تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821010485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كامل اولين روز همايش «زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي»


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش كامل اولين روز همايش «زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي»
خبرگزاري فارس: اولين روز همايش بين‌المللي "زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي " در مركز‌ پژوهش‌هاي علمي و مطالعات استراتژيك خاورميانه برگزار شد.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، اولين روز همايش بين‌المللي "زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي " كه در مركز‌ پژوهش‌هاي علمي و مطالعات استراتژيك خاورميانه با پيام آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني آغاز به كار كرد، با حضور اساتيد دانشگاه و شخصيت‌هاي سياسي و برخي شخصيت‌هاي اصلاح طلب برگزار شد.

*پيام هاشمي‌رفسنجاني به "همايش زن،‌ گفتمان‌قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي "

بسم‌الله الرحمن الرحيم

انقلاب اسلامي ايران كه حاصل تلاش و مجاهدت ميليون‌ها زن و مرد غيور ايراني است، با پشت سر گذاشتن سي سال پرفراز و نشيب، وارد دهه چهارم پيروزي خود شده است. خاستگاه اين انقلاب آموزه‌هاي انسان‌ساز اسلام و رهبر فرزانه آن به عنوان مجتهدي آگاه به شرايط جامعه و معتقد به ابتناي فقه بر ضروريات زمان و مكان بود. پيروزي انقلاب اسلامي در عصري به وقوع پيوست كه بسياري از انديشوران و نظريه‌پردازان اجتماعي، دين را صرفا برنامه‌اي براي ايجاد ارتباطات فردي بين انسان و خدا تلقي مي‌كردند، اما به بار نشستن انقلاب اسلامي و انديشه‌هاي امام خميني(ره) ثابت كرد؛ آموزه‌هاي ديني مي‌تواند علاوه بر تضمين سلامت نفس و روح انساني، باعث جنبش و حركت توده‌هاي اجتماعي در جهت اصلاح امور سياسي، اقتصادي و فرهنگي جامعه نيز گردد.
اين انقلاب با شعار كارآمدي راهبردها و رهنمودهاي ديني در حل بحران‌هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي، خود را به جهانيان معرفي كرد و همه‌ ملت‌هاي تحت ستم دنيا تلاش كردند از آن الگوبرداري كنند. در اين ميان، زنان مسلمان با الگو گرفتن از الگوي زنان عالم حضرت فاطمه زهرا(س) و دلگرمي از حمايت‌هاي مداوم حضرت امام خميني(ره) در عرصه‌هاي اجتماعي حضور پيدا كردند.
ستايش‌هاي حضرت امام(ره) از مقام و جايگاه زنان كه برآمده از آموزه‌هاي اصيل قرآني و مكتبي بود، باعث شد بانوان مسلمان در زمينه‌هاي آموزشي، پژوهشي، صنعت، خدمات و نيز مديريت اجتماعي به موفقيت‌هاي روزافزوني دست پيدا كنند. زنان ايراني كه در دوران مبارزه ستم‌شاهي و شكل‌گيري انقلاب و بيش از آن در دوران دفاع مقدس دوش به دوش مردان اين مرز و بوم در جبهه پشتيباني مجاهدت كرده بودند، در دوران بازسازي و سازندگي نيز با ابتكارات، اختراعات و نوآوري در زمينه‌هاي مختلف نشان دادند كه مي‌توانند عظمت و حرمت ميهن اسلامي را پاس بدارند.
افزايش موفقيت‌هاي زنان در آزمون دانشگاه‌ها، مسابقات علمي، تاسيس و مديريت موسسات آموزشي پيشرفته و موفق در سطح ملي، تاسيس و مديريت موسسات بنگاه‌هاي اقتصادي سودآور در بخش صنعت و كشاورزي، تاسيس و مديريت موسسات خيريه، تاسيس و مديريت موسساتي جهت توانمندسازي بانوان و موارد ديگر از اين قبيل، نشان مي‌دهد كه بانوان از توانايي مديريتي بالايي برخوردار هستند.
نبايد زنان به بهانه‌ تفاوت‌هاي جسمي و رواني با مردان كه البته واقعيتي غيرقابل انكار است، از حضور در برنامه‌هاي راهبردي به دور نگاه داشته شوند. از سوي ديگر اختيارات و اقتدارات وسيعي كه قانون در طول تاريخ براي مردان قرار داده است، نبايد امنيت و سلامت اجتماعي زنان را به خطر اندازد.
آموزه‌هاي قرآني بر وحدت گوهر آفرينش زن و مرد تاكيد كرده است، هر دو جنس را شايسته‌ رشد و كمال و خداگونه شدن مي‌داند.
فعاليت‌هاي اجتماعي زنان مسلمان ايراني در دهه‌هاي پس از پيروزي انقلاب نشان داده كه بانوان ايراني همواره حدود شرعي را رعايت كرده و به هيچ روي الگوهاي غربي را نمونه عمل خود قرار نمي‌دهند.
پويايي فقه اسلامي ايجاب مي‌كند كه زن مسلمان بر اساس كرامت انساني، عدالت اجتماعي و تامين مصلحت عمومي حركت كند و اين همان گفتمان امام(ره) است كه حفظ مصالح نظام و عموم مسلمانان را مبناي قانونگذاري مي‌دانست و به فقهاي شوراي نگهبان سفارش مي‌نمود كه: «بايد سعي خودتان را بنماييد تا خداي ناكرده اسلام در پيچ و خم‌هاي اقتصادي، اجتماعي، نظامي و سياسي متهم به عدم قدرت بر اداره‌ جهان نگردد.»
اميد است به همت ژرف‌انديشي و جامع‌نگري انديشوران به ويژه تشكل‌ها و انجمن‌هايي همچون انجمن زنان پژوهشگر علوم اسلامي، بتوان الگوي مناسبي بر مبناي شرع مقدس جهت حضور زنان در مراكز تصميم‌گيري و قدرت، طراحي و تنظيم نمود.
اين‌جانب ضمن تشكر از دست‌اندركاران برگزاري همايش «زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي» اميدوارم محققان اسلامي با تعميق مطالعات فراوان خويش، راه را براي كاربردي نمودن آموزه‌هاي ديني هموار نمايند و شاهد روزافزون حضور زنان در عرصه‌هاي مختلف اجرايي باشيم.

*بروجردي: بايد مدلي در راستاي ارتقاي جايگاه زنان در عرصه قدرت ارائه شود

اشرف بروجردي دبير همايش « زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي» صبح امروز شنبه در افتتاحيه اين همايش با بيان اينكه انجمن زنان پژوهشگر علوم اسلامي به اين جمع‌بندي رسيد كه مباحث مربوط به زنان نيازمند كنكاش ديدگاه‌هاي مختلف است تا زنان با پشتوانه علمي، فكري و اعتقادي وارد عرصه شوند، اظهار داشت: در اين معقوله احساس كرديم جايگاه زنان در مراكز تصميم‌گيري، قدرت و جامعه دچار خدشه شده است و فكر جديدي در حال رشد است.
وي ادامه داد: آن موضوع اين بود كه نيازي نيست زنان در تصميم‌گيري ها دخيل باشند در حالي كه جمهوري اسلامي مي‌خواست مدلي از توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي مناسبي كه در مباني ديني مربوط به زنان وجود دارد، به دنيا عرضه كند.
بروجردي با بيان اينكه نياز امروز جامعه بشري مبتني بر حضور افراد شايسته است، تصريح كرد: براي ما به عنوان يك كشور اسلامي كه داعيه پاسخگويي به نيازهاي بشريت را داريم، ضروري است بتوانيم مدلي را به جهان و جامعه زنان ارائه دهيم كه بر اساس آن، جايگاه زنان را در عرصه تصميم‌گيري و قدرت ارتقا دهيم و در اين زمينه، نيازمند تضارب آرا و افكار هستيم از اين رو بايد آن را به سياستمداران، سياستگذاران و مديران اجرايي عرضه كنيم چرا كه امروز شاهد غيبت زنان در عرصه مديريت كشور هستيم.
اين استاد دانشگاه با اشاره به برگزاري اين همايش، خاطرنشان كرد: معتقديم قدرت في نفسه بد نيست و از طريق آن مي‌توان اهداف را عملي كرد؛ قدرت عجين با سياست است و نماد ظاهري آن چيزي جز حكومت‌داري نيست و مراد از طرح اين موضوع، حضور زنان در حكومت و حكومت‌داري است؛ چراكه واژه مشاركت به تنهايي اين بحث را نمي‌تواند پوشش دهد و ما به واژه‌اي فراتر از مشاركت و مديريت نيازمنديم.
وي با ابراز اميدواري از اينكه بحث‌هاي امروز منتج به نتيجه شود و به بهبود وضعيت زنان در جامعه اسلامي بينجامد و به لايه‌هاي مختلف جامعه سرايت كند، تاكيد كرد كه در تدوين سياست‌هاي نظام و در برنامه پنج‌ساله بتوانيم براي زنان جايگاه مطلوبي را در نظر بگيريم و اين ادبيات در سطوح مختلف جامعه اشاعه پيدا كند.

*موسوي‌بجنوردي: انقلاب اسلامي تجربه بسيار خوبي براي ارزش‌گذاري زن است

آيت‌الله سيدمحمد موسوي بجنوردي عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز صبح امروز شنبه در ادامه همايش بين‌المللي "زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي " طي سخناني اظهار داشت: همه انسان‌ها توانايي پي بردن به هويت اشياء را دارند و زن و مرد در آن فرقي ندارد از اين رو در بعد انسانيت بين زن و مرد هيچ تفاوتي وجود ندارد و تنها خواص جسمي باعث مرزبندي ميان اين دو شده است.
وي با تاكيد بر اينكه در مساله قدرت كه همان توانايي اراده انسان بر چيزي است تا بتواند مراد خود را به مرحله فعليت برساند نيز تفاوتي ميان اين زن و مرد وجود ندارد، تاكيد كرد: در مساله سياست كه در عربي يعني مديريت صحيح نيز فرقي ميان زن و مرد نيست؛ درست است كه انسان براساس فطرت اقتضائات ذاتي دارد، اما درصد كمي مربوط به ذات است و بخش اعظم آن اكتسابي است.
موسوي بجنوردي با بيان اينكه اخيرا مطرح مي‌شود كه مثلا اگر زنان قوانين را تدوين مي‌كردند وضع به گونه‌اي ديگر مي‌شد، افزود: من اين نظريه را قبول ندارم چراكه وقتي اسلام ميان زن و مرد فرقي نگذاشته و خداوند مي‌فرمايد انسان كرامت ذاتي دارد و از همين يك آيه مي‌توان برخورد اسلام را با حقوق بشر ديد.
وي ادامه داد: فقه و حقوق اسلامي در بستر عدالت اجتماعي است و اخلاق را هم بايد به آن اضافه كردچراكه اخلاق از فقه و حقوق اسلامي جدايي ناپذير است. پس با توجه به اين‌كه ما به دنبال شايسته‌سالاري هستيم، زن و مرد فرقي ندارند و در اين راستا هم زن‌سالاري ناپسند و هم مردسالاري.
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در عين حال تصريح كرد كه بايد با در نظر گرفتن عدالت اجتماعي در مساله قدرت و سياست به دنبال ارزش‌سالاري باشيم.
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه انقلاب اسلامي تجربه بسيار خوبي براي ارزش‌گذاري به زن است، خاطرنشان كرد: در نظام شاهنشاهي زنان ارزش بسيار كمي داشتند و از آن‌ها استفاده‌هاي "عروسكي " مي‌شد، اما امروز در مراكز علمي و دانشگاهي زنان سهم عمده‌اي را در رشد علمي دارند و حتي در دانشگاه مي‌بينيم كه خانم‌ها يك نمره جلوتر هستند و همين طور درمجلس، قوه مجريه و قوه قضاييه زنان حضور فعالي داشته و دارند.
موسوي بجنوردي گفت: برخي كشورهاي اسلامي كه زنان در آن‌جا حق راي هم ندارند، به قوانين اسلام عمل نمي‌كنند.
وي تاكيد كرد: امروز در دنيا بحث از مدرنيته است بايد گفت كه اين مدرنيته همان فقه شيعه است، چراكه عنصر زمان و مكان در آن دخالت دارد و هميشه زنده است.
مديرگروه فقه پژوهشكده امام خميني (ره) با ابراز تاسف از اين‌كه "هنوز به جايي نرسيده‌ايم كه شعارهاي سكاندار انقلاب مبني بر حضور فعال زنان در همه شئون به طور كامل جامعه عمل پوشانيده شود "، افزود: بايد انديشه امام(ره) را هميشه زنده نگه داريم. اگر بخواهيم كه انقلاب اسلامي به اهداف و آرمان‌هاي خود برسد.

*ابتكار: شاهد گرايش به حضور زنان در عرصه قدرت در كشورهاي اسلامي هستيم

معصومه ابتكار عضو شوراي شهر تهران در ادامه همايش بين‌المللي "زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي " با بيان اينكه به عنوان اولين زن كابينه جمهوري اسلامي ايران است گفت: با اينكه در موضع عالي سياسي قرار داشتم، معتقدم كه امروز در مناسبات بين‌المللي وقتي صحبت از عرصه‌هاي زنان مي‌شود، متاسفانه با وجود پيشرفت‌هاي علمي در حوزه بشري، مشكلات و بحران‌هاي جدي را فراروي بشريت شاهديم كه اساسا موجوديت انسان را تهديد مي‌كند.
وي اظهار داشت: سوءمديريت جدي در دنيا باعث بروز مشكلاتي مي‌شود و بحث اين است كه آيا اين مشكلات ناشي از فقدان وجود زنان در تصميم گيري است و يا ناشي از فقدان نگاه زنانه به مسايل.
ابتكار افزود: وقتي نگاه مهار طبيعت باشد، نتيجه آن بازگشت قهرآميز طبيعت به سمت بشريت است و يا در بحث جنگ نيز بحث قدرت و سلطه فارغ از نگاه به ابعاد بشري است مانند آن‌چه در غزه اتفاق افتاده و سوال اين است كه چرا امروز به اين مرحله رسيده‌ايم آيا فقدان روحيات زنانه و مادرانه نتيجه آن نيست يعني حتي مديران زن هم اين نوع نگاه را كنار مي‌گذارند.
ابتكار گفت: در ميزگردي كه كلينتون و اوباما پيش از انتخابات رياست جمهوري داشتند از خانم كلينتون پرسيده شد كه اگر ايران به سلاح هسته‌ اي دست پيدا كند چه خواهيد كرد؟ ايشان به حالت سختي گفت كه ايران را نابود مي‌كنيم اما وقتي كه از آقاي اوباما همين سوال را پرسيدند وي پاسخ داد كه ما اين كار را با ايران نخواهيم كرد يعني او از نگاه زنانه استفاده كرده و متاسفانه مشكل بسياري از زنان ماست كه فكر مي‌كنند كه وقتي به قدرت رسيدند بايد نگاه زنانه را كنار بگذارند در حالي كه اين‌گونه نيست.
وي با تاكيد بر اينكه مشكلات ما در دنيا اين است كه زنان در تصميم گيري‌هايي شامل صلح، محيط زيست و غيره حضور ندارند و نگاه زناني كه در قدرت هستند بيشتر شكل سلطه دارد اضافه كرد: در كشورهاي اسلامي غير از برخي كشورها كه در حكومت‌هاي خود به مسايل اسلامي و شرعي پايبند هستند، در دهه‌هاي اخير شاهد گرايش به حضور زنان در عرصه قدرت هستيم و اين قابل توجه است.
معاون رئيس دولت اصلاحات در ادامه ابراز با اشاره به اين‌كه ما صرفا حضور زنان را در مباحث مربوط به زنان نمي‌خواهيم، ابراز داشت: حضور زنان بايد در اركان قدرت باشد چراكه معتقديم اين عرصه فاقد نگاه زنانه شده است، زنان در ايران پس از انقلاب اسلامي با فراز و نشيب‌هاي زيادي مواجه بوده‌اند و درست است كه درباره مسايل زنان و حل برخي مشكلات آنان برداشت مثبت است اما هنوز با حضور زنان در عرصه قدرت فاصله داريم.
عضو شوراي شهر تاكيد كرد: ما در شوراي شهر هم اين انتقاد را به آقاي قاليباف داريم كه چرا تهران شهري مردانه و بي‌رنگ و رو شده است و اين انتقاد تنها مربوط به مديريت شهري نيست، بلكه عرصه سياست مردانه شده و تخريب و بداخلاقي‌ها در آن شكل بيشتري گرفته است چرا بايد اخلاق در كشوري مانند جمهوري اسلامي رعايت نشود، آيا فكر نمي‌كنيد اين ناشي از فقدان نگاه زنانه در عرصه سياست است.

*جلالي: زنان بايد به گونه اي عمل كنند كه جامعه به آنها اعتماد كند

سهيلا جلالي كندري عضو هيئت علمي دانشگاه الزهرا در همايش "زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي " اظهار داشت: حاكميت زن از نظر شرعي هيچ اشكالي ندارد و زنان بايد توانمندي‌هاي خود را نشان دهند و به صورتي به وظايف‌شان عمل كنند كه جامعه به آنان اعتماد كند و مقام‌هاي بالاتري به آنها بدهد.
وي افزود: سيره معصومان (ع) و رفتار مسلمانان صدر اسلام بر شركت زنان در فعاليت‌هاي مختلف دلالت دارد اما شرايط اجتماعي به گونه‌اي بود كه تا حدودي عرصه فعاليت سياسي زنان را محدود مي‌كرد.
عضو هيئت علمي دانشگاه الزهرا گفت:‌ فقها در مورد مشروعيت فعاليت سياسي زنان اختلاف دارند و مهم‌ترين موارد اختلاف آنها رياست دولت و قضا است و اگر دلايل مخالفان مشروعيت مشاركت زنان در اين دو منصب رد شود مشروعيت مشاركت آنها در مناصب ديگر نيز اثبات خواهد شد.
وي ادامه داد: فقهاي گذشته به شرط "مرد بودن " رياست جمهور نپرداخته است ولي فقهاي معاصر "مرد بودن " را از شرايط رياست جمهور مي‌دانند و معتقدند "مرد بودن " در قضاوت كه از شعبه‌هاي حكومت است، ملاك مي‌باشد.
جلالي افزود: عالمان اهل سنت نيز در شرط "مرد بودن " قاضي اختلاف دارند ولي آن را در رئيس حكومت شرط كردند.
وي خاطرنشان كرد: بحث ما حاكميت مطلق نيست زيرا حاكميت مطلق براي معصوم است ولي زماني كه معصوم نيست، حاكميت مطلق كه تحت نظارت هيچ شورايي نباشد مبناي ديني وعقلاني ندارد.
عضو هيئت علمي دانشگاه الزهرا گفت: ‌منظور ما از حاكميت، حاكميت محدود و نوعي جمهوري است كه در آن حاكم تحت نظر شوراها است.
وي در ادامه به بررسي دلايل فقها و شرط "مرد بودن " رياست دولت و قضا پرداخت و افزود: اين ادله‌ها، ادله‌هاي درستي نيست و فضاي ذهني بر آنها اثر گذاشته است و توجهي به مضمون اصلي آنها نشده است.

*منصوري: احزاب مي‌توانند ظرفيتي براي حضور زنان در قدرت ايجاد كنند

آذر منصوري معاون سياسي دبير كل جبهه مشاركت در همايش بين‌المللي « زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي» جايگاه امروز زنان در كشور را با ميانگين حضور زنان در دنيا فاصله دار دانست و گفت: نزديك به چهار درصد از زنان ما به حوزه قانون‌گذاري، تشكل‌هاي مدني و فعاليت‌هاي سياسي پا گذاشته‌اند در حالي كه در دنيا 20 درصد از پارلمان‌ها و مجالس قانون‌گذاري را زنان به خود اختصاص داده‌اند و رهبري 19 دولت از آن زنان است و اين حضور و ارتقاي آنان از سر اختيار نبوده، بلكه مهم‌ترين اتفاقي كه در اين كشورها افتاده، جدي‌گرفتن حضور زنان در مراكز تصميم‌سازي و تصميم‌گيري است.
منصوري ابراز عقيده كرد كه در كشور كار سياسي هزينه‌هاي خاص خود را دارد چه براي زنان و چه براي مردان و اين مساله حضور در عرصه‌هاي سياسي را با كندي مواجه مي‌كند در حالي كه با وجود ظرفيت كشور و قانون اساسي، مي‌توان به اين روند تدريجي شتاب بيشتري بخشيد تا در آينده با موانع كمتري در مقابل حضور زنان در قدرت مواجه باشيم.
وي با بيان اينكه احزاب مي‌توانند ظرفيتي براي حضور زنان در قدرت ايجاد كنند به احزاب كشورهاي استراليا، كانادا، انگلستان و آمريكا اشاره كرد و گفت: اين كشورها از روش‌هاي مختلفي مانند ايجاد شبكه و ارتباط با گروه‌هاي فعال و تاكيد بر اين كه بتوانند موضوع زنان را به عنوان يك بحث جدي پي‌گيري كنند، براي حضور در قدرت استفاده كرده‌اند، هم‌چنين تجربه ما به عنوان يك حزب اسلامي در كشور مي‌تواند به عنوان يك ظرفيت جدي و موفق توسط همه احزاب فعال به كار گرفته شود.
معاون سياسي دبير كل جبهه مشاركت اظهار داشت: حزب در نظام ما به عنوان نظام مبتني بر اصول دموكراتيك، جايگاه خود را دارد هر چند پاره‌اي ايرادات را در تعامل و ارتباط با احزاب و نهادهاي قانوني داريم اما همين ظرفيت هم مي‌تواند تاثيرگذاري خود را اثبات كند.
وي ادامه داد: پيشنهاد مي‌كنم كميسيون‌هايي در احزاب براي ايجاد عدالت جنسيتي تشكيل شود و در كنار آن مي‌توان از اقدامات ديگري براي مشاركت سياسي زنان در احزاب استفاده كرد و چنانچه اين مشاركت افزايش يابد در برهه‌هاي انتخاباتي مي‌توان آن را به كار گرفت.
اين فعال سياسي اصلاح طلب در پايان خاطرنشان كرد: آموزش درون‌سازماني و برون‌سازماني خود به خود اين نگاه را ترويج مي‌كند كه بايد سهمي را به زنان اختصاص دهيم؛ احزاب نيز بايد آموزش در اين زمينه را به صورت جدي پي‌گيري كنند.

*مبلغ: حضور زنان در احزاب پيشرفت چنداني نداشته‌است

مرتضي مبلغ عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت كه در همايش بين‌المللي «زن، گفتمان قدرت و سياست» سخن مي‌گفت با بيان اينكه احزاب علائم مميزه حكومت‌هاي مدرن هستند، اظهار داشت: احزاب والد و مولد حكومت‌هاي دموكراتيك و مدرن هستند و جزء تفكيك‌ناپذير اين حكومت‌ها محسوب مي‌شوند چراكه فلسفه اصلي وجود آن‌ها به اين نكته كليدي برمي گردد كه حضور مردم بدون نهادهاي پيش حكومتي در عرصه سياسي امكان‌پذير نيست.
وي با اشاره به چهار كاركرد اساسي احزاب ادامه داد: اولين كاركرد تجميع منافع است و كاركرد دوم ادغام جامعه و شهروندان در نظام سياسي براي افزايش مقبوليت آن، جامعه‌پذيري احزاب كاركرد سوم است كه اين امر اساس و بنياد دموكراسي محسوب مي‌شود و كاركرد چهارم، بسيج راي‌دهندگان است.
مبلغ با اشاره به اينكه برخي گمان مي‌كنند فعاليت اصلي احزاب به انتخابات برمي‌گردد، اضافه كرد: اين يك نقطه ضعف است؛ در نظام دموكراتيك، انتخابات، سرنوشت همه عرصه‌هاي زيست اجتماعي، اقتصادي ، فرهنگي و سياسي را تامين مي‌كند و از اين منظر است كه محور اصلي كار احزاب به انتخابات برمي‌گردد، نه آن‌كه احزاب در پي كسب قدرت باشند.
وي در ادامه گفت: هر حزبي بايد بتواند ساز و كار خود را بر اساس جنس خود، يعني عام‌گرايي، خاص‌گرايي و يا مختلط تنظيم كند، و نيز بايد تسهيلات سازمان‌دهي شده‌اي داشته باشد و عضوگيري و آموزش و توجيه اعضا و نيز تعيين نسبت هر حزب، با توجه به پايگاهي كه دارد و منابع مالي از اهم اقتضائات يك حزب است.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت به مشكلات احزاب در كشور اشاره و در عين حال اظهار داشت: احزاب ايران با ده مشكل مواجه هستند كه چهار مورد از آن، يكي فقدان ساختار انتخاباتي، فقدان و يا ناكافي بودن آموزش حرفه‌اي و حزبي مبتني بر ايدئولوژي، نبود ايفاي نقش در سازماندهي تضادها و گروه پذيري سياسي و اجتماعي و نيز ناتواني در بسيج راي‌دهندگان است.
وي درباره راهكارهاي افزايش فعاليت زنان در احزاب ابراز عقيده كرد: زنان براي گسترش و تعميق حضور خود در احزاب به عنوان يك ضرورت اجتماعي بايد چند ساز و كار را در پيش بگيرند و با توجه به اين كه زنان از يك ظرفيت تاريخي در اين عرصه برخوردار هستند و عقب نگاه داشته شدن تاريخي اين ظرفيت را در آنان ايجاد كرده، انگيزه بسيار قدرتمندي براي حضور در عرصه‌هاي مختلف كه نمونه بارز آن جبران تاريخي عرصه تحصيلات و علم است، دارند.
مبلغ ادامه داد: ساز و كارهاي لازم عبارتند از مسووليت‌پذيري زنان در احزاب و اين كه در حاشيه قرار نگيرند و ديگري توسعه و تعميق ارتباطات در جامعه سياسي كه متاسفانه امروز زنان در اين امر پيشرفت چنداني نداشته‌اند.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت اظهار داشت: زنان انگيزه بسيار قدرتمندي براي حضور در عرصه‌هاي مختلف كه نمونه بارز آن جبران تاريخي عرصه تحصيلات و علم است، دارند.
مبلغ در خاتمه خواستار فعال‌سازي واحدهاي زنان در احزاب شد تا بتوانند به نهادي براي توانمندسازي زنان تبديل شوند.

*بهروزي: زنان در انقلاب اسلامي گسترده‌ترين مديريت سياسي را داشته اند

مريم بهروزي دبير كل جامعه زينب در همايش بين‌المللي "زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي " با تاكيد بر اينكه قرآن كريم 14 قرن گذشته بر رهبريت زنان تاكيد داشته، تصريح كرد: به رهبريت سياسي بلقيس كه يك زن بود نه تنها در قرآن و اسلام بلكه در اديان نيز تاكيد شده است چراكه او كسي بود كه با برخورداي از قدرت درايت بالا توانست ملتي را از آفتاب‌پرسي به يكتاپرستي عروج دهد.
وي با اشاره به حضور حضرت زينب(س) در كاروان عاشورا به عنوان رهبري سياسي اين كاروان، خاطر نشان كرد: اين امر نشان دهنده توجه اسلام به حضور سياسي زنان است و وقتي اجتماع را بر زمان ضرب مي‌كنيم حاصل آن تحول تاريخي است همانند آنچه حضرت زينب(س) آفريد و آثار آن تاكنون باقي است.
بهروزي با بيان اينكه در ايران زنان در مقاطعي از تاريخ رهبري سياسي را بر عهده داشتند، به نمونه‌اي از آن اشاره و تاكيد كرد: حريم تنباكو، جنبش مشروطه و صدها مورد ديگر در تاريخ وجود دارد كه زنان در آن نقش مهمي ايفا كردند ضمن اينكه ما در انقلاب اسلامي شاهد گسترده‌ترين مديريت سياسي زنان در كشور بوديم.
دبيركل جامعه زينب(س) در عين حال تاكيد كرد: زنان ما در احزاب نبايد بنشينند و ببينند كه سايرين براي آن‌ها چه كارهايي مي‌كنند، بايد درچارچوب حزب وارد شوند اگر بخواهند نظرات به حق خود را در حيطه قدرت دنبال كنند بايد براي اداره عرصه‌هاي مختلف برنامه داشته باشند و راه‌هاي برون رفت از مشكلات را پيدا كنند.
وي ادامه داد: متاسفانه در انتخابات اخير مجلس شاهد كاهش حضور زنان در مجلس بوديم كه بايد راهكارهايي براي حل اين مشكلات پيدا كنيم كه از جمله آن آسيب شناسي است يعني به اين موضوع بپردازيم ‌كه چرا زنان در عرصه سياسي حضور كمرنگي داشته‌اند.
اين فعال سياسي اصولگرا در پايان ابراز داشت: بايد مكانيزمي را پيدا كنيم و با آن به نتيجه برسيم به گونه‌اي كه حداقل 20 درصد از كرسي‌هاي مجلس و شوراي شهر و روستا به زنان اختصاص داده شود و زنان بتوانند به مراكز اقتدار راه پيدا كنند و در اين راه از هيچ چيز نبايد هراسيد.

*منتجب نيا: فيلم حضرت يوسف نمونه‌اي از ارائه الگوها در قالب هنر است

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نيا قائم مقام حزب اعتماد ملي طي سخناني در همايش بين‌المللي زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي كه در مركز پژوهش‌هاي علمي و مطالعات استراتژيك خاورميانه برگزار شده بود گفت:‌دانشمندان بر اين عقيده‌اند كه براي تحقق يك امر وجود دو چيز يعني مقتضيات و انگيزه‌ها و عدم وجود مانع فرا روي افراد ضروري است چرا كه اگر انگيزه اي نباشد هيچ حركتي از سوي آن فرد امكان پذير نيست و اگر انگيزه باشد اما موانعي بر سر راه فرد وجود داشته باشد باز هم عليت محقق نمي‌شود.
وي افزود: در ذات و نهاد انسان هر گونه شايستگي براي حضور در مديريت و قدرت و در سطح كلان يعني جامعه وجود دارد ،‌چنانچه در ذات مردان نيز چنين چيزي موجود است و بين زن و مرد از نظر استعداد و لياقت و از نظر تعهد تفاوتي وجود ندارد.
منتجب نيا گفت: اما تفاوتي كه بين زنان و مردان وجود دارد مربوط به ويژگي‌هاي ذاتي زنان است و اين امر به معناي محروميت از حضور در مديريت‌ها نيست.
منتجب‌نيا با اشاره به مسائل شرعي در خصوص حضور زنان در قدرت گفت: به طور كلي هيچ ممنوعيتي براي حضور زنان وجود ندارد اما مشاهده مي‌كنيم كه در برخي موارد مانند امامت، و مسئله قضاوت تفاوت‌هايي بين زن و مردم وجود دارد كه اين امر آغاز كلام ماست.
وي با اشاره به وجود چنين موانعي در شرع براي حضور زنان گفت: در اين خصوص نيازمند بازنگري در فقه و قوانين هستيم چرا كه طي تاريخ ما زنان شهيد ،جانباز و مجاهد فراوان داريم كه همه با تاييد پيامبر و امامان خود در اين راه قدم گذاشتند و حتي در اصل 20 قانون اساسي نيز اعلام شده زن و مرد و همه جامعه در برابر قانون برابرند.
قائم مقام حزب اعتماد ملي در ادامه اظهارداشت: هيچ گونه اقتضاي شرعي و عقلي بر حضور زنان در حكومت وجود ندارد و اگر برخي اوقات مشاهده مي‌كنيم كه در جامعه ما كه دم از حقوق زنان زده مي‌شود اما از حضور آنها جلوگيري مي‌شود به خاطر وجود برخي موانع است.
وي گفت: در مسائل شرعي وفقهي مشاهده مي‌كنيم كه در برخي جاها اعلام شده امامت، امام جماعت بودن و قضاوت حق مردان است و نبايد زنان در اين امور حضور داشته باشند كه نيازمند يك تحول بنيادين و بازنگري در فقه و قوانين هستيم.
منتجب‌نيا با اشاره به وجود اين موانع گفت: موانعي همچون رسوبات فكري و سنت‌هاي كهنه و يا سنت‌هاي جاهلي بين جوامع، برداشت غلط و ارتجاعي از حكم مترقي اسلام، وجود سنت و رويه غلط كه امور دشوار خانه‌داري را وظيفه زنان مي‌دانند، ضعف روحي و ارادي و ناخود باوري در برخي زنان، فقدان اخلاق انساني و اسلامي در برخي زنان و مردان، فقدان و ابهام برخي قوانين از جمله مواردي است كه مانع حضور زنان در جامعه مي‌شود.
وي با اشاره به ضروريات موجود براي حضور زنان در عرصه‌هاي حكومت و جامعه گفت: ‌رسانه‌ها به ويژه رسانه ملي نقش مهمي براي ارزش دادن و نشان دادن نقش مهم زنان در جامعه دارد و آموزش عمومي نيز يكي ديگر از امور مهم براي حضور زنان در عرصه‌هاي حكومت است. منتجب نيا ادامه داد: عدالت يعني اينكه جنسيت را در برخورداري از حقوق اجتماعي دخيل نكنيم و در اين راه الگوها و تجربه‌ها كه در طول تاريخ به آن دست پيدا كرديم بسيار ارزشمند است.
وي در پايان اظهار داشت: به جاي اينكه برخي رسانه‌ها به طرح مسائل غيرضروري بپردازند بايد به مسائل اينچنيني بپردازند و فيلم حضرت يوسف نمونه‌اي است كه بايد الگوها را در قالب هنر بريزيم چرا كه هنر در ايجاد انگيزه در زنان موثر است.

*ناصري: امام معتقد بود سقوط رژيم شاه باعث تكامل زن و مرد مي‌شود

عبدالله ناصري عضو سازمان مجاهدين انقلاب بعد از ظهر امروز در همايش بين‌المللي زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي كه در مركز پژوهش‌هاي علمي و مطالعات استراتژيك خاورميانه برگزار شد، با اشاره به تطبيق رويكرد عرفاني و حقوقي زنان در "مغرب اسلامي " گفت: دو نگاه يعني نگاه فقهي- حقوقي و نگاه عرفاني بايد درباره زن و جايگاه او در مغرب اسلامي تبيين شود.
وي افزود: رويكرد فقهي به زن چيزي است كه ما امروز در سرزمين خود مشاهده مي‌كنيم؟ يعني يك گفتمان كاملا مردانه و رجالي كه اولين بار جامعه غربي آن را وارد جامعه ما كرد.
عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در ادامه اظهار داشت: اساسا اين گفتمان، گفتماني غربي است و ما در كنار نگاه به اسناد، چند مرحله را داريم كه زنان قدرت اجتماعي دارند از جمله سفرنامه ابن بطوطه كه اشاراتي به اين موضوعات دارد كه زنان در مغرب قدرت سياسي داشتند و حضور آنها در برخي اوقات به گونه‌‌اي در سياست و قدرت بود كه التزامي هم به رعايت حجاب نداشتند كه اين امور قابل تامل است.
ناصري ادامه داد: علي‌رغم اين حضور اما گفتمان قالب مغرب اسلامي فقهي و حقوقي است اما حوزه آندولس را بايد متفاوت‌تر از مغرب اسلامي در اين خصوص دانست؛ چرا كه زنان و مردان معاشرت‌هايي را با مسيحيان سرزمين خود داشته‌اند و به اين خاطر نوع سلوك زنان مسلمان، متفاوت‌تر از زنان شمال آفريقا است.
وي با اشاره به رويكرد عرفاني دراين خصوص گفت: مبتكر اين نگاه عرفاني به زنان در مغرب اسلامي محي‌الدين عربي است و حتي ابن عربي نيز يكي از كساني است كه اعلام مي‌كند همسر او و دخترش زينب تاثير بسياري در زندگي او داشته‌اند؛ چرا كه كمالات را در او مشاهده مي‌كرد و اين يك نگاه عرفاني به زن است كه امام (ره) نيز نگاهش به زن از جنس نگاه ابن عربي است و چون تغيير رژيم شاه باعث تكامل زن و مرد مي‌شد،‌ لذا امام معتقد بودند كه بايد رژيم شاه سقوط كند.

*جلودار زاده: بايد تفكر احزاب در خصوص زنان اصلاح شود

سهيلا جلودار زاده بعد از ظهر امروز طي سخناني در همايش بين‌المللي زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي كه در مركز پژوهش‌هاي علمي و مطالعات استراتژيك خاورميانه برگزار شد، با اشاره به حضور زنان در عرصه‌هاي مبارزاتي در زمان طاغوت گفت:‌ قبل از انقلاب تفاوتي بين زن و مرد در مبارزه با رژيم ستمشاهي نبود و زنان مذهبي و غيرمذهبي براي مبارزه با شاه در كنار هم با اعتقادات خود حضور داشتند.
وي افزود: بعد از پيروزي انقلاب وقتي نهادهاي انقلابي شكل گرفت مسئله تفاوت بين زن و مرد مطرح شد و اولين جايي كه من آن تفاوت را احساس كردم انجمن اسلامي دانشگاه امير كبير بود كه بنده در آن حضور داشتم و مسئله عدم حضور زنان در مسائل سياسي را آنجا مشاهده كردم.
نماينده سابق مجلس ادامه داد: در آن زمان اين چالش به وجودآمد كه وجود ما مي‌تواند براي آسايش مردان مضر باشد كه بعدها اين تفكر به مسائل مديريتي و عرصه‌هاي سياسي نفوذ كرد در حاليكه ما زنان براي انقلاب شكنجه شده بوديم، اما از عرصه‌هاي سياسي به عقب رانده شديم و اگر تفكر حضرت امام در اين خصوص نبود شايد امروز جايگاهي عقب‌مانده‌تر از عربستان وكويت داشتيم.
جلودار زاده با اشاره به حضور زنان در جامعه گفت: زناني كه به اصول اسلامي معتقد بودند به صحنه مسئوليت‌هاي اجتماعي و سياسي آمدند و امروز به جايي رسيديم كه معاون رئيس‌جمهور ما يك زن ا ست و يا حتي در مجلس نيز زنان به عنوان نماينده حضور دارند.
وي با اشاره به موانع موجود بر سر راه زنان براي حضور در عرصه‌هاي سياسي اجتماعي گفت: ما زنان موانع زيادي را از درون خانه و اجتماع پشت سر گذاشتيم و در اين مسير با كفش پاره و كوله‌بار سنگين قله‌هاي زيادي را فتح كرديم تا امروز به اينجا رسيديم.
وي در ادامه اظهار داشت:‌ امروز بايد به اين باور برسيم كه زنان نقش مهمي در جامعه دارند و بايد اين باورها را قطعي كنيم كه در صحنه‌هاي اجتماعي نه تنها كم نمي‌آوريم بلكه مشوق و كمك‌كننده هستيم و حضور در عرصه‌هاي اجتماعي وسياسي حق‌مان است چرا كه هر جايي كه زن در جامعه حضور نداشت آن جامعه به عقب رفته است.
وي با بيان اينكه بايد تفكر احزاب در خصوص زنان اصلاح شود گفت: بايد زنان به خود ايمان داشته باشند و در درجه اول بايد تفكر زنان در جامعه را تفكري ايماني رقم بزنيم و بعد از آن مطمئن باشيم كه مي‌توانيم به جايگاه‌هاي سياسي و مناصب مختلف در جامعه دست يابيم.
جلودارزاده در پايان اظهار داشت: اگر خود را باور كنيم و اين باور را در جامعه عمومي كنيم زودتر از اينكه قلم بزنيم به جايگاه‌هاي سياسي و اجتماعي مي رسيم گر چه قلم زدن نيز دراين راه ضروري است.

*عائده سلامه: زناني كه از كشورشان دفاع مي كنند توانايي ايفاي نقش هاي ديگر را نيز دارند

عائده سلامه روزنامه‌نگار سوري بعداز ظهر امروز در همايش «زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي» اظهار داشت: احزاب موظفند كه با آداب و عادات ارتجاعي جامعه به مقابله بپردازند و اين ظرفيت را ايجاد كنند كه زنان بتوانند به خوبي ايفاي نقش كنند كه اين عمل باعث مي‌شود كه زنان در جامعه پيشرفت كنند.
وي افزود: زن نه فقط به عنوان كسي كه وظيفه دارد در لفظ به مشاركت بپردازد، بلكه عملا مي‌تواند مشاركت خود را معنا ببخشد لذا شما مي‌بينيد خانم ثنا بحديلي زماني كه اسرائيلي‌ها لبنان را اشغال كرده بودند با ماشين پر از مهماتش وارد پايگاه اسرائيلي مي‌شود و آن را منفجر مي كند.
اين روزنامه نگار سوري ادامه داد: تا زماني كه زن توانايي اين را دارد كه اسلحه حمل كند، و شهادت طلب شود، تا مبارزات خود را به شكل ارادي ‌معنا بخشد قطعا قادر خواهد بود مسئوليت‌هاي ديگري را در حزب و سياست بپذيرد و اقدام عملي داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: مشاركت زنان در احزاب يك ضرورت نظري و عملي است و بايد مورد توجه قرار گيرد يعني هم به عنوان فكري و هم به صورت عملي بايد به اين نظريه نگاه كرد.
عضو حزب السوري گفت: وجود احزاب در عرصه اجتماع و سياست به عنوان يك اصل ضرورت است و هر چه تعداد احزاب افزايش يابد مي‌تواند در برگيرنده بخش بيشتري از جامعه باشد.
وي ادامه داد: وجود زنان در اين احزاب مصداق كامل سلامت دولت، قانون و حفظ و صيانت حقوق شهروندان است.
سلامه در ادامه در خصوص وجود زنان در احزاب گفت: اينكه حزب سياسي وجود داشته باشد و زنان در آن نباشد نه عقلاني و نه منطقي است.
وي ادامه داد: البته منظور من اين نيست كه زنان حزب زنانه ايجاد كنند و بخواهند در ضمن آن در عرصه خياطي و گلدوزي آموزش ببينند بلكه منظورم اين است كه وظيفه خود را درعرصه ملي ايفا كنند.
روزنامه‌نگار سوري گفت: احزاب بايد اين ظرفيت را ايجاد كنند كه زنان بتوانند به خوبي در جامعه ايفاي نقش كنند.

*صانع‌پور: زنان در صدر اسلام دوش به دوش مردان حضور داشتند

مريم صانع‌پور عضو هيئت ملي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي طي سخناني در همايش "زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي " با تبيين گفتمان قدرت و سياست از منظري ديگر گفت: گفتمان قدرت و سياست حاكم بر جهان امروز مبتني بر عقلانيت مدرنيته غربي است و گفتماني مردم‌محور، غربي و فاقد عاطفه است كه از غير غربي‌ها در جهت اهداف اقتصادي نظام سرمايه‌داري غرب به عنوان ابزار استفاده مي‌شود.
وي با بيان اينكه شان انساني غير غربي‌ها ناديده گرفته مي‌شود گفت: زيرا عقلانيت مدرنيته در تلقي سودگرايانه خود با عواطف بشر دوستانه قابل جمع نيست و قرائت‌هاي مردم‌سالارانه مدرنيته جايي براي روحيات صلح‌جويانه زنانه باقي نگذاشته است.
عضو هيئت ملي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي ادامه داد: حتي زناني كه در سطوح تصميم‌گيري مديريت سياسي غرب حضور دارند خالي از عواطف انسان‌ دوستانه و صلح طلبانه هستند و در همين راستا اگر ملل غير غربي در جهت اهداف حاكمان غربي عمل نكنند مظلومانه هدف تهاجمات وحشيانه و نابودكننده قرار مي‌گيرند.
صانع پور در ادامه خاطرنشان كرد: در تمام طول تاريخ تنها وقتي كه ارزش زنان احيا شد و آنها در كنار مردان بودند صدر اسلام بود كه زنان دوش به دوش و مكمل مردان بودند و بعد از آن زنان دوباره به حرمسراها برده شده‌اند و شأنشان از بين رفت.
وي در ادامه اظهار داشت: اسلام با ترسيم چهره بالقيس گفتمان سياسي را مطرح مي‌كند كه زن در آن حضور تعيين‌كننده دارد ولي برخي فكر مي‌كنند كه زن به دليل داشتن روحيات عاطفي امكان حاكميت را ندارد ولي چهره‌اي كه قرآن نشان داده چهره‌اي مهربان تؤام با عقلانيت است.
وي تصريح كرد: اگر قرار بود زن در سياست‌هاي كلان دخيل نباشد خداوند حضرت آسيه و بلقيس را در آن مطرح نمي‌كرد.

*توكلي: زنان خصلت صلح جويي بيشتري بسبت به مردان دارند

فائزه توكلي كارشناس ارشد تحقيقات پژوهشكده تاريخ بعد از ظهر امروز طي سخناني در "زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي " با واكاوي تطبيقي مدل‌هاي حاكميت زنان در دنياي اسلام گفت: حاكميت برخي زنان در كشورهاي مسلمان مانند ايران، هند، مصر و عراق طي قرن‌هاي چهارم تا 12 هجري قمري، حكايت از حاكميت قدرت و مديريت زنان در سطوح بالاي حكومت مي‌باشد.
وي افزود: بازنگري در چگونگي مشاركت زنان در قدرت سياسي و ارائه مدل‌هايي كه با توجه به شرايط حاكميت حكومتگران وجود داشته است، نمايي از الگوهاي ويژه دوران‌هاي پيشين را بازگو مي‌كند كه در اين راستا چكيده‌اي از چگونگي به قدرت رسيدن زنان در دولت‌هاي اسلامي به لحاظ پروسه تاريخي پيشين لازم است و به دنبال آن مطالعه تطبيقي شرايط زنان فرمانروا و ارائه در تاريخ‌نگاري مدل‌هاي قدرت از جايگاه ويژه‌اي برخوردار مي‌باشد.
كارشناس ارشد تحقيقات پژوهشكده تاريخ در پايان اظهار داشت: يكي از دلايل محروم ماندن زنان از حكومت به خاطر خصلت‌هايي است كه در مردان وجود داشته است و حكمراني زنان در مجموع ضرورت بازنگري در قوانين را لازم داشته و زنان به خاطر داشتن خصلت صلح‌جويي نقش بهتري را مي‌توانند در عرصه حكمراني ايفا كنند.

*نژاد بهرام: براي حضور زنان در رياست جمهوري مانعي در اسلام نيست

زهراه نژاد بهرام پژوهشگر و محقق دانشجوي دكتري دانشگاه بين‌المللي علوم اسلامي لندن بعد از ظهر امروز طي سخناني در همايش بين‌المللي زن، گفتمان قدرت و سياست در كشورهاي اسلامي كه در مركز پژوهش‌هاي علمي و مطالعات استراتژيك خاورميانه برگزار شد، با نگاهي بر آراء و نظرات ديني در خصوص كسب قدرت سياسي توسط زنان گفت: افرادي حضور دارند كه از تقسيم قدرت ناراضي هستند، اما تاريخ مشاركت سياسي زنان از زماني كه بلقيس ملكه سبا به عنوان رهبر يك جامعه از جايگاه قدرت سياسي برخوردار شد تا زماني كه فاطمه زهرا(س) در نقش اپوزسيون سياسي، رهبري را برعهده گرفت تا كانديداي مورد حمايت خود را به قدرت برساند.
وي افزود: در عصر حاضر به دليل بروز دوباره انديشه‌هاي محدودگر كه جام قدرت را فقط براي نوشيدن مي‌دانند نه براي استفاده همه مردم و در راستاي اصلاح امور، موضوع دستيابي زنان به قدرت سياسي از جهت منع شرعي و ديني مورد توجه قرار گرفته چنانكه به يك اصل خدشه‌ناپذير مبدل شده و امكان عدول از آن براي جامعه و زنان وجود ندارد.
پژوهشگر و محقق دانشجوي دكتري دانشگاه بين‌المللي علوم اسلامي لندن ادامه داد: بررسي رويكرد دين اسلام و آراء و نظرات رهبران ديني براي اين مهم جنبه‌اي است كه مي‌توان با اتكاء به داده‌هاي آن بخشي از ادله آنها را حداقل در حوزه دين تحليل كرد و نگاه دين اسلام نسبت به كسب قدرت سياسي زنان را شفاف بيان نمود.
نژاد بهرام با اشاره به اسناد تاريخي موجود در خصوص حضور زنان در قدرت گفت: تجربه كسب قدرت سياسي در ميان زنان از سابقه‌اي كهن برخوردار است، اما همواره از سوي گروه‌هاي مخالف محدود شده است و سئوال اصلي اين است كه آيا دستورات ديني مانع دستيابي زنان به قدرت سياسي در عرصه كلان است؟ و فرضيه مورد نظر در اين پژوهش اين است كه دين اسلام با توجه به آيات و احاديث متقن و نظرات مراجع تقليد مانعي براي كسب قدرت از سوي زنان در مقام رياست جمهوري و ديگر مناصب نيست.
دومين روز و آخرين روز اين همايش نيز فردا با حضور الهه كولايي عضو شوراي مركزي حزب مشاركت، ليلي بروجردي وكيل دادگستري، جميله كديور فعال سياسي اضصلاح طلب و ديگر شخصيت‌هاي سياسي زن حضور خواهند داشت.
انتهاي پيام/

شنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن