تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799184668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهم‌ترين چالش‌ وزارت نيرو ضرورت افزايش بهره‌وری آب و انرژی است/ 42 برنامه اقتصاد مقاومتی در بخش آب و برق


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: معاون برنامه‌ريزی و امور اقتصادی وزير نيرو:
مهم‌ترين چالش‌ وزارت نيرو ضرورت افزايش بهره‌وری آب و انرژی است/ 42 برنامه اقتصاد مقاومتی در بخش آب و برق
معاون برنامه‌ريزی و امور اقتصادی وزير نيرو از 42 برنامه اقتصاد مقاومتی خبر داد که شامل 18 برنامه بخش برق و 24 برنامه بخش آب از صرفه جويی چشمگير در مصرف آب تا ده‌ها هزار ميليارد تومان عايدی توليد مضاعف انرژی در نيروگاه‌ها می‌شود.

مهم‌ترين چالش‌ وزارت نيرو ضرورت افزايش بهره‌وری آب و انرژی است/ 42 برنامه اقتصاد مقاومتی در بخش آب و برق
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عليرضا دائمي اظهار داشت: توليد انرژي مضاعف از هدر رفت حرارت نيروگاه ها تا ده ها هزار ميليارد تومان ظرفيت درامد زايي دارد و بهبود 30 درصدي راندمان آب کشاورزي هم در دسترس است.


عليرضا دائمي افزود : مهم ترين چالش‌هاي وزارت نيرو در اقتصاد مقاومتي ضرورت افزايش بهره‌وري آب و انرژي است و بايد ضريب تبديل انرژي در نيروگاه‌ها نيز بيشتر شود.


وي تاکيد کرد: بررسي شاخص توليد يک کليوگرم محصول خشک به ازاي مصرف يک مترمکعب آب نشان مي دهد که ميانگين اين شاخص جهاني 2 کيلوگرم و در برخي کشورها 4 کيلوگرم است، اما در ايران به يک دهم کيلوگرم مي‌رسد و آبياري در کشور بهره‌وري لازم را ندارد.


دائمي با تاکيد بر ضريب تبديل انرژي افزود: اقداماتي که در نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي انجام گرفته، سبب شده است ضريب تبديل انرژي ايران از 37 صدم درصد به 45 صدم درصد برسد که دستاورد بزرگي است.


وي گفت: در اقتصاد مقاومتي بايد از منابع به خوبي استفاده کنيم که اصلي‌ترين منابع همان آب و انرژي است.


دائمي تصريح کرد: وزارت نيرو رسالت و فرصت بزرگي دارد و خوشبختانه در بودجه 93 و 94 هم به اين موضوع توجه شده است و در تدوين برنامه ششم هم تاکيد مي شود.


وي گفت: مي‌توانيم بحث اقتصاد مقاومتي را با استفاده از اين فرصت‌ها در صنعت آب و برق به سرانجام برسانيم و در بخش برق در حال حاضر حرارت اگزوزي که از سيستم نيروگاه‌هاي گازي کشور خارج مي‌شود 400 درجه سانتيگراد است و اين حرارت به جزء آلودگي هوا کار ديگري ندارد و هدررفت انرژي محسوب مي‌شود وقتي اين را به سيکل بخار باز مي‌‌گردانيم بدون اينکه هيچ مصرف انرژي صورت گيرد دوباره يک واحد نيروگاهي صرفه‌جويي مي‌شود و 10 تا 15 درصد ميزان بهره‌وري را افزايش‌ مي‌دهد و با همان ميزان سوخت، توليد نيز 12 درصد افزايش مي‌يابد.


دائمي گفت: خوشبختانه اين موضوع در بودجه سال 93 و لايحه 94 ديده شده و در بند «ق» بودجه سال 93 حکم شده است که هر جا که توانستيد مصرف انرژي را کاهش دهيد دولت تضمين پرداخت هزينه صرفه‌جويي را خواهد داد.


وي با اشاره به اينکه فرصت خوبي پيش‌روي صنعت آب و برق است اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتي بايد قيمت و کيفيت و هزينه توليد را به سطحي برسانيم که قابل رقابت با کشورهاي ديگر باشد و انرژي نيز هدر نرود و ايران مي تواند به قطب و کانون انرژي منطقه تبديل شود.


معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزير نيرو گفت: صادرات برق نيز در اقتصاد مقاومتي بسيار مهم است و ايران ظرفيت و فرصت اين را دارد که به قطب انرژي منطقه تبديل شود و با کشورهاي همسايه عراق، سوريه، ترکيه، ترکمنستان، پاکستان و افغانستان ارتباط برقي داريم.


دائمي افزود:  صادرات غيرنفتي قابل افزايش است که ريسک‌پذيري کمتر و اندازه‌گيري بهتري هم دارد و  بايد صادرات غيرنفتي و خدمات فني مهندسي و افزايش دهيم.  


24 برنامه حوزه آب در اقتصاد مقاومتي


دائمي گفت: اقتصاد مقاومتي بندهاي زيادي دارد و در مديريت تقاضاي آب 5 برنامه؛ اصلاح ساختار تأمين منابع آب، 7 برنامه؛ اصلاح الگوي مصرف آب 5 برنامه و در توسعه بازار آب و بهره‌وري آب 7 برنامه پيش‌بيني شده است.


وي افزود: پيش‌بيني شده ايت با اجراي اين برنامه ها چه ميزان هزينه و چه ميزان صرفه‌جويي خواهد شد و چه حجمي از آب استحصال مي‌شود و شيوه تأمين آب چگونه خواهد بود.


معاون وزير نيرو اظهار داشت: يک برنامه کامل و مسير راه کاملي براي مديريت تقاضا و بهره‌وري در اقتصاد مقاومتي داريم.


18 برنامه مشخص در بخش انرژي در اقتصاد مقاومتي


دائمي گفت: در بحث انرژي نيز بر اساس برنامه‌ريزي در قالب اقتصاد مقاومتي  2 برنامه براي افزايش راندمان نيروگاهي، 4 برنامه براي صادرات برق ،اصلاح اقتصاد مديريت برق 8 برنامه و افزايش سهم انرژي‌هاي پاک و تجديد‌پذير 4 برنامه داريم.


با اجراي اين برنامه‌ها تصور مي کنيم بسياري از چالش‌هاي کشور در بخش آب و برق برطرف خواهد شد.


معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزير نيرو افزود: در برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي ميزان صرفه‌جويي‌هاي آن نيز پيش بيني شده است و براي نمونه اگر از حرارت هدررفت نيروگاه‌ها براي توليد انرژي مضاعف استفاده کنيم چند هزار ميليارد متر مکعب سوخت صرفه‌جويي خواهد شد.


دائمي گفت:  اگر براي پروژه‌اي 20 هزار ميليارد تومان نياز به سرمايه‌گذاري است بايد بدانيم چند برابر اين مبلغ عايد کشور خواهد شد.


وي در باره آب نيز گفت: اگر در بخش کشاورزي با سرمايه‌گذاري اندکي فقط 30 درصد راندمان آبياري را اصلاح کنيم مي‌توانيم يک حجم زيادي از آب را صرفه‌جويي کنيم.


دائمي تاکيد کرد: اين برنامه‌ريزي‌هاي مناسب در قالب اقتصاد مقاومتي تنها نياز به  اهتمام جدي دارد تا با هم افزايي تلاش ها و همراهي همگاني بتوانيم به اهداف پيش‌بيني شده برسيم.


معاون وزير نيرو همچنين بر برنامه‌ريزي و اموراقتصادي بر لزوم کاهش فاصله بين قيمت تمام‌شده و قيمت فروش آب و برق تاکيد کرد.  


دائمي گفت: ميان تعرفه‌هاي کنوني و قيمت تمام‌شده آب و برق تفاوت بسيار زيادي وجود دارد و افزون‌بر آن، تورم سالانه نيز به هزينه‌هاي تامين آب و برق افزوده مي‌شود.


وي قيمت تمام‌شده هر مترمکعب آب را 1500 تومان ذکر کرد و گفت: قيمت تما‌م‌شده هر کيلووات ساعت برق نيز حدود 85 تومان است.


وي خاطرنشان کرد: هم‌اکنون هر مترمکعب آب به‌طور متوسط کمتر از 400 تومان و هر کيلووات ساعت برق حدود 40 تومان براي مشترکان هزينه دارد. 


دائمي با بيان اينکه براي کاهش مصرف آب کشاورزي الزاما نبايد سطح زيرکشت کاهش پيدا کند، اظهار داشت: با اصلاح الگوي کشت متناسب با اقليم هر منطقه و همچنين اصلاح روش‌هاي آبياري، مي‌توان مصرف آب را دست‌کم 10 درصد کاهش داد.


وي يادآور شد: در آمد کشاورزان با بهبود روش‌هاي آبياري و استفاده از کشت گلخانه‌اي افزايش مي يابد.


معاون برنامه‌ريزي و اموراقتصادي وزير نيرو تصريح کرد: هم‌اکنون به‌طور متوسط در هر هکتار زمين کشاورزي حدود 10 هزار مترمکعب آب مصرف مي‌شود که مي‌تواند دست‌کم 30 درصد کاهش يابد.


وي با بيان اينکه 60 درصد از آب موردنياز بخش کشاورزي ازطريق منابع آب زيرزميني تامين مي‌شود که کشاورزان به‌صورت رايگان از آن استفاده مي‌کنند، گفت: قيمت فروش آب انتقالي از سدها و روان‌آب‌ها در بخش کشاورزي بين هفت تا 10 تومان به‌ازاي هر مترمکعب است که درمقايسه با هزينه‌هاي توليد، انتقال و نگهداري آن بسيار ناچيز است.


وي تدوين برنامه ششم در بخش آب و برق را يکي از اقدام‌هاي اصلي وزارت نيرو اعلام کرد و گفت: يکي از محورهاي مهم برنامه ششم توسعه آب است و از آنجا که توسعه کشور به تامين آب وابسته است، دولت بر روي اين موضوع تمرکز ويژه‌اي دارد.


انتهای پیام/



اخبار مرتبط

قیمت صادراتی برق مورد تأیید دولت و وزارت نفت است/ تعدیل قیمت‌ آب و برق به تصمیم دولت بستگی دارد
واردات قراضه آهن از طریق آی.ای.یو بررسی می شود
برنامه ای برای افزایش قیمت آب و برق در سال 93 نداریم




کد خبر: ۵۱۴۱۹۸۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن