عقيلي ـ رييس دانشكده علوم انساني واحد علوم و تحقيقات ـ هم برگزاري نشست‌هايي با حضور تمامي مديران گروه و روساي دانشكده‌هاي ارتباطات را اقدامي مبارك عنوان و تصريح كرد: چنين جلساتي بايد مكاني براي تكيه بر نقاط اشتراك و بررسي راه‌هاي تعامل بيشر ميان دانشكده‌هاي ارتباطات باشد.

او مديريت رسانه و اقتصاد رسانه را دو رشته‌ي مغفول اين عرصه در كشو دانست و ادامه داد : كمبود توليدات ارتباطي در زمينه‌ي تاليف در ترجمه از مشكلات ديگر حوزه‌ي‌ ارتباطات در كشور است، ضمن اين كه پژوهش نيز در اين عرصه چندان جدي گرفته نشده و تئوري‌هاي مطروحه توسط اساتيد و دانشجويان كمتر با نگاه به مشكلات جامعه صورت مي‌گيرد.

وي اضافه كرد: به نظر مي‌رسد امروز سرمايه‌گذاري‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري در اين رشته افزايش يافته كه به عقيده من امر مباركي است كه بايد در زمينه‌ي بومي‌سازي تئوري‌هاي ارتباطي و حل مشكلات جامعه از آن بهره گرفت.

دكتر سعيدرضا عاملي ـ رئيس دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران ـ نيز در ادامه رشته ارتباطات را جزو رشته‌هاي مادر، در دنياي امروز دانست و اظهار كرد: اگر از تمامي قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي رشته ارتباطات استفاده شود اين رشته مي‌تواند به راحتي مديريت جهان مجازي را به عهده بگيرد.

او اضافه كرد: رشته‌ي ارتباطات نبايد از قافله‌ي تحولات جديد عقب بماند، ضمن اين كه براي دستيابي به درك واقعيت‌هاي پيرامون حتما بايد به داشتن ارتباطات آگاهي داشت.

به عقيده وي در بحث ارتباطات اسلامي ـ ايراني نيز جداي از بحث‌هاي فقهي و كلامي، با توجه به ظرفيت‌هاي ارتباطي مي‌توان به واقعيت‌هاي اين حوزه دست يافت.

اين استاد دانشگاه هم‌چنين علم ارتباطات را در حال حاضر در كشور در صورت جذب و علاقمند كردن به اين رشته و شكوفايي او علم خوب و مثمرثمري دانست.

دكتر حسام‌الدين آشنا ـ مدير گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) ـ هم رشته ارتباطات را در حوزه‌هاي آموزش، پژوهش و مشاوره در كشور قابل بررسي دانست و تصريح كرد: رشته‌ي ارتباطات كه اساسش بر حل مشكلات جامعه استوار است، در كشور ما در حوزه‌هايي كاملا مغفول مانده و در حوزه‌هايي نيز به شكل افراطي مورد توجه قرار گرفته است كه در نتيجه باعث شده است بسياري از مولفه‌هاي امروزي اين علم در خدمت جامعه قرار نداشته باشد.

وي پژوهش‌هاي انجام گرفته در اين حوزه را نيز اغلب كتابخانه‌اي دانست و ادامه داد: متاسفانه تحقيقاتي كه از سوي دولت براي مسايل مهم سفارش داده مي‌شود، اغلب به دانشجويان اين رشته واگذار شده و حتي از خدمات مشاوره‌يي اساتيد ارتباطات در چنين پروژه‌هايي و نيز براي حل مشكلات جامعه استفاده نمي‌شود.

او همچنين همكاري‌هاي بين دانشگاهي و نيز همكاري‌هاي بين‌المللي براي توسعه رشته‌هاي ارشد و دكترا در كشور را به عنوان راه‌كارهاي عملي براي رشته ارتباطات در كشور ارايه كرد و گفت: توسعه علم تنها با حضور متخصصان امكان‌پذير است.

دكتر حسيني ـ رييس دانشكده‌ي صدا و سيما ـ هم فلسفه وجود گروه ارتباطات دانشكده صدا و سيما را تربيت نيروهاي مورد نياز در راديو و تلويزيون عنوان كرد و ضمن صحبت درباره رشته‌هاي موجود در گروه ارتباطات اين دانشكده از رشته‌هاي فلسفه رسانه، دين و رسانه و هم چنين ارتباطات سلامت به عنوان رشته‌هاي جديدالتاسيس آن ياد كرد.

دكتر احمدزاده ـ رييس دانشكده خبر ـ نيز كميت‌زدگي در رشته‌ي ارتباطات را از دلايل مهم كاهش كيفيت اين رشته در كشور دانست و با اشاره به نقش رقابت در پيشرفت رسانه‌ها اظهار كرد: آيا وقت آن نرسيده است كه با بازنگري در قوانين كشور، فضايي براي رقابت با رسانه ملي در حوزه‌هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي فراهم شود.

او در ادامه با تاكيد بر اين كه بايد تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطي در ابعاد مختلف مثبت و منفي مورد بحث قرار گرفته و سند و چشم‌اندازي از اين بحث‌ها براي تصميم‌گيري در اختيار مسئولان قرار گيرد، ادامه داد: اخلاق در خبر نيز از جمله مواردي است كه بايد در متون ارتباطي كشور مورد بازنگري قرار گيرد، ضمن اينكه در حوزه‌ي‌ ارتباطات ميان فرهنگي نيز كه زيرساخت توريسم در كشورها را تشكل مي‌دهد بايد توجه و تامل بيشتري صورت گيرد.

در ادامه دكتر مهدي محسنيان‌راد ـ استاد ارتباطات ـ نيز گرد هم جمع شدن تمامي دانشكده‌هاي ارتباطات در كنار هم در ۴۱ سالي كه رشته ارتباطات در كشور به حوزه آكادميك وارد شده است را بي‌سابقه عنوان و اضافه كرد: اساس ريشه ارتباطات در ايران به صورت خوبي شكل گرفت و بر اساس توجه به كيفيت آغاز شد اما متاسفانه در ادامه‌ي راه آنگونه كه انتظار بود، پيش نرفت.

دكتر مسعود كوثري ـ مدير گروه ارتباطات دانشگاه تهران ـ هم در جمع‌بندي ‌صحبت‌هاي مطروحه توسط استادان مختلف برگزاي نشست‌هاي دوره‌اي بين دانشكده‌ها، بازنگري در سرفصل‌هاي دروس رشته‌ي ارتباطات، داشتن برنامه ساليانه براي كتاب سال دانشجويي، كتاب سال اساتيد و به داوري گذاشتن كتاب‌هاي اساتيد اين رشته، تبادل استادان راهنما ميان دانشكده‌ها، ‌تبادل در دروس و بازنگري در طريقه‌ي جذب دانشجو در اين رشته را از جمله راه‌كارهاي پيشنهادي براي حل مشكلات رشته‌ي ارتباطات و تعامل بيش‌تر دانشكده‌هاي اين حوزه در كشور دانست.

در پايان دكتر محمدي ـ استاد ارتباطات ـ نيز از برگزاري اين همايش تشكر كرد و جاي تاليف، تحقيق و ترجمه در حوزه ارتباطات كشور را خالي عنوان و اضافه كرد: براي چنين اموري نيز بايد نيروهاي متخصص تربيت شود تا به پيشرفت در اين حوزه نيز بتوان اميدوار بود.

او همچنين استفاده از تجربيات اساتيد قديمي و با سابقه‌ي ارتباطات كشور را نيز در راه پيشرو در اين حوزه موثر عنوان كرد.

تاريخ درج: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 01:24 تاريخ تاييد: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 01:40 تاريخ به روز رساني: 30 ارديبهشت 1387 ساعت 01:40
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن