واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست آموزشی پژوهشی موسیقی دستگاهی ایران
ظریف: با تار جدیداً آکروبات بازی میکنند/ طلایی: راجع به ردیف بد فهمی شده است
هوشنگ ظریف گفت: متاسفانه امروزه نوازندگی تار عوض شده است. گاهی اوقات به دوستانم میگویم که با تار جدیداً آکروبات بازی میکنند. تار مادر سازهای ایرانی است و به هر صورت باید اصالت این ساز حفظ شود.
به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، دومین نشست آموزشی پژوهشی موسیقی دستگاهی ایران عصر روز گذشته در فرهنگسرای ارسباران با حضور هوشنگ ظریف، داریوش طلایی، رامین جزایری و کیوان ساکت برگزار شد. هوشنگ ظریف در ابتدای مراسم گفت: من 7 یا 8 ساله بودم که صدای ساز استاد مجد را از رادیو شنیدم و به این ساز علاقمند شدم در آن زمان زنده یاد خالقی که هنرستان موسیقی را تاسیس کرد از پنجم ابتدایی هنرجو میگرفت و من هم به همین واسطه وارد هنرستان شدم و راهی کلاسهای موسیخان معروفی شدم و دوره لیسانس را هم نزد علی اکبر خان شهنازی گذراندم. وی افزود: قطعات آقای وزیری را هم در آن زمان میزدم و در همان موقع از کشورهای مختلف میآمدند و بعضاً آثار ما را ضبط میکردند. من از همان ابتدا هم علاقمند به این ساز بودم و هم تدریس آن را دوست داشتم اما در آموزش موسیقی چیزی که مهم است اهمیت ردیف است. ردیف الفبای موسیقی ماست و هر کس که میخواهد تار کار بکند باید آن را بدانند. ظریف با اشاره به خاطرهای از دوران هنرستان گفت: در آن زمان اساتید جمع شده بودند تصمیم بگیرند کدام ردیف را چاپ کنیم که نهایتا با تصمیمگیری جمعی و با توجه به این که ردیف موسی خان معروفی از همه کاملتر بود همین ردیف چاپ شد. وی افزود: تار به نظر من مادر سازهای ایرانی است، صدا و حالت آن واقعاً کامل است در گشته وقتی اساتید بداهه نوازی میکردند سریع متوجه میشدیم که چه دستگاه و چه گوشهای نواخته شده اما در عین حال خلاقیت هم درون آن فراوان بود. متاسفانه امروزه نوازندگی تار عوض شده. دوستانم گاهی به شوخی میگویند با تار جدیداً آکروبات بازی میکنند و دوست دیگری هم به شوخی میگفت: کباب سیخ میکنند به هر صورت باید اصالت ساز تار حفظ شود. داریو طلایی دیگر سخنران این نشست بود. او نیز در سخنانی گفت: در دوران نوجوانی که دوران سرگشتگی است اگر انسان به سمت هنر گرایش پیدا کند در امان میماند. وی افزود: موسیقی ما موسیقی خاصی است و نوازنده موسیقی ما هم نوازنده خاصی است نوازنده موسیقی سنتی با نوازنده موسیقی کلاسیک بسیار متفاوت است اگر نوازنده موسیقی ایرانی بخواهند مانند نوازنده موسیقی کلاسیک عمل کند و قطعات را صرفا تکرار کنند اصطلاحا فقط به او میگویند که مشقش را خوب پس داده است. طلایی ادامه داد: متاسفانه امروز راجع به ردیف بد فهمی شده است از نوازندههای موسیقی انتظار میرود که برداشت شخصی خود و لحن و بیان منحصربهفردی در نوازندگی داشته باشند. وی در پایان گفت: نوازندگی تار فقط یک نوازندگی صرف نیست نوازنده تار باید بداند که سازش در خدمت چه بیان و چه لحنی قرار میگیرد. انتهای پیام/
93/12/10 - 11:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]