تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837896462
یک عده آدم افسرده در فیسبوک
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
علیرضا پنجهای گفت: شعر در وضعیت بدی قرار گرفته است چه به لحاظ نشر و چه به لحاظ ترویج میانمایگی در بین شاعران. به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، این شاعر و روزنامهنگار در نشست نقد مجموعه شعر «بادبادکهای روزنامهای» مزدک پنجهای که در گروه شعر فارسی خانه فرهنگ گیلان برگزار شد در ابتدا به ذکر مقدمهای پرداخت و گفت: متاسفانه عناصر دنیای مجازی فقط اطلاعات اندک مردم را زیاد کرده است. در این میان شاعران حرفهای و آوانگارد وقتی به واسطه تنزل زیباییشناسی عوام، بازخوردی نمیبینند یا افسرده میشوند یا میمیرند. در فیسبوک هم یک عده آدم افسرده دور هم نشستهاند و وقتی در مقابل پرسش فیسبوک قرار میگیرند که میپرسد در چه فکری؟ هر کس میپندارد آنچه مینویسد اثر هنری است در حالی که متنشان فاقد کمترین کارکرد ادبی است. در این وضعیت چطور باید آثار منتشرشده را نقد کنیم؛ آثاری که به فروش نمیرود. پنجهای سپس درباره مجموعه یادشده گفت: مزدک از جمله شاعرانی است که با دو خاستگاه مواجه است؛ خاستگاه اول اشعار مدرن او را دربر میگیرد و خاستگاه دوم اشعار آوانگارد اوست. به نظر من در «بادبادکهای روزنامهای» اگر چه شعرهای خوبی دیده میشود خاصه در حوزه تغییر لحن و چندصدایی مثل شعر «از خود بیگانگی» اما در پارهای از مواقع مخاطب با شعرهایی خطی هم مواجه میشود. مثلا در شعر «از خود بیگانگی» شما با روایتی سیال ذهن روبهرو هستید. این شعر نوعی خرق عادت است. مزدک سعی دارد پیشنهاددهنده باشد و میل به تجربهگرایی او بسیار زیاد است. سعی میکند شعرهایی چندصدایی با فرم خاص خود بنویسد. هرچند در دهه 70 ما مدلهای زیادی از شعر چندصدایی داشتیم اما شعرهای او چندصدایی- دیداری است. شاعر مجموعه شعر «کوچه چهرزاد» افزود: در شعرهای کوتاه، مزدک سعی میکند نگاهی فلسفی داشته باشد اما هنوز به فرم دلخواه نرسیده است. در واقع شعرهای کوتاه او دقایق اندکی از زندگی را در پهنه خود دارند. تلاش مزدک در شعر ستودنی است اما حرکت او از فضای مدرن به آوانگارد همیشه مطلوب نیست خاصه وقتی میخواهد با ورود ضربالمثل ها تغییر وضعیت دهد و تضاد را نشان دهد، میبینید که نتوانسته شایسته عمل کند. علیرضا پنجهای در پایان گفت: ما با مطالعه شعرهای مزدک در مجموعه اول و دومش به این مهم میرسیم که او ترفندهای لفظی و معنوی شعر را در بیشتر آثارش درونی کرده است. گاه عاطفه و احساس آنقدر خود را به شعر تحمیل میکنند که شعر قادر نمیشود از اندوختههای تکنیکال درونیشده بهره درخوری بگیرد. پیمان نوری، شاعر، نیز در این نشست گفت: با تورقی در این مجموعه متوجه شدم با شاعری مواجه هستم که سعی دارد در عین حفظ سلامت زبان، دست به نوجویی نیز بزند. اما ضریب این موفقیت چقدر بوده، موضوعی است که باید مخاطبان به آن پاسخ دهند. شعر یک هنر اجراست. ما انتظار داریم شاعر مدام ما را در موقعیتهای جدید معنایی قرار دهد. شاعر باید مدام بر امکانات زبانی بیفزاید. اینکه شاعر این مجموعه سعی دارد به دور از بلبشوهای زبانی اثری بیافریند خوب است اما در برخی مواقع از قدرت پیشنهاددهندگیاش میکاهد. در عرصه طنز و مردمشناسی به نظرم خوب عمل کرده و این عناصر از بدنه شعر بیرون نمیزنند. «بادبادکهای روزنامهای» در حوزههای گوناگون شعری قابل اعتناست. کوروش جوانروح، شاعر و منتقد، هم متنی را با عنوان «فرزند ناخلف» خواند. او در بخشی از متن خود اشاره کرده بود: از مزدک پنجهای آنچه در این مجموعه قابل ردیابی است در کنار وجه شناختهشده منتقد و شاعر آگاه، یک انسان وابسته به زمینه و کلنگر است که در وجه سوم یک مثل متقارن، ما به ضلع سومی میرسیم که خطرناکترین وجه موقعیت هنری را برایش به وجود آورده و آن فرزند علیرضا پنجهای بودن است. صرف نظر از تمام پیشفرضهای خانمانسوزی که در جوامع هنری برای این طیف شاعر میتواند ایجاد شود، میتوانم بگویم او در تمام رگههای مشخص از تاثیر زیر و بمهای شعر پدر، یک شاعر مستقل است و گواه این ادعا جهان محتوایی اکثر شعرهای مزدک است که خاص کشفیات درونگرایانه اوست که جهان او را در محاذات جهان محتوایی نه ساختاری شعر پدر قرار داده است. اِلمانهایی که مزدک بر آن تاکید دارد اکثرا خاص دنیای کودکانه اوست هرچند در این مجموعه جهانش بزرگتر شده و گسترش پیدا کرده ولی فقط از زاویه دید او قابل تعریف است. جوانروح در ادامه افزود: تکنیک اصلی در دفتر دوم این مجموعه بازی کردن با فونتها جهت ایجاد احساس دیداری است؛ یک ژن مشترک او با علیرضا پنجه ای که میخواهد صفت تجربهگرایی را به نمایش بگذارد. ستار جانعلیپور، شاعر، نیز در باره این مجموعه گفت: یک بار از مزدک پرسیدم شعر ساده مینویسی یا دشوار و او به من پاسخ داد من شاعر تجربهگرا هستم. به نظرم خود شاعر هم در آینده قرار است به تعریفی برسد. هرچند پاسخش به من رندانه بوده اما هنوز به آن تعریف نرسیده است. در کارهای مزدک ایراد اساسی این است که تلاش مضاعف میکند تا بگوید با شاعری روبهرو هستیم که گویی درد جاودانگی دارد. خاصه آن جا که شما به ناخودآگاه خودت اجازه نمیدهی پرورانده شود، شاعر آسیب میبیند. در این مجموعه شعرهایی که من بتوانم به ذهن بسپارم بسیار کم است. من در شعرهای مزدک آن وجه روزنامهنگاریاش را میبینم. کلماتی که استفاده میکند به شدت صریح هستند؛ بار خبری دارند تا بار استعاری. شاعر به خاطر موسیقی نحو جملات را تغییر میدهد و من دلیل زیباییشناسی برای تغییر این نحوشکنی نمیبینم. جانعلیپور در ادامه گفت: بخش دوم شعر های این کتاب همه فرم است. شاعر دغدغه فرمگرایی دارد. مزدک فرمهای پیشنهاددهنده بسیاری دارد اما به نظرم به شعر منجر نمیشود. شاید دیگران بتوانند از این پیشنهادات به شکل مطلوبتری استفاده کنند. علیرضا پنجهای در پاسخ به بخشی از نقدهای جانعلیپور گفت: علت این که شعر گیلان در دهه اخیر رشدی نکرده به واسطه خطر نکردن در عرصه فرم است. اگر جسارت را از شاعر بگیریم که میشود همین شعرهایی که میخوانیم و رونویسیشده از همدیگر هستند. اگر مزدک شاعر جوان و تازهکاری بود با این نوع باید و نبایدها مطمئنا گمراه میشد. جانعلیپور اما در مقام پاسخ برنیامد و در ادامه صحبتهایش افزود: مزدک باید در شعر به انضباط بیشتری برسد و فرم را مال خود کند. مهرداد امیدی، شاعر، در ادامه مباحث مطرحشده گفت: تاثر جغرافیای زیستی را در شعرهای مزدک به خوبی دیدم. تردد او از سنت به مدرنیته کاملا مشهود است. اما دو مورد را آسیب شعرهای او میدانم؛1- ساختار مجاز و 2- ساختار استعاره. به نظر من 90 درصد جملات این مجموعه از ساختاری مجازی تشکیل شدهاند. نفرین به اسبهایی که شیهه میخورند؛ به جای این که بگوید میکشند میگوید میخورند.یا مثلا دوچرهای که تابستان را پشتش نشانده، من احساس میکنم شاعر میتوانست بر حجم تصاویر و جملات این چنینی با ساختاری استعاری بیفزاید. من مزدک را بیش از آن که شاعری تصویرگرا ببینم شاعری ترسیمگرا می دانم. مزدک پنجه ای نیز در پایان نشست درباره مباحث مطرحشده گفت: من به پیرامون خود توجه بسیاری می کنم. صداهای اطراف را میشنوم و آنها را وارد شعر میکنم. اگر میتوانستم و کتاب اجازه میداد سعی میکردم هر شخصیت با صدا و لحن خودش حرف بزند؛ مثل کتابهای موزیکالی که بعضا در بازار وجود دارد. شعر خودِ زندگی است و باید در شعر زندگی را نمایش داد. من نمیخواهم صدای واحد در شعر باشم. میخواهم به اشیا و آدمها اجازه بدهم به جای خود حرف بزنند؛ کاری که نیما کرد. فرمگرایی دغدغه من است و به فرمهای آوایی توجه ویژهای دارم. برای همین مجموعه من دو دفتر دارد که شعرهایی که فرم سادهتری دارند در دفتر اول و شعرهایی که دغدغه آوانگاردیسم دارند در دفتر دوم جمع شدهاند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
مشاوره رایگان فیسبوک به افسردهها
جام جم کلیک بسیاری از افراد در دنیای امروزی به جای روبرو شدن با مشکلات خود و یا رسیدگی به آنها به دنیای مجازی روی میآورند و بهصورت غیرمستقیم در شبکههای اجتماعی به آنها اشاره میکنند با توجه به ساختار شبکههای اجتماعی ممکن است- از خلف وعده دبیر جشنواره تا یک درخواست از جوانان
هامشی بر سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از خلف وعده دبیر جشنواره تا یک درخواست از جوانان تهران - ایرنا - سی امین دفتر جشنواره بین المللی موسیقی فجر درحالی شامگاه گذشته جمعه به پایان رسید که همچون بسیاری از رویدادهای هنری حاشیه هایی را به همراه داشت و از آن جمله می تواناسلام من داعش و القاعده نيست
اسلام من داعش و القاعده نيست فيلم تيمبوكتو ساخته عبدالرحمن سيساكو فيلمساز اهل موريتاني و ساكن پاريس در ليست ۹ فيلم نامزد دريافت جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي امسال قرار دارد نویسنده معصومه طاهري فيلم تيمبوكتو ساخته عبدالرحمن سيساكو فيلمساز اهل موريتاني و ساتجلیل از 4 هنرمند / محمدعلی بهمنی رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی شد / اجرای پلی بک سرود ملی برخلاف وعدهها
در مراسم اختتامیه سیامین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر تجلیل از 4 هنرمند محمدعلی بهمنی رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی شد اجرای پلی بک سرود ملی برخلاف وعدهها حسن ریاحی دبیر جشنواره سی و یکم جشنواره موسیقی شد مراسم اختتامیه سیامین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر دقایقیتجلیل از 4 هنرمند / محمدعلی بهمنی رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی شد / اجرای پلی بک سرود ملی برخلاف وعدهها
در مراسم اختتامیه سیامین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر تجلیل از 4 هنرمند محمدعلی بهمنی رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی شد اجرای پلی بک سرود ملی برخلاف وعدهها حسن ریاحی دبیر جشنواره سی و یکم شد مراسم اختتامیه سیامین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر دقایقی پیش باحضور علیدر 100 روز مدیریت جدید صداوسیما چه گذشت؟ / از ادغام شبکهها تا وعده پخش دوباره «سرزمین کهن»
در 100 روز مدیریت جدید صداوسیما چه گذشت از ادغام شبکهها تا وعده پخش دوباره سرزمین کهن فرهنگ > سینما - تغییر مدیران گرایش به مدیران با سابقه و تعیین برنامه و اهداف شبکههای مختلف از نخستین اقدامات رئیس جدید صداوسیما در 100 روز گذشته است پردیس سیاسی محمد سرافر- بسته بودن جو فرهنگی تبریز، علت اصلی عقب ماندگی این شهر است، عده ای به دنبال له کردن تبریز هستند
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز بسته بودن جو فرهنگی تبریز علت اصلی عقب ماندگی این شهر است عده ای به دنبال له کردن تبریز هستند تبریز - ایرنا - عضو شورای اسلامی تبریز و دبیر این شورا گفت بسته بودن جو فرهنگی تبریز علت اصلی عقب ماندگی این شهر است رسول درسخوان روز دوشنبه در گفت و گوتجلیل از 4 هنرمند / محمدعلی بهمنی رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی شد / حسن ریاحی دبیر جشنواره سی و یکم شد /
در مراسم اختتامیه سیامین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر تجلیل از 4 هنرمند محمدعلی بهمنی رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی شد حسن ریاحی دبیر جشنواره سی و یکم شد وعدهی وزیر ارشاد برای احیای ارکستر سمفونیک و ملی و حمایت از موسیقی مراسم اختتامیه سیامین جشنواره بینالمللی موپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر عسگرپور: جشنواره شهر باید به فرهنگ محلهها بپردازد/ با قاعده روستانشینی در
پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم شهرعسگرپور جشنواره شهر باید به فرهنگ محلهها بپردازد با قاعده روستانشینی در شهر زندگی میکنیمعسگرپور گفت این همه برجها که در جاهایی که اصلا امکان ساخت برج وجود ندارد ساخته شد و مهمتر نداشتن نقشه جامع تهران اینها مسائلی است که به شهرداری و شورااجرای پلی بک سرود ملی برخلاف وعدهها
در مراسم اختتامیه سیامین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر اجرای پلی بک سرود ملی برخلاف وعدهها مراسم اختتامیه سیامین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر دقایقی پیش باحضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علی مراخانی معاون هنری وزیر ارشاد حسن ریاحی دبیر جشنواره سیام موسیقی فجر آغازفیسبوک دومین شبکه اجتماعی پر مخاطب در دنیا
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۸ رتبهبندی شبکههای اجتماعی بر اساس میزان کاربر ثبتنام شده نشان میدهد که گوگل پلاس با یک میلیارد و 600 میلیون کاربر ثبت شده در رتبه نخست و فیسبوک با یک میلیارد و 280 میلیون کاربر ثبت شده در مقام دوم قرار دارد به گزارش بخش رسانه ایسنا در سمینار فنجزئیات جدید پروژه «عنکبوت» در فیسبوک
فرماندهی امنیت سایبری سپاه پاسداران منتشر کرد جزئیات جدید پروژه عنکبوت در فیسبوک مرکز بررسی جرائم سازمانیافته سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئیات جدیدی از پروژه عنکبوت که اخیراً اجرا شده بود را منتشر کرد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز مرکز بررسی جرائم سازماآدم طنازی نیستم/ قهرمانانم ایرج قادری، علی حاتمی و سعید راد هستند
علی انصاریان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران آدم طنازی نیستم قهرمانانم ایرج قادری علی حاتمی و سعید راد هستند بازیگر فیلم سوختن گفت پیشنهاداتی در زمینه طنز داشتم به دلیل اینکه آدم طنازی نیستم نقشی که باور داشته باشم را قبول میکنم علی انصاریان بازیگر و تهیه کننده فیلم کلاعدهای قانون را سر نیزه کردهاند
رییس سازمان سینمایی عدهای قانون را سر نیزه کردهاند رییس سازمان سینمایی در سخنانی مهم درباره نگاه منتقدان به سینمای ایران انتخابات صنوف خانه سینما جشنواره فیلم فجر و مدیریت سینما اظهارنظر کرد خبرگزاری مهر حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در مراسم تجلیل از داوران بخش های مآقای پیبادی و شرمن به سفر زمان میروند/ شکست قاعده فرزندخواندگی
دوشنبهگردی در دنيای انيميشن آقای پیبادی و شرمن به سفر زمان میروند شکست قاعده فرزندخواندگی شناسهٔ خبر 2509497 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۱ هنر > سینمای جهان انیمیشن آقای پیبادی و شرمن گرچه سوژه اصلی آن سفر به زمان و مرور اتفاقات تاریخی برای بچههاست ولی در بحث اینکه یکعده ای قانون را سر نیزه کرده اند/ سال 94 سکوت نمی کنیم
رییس سازمان سینمایی عده ای قانون را سر نیزه کرده اند سال 94 سکوت نمی کنیم شناسهٔ خبر 2506947 چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱ ۴۱ هنر > سینمای ایران رییس سازمان سینمایی در سخنانی مهم درباره نگاه منتقدان به سینمای ایران انتخابات صنوف خانه سینما جشنواره فیلم فجر و مدیریت سینما اظهسجادی در گفتوگوی مشروح با فارس: اختلافات ایدئولوژیکی باعث تعطیلی دائرةالمعارف تشیع شد/ انتشارات حکمت به وعده
سجادی در گفتوگوی مشروح با فارس اختلافات ایدئولوژیکی باعث تعطیلی دائرةالمعارف تشیع شد انتشارات حکمت به وعده خود عمل نکردسرپرست ویراستاران دائرةالمعارف تشیع علت اصلی تعطیلی آن را اختلافات ایدئولوژیک و تضادهای اعتقادی در این مجموعه دانست و گفت عملنکردن انتشارات حکمت به تعهدات خ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها