واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
بیستمین رمان قرن بیستم منتشر شد/ کتابخوانان در انتظار مرگ اسقف اعظم
رمان «مرگ سراغ اسقف اعظم میآید» اثری از ویلا کاتر و ترجمه سلما رضوانجو روانه بازار کتاب شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «مرگ سراغ اسقف اعظم میآید» نوشته ویلا کاتر، با ترجمه سلما رضوانجو از سوی نشر شورآفرین منتشر شد. ویلا کاتر (1873 -1947)، نویسنده آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر 1923، که ستایشگر غم و نومیدی نامیدهاندش، بیشترِ شهرت خود را از طریق خلقِ رمانهایی به دست آورد، که به زندگی نخستین مهاجران اروپایی ساکن در ایالات غربی آمریکا میپرداخت و از شیوههای زندگی در دشتهای بزرگ حکایت داشت. «مرگ سراغ اسقف اعظم میآید» آنطور که هارولد بلوم، منتقد بزرگ آمریکایی میگوید، جاهطلبانهترین اثر ویلا کاتر است. بلوم، کاتر را همتای نویسندگان همعصر خود، ارنست همینگوی و اسکات فیتسجرالد میداند. «مرگ سراغ اسقف اعظم میآید» در نظرسنجی مجله «تایم» در سال 2005، عنوان بیستمین رمان بزرگ قرن بیستم را به خود اختصاص داد، و در نظرسنجی دیگری که موسسهی انتشاراتی «رندمهاوس» در سال 1999 انجام داد، این رمان عنوان شصتویکمین رمان بزرگ قرن بیستم را از آن خود کرد.
«مرگ سراغ اسقف اعظم میآید» داستان نخستین اسقف نیومکزیکو، ژان ماریه لاتور و دستیارش ژوزف ویان در دههی 1850 میلادی است، که با دو قاطرشان، آنجلیکا و کانتنو، سراسر سرزمینهای غربی آمریکا – نیومکزیکو- را برای تبلیغ و گسترش آیین مسیحت جستوجو میکنند. کاتر، این رمان را بر اساس زندگی واقعی دو مبلغ مذهبی کاتولیک، اسقف لامی و دستیارش نوشته؛ این دو اسقف و پدر فرانسوی، به نوعی یادآور مبلغ مذهبی فیلم «ماموریت» (برنده نخل طلای کن) با بازی رابرت دنیرو است، که فیلمنامهاش را رابرت بولت، خالق فیلمنامههای «مردی برای تمام فصول»، «دکتر ژیواگو» و «لارنس عربستان» نوشته است. داستان «ماموریت» نیز سفر مبلغان مذهبی به یکی از قبایل سرخپوستی و حملهی استعمارگران پرتغالی در جنگهای آمریکای جنوبی است. «مرگ سراغ اسقف اعظم میآید» متشکل از نُه بخش و به صورت اپیزودیک نوشته شده، که هر کدام بخشی از زندگی پدر لاتور را نشان میدهد. این شکل اپیزودیک مجالی به ارایه دراماتیک نمیدهد، اما در عوض پُر است از توصیفاتی، که بهخوبی، دوره تاریخی، شخصیت این دو مرد، و نوع زندگیشان را نشان میدهد؛ توصیفات کاتر از شهرها و کوهستانهای سرخپوستی، درست مانند توصیفات او از کلیسای جامع اسقف، بیطرفانه و شفاف است؛ نوعی هنر تصویرسازی شفاف از اشیای جداگانه، که به شکلی بطئی و اسرارآمیز در خواننده اثر میکند، و نمیتوان خلاصهاش کرد... استفاده موقرانه کاتر از رمز و راز، دستآوردی مهم، نایاب و هنرمندانه است. انتهای پیام/و
93/12/02 - 14:04
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]