تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798260637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر نیرو تاکید کرد کاهش برداشت سالانه 11 میلیارد مترمکعب از آب زیرزمینی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزیر نیرو تاکید کرد
کاهش برداشت سالانه 11 میلیارد مترمکعب از آب زیرزمینی
وزیر نیرو گفت: برای موفقیت در اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی باید سالانه 11 میلیارد مترمکعب برداشت از آب زیرزمینی را کاهش دهیم.

خبرگزاری فارس: کاهش برداشت سالانه 11 میلیارد مترمکعب از آب زیرزمینی



به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت‌چیان در اولین همایش سراسری مدیران امور و روسای ادارات منابع آب شهرستان‌های کشور که در محل ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، اظهار داشت: امروز کسی تردید ندارد که موضوع آب و بحرانی که کشور در این مساله دارد در راس تمام مسائل کشور قرار گرفته است و رئیس جمهوری نیز بارها با تاکید بر این مساله، آب و محیط زیست را در راس موضوع کشور بیان کرده است.
 
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر دچار خشکسالی‌های مستمر بوده‌ایم؛ به‌طوری که متوسط بارندگی از 250 میلی‌متر به 242 میلی‌متر کاهش یافته است، جمعیت ما و نیاز به مصرف آب به صورت مستمر در کشور افزایش یافته و میزان آب تجدید پذیر از 130 میلیارد به 120 میلیارد تقلیل یافته است؛ در نتیجه سرانه آب تجدیدپذیر به کمتر از 1500 مترمکعب رسیده و طبق تمام استانداردها کشور ما در شریط بحران آب قرار گرفته است.
 
وزیر نیرو در باره تاکید همیشگی او بر وضعیت بحران آب در کشور گفت: بیان دایمی بحران آب فقط جلب توجه نیست، مطلب اساسی این است که ناچاریم در این شرایط تدابیر دقیق‌تر، سیاست‌های روشن‌تر، اقدام جدی‌تر و همت بیشتری را برای حل مسائل آب داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: ما باید با شفافیت کامل با مردم صحبت کنیم و در این صورت است که علاقه مردم برای همراهی با مسئولین بیشتر خواهد شد.
وزیر نیرو با بیان اینکه حدود 60 درصد آب مورد نیاز کشور از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی را مصرف کرده‌ایم، در کشوری که تا به امروز 28 درصد میزان بارندگی کمتر از مدت مشابه سال گذشته داشته، باید حفظ ذخایر آب برای ما بسیار حیاتی باشد، چرا که کوتاهی در این خصوص به قیمت پایان یافتن حیات و زندگی در بخش‌هایی از کشور خواهد بود.
وی ادامه داد: ما در گذشته شهرهایی داشته‌ایم که به دلیل نداشتن آب به طور کل از بین رفته‌اند و هم‌اکنون نیز این یک تهدید جدی است، آیا باید از خود بپرسیم با توجه به شرایطی که در منابع آب کشور مشاهده می‌کنیم باید تسلیم این شرایط باشیم یا راه‌حلی برای آن ارائه دهیم.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ما با اتکا به مدیریت مصرف آب قطعا خواهیم توانست به نیازهای خود پاسخ دهیم، تصریح کرد: عمده‌ترین مشکل این است که در مدیریت مصرف نتوانسته‌ایم گام‌های اساسی در این زمینه برداریم.
وی با بیان اینکه عمده مصرف آب در بخش کشاورزی است و بنابراین بیشتر تلاش ما باید در این بخش باشد، افزود: هم‌اکنون با شیوه‌های ساده آبیاری می‌توانیم مصرف آب را کاهش و از طرفی میزان محصول را افزایش دهیم که این بهره وری بسیار مناسبی در این زمینه خواهد داشت.
چیت‌چیان تصریح کرد: این تصور که صرفه‌جویی در مصرف آب یعنی اعمال فشار بر کشاورزان و مردم، یک تصور باطل است؛ وزارت نیرو نافی کاهش تولید محصول کشاورزی نیست؛ بلکه می‌گوییم با استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری می‌توانیم در قبال کاهش مصرف آب، میزان تولید محصول را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: امروز مقام معظم رهبری در بین مردم تبریز به شدت بر افزایش بهره وری کاهش داشتند و به تاکید ایشان مهم‌ترین محور سیاست اقتصاد مقاومتی را کاهش اتکا به نفت و بالابردن بهره وری است.
چیت‌چیان با تاکید بر اجرای سیاست‌های غیرسازه‌ای وزارت نیرو در بخش آب گفت: در گذشته ثقل اصلی فعالیت، وزارت نیرو بر روی ایجاد سازه‌های جدید همچون سد و شبکه بود و تصور بر این بود که ما قادر هستیم با ایجاد تاسیسات جدید مشکل آب را حل کنیم، اما تجربه نشان داد این سیاست به تنهایی جوابگو نیست.
وی ادامه داد: هم اکنون در بعضی نقاط کشور ایجاد سدها و تاسیسات باعث آسیب به سایر منابع آب و محیط زیست شده است، اما باید توجه داشت تمام سیاست‌ها در ساختن سد غلط نبوده است.
وی تصریح کرد: اکنون نیازمند بازنگری در این برنامه احداث سدها، هم در ظرفیت‌های در نظر گرفته شده و هم درباره ضرورت‌ها و توجیه احداث سد در یک منطقه هستیم.
چیت‌چیان با تاکید بر نگاه فرامنطقه‌ای و حوضه‌ای بر بخش آب گفت: اگر نگاه مقطعی به طرح‌های آب داشته باشیم، شاید برای اجرای یک طرح در یک منطقه ضرورتی وجود داشته باشد، اما نگاه ملی تعیین کننده است و اینکه منافع همگانی را در نظر داشته باشیم.
وی به وضعیت وخیم منابع آب زیرزمینی در کشور اشاره کرد و افزود: تاخیر در اجرای یک سد خسارت زیادی ندارد، اما اگر در مورد مدیریت آب‌های زیرزمینی تعلل بکنیم ممکن است تمام آب‌خوان‌ها در دشت‌های بحرانی از بین برود و امکان بازیابی سفره‌های زیرزمینی میسر نباشد.
چیت‌چیان طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی را اولویت اصلی وزارت نیرو در سال آینده عنوان کرد و افزود: در زمان حاضر ما حدود 65 میلیارد مترمکعب در سال از منابع زیرزمینی برداشت می‌کنیم و تمام شواهد نشان می دهد ما با برداشت این میزان 5.7 میلیارد مترمکعب بیشتر از ظرفیت دینامیک این آب‌ها استفاده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در این طرح باید سالانه 11 میلیارد مترمکعب برداشت از آب زیرزمینی را کاهش دهیم، گفت: با حذف برداشت اضافی و همچنین با صرفه‌جویی 5 میلیارد مترمکعب در برداشت، ما خواهیم توانست کسری 110 میلیارد مترمکعبی مخازن را در طی دوره اجرای طرح جبران نماییم.
وزیر نیرو با تاکید بر براینکه باید با تجدیدنظر در پروانه‌های برداشت، میزان تعیین شده برای هر دشت رعایت شود، گفت: برای اولین بار در کشور میزان منابع و برداشت در هر دشت و محدوده مطالعاتی به تفکیک مشخص شده و از سال آینده سهم برداشت در بخش‌هایی همچون کشاورزی، صنعت، شرب و محیط زیست برای هر دشت کشور مشخص است؛ از زمان اجرای طرح تعادل بخشی باید ظرفیت قابل برداشت از هر دشت رعایت شود.
وی با بیان اینکه در تعدیل مصارف باید از مشارکت کشاورزان و سازمان‌های دیگر استفاده شود، گفت: طبق این طرح بایستی شورای حفاظت منابع آب درهمه استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل شود و امیدواریم با حمایت از این برنامه بتوانیم آینده کشور را از خطرهای در پیش روی نجات دهیم.
وی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت ملی برای مدیریت این کار استفاه شود، ادامه داد: هم اکنون 15 طرح درشورای عالی آب تصویب شده که یک طرح مربوط به سازمان زمین شناسی، سه طرح مربوط به جهاد کشاورزی و 11 طرح مربوط به وزارت نیرو است که این برنامه‌ها باید یک انسجام کامل و هماهنگی سایر ارگان‌ها اجرایی شود.
وزیر نیرو گفت: سال آینده سال سختی را در پیش رو داریم؛ هم اکنون 30 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم و موظفیم بر اساس بدترین شرایط برنامه‌های خود را به اجرا بگذاریم.
وی ادامه داد: کمک مدیران با تعامل با مردم و ارگان‌ها، آگاهی رساندن به مردم، شفافیت اطلاعات و اجرای قاطع خواهیم توانست این مسئولیت را با موفقیت به سرانجام برسانیم.
وی از تصویب لایحه جدید در مجلس برای اجرای طرح‌ای آب‌رسانی روستایی خبر داد و افزود: با تصویب مجلس از هر مترمکعب آب شهری 15 تومان برای اجرای طرح های آب‌رسانی روستایی دریافت شود که قدم بسیار خوبی برای اجرای طرح های روستایی است. انتهای پیام/
 

93/11/30 - 10:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن