تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى ، يك روز آن را براى ادب خود قرار ده تا از آن بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830529311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در همایش ملی میراث روایی عنوان شد: انسان، حیوان روایتمند است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


در همایش ملی میراث روایی عنوان شد: انسان، حیوان روایتمند است جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری: قصه این امکان را دارد که پیچیده ترین معانی را برای همگان قابل فهم کند بنابراین اگر حقیقتی را از طریق قصه و روایت بیان کنیم زبان آن معنا را برای همگان بازگو کرده ایم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی؛ سید محمد بهشتی روز یکشنبه در همایش ملی میراث روایی که به همت پژوهشکده مردم شناسی شروع شد با بیان مطلب بالا افزود: انسان حیوان روایتمند است و تنها موجود درعالم است که این ویژگی را دارد. او با اشاره به کالبد شناسی قصه افزود: اگر این تعریف را بپذیریم که فرهنگ عبارت از خرد تأمل انسان در محیط است دو نوع محیط اعم از محیط تجریدی و محیط روایی بر ما آشکار می شود.
 محیط تجریدی همه چیزهایی که تجرد کامل هستند و فقط برای فرزانگان قابل دریافت است را شامل می شود. بهشتی گفت: ما بقی این چیزها نظیر اسطوره ها، تمثیل ها، آیین ها، باورها و... در محیط روایی هستند.
 محیط روایی هم در نازل ترین مراتبش این است که در یک نسل به وجود می آید و در نسل بعدی شاید نباشد و در عالیترین مرتبه شعر، قصه و... است. 
اگر بخواهیم حقیقت معنایی که در اثر تعامل تاریخی با محیط به دست آورده ایم و به ما اضافه شده را طوری بسته بندی کنیم که مشمول دخل و تصور و فراموشی نشود باید آن را در صورت روایی بگنجانیم، این خاصیت قصه است .
اگر به حقیقت قصه دقت کنیم همه آنچه در محیط روایی است سبقه قصه است مانند زبان که سبقه روایی دارد . او گفت: روایت بنا به خاصیتی که دارد شما را به سمت خودش فرا می خواند و شما اسیر آن می شوید و فرصت ملاقات با آن معنا را پیدا می کنید حتی اگر خودتان متوجه نباشید .
شاید قصه منطق شما را نسبت آن معنا متقاعد نکند اما دل شما بر خلاف مغز شما متقاعد می شود . رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: قصه این امکان را دارد که پیچیده ترین معانی را برای همگان قابل فهم کند بنابراین اگر حقیقتی را از طریق قصه و روایت بیان کنیم زبان آن معنا را برای همگان بازگو کرده ایم. به اعتقاد او ، اگرمعنا به مرتبه روایی نزول اجلاس نکند قابل بیان نمی شود ولی اگر این اتفاق بیفتد بدون آنکه مخاطب بداند متقاعد شده و معنا را درک می کند .
به عنوان مثال اگر قصه ای بازگو کننده خرد باشد جامعه را متقاعد می سازد که راه خطا نرفته و در پی خرد گام بردارد . بهشتی گفت: روایت برهان قاطع دارد، روایت دارای پوسته و مغز است و زمانی که ترو تازه نمی شود دلالت های خودش را نمی تواند انجام دهد و گاهی بر حقیقت اشاره نمی کند کاری که فرزانگان هر جامعه انجام می دهند به جا آوردن مغز و ترو تازه کردن روایت است. 
البته این کاری است که در فرهنگ خودمان انجام نداده ایم و سالهاست که فرزانگان ما فرهنگ را ترو تازه نمی کنند و جامعه ما را از امکان محروم کرده اند این در حالی است که جامعه ما این میل را دارد . وی در پایان ابراز امیدواری کرد که ارزش و اهمیت میراث روایی در جامعه اشکار شده و جامعه بتواند برخوردار تر و بهره مند تر از آن باشد. قرآن روایتگر قصه های هدایتگر انسان حجت الاسلام سید حسین شاه مرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور دیگر سخنران این همایش بود که به اهمیت روایت از دیدگاه قرآن و متون دینی پرداخت و گفت: قرآن در سوره یوسف تصریح می کند من برای شما قصه می گویم، اما این قصه گویی 2ویژگی دارد. 
نخست اینکه تمام آنچه در طول تاریخ گذشته قرآن بیان نمی کند و بین آنها احسن القصص را مطرح می کند . دوم اینکه روایت و قصه را آنگونه که قصه گویان می گویند بیان نمی کند  زیرا که قرآن کتاب هدایت و انسان سازی است و برگ هایی از قصه ها را که متناسب با هدایت و چراغ راه انسان ها است بیان می کند و اتفاق ها را متذکر نمی شود. او گفت: خداوند در سوره یوسف می فرماید: این قصه ها که قرآن نقل می کند عبرت ، تذکر و یادآوری است برای صاحبان خرد یعنی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که خرد در آن باشد و تنها  اولالباب می توانند از آنها تذکر بگیرند. حجت الاسلام شاه مرادی گفت: قرآن نسبت به آن چیزی که ذکر می کند صداقت دارد و دروغ در آن راه ندارد. 
روایات که شعرا ، قصه گویان و نقالان می گویند انتقال فرهنگ و مفاهیم عقلی، دینی و احساسی از نسل گذشته به آینده بوده است.
 آنچه از ائمه باقی مانده روایت است و بزرگان دین اجتهاد را بیان کرده اند که درستی روایت ها را تشخیص دهند و زمانیکه تواتر یک مطلب از سرچشمه درست نقل قول شود یک بیان قابل اتکا می شود. وی گفت: با افزاش امکانات نیاز انسان به بیان و ثبت روایت کمرنگ نشده است و این کار باید با شرایط جدید صورت گیرد.
علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش اهمیت روایت را غیر قابل انکار دانست. او ابراز امیدواری کرد که این همایش گامی در راه شناخت میراث روایی باشد: برگزار کنندگان این همایش ایجاد موزه میراث روایی را به عنوان یک پیشنهاد مطرح می کنند. حسن زاده با اعلام نخستین همکاری رسمی پژوهشگاه و شورای فرهنگ عمومی کشور ابراز امیدواری کرد پژوهش های زیادی دراین زمینه انجام شود زیرا که این دو نهاد بسیار مرتبط هستند. در ادامه مریم نعمت طاووسی دبیر علمی همایش و عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به نام همایش گفت: این نام به راستی برازنده این همایش است زیرا که گزینش این عنوان موجب ایجاد نگاهی عمیق به میراث روایی و تأکید بر آن را دو چندان می کند. او گفت: اگر جامعه ای فرهنگ ناملموس اش را گم کند گذشته خود را گم کرده است از این روست که اندیشمندان باید زمینه ای را فراهم کنند که این اتفاق نیفتند. در پایان تفاهمنامه همکاری میان حجت الاسلام سیدحسین شاه مرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به امضا رسید که آغازی بر همکاری های این دو مرکز خواهد بود. این همایش که به مدت دو روز در تالار همایش های موزه ملی برقرار است با برنامه های جنبی نظیر نمایشگاه افسانه به قلم نقش و نقاشی، نمایشگاه عروسک های ایرانی و نمایشگاهی از کتاب های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همراه خواهد بود. مقالاتی همچون روایت خنیاگری در فرهنگ و ادبیات بلوچی، حکمت قدیم، منظر جدید، چند تمثیل رمزی در دیانت زرتشتی، بررسی ساختاری تومار رستم و سهراب و مرشد عباس زریری، روایت انگشتر سپاری در معراج پیامبر (ص)، مرمت و روایی سازی آثار نقاشی  و... در این همایش ارائه می شوند. ۴۷۴۷



یکشنبه 17 اسفند 1393 - 23:31:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن