تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820794912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اروسی‌سازی و گره‌چینی، هنری در دست فراموشی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵




1425541450726_222.jpg

استان کردستان به‌علت آب و هوای خوبی که دارد محل رویش درختان گوناگونی مانند گلابی، گردو، کیکم و سنجد است و این امر باعث شده که مردم این دیار به هنر چوب و کار به چوب اهمیت زیادی دهند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، هنر نازک‌کاری استادان و هنرمندان بزرگی مانند استاد مجید نعمتیان، استاد عباس پسر استاد نجارباشی، استاد عبدالحمید نعمتیان، استاد بهزادیان و استاد نعمت الله محمودی را به خود دیده است. هنر نازک‌کاری هنری ریزه‌کاری و نقش و نگار است که این هنر از گذشته دور تا به حال نقش ویژه‌ای در میان افراد داشته و انتظار می‌رود که در آینده دور پر رونق‌تر شود روز به روز بر زیبای آن افزوده شود. هم‌اکنون در سراسر دنیا هنر نازک‌کاری کردستان شناخته شده است و سنندج را به‌عنوان خالق این هنر زیبا می‌شناسند. هنر چوب ریشه در زندگی مردمان این دیار دارد و بر اصولی استوار است که هم‌زمان با آداب و سنن و محیط زیست استان تولد و رشد یافته است، کار با چوب به‌طور عمده به شش رشته نجاری، نازک‌کاری، نجاری نازک‌کاری، منبت‌کاری، معرق‌کاری و خاتم‌کاری تقسیم می‌شود که هر کدام زیبای خاص خود را دارد یکی از رشته‌های کهن و زیبای کار با چوب، نجاری نازک‌کاری یا اروسی‌سازی است. صنعت نجاری هنگامی که با هنر طراحی و ظرایف نازک‌کاری تلفیق شود حاصل آن پدیده‌ای زیبا و جذاب است که اروسی یکی از این پدیده‌هاست، اورسی به درهایی اطلاق می‌شود که به حالت کشویی و از پائین به بالا باز می‌شود. هنر اروسی‌سازی پیوندی بین نازک‌کاری چوب، شیشه‌بری و نجاری و طراحی است، در این هنر، هیچ میخ و چسبی به کار نمی‌رود و همه‌ی نقش و نگارهای آن به‌وسیله اتصالات ظریف چوب(کام و زبانه) به هم وصل می‌شوند، برای این کار ابتدا طرح اولیه با اطلاعاتی از هندسه و مثلات روی کاغذ تهیه می‌شود و سپس با دقت و ظرافت فراوان چوب‌ها بریده می‌شود و شیشه‌ها با مهارت خاصی کنار هم چیده می‌شود و همه‌ی اتصالات با فنون زیبای نجاری به هم متصل می‌شوند. انواع نقش‌های اروسی اروسی‌ها دارای نقش‌های متعددی است که دو نوع آن بیشتر از همه در استان کردستان رایج و متداول بوده است، نقش اسلیمی و متداول، گره چینی. نقش اسلیمی و متداول در توضیح نقش اسلیمی باید گفت همان‌طور از اسم آن پیداست نقشی است که در اکثر کشورهای اسلامی رایج است و خارجیان آن را به مردم مسلمان نسبت می‌دهند و نقش اصلی آن را از گیاهان گرفته‌اند و در نقش‌های قالی و نقاشی‌های مختلف نیز دیده می‌شود. گره‌چینی این نقش دارای نقوش هندسی شکل است که به مرور زمان در دنیای اسلام رایج شده و در کاشی‌کاری‌ها و آجرنماها کاربرد فراوانی دارد و کل کار با هندسه و مثلثات آمیخته شده است. اکثر نقش‌های اروسی در انواع مختلف 8، 12، 16، 24 گره ساخته می‌شود که در استان کردستان 16 رایج و 24 نادر است، هریک از نقش‌های اصلی که شامل نقش اسلیمی و گره‌چینی است خود دارای نقش‌هایی فرعی است که در این میان، نقش جقه اهمیت ببیشتری از بقیه دارد. نقش جقه جقه در معنای درخت سرو است که مظهر آزادی است و شکل تقریبی آن را به‌صورت درخت سرو فرض می‌کنند و سر نقش به‌صورت خمیده است و بدین معناست که مرد آزاده و آزاد فقط در مقابل معبود سر تسلیم فرود می‌آورد، این نقش در استان کردستان بسیار دیده می‌شود و اکثر شیشه‌های آن به رنگ قرمز رنگ است در کل شهرستان فقط یک نمونه رنگ آبی وجود دارد. استادان قدیمی اروسی‌ساز در شهرستان سنندج به اروسی توجه خاصی شده است و به فراوانی در این راه زحمت کشیده‌اند که بارزترین آنها در هر دوره به‌ترتیب زمانی که می‌زیستند عبارتند از استاد محمد نجارباشی(قطارچیانی) سازنده اروسی منزل سالار سعید(موزه سنندج)، استاد نعمت الله پدر مرحوم استاد مجید نعمتیان سازنده اروسی 3 لگنه ضلع غربی منزل آصف و استاد نجار باشی سازنده اروسی 4 لگنه منزل وکیل. هم‌اکنون چون هزینه‌ی نصب و تولید اروسی بالارفته و کاری پر طاقت است کسی به آموختن آن روی نیاروده و فقط استاد نعمت‌الله محمودی به آموزش آن همت گمارده است و بسیاری از اروسی‌های گذشته را که در حال نابودی بوده ایشان مرمت و بازسازی کرده است. اروس‌های قدیمی در سنندج اروسی‌های زیادی وجود داشته است که به‌مرور زمان اکثر آنها از بین رفته است و هم‌اکنون می‌توان از اروسی ارزنده ای مانند اروسی7 لگنه موزه سنندج و اروسی‌های عمارت آصف، عمارت خسروآباد و منزل وکیل، منازل آقایان گله‌داری و غیاثی یاد کرد که هنوز پا برجاست. در منازل قدیمی سنندج با توجه به سلیقه صاحب منزل و معمار ساختمان، اروسی‌های گوناگونی ساخته شده است و یا حداقل کتیبه در ورودی را به‌صورت اسلیمی درست می‌کردند. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن