تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803516951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سند فرهنگي اخلاقي محيط زيست و منابع طبيعي تدوين شود/ دايرة‌المعارف جامع کشاورزي در ۲۰ جلد منتشر مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ اسفند ۱۳۹۳ (۱۱:۴۲ق.ظ)
رئيس جامعة المصطفي: سند فرهنگي اخلاقي محيط زيست و منابع طبيعي تدوين شود/ دايرة‌المعارف جامع کشاورزي در ۲۰ جلد منتشر مي‌شود عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تدوين سندهاي مهمي نظير سند آموزش و پرورش و نقشه جامع علمي کشور از سوي اين شورا اشاره کرد و گفت: در حوزه محيط زيست و منابع طبيعي نيز سند فرهنگي اخلاقي با همکاري دبيرخانه اين شوراي عالي تدوين شود.
به گزارش خبرگزاري موج از قم،حجت الاسلام والمسلمين اعرافي در ديدار با مهندس جلالي رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور و مديرکل منابع طبيعي استان قم با تسليت شهادت حضرت صديقه طاهره(س)، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) بر اساس اعتقادات ما مقام عصمت دارد و مقامات ايشان در اذهان ما نمي گنجد چرا که علم الهي و غيبي است.
وي با اشاره به اينکه نام ها و القابي که براي حضرت زهرا(س) مطرح شده، نشان دهنده جامعيت شخصيت ايشان است، تصريح کرد: نسبت به القاب ائمه معصومين(ع) بايد تامل کرد و براي شناخت شخصيت ها بايد از آن ها بهره برد.
رئيس جامعة المصطفي افزود: القاب و نام گذاري ائمه اطهار(ع) از سوي جبرئيل صورت گرفت و به همين دليل سند غيبي و ملکوتي دارد، چرا که نام هاي عادي نيست و هرکدام يک گنج مي باشد.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي با اشاره به نام گذاري ام ابيها(س) با عنوان فاطمه، بيان کرد: رسول اکرم(ص) در حديثي مي فرمايند «از آن جهت دخترم، «فاطمه» ناميده شد كه خداوند دوستداران او را از آتش به دور نگه داشته است».
وي افزود: همچنين امام صادق(ع) نيز در حديثي فرمودند « از آن جهت «فاطمه» فاطمه ناميده شده كه مردم از شناخت او بريده و دور نگه داشته شده اند و فاطمه از بدي بريده و از آلودگي به دور بود».
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به انتساب لقب «محدثه» به حضرت زهرا(س)، گفت: حضرت زهرا(س) پس از رحلت رسول اکرم(ص)، با فرشتگان ارتباط داشت که اين مسئله به مصحف فاطمه(س) نام گرفت و همين محادثه و سخن گفتن جبرئيل با حضرت زهرا(س) سبب شد، به ايشان محدثه القاب شود.
*حضرت زهرا(س) رهبر سخت ترين بحران تاريخ بود
رئيس جامعة المصطفي با اشاره به اينکه حضرت زهرا(س) رهبر سخت ترين بحران تاريخ بوده است، افزود: دشمنان مي خواستند جايگاه خاندان امام علي(ع) محو شود؛ حضرت زهرا(س) در آن مقطع تنها کسي بود که پيشگام شکستن اين بن بست شد و سلمان و مقداد دنباله روي اين رهبري شدند. حجت الاسلام والمسلمين اعرافي با بيان اينکه حاصل مقامات حضرت زهرا(س) را ميتوان در قالب خطبه فدکيه و سبک زندگي تربيتي ايشان مشاهده نمود، گفت: بر اساس سبک تربيتي حضرت زهرا(س)، چهره هاي بزرگي تربيت يافتند که هميشه در دنيا ابدي هستند.
*حضرت زهرا(س) الگوي زن نمونه است
وي با بيان اينکه دنياي امروز الگوگيري از شخصيت و سبک زندگي حضرت زهرا(س) است، اظهار کرد: الگوي حضرت زهرا(س) در مسئله زن و خانواده کليد حل مسائل دنيا است و معتقديم امروز نيز اين الگو مطرح است.
*قم قلب تپنده توليد فکر و معرفت ديني است
امام جمعه موقت قم در بخش ديگري از سخنان خود به جايگاه متفاوت شهر مقدس قم با ديگر نقاط کشور اشاره کرد و گفت: کشور بايد از هرکاري که براي پيشرفت قم مي شود استقبال کند چرا که قم قلب تپنده توليد فکر و معرفت جهان است و حجم توليد فکري که در قم مي شود را در هيچ نقطه اي از دنيا مشاهده نمي کنيم.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي با اشاره به اينکه کانون هاي فکري و معرفتي دنياي اسلام اختصاص به سه دانشگاه و حوزه دارند، ابراز کرد: الازهر به تربيت اهل سنت معتدل اهتمام دارد؛ دانشگاهي در عربستان که افراد افراطي و تکفيري نيز تربيت مي کند که دستاورد آن را مي توان در قالب داعش مشاهده کرد؛ و حوزه علميه قم که اشاعه دهنده انديشه ناب اهلبيت(ع) است.
*قم نماد انديشه حوزه و انقلاب است
وي با اشاره به اينکه قم براي ايران و جهان اسلام نماد تجلي انديشه حوزه و انقلاب اسلامي است، ابراز داشت: اين جايگاه نيازمند توجه خاصي است که از ظرفيت بزرگ مادي و معنوي برخوردار باشد.
اين عضو جامعه مدرسين حوزه با تاکيد بر اينکه خدمت به قم، خدمت به فکر و ايمان و معرفت ديني است، تصريح کرد: قم در اشاعه انديشه معرفتي اسلام معتدل، حکيمانه و متين در مقابل اسلام بي منطق برخي کشورها نقش دارد و به همين دليل هرخدمتي که به اين شهر شود، خدمت به انديشه و فکر ديني است.
آيت الله اعرافي افزود: درمان بسياري از مشکلات عالم اسلام و بي منطقي ها اين است که فکرها را اصلاح کنيم.
*نقش جامعة المصطفي در اشاعه تفکر اسلام
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به جايگاه علمي و معرفتي جامعة المصطفي در عالم، اظهارکرد: جامعة المصطفي با تربيت دانش آموختگان معارف اهل بيت(ع) را به عالم معرفي کرده و در ترويج اسلام نقش داشته و انديشه انقلاب را دنبال مي کند و به ترويج زبان و ادب پارسي و حفظ منافع ملي اهتمام دارد.
رئيس جامعة المصطفي تصريح کرد: اين نهاد علمي، 100 هزار نفر را به زبان و ادب فارسي تربيت و به عالم عرضه کرده است که اين خدمت عظيم را هيچ دانشگاهي نداشته است.
*المصطفي بيش از 40 هزار فارغ التحصيل دارد
آيت الله اعرافي افزود: جامعة المصطفي بيش از 40 هزار فارغ التحصيل در زمينه هاي مختلف سياسي، اجتماعي، تحقيق، پژوهش و ترجمه و رسانه تربيت کرده است.
وي با بيان اينکه اکنون نيز بيش از 30 هزار نفر از 120 مليت در جامعة المصطفي در حال تحصيل هستند، گفت: صدها مدرسه، دانشکده، موسسه و کالج وابسته به جامعة المصطفي در دنيا فعال هستند که به برکت کساني است که روزي در اين دانشگاه تحصيل کرده و به کشورهاي خود بازگشتند.
عضو جامعه مدرسين حوزه افزود: جامعة المصطفي از نهادهايي است که هرروز يک کتاب به زبان هاي مختلف انتشار مي دهد.
*نگاه مشترک جهاني المصطفي و منابع طبيعي
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه منابع طبيعي و محيط زيست از مباحث اساسي در ايران و خارج از کشور محسوب مي شود، اظهار داشت: حوزه هاي تعاملي بين ما و محيط زيست وجود دارد که مي توان با نگاه بين المللي آن را پيگيري نمود.
*تدوين دايرة المعارف کشاورزي، منابع طبيعي و محيط زيست
وي به همکاري جامعة المصطفي و حوزه نمايندگي ولي فقيه در جهاد کشاورزي در تدوين دايره المعارف کشاورزي، منابع طبيعي و محيط زيست اشاره کرد و گفت: ما نگاه تاريخي تمدني در اين حوزه داشته ايم اما کافي نيست و به همين دليل بايد توليدات جديد داشته باشيم که با خوش فکري نمايندگي ولي فقيه در جهاد کشاورزي و پيگيري دکتر گرجي از اعضاي هيئت علمي جامعة المصطفي، اين کار مهم پايه ريزي شده است که پيش بيني مي شود اين دايره المعارف در 20 جلد چاپ شود که تاکنون 2 جلد از آن انتشار يافته است.
امام جمعه قم با تاکيد بر اينکه اين دايرة المعارف در صورتي که به زبان هاي عربي و انگليسي ترجمه شود مورد توجه جهان اسلام نيز قرار مي گيرد، افزود: تدوين اين دايره المعارف تسهيل کننده اشاعه انديشه هاي اسلامي است که کمتر مورد پردازش و پژوهش قرار گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي با بيان اينکه با تدوين دايرة المعارف کشاورزي، منابع طبيعي و محيط زيست گنجينه خوبي در ايران توليد مي شود که جهان اسلام و دنيا نيز مي توانند از آن بهره گيري کنند، گفت: ادارات کل استان با بقيه ادارات کل استان هاي ديگر بايد متفاوت بوده و نگاه فلسفي، اخلاقي و فقهي داشته و رابط دستگاه خط فرمان و مجموعه هاي حوزوي باشند.
*لزوم پژوهش هاي فقهي، فلسفي و اخلاقي در حوزه محيط زيست
وي در ادامه بر لزوم تبيين منابع طبيعي و محيط زيست بر اساس نگاه فلسفي، فقهي معارفي و اخلاقي تاکيد کرد و ابراز داشت: نهادهاي جمهوي اسلامي در بخش هاي توليد و تحقيق از نگاه فلسفي، اخلاقي و فقهي نقش داشته باشند؛ البته اين مسئله کار حوزه است اما توجه دستگاه هاي اجرايي به اين بنياد فکري و معرفتي لازم است.
رئيس جامعة المصطفي افزود: بر اساس نگاه فلسفي، فقهي و اخلاقي مي توان به توليد فکر اهتمام داشت و رشته هاي دانشگاهي تاسيس کرد.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي تصريح کرد: جامعه المصطفي اکنون رشته هاي فقه پزشکي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي را راه اندازي کرده است.
*تفکر اسلامي قادر به مقابله با بحران ها است
وي در ادامه با بيان اينکه نگاه فلسفي، فقهي و اخلاقي مي تواند مشکلات حوزه منابع طبيعي را کاهش دهد، گفت: توان و ظرفيت حوزه بيش از اين است که امروز مورد استفاده قرار مي گيرد؛ با تفکر اسلامي مي توان مسير جامعه را تغيير داد و با بحران هاي پيش روي که شديدتر هم خواهد بود مي توان مقابله کرد.
اين عضو جامعه مدرسين حوزه با تاکيد بر اينکه فرهنگ عمومي جامعه نقش مهمي در مقابله با بحران ها دارد، ادامه داد: بخش بين المللي جامعة المصطفي نيز مي تواند همکاري مشترکي با منابع طبيعي در زمينه اشاعه فرهنگ داشته باشد.
*سند فرهنگي اخلاقي محيط زيست و منابع طبيعي تدوين شود
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه به تدوين سندهاي مهمي نظير سند آموزش و پرورش و نقشه جامع علمي کشور از سوي اين شورا اشاره کرد و گفت: در حوزه محيط زيست و منابع طبيعي نيز سند فرهنگي توليد شود؛ ما آماده رايزني با دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي هستيم تا از نگاه فرهنگ و اخلاقي اين سند توليد شود.
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي با بيان اينکه اهتمام شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بحث افزايش جمعيت نوع نگاه ها را تغيير داد، ابراز داشت: نقشه راهبردي علمي کشور نيز که دستاورد اين شورا است تاثيرگذار بود تا خط مشي هاي علمي کشور بر اساس اين سند پيش برود.
*مسئولان به قم توجه ويژه داشته باشند
وي بر لزوم توجه به قم و حوزه منابع طبيعي قم تاکيد کرد و اظهار داشت: اگر امروز به قم رسيدگي نشود ممکن است روزي از قطب علمي بودن و محور بين المللي بودن فاصله بگيرد؛ قم شهري است که قطب جهاني مي باشد و براي حفظ اين هويت بايد تلاش کرد.
رئيس جامعة المصطفي افزود: کشورهاي مختلف دنيا، شهر دانشگاهي دارند که به آن نگاه ويژه اي مي کنند؛ در قم حوزه بين المللي وجود دارد که به تربيت نخبگان 120 کشور مي پردازد و الهام بخش و مروج افکار تشيع و انقلاب است.
آيت الله اعرافي تصريح کرد: حوزه علميه قم پيش از آن که 50 ساله شود، امام راحل(ره) را تحويل داد که با ايجاد انقلاب اسلامي، در دنيا تاثيرگذار بود.
*تقدير از تلاش هاي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور
وي در پايان با تقدير از خدمات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور، اظهار کرد: گزارش خوبي ارائه شد که و تلاش شما مشکور است اما حوزه منابع طبيعي و مسائل محيط زيست قم نيازمند توجه بيشتر است که حتما توجه خواهيد داشت.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن