واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار دوشنبه 25 آذر 1387 تعداد مشاهده : 81 60 سال كارنامه هنر ارامنه در صبا بررسي شد خبرگزاري فارس: ميزگرد تحليل و بررسي 6 دهه فعاليت هنرمندان ارامنه درايران، همزمان با نمايشگاه هنر ارامنه در مؤسسه صبا برگزار شد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي مؤسسه فرهنگي و هنري صبا، نشست سيري در آثار هنرمندان ارامنه همزمان با برگزاري نمايشگاه هنر معاصر ارامنه در اين مؤسسه با حضور مرتضي گودرزي، هادي جمالي، سروژ بارسقيان، آرمان استپانيان، آرموند آيوازيان، سورن سپانيان و فرزاد زادمحسن برگزار شد. در اين ميزگرد ابتدا سروژ بارسقيان (دبير بخش نقاشي نمايشگاه) گزارشي از روند انتخاب آثار جهت نمايشگاه را ارائه كرد و گفت: كوشش ما اين بود كه بدون محدوديت خاص و تنها براساس دو معيار اصلي: 1-كپي نبودن، و 2- ضعيف نبودن به لحاظ اصول اوليه حاصل 6 دهه فعاليت نقاشان ارمنه را كه بخش جدايي ناپذيري از تاريخ هنر معاصر ايراني است، به نمايش بگذاريم. وي يادآور شد: در زمينههاي متنوعي چون حجم، طراحي و صنعت پارچه، گرافيك، ويديو آرت و هنر جديد و ... آثار درخشاني از هنرمندان ارمني داريم كه در فرصت ديگر و با حجمي وسيعتر ارائه خواهيم كرد. آن گاه هادي جمالي، روند هويتيابي هنرمندان ارامنه را با تأثيرپذيري از سوژهها و بنمايههاي متعلق به سنت زيبايي شناسي اصيل و كهن ايران و تداوم اين ميراث تشريح كرد و به تحليل حضور مؤثر و پيشتازان و جريان سازاني چون ماركو گريگوريان و سيراك ملكونيان در شكلگيري هنر مدرن معاصر ايران پرداخت. در ادامه آرمان استپانيان (دبير بخش عكس نمايشگاه) نمايش حدود 300 عكس از 50 هنرمند را بخشي مهم از تاريخ عكاسي معاصرمان شمرد، كه از تهران قديم تا مدرنترين گرايشهاي خلاقه را در عكاسي پوشش ميدهد. سپس مرتضي گودرزي (ديباج) منتقد و صاحبنظر هنري با اشاره به اين كه اين نمايشگاه يك كلاس يا كارگاه آموزش و پژوهش براي علاقهمندان مطالعه در تاريخ هنر تجسمي 60 سال اخير از افتتاح دانشكده هنرهاي زيبا به بعد است، به تحليل آثار نمايشگاه به لحاظ فرم، تكنيك، تعامل سنت و مدرنيته و مؤلفه هاي مفهومي پرداخت و تأكيد كرد: ما به يك آسيب شناسي دقيق و كارشناسانه نياز داريم و بايد گسترش حركتهاي اينچنين و تداوم اين حضور و راههاي توسعه كمي و كيفي آن را در برنامه كار خود قرار دهيم. سپس وي به تجلي نمادها و نشانه شناسي هنر و زيبايي شناسي ايراني در آثار اين هنرمندان اشارهاي كرد و افزود: هنر ارامنه از ايران جدا نيست. آنگاه فرزاد زادمحسن با بررسي نقش تأثيرگذار ارامنه در عرصه هايي چون روشنفكري، هنرهاي تجسمي، ادبيات، سينما و ... گفت: هنرمندان ارامنه در هر بخش و حوزه اي از ماركو در نقاشي و مكتب سقاخانه تا ديگران علاوه بر شناخت فرهنگ و سنتهاي ايراني همواره نقش تحول آفريني، نوآوري، جريان سازي و عرصه گشايي داشتهاند و اين نمايشگاه ميتواند بهانه و فرصت خوبي براي شناخت اين نقش مؤثر باشد. در ادامه نوبت به آرموند آيوازيان (مسئول بخش گرافيك) رسيد كه به بررسي و تحليل فعلي هنرمندان ارامنه پرداخت و گفت: رشد كمي هنرمندان ارامنه به ويژه در بخش عكاسي از معدل بالايي برخوردار بوده و بايد فرصتي در خلال اين نمايشگاه براي بازيابي كيفيت مشاركت اين هنرمندان در فضاي هنري امروز ايران فراهم ساخت. سروژ بارسقيان نشست را با تأكيد اين مطلب به پايان برد كه: حفظ و تداوم يك ميراث براي ما مهمترين چيز بود. هنر تقسيم بنديها و مرزبنديها را برنميتابد و ما مي خواستيم سهم هنرمندان ارامنه را در استمرار يك هويت اصيل فرهنگي و در يك سنت درخشان هنري دوش به دوش همه ايرانيان ياد آوري كنيم. نمايشگاه هنرمندان معاصر ارامنه تا پايان آذر ماه ميزبان عموم علاقهمندان خواهد بود. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]