واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معرفی برترین های پنجمین دوره رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی تهران - ایرنا - پنجمین دوره رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی پس از یک هفته تلاش با اعلام تیم های برتر در دانشگاه صنعتی شریف به کار خود پایان داد.
به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی شریف، رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی شامل شش مسابقه در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار شد که 874 تیم از 19 کشور جهان از جمله ایالات متحده آمریکا و روسیه در دور مقدماتی شرکت کرده بودند و 199 تیم ایرانی نیز در میان آن ها به چشم می خورد.
در این مرحله از مسابقات، هشت تیم ایرانی موفق شدند خود را به لیست 40 تیم اول دور مقدماتی وارد کنند اما تیم های ایرانی تنها شرکت کنندگان دور نهایی بودند و به طور کلی 70 تیم از کشورمان موفق به کسب امتیاز در این رقابت ها شدند.
محورهای پنجمین دوره رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی که به گفته دکتر "مرتضی امینی" مدیر اجرایی این مسابقات با هدف محک زنی توانمندی های کشور در حوزه های مختلف امنیت فضای مجازی و ترغیب دانشجویان به ورود به این حوزه برگزار شد شامل مسابقات فتح پرچم، مسابقه کشف شواهد رایانه ای، پوستر وکاریکاتور، ارائه روش های خلاقانه در نفوذ و دفاع بود.
علاوه بر این امسال برای اولین بار مسابقه ای تحت عنوان امنیت سخت افزار به محورهای رقابت ها اضافه شده بود و در حاشیه برگزاری رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی کارگاه های آموزشی نیز برای شرکت کنندگان ترتیب یافت.
مشهورترین مسابقه امنیتی در فضای مجازی
مسابقه فتح پرچم به گفته امینی از مشهورترین مسابقات در حوزه امنیت فضای مجازی است که در بسیاری کشورها در سطح بین المللی برگزار می شود و مهارت های مختلف شرکت کنندگان در این آزمون محک زده می شود.
وی درباره این مسابقه گفت: در مسابقه فتح پرچم یک وبسایت آسیب پذیر در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد و آن ها باید با استفاده از مهارت هایی از قبیل شکستن رمز، پنهان نگاری داده در تصویر، برنامه نویسی امن و ایجاد کدهای سوء استفاده، یک کد مخفی را به دست آورند که این کد به منزله پرچم مسابقه است.
در پایان پنجمین دوره رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی دانشگاه صنعتی شریف، تیم Imenwall به عنوان برنده جایزه اول این محور برنده 40 میلیون ریال شد و تیم های onAnymous و B2war به ترتیب با دریافت 30 و 20 میلیون ریال جایگاه های دوم و سوم را از آن خود کردند.
به دنبال سازندگان جاسوس
امسال برای اولین بار محور امنیت سخت افزار به مسابقات اضافه شد که دبیر اجرایی پنجمین دوره رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی این مسابقه را اینگونه تشریح کرد: امروزه بسیاری از تولید کنندگان قطعات خود را برای ساخت به کشورهایی مثل چین که هزینه تولید در آن ها پایین است می دهند اما هیچ اطمینانی وجود ندارد که این سازندگان با قرار دادن کدهایی در سخت افزارهای خود به جاسوسی از استفاده کنندگان نپردازند یا حتی برای خود امکانی جهت در اختیار گرفتن کنترل سخت افزار را فراهم نکنند.
وی یادآور شد: بهره برداران از محصولات الکترونیکی نیز با مشکل مشابهی مواجه اند بنابراین نیاز است تا افرادی بتوانند با روش های علمی چنین تهدیدهایی را خنثی کنند که در این مسابقه ما توانمندی شرکت کنندگان در این حوزه را مورد آزمون قرار می دهیم و تیم ها باید بتوانند کدهای پنهان شده در سخت افزار ها را شناسایی و اعلام کنند.
کارآگاهان فضای مجازی
امروزه در پلیس کشورهای جهان شاخه ای برای کشف جرایم رایانه ای ایجاد شده است و در ایران نیز پلیس فتا مسئولیت برخورد با جرایم رایانه ای را بر عهده دارد.
به گفته امینی همانطور که برای پیدا کردن مجرمین و اثبات جرم آن ها در دادگاه برای جرایم معمولی نیاز به شواهد محکمه پسند است در حوزه جرایم رایانه ای نیز باید بتوان شواهد محکمه پسند برای اثبات محکومیت یا بی گناهی افراد ارائه کرد که این موضوع محور جدیدی تحت عنوان کشف شواهد رایانه ای برای رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی را در رقابت های امسال ایجاد کرد.
یک مسابقه هنری در فضای مهندسی
مسابقه طراحی بهترین کاریکاتور یا پوستر ترویجی هم از محورهای دیگر این رقابت ها بود که با هدف ترویج فرهنگ امنیت فضای مجازی در سطح عموم جامعه برگزار شد و در این مسابقه هنرمندان سعی داشتند مفاهیم امنیت فضای مجازی را به تصویر بکشند و آن ها را از این طریق به جامعه آموزش دهند.
"محسن حق شنو" هنرمندی بود که اثر وی توانست نظر کمیته داوران را در این دوره از رقابت ها جلب کند تا به عنوان اثر برتر معرفی شود.
خلاقیت حرف اول را می زند
خلاقیت در اغلب کارها به ویژه در مباحث امنیتی موجب توسعه و پیشرفت می شود و این واقعیت از نظر طراحان رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی به دور نمانده است به همین دلیل یکی از محورهای این رقابت ها، ارائه روش های خلاقانه در نفوذ و دفاع قرار گرفت.
در این بخش نیز به تیم های اول تا سوم به ترتیب جوایزی معادل 25 و 15 و 5 میلیون ریال اعطا شد.
مسابقه ای با فواید بسیار برای کشور
امینی معتقد است رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی تاکنون برکات بسیاری برای کشور داشته و موجب شده تا جامعه دانشگاهی به بحث امنیت فضای مجازی در کشور، توجه بیشتری کند.
گزارش های صادقانه ای که طی این مسابقات به مسوولان داده می شود نیز برخی ضعف های سامانه های کشور در حوزه فناوری اطلاعات را هشدار داده و از بروز حوادث ناگوار پیشگیری می کند.
پنجمین دوره رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی در هفته گذشته به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف و با حضور 20 تیم دانشجویی از دانشگاه های مختلف کشور برگزار شد.
علمی (1)**1055**1599
02/12/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]