محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831024281
چگونه نیت کنیم+پاسخ آیتالله جوادی آملی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
چگونه نیت کنیم+پاسخ آیتالله جوادی آملی
اینکه میگویند هنگام عبادت نیت کنید، به این معنا نیست که مثلاً هنگام خواندن نماز انسان در ذهن خود ترسیم کند که چهار رکعت نماز ظهر به جا میآورم «قربة الی الله» بلکه آن نیتی که باطن عمل به آن وابسته و از عمل بالاتر است.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مىگوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مىشود، نزد همه عرب به معناى ذلت و خاکسارى است. ابوعلی سینا معتقد است: «العبادة هی غایة الخضوع و التذلّل؛ عبادت نهایت خصوع و فروتنی است» و شهید مطهری در تعریف عبادت آورده است: پرستش آن حالتی است که در آن، انسان یک توجهی میکند که از ناحیه باطن خودش به آن حقیقتی که او را آفریدهاست و خودش را در قبضه قدرت او میبیند، خودش را به او نیازمند و محتاج میبیند. در واقع سیری است که انسان از خلق به سوی خالق میکند. این امر اساساً قطع نظر از فایده و اثری که داشته باشد، خودش یکی از نیازهای روحی بشر است. آگاهی عمیق و بصیرت و اندیشه در دین، رمز ارزشمندی کارها و عبادات است و بدون آن عمل، فاقد ارزش لازم است لذا یکی از مواردی که میتواند ما را در انجام عبادت، راغب کند پیبردن به حکمت عبادات است. آیتالله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه میخوانید به موضوع «جایگاه و تأثیر نیت» میپردازد که برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است. * برتری نیت از عمل خدای سبحان در کتاب خود فرمود: «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیبْلُوَکُمْ أَیکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»؛ مرگ و زندگی هر دو وسیلهی آزمایشند تا روشن شود که کدام یک از شما از نظر اعمال «احسن» از دیگران هستند. «عَمَلًا» نه بدان معناست که کدام یک از شما بیش از دیگران عبادت میکنید؛ زیرا سخن از کمیت نیست. شخصی از امام صادق (ع) درخصوص معنای آیه سؤال کرد، حضرت فرمود: کسی اهل ثواب و حقیقت است که بیشتر از خدا بترسد و دارای قلب خالص باشد. عمل وقتی خالص است که منظور انسان این نباشد که کسی از او تعریف کند. (نگوید که از ما تشکری نکردند) حیف است انسان عمل عبادی خالص انجام بدهد، آنگاه از دیگران توقع تشکر داشته باشد. حیف است که انسان آن مقام عظیم و بلند را با این توقع پست تنزل دهد. البته مدح و ثنای خدا مطلوب بندگان خالص خداوند است. پس آفرینش مرگ و زندگی برای این است که روشن شود چه کسی عملش به حقیقت و صواب نزدیکتر است. * «نیت خیر» از انجام کار آن بهتر است «نیت خیر» از انجام کار آن بهتر است؛ چون نیت اگر خالص و قوی بود انسان را وادار به کار میکند. نیز نیت مشکلتر از کار است. این که گفتهاند: «نیَّةُ الْمُؤمِنِ خَیْرٌ مِنْ عَمَلِهِ»، نیت انسان مؤمن از عمل او بالاتر و بهتر است؛ یا گفتهاند: «أفضل الأعمال أحمزها» هر عملی که دشوارتر باشد، ثوابش بیشتر است؛ بدان معنا نیست که ثواب و پاداش نیت در عین آسان بودن از ثواب عمل بیشتر است؛ زیرا این دو اصل دینی را وقتی کنار هم بررسی کنیم، نتیجه آن است که نیت بسیار مشکل است. اگر بهترین عمل دشوارترین اعمال باشد، نیت بهتر از عمل است؛ زیرا «أحمز الاعمال» یعنی از همه اعمال سنگینتر و مشکلتر است. انسانها ممکن است در جبههها شرکت کند و کشته هم شود، ولی کشته شدن خیلی سخت نیست، «اخلاص العمل لله» سخت است. رام کردن دیو نفس و شیطان درون سخت است. لذا در این روایت حضرت فرمودند: نیت افضل از اعمال است. نیت چیست؟ از آنچه گذشت معلوم شد که نیت جان عمل است. اینکه میگویند در هنگام عبادت نیت کنید، به این معنا نیست که مثلاً هنگام خواندن نماز انسان در ذهن خود ترسیم کند که چهار رکعت نماز ظهر به جا میآورم «قربة الی الله». بلکه به تعبیر اهل معنا نیت است به حمل اولی؛ و غلفت است به حمل شایع. نیت، انبعاث و پرش روح است. اگر انسان از طبیعت پر کشید و بالا آمد، میگویند نیت کرده وگرنه اخطار حصولی و مفهوم ذهنی است و حداقل عبادت ما این است که واجب ادا شود و اعاده و قضا نخواهد. اما آن نیتی که باطن عمل به آن وابسته و از عمل بالاتر است، انبعاث روحی است که روح پرواز میکند؛ همان نیتی که از عمل برتر است. از این رو گفتهاند: خدای سبحان را با نیتهای صادق بخوانید. صحت عبادت مشروط به نیت است که بدون آن عمل باطل خواهد بود و چون نیت دارای درجاتی است، خود صحت هم مراتب دارد. از آن جا که مواقف مهم روز قیامت عبارت است از : آتش و بهشت رضوان و از طرفی نفس انسان دارای سه حالت شهوت، غضب و عقل کمال طلب است، لذا عبادت هم سه قسم و عبادت کنندگان به سه گروه تقسیم میشوند: گروهی خدای سبحان را به جهت ترس از جهنم و آتش عبادت میکنند که این عبادت بردگان است. گروه دیگر، خدا را برای رسیدن به بهشت و نعمتهای آن عبادت میکنند؛ این عبادت بازرگانان و تجار است. و گروه سوم خدا را فقط برای محبت و دوستی به آن ذات متعالی عبادت میکنند؛ این بالاترین مرتبه عبادت است که از آن به عبادت احراز تعبیر شده است. همه این عبادتها صحیح است؛ ولی مراتب ثواب و پاداش آن یکسان نیست. پس نیت که همان قصد قربت است، جان و روح عمل بوده و از خود عمل بالاتر و مهمتر است؛ چون حیات و زندگی عمل به نیت بستگی دارد. و پاداش اعمال، براساس نوع نیت و قصد انسان، مراتبی گوناگون دارد. تاثیرگذاری انسان از نیت امام صادق(ع) فرمود: «ما ضَعُف بَدنٌ عما قویَت علیه النیّه» هیچ گاه بدن به موجب داشتن نیت قوی و بلند، ضعیف و ناتوان نخواهد بود. چون عمل ظاهری وصوری، وجوداً و عمدماً، تابع قصد قلبی است. هم از نظر قوت و ضعف چنین است. به طوری که اگر نیت و قصد محکم و قوی باشد، بدن ضعیف و ناتوان قادر بر کار مهم است، و چنانچه نیت ضعیف باشد، بدن نیرومند به ضعف میگراید. پس ارزش وجودی انسان به نیت او است نه به بدن. این حدیث، از روشنترین احادیث وارده از ائمه معصومین علیهمالسلام است که حد انسان را بیان میکند که انسان «حیوان ناوی» یعنی قصد کننده، است. و شاهد دیگر بر این که نیت و قصد انسان اصالت دارد، آن است که اگر این نیت محقق شده قوی گشت، نماز حالت مناجات به خود میگیرد و درواقع معراج شخص نمازگزار میشود. و هرگاه ضعیف شد و نمازگزار از آن غافل شد، حالت و رنگ نجوا و مناجاتی خود را از دست میدهد و نمازگزار مستحق «ویل» خواهد شد؛ چنانچه خدای سبحان فرموده: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ، الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُونَ، الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ، وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ» انتهای پیام/ک
93/12/02 - 11:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
توصیه های آیتالله جوادیآملی به سرافراز
توصیه های آیتالله جوادیآملی به سرافراز آیت الله جوادی آملی در دیدار با رئیس رسانه ملی گفت جناح بندی های سیاسی را در مسئولیتها دخالت ندهید اگر الهی فکر شود حقوق همه حفظ خواهد شد مهر محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما که برای دیدار با مراجع عظام به قم سفر کرده است صبح دیروزانتشار «عصر اندیشه» با گفتوگویی از آیتالله جوادیآملی
انتشار عصر اندیشه با گفتوگویی از آیتالله جوادیآملیگفتوگوی مجله عصر اندیشه با آیتالله جوادی آملی که بخشی از آن اشاره به نامه رهبر انقلاب به عموم جوانان اروپا و آمریکا دارد از جمله مطالبی است که در شماره پنجم مجله به چاپ رسیده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فگفتوگوی مشروح با آیتالله جوادی آملی «فلسفه» تنها علم پاسخگوی وجود علم دینی است
گفتوگوی مشروح با آیتالله جوادی آملیفلسفه تنها علم پاسخگوی وجود علم دینی استآیتالله جوادی آملی معتقد است انسان اگر خودش را بشناسد نه بیراهه میرود نه راه کسی را میبندد این صراط مستقیم در درون ماست این چراغ را باید در درون خود روشن کنیم تا راه را ببینیم این در جایی مهندسی شدتوصیههای آیتالله جوادی آملی به قالیباف
توصیههای آیتالله جوادی آملی به قالیباف آیت الله جوادی آملی در دیدار با شهردار تهران گفت همه مسئولان لازم است به این نکته توجه داشته باشند که تنها عمل صالح نجات بخش جامعه است و تبلیغات بی اساس مشکلی را حل نمی کند به گزارش فرهنگ نیوز کتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران به همراهنهاوندیان در دیدار با آیتالله شبیریزنجانی و آیتالله جوادیآملی: دولت نظر مراجع را در تصمیمگیریهای خود لحا
نهاوندیان در دیدار با آیتالله شبیریزنجانی و آیتالله جوادیآملی دولت نظر مراجع را در تصمیمگیریهای خود لحاظ میکند رئیس دفتر رئیسجمهور با حضور در بیت آیتالله شبیریزنجانی با این مرجع تقلید درباره مسایل جاری کشور گفتوگو کرد به گزارش نامه نیوز محمد نهاوندیان در این دیدار«رجال تفسیری» براساس آموزههای آیتالله جوادیآملی آماده چاپ شد
رجال تفسیری براساس آموزههای آیتالله جوادیآملی آماده چاپ شد شناسهٔ خبر 2495243 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی کتاب رجال تفسیری که بر اساس آموزه ها و اندیشه های آیت الله جوادی آملی که با تدوین و پژوهش حجت الاسلام ابوطالب علی نژاد به رشته تحریرمکتب تفسیری آیتالله جوادیآملی تبیین میشود/پذیرش طلاب علاقهمند
در مرکز تفسیر مؤسسه آموزش عالی اسراء مکتب تفسیری آیتالله جوادیآملی تبیین میشود پذیرش طلاب علاقهمند شناسهٔ خبر 2492877 چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها در مرکز تفسیر مؤسسه آموزش عالی اسراء مکتب تفسیر آیت الله جوادی آملی به طور خاص تبیین می شود دکت-آیتالله جوادیآملی: شرکت در راهپیمایی 22 بهمن، عبادت است
نبض سیاست آیتالله جوادیآملی شرکت در راهپیمایی 22 بهمن عبادت است آیتالله جوادی آملی در درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم گفت حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن عبادت است به گزارش نسیم وی در بخشی دیگر از صحبت های خود افزود این که دائم می گویند گزینه ها روی میز است یعنی کار به دسآیتالله جوادی: با وضو بهراهپیماییبرویم
آیتالله جوادی با وضو بهراهپیماییبرویم یکی از مراجع تقلید قم حضور در راهپیمایی یومالله 22 بهمن را یک عبادت توصیف کرد و گفت غربیها دنبالهروی تفکر اومانیستی هستند و امروز الفاظ را عوض کردهاند ولی همچنان رویه آنها همین است و میخواهند کارهای خود را با زورگویی به پیش برند- آیت الله جوادی آملی: طلاب انگیزه و اندیشه را توامان رشد دهند
آیت الله جوادی آملی طلاب انگیزه و اندیشه را توامان رشد دهند قم - ایرنا - آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت اگر کسی با همه وجود به علمش عمل کند وارث انبیا خواهد شد و انبیا علم الوراثه را در اختیار او خواهند گذاشت این راه برای همه طلاب باز است تا مانند علمای بزرگآیتالله جوادی آملی: انسان باید دین را امانت الهی بداند
آیتالله جوادی آملی انسان باید دین را امانت الهی بداندمفسر قرآن کریم گفت دین انسان را از گناه باز میدارد و مردم باید بدانند دین امانت الهی است به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس تفسیر قرآن کریم که در مسجد اعظم برگزار شد اظهارآیتالله جوادی آملی: خودشناسی لازمه تمدنسازی نوین اسلامی است
آیتالله جوادی آملی خودشناسی لازمه تمدنسازی نوین اسلامی استآیتالله جوادی آملی گفت جریان تمدنسازی نوین اسلامی به این است که انسان ابتدا خود را بشناسد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیتالله جوادی آملی برای همایش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان پیامی صادر کرد در این پیامآیتالله جوادی آملی در پیامی به کنگره آیتالله واعظ بهسودی: برگزاری همایشهای بزرگداشت فرصتی برای انتقال آموزه
آیتالله جوادی آملی در پیامی به کنگره آیتالله واعظ بهسودی برگزاری همایشهای بزرگداشت فرصتی برای انتقال آموزههای علمای دین استمفسر برجسته قرآن کریم برگزاری همایشهای گرامیداشت شخصیتهای دینی را فرصت مناسبی برای انتقال آموزههای علمای دینی دانست و گفت دین به ما میگوید علومی کهآیتالله جوادی آملی: نباید اجازه داد بیعقلها ننگ دیگری در عرصه فرهنگ به جا بگذارند
آیتالله جوادی آملی نباید اجازه داد بیعقلها ننگ دیگری در عرصه فرهنگ به جا بگذارند آیت الله جوادی آملی گفت گاهی شمشیر به دست بی عقلی می افتد و کتابخانه اسکندریه را آتش می زند نباید اجازه داد بی عقل ها ننگ دیگری را بر عرصه فرهنگ به جا گذارند آفتاب به گزارش شفقنا آیت الله جوجوادی آملی از دغدغه های فرهنگیاش میگوید |اخبار ایران و جهان
جوادی آملی از دغدغه های فرهنگیاش میگوید آیت الله جوادی آملی گفت گاهی شمشیر به دست بی عقلی می افتد و کتابخانه اسکندریه را آتش می زند نباید اجازه داد بی عقل ها ننگ دیگری را بر عرصه فرهنگ به جا گذارند کد خبر ۴۷۶۷۵۳ تاریخ انتشار ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹ ۵۸ - 19 February 2015 آی- آیت الله جوادی آملی: داعش خطری بزرگ برای فرهنگ اسلامی است
آیت الله جوادی آملی داعش خطری بزرگ برای فرهنگ اسلامی است قم - آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت داعش خطری بزرگ برای فرهنگ اسلامی است که دستش به مکه و مدینه نمی رسد وگرنه آثار اسلامی را تخریب می کرد به گزارش ایرنا این مرجع تقلید روز پنجشنبه در دیدار با رضا صالحآیتالله جوادی آملی: مردم ستون خیمه سیاست هستند
آیتالله جوادی آملی مردم ستون خیمه سیاست هستندیکی از مراجع تقلید با بیان اینکه ستون خیمه دین نماز است و ستون خیمه سیاست مردم هستند گفتند خیمه یک ستون بزرگ دارد که آن را حفظ میکند و باقی ستونها در کنار آن قرار دارند و مردم یک جامعه نیز به مثابه ستون خیمه سیاست هستند به گزار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها