تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830202694




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

- درخشش پیام جهانمانی / بخش نسل دیگر جان گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در قالب ششمین روز برگزاری جشنواره موسیقی فجر درخشش پیام جهانمانی / بخش نسل دیگر جان گرفت تهران - ایرنا- پیام جهانمانی با اجرای سطح بالا خود در ششمین روز برگزاری جشنواره موسیقی فجر جان تازه ای به بخش نسل دیگر این رویداد داد .


به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، بخش نسل دیگر سی امین جشنواره بین االمللی موسیقی فجر شامگاه گذشته (چهارشنبه) ساعت 20 میزبان جهانمانی و گروه دستاس در فرهنگسرای ارسبارن بود.
این برنامه با حضور قابل توجه حاضران در سالن برگزار شد به طوریکه تمامی صندلی های سالن پر شده بود.
بخش نخست این برنامه با نام "بیگاه" به تکنوازی تار پیام جهانمانی اختصاص داشت حدود 30 دقیقه به طول انجامید . همانطور که انتظار می رفت جهانمانی با بهره گیری از تصویر شخص خود از موسیقی ردیف دستگاهی کار خود را آغار کرد .
فضای موسیقی سیر سعودی را طی می کرد به نحوی از یک نقطه شروع و در نهایت با بهره گیری از تمامی امکانات صوتی ساز به پایان می رسید .برداشت شخصی این نوازنده از موسیقی ردیف دستگاهی به وی اجازه می داد تا با فکری بازتر به سراغ اجرای جمله ها برود .
استفاده مطلوب از جمله های ردیفی همچون ، تکیه ها ، تکرار ها و دورهای ریتمیک نهفته در گوشه ها اجرای موفق را برای این نوازنده جوان به همراه داشت .
توانایی نوازندگی بالا ، توجه به نوآنس ، دینامیک و بیان قدرت مند از ارکان اصلی اجرای جهانمانی به شمار می رفت که برای مخاطبان نیز جالب بود .
تامل مناسب بر روی موسیقی دستگاهی این توانایی را به جهانمانی داده بود که به سادگی مدگری کند به طوریکه از دستگاه ها و آوازها عبور می کرد تا به بیان اصلی خود برسد .
مخاطبان این اجرا نیز ارتباط خوبی با کنسرت برقرار کردند که نشان می داد موسیقی جهانمانی همچون دیگر موسیقی های ردیف دستگاهی یکنواخت ، تکراری و بر اساس قالب های از پیش تعیین شده نیست .
یکی از خاصیت های موسیقی جهانمانی این بود که به مخاطبان اجازه می داد تا برداشت شخصی خود را از اجرای قطعات داشته باشند و با موسیقی ارتباط بیشتری برقرار کنند.
زمان تعیین شده برای اجرا نیز مناسب بود چرا که موسیقی مخاطبان را خسته نمی کرد ، البته یکنواخت نبودن اثر در این امر نقش بسزایی داشت .
فراز و فرود ملودی ها به خوبی توسط این نوازنده اجرا می شد که حکایت از تکنیک بالای وی و درک و دریافت بالا از موسیقی ردیف دستگاهی داشت.
بخش دوم این کنسرت پس از مدتی استراحت با نام دستاس و در قالب سه نوازی تار برگزار شد .
فرم کلی بخش دوم بسیار نزدیک بود به همان شیوه تکنوازی جهانمانی بود با این تفاوت که سه نوازنده آن را می نواختند .وجود سه نوازنده تار در کنار هم تجربه ارزشمند را برای جهانمانی رقم زد چرا کمتر کسی به سراغ اجرا با همچنین آنسامبلی می رود .دو نوازنده جوان با نام های امیر حسین نجفی و کیارش روزبهانی در این بخش پیام جهانمانی را همراهی می کردند .
ساختار اجرای بخش دوم بر روی موسیقی دستگاهی و بهره گیری از امکانات هارمونیک دستگاه ها تدوین شده بود که بسیار خوب جواب داد .سعی شده بود در حد قابلیت های موسیقی دستگاهی فضاهای تازه به مخاطب ارائه شود که کمتر آنها به گوش آشناست .
در طول اجرای این بخش هر کدام از نوازندگان نقش بخصوص خود را دنبال می کردند که نهایت به یک بیان مشترک می رسید .فواصل انتخاب شده توسط جهانمانی برای سه نوازی به خوبی انتخاب شده بود که در عین توجه به هارمونی نگاه ویژه ای به موسیقی دستگاهی داشت .نوازندگان در ادامه نقش های خود را تغییر می داند که این مهم در مد گردی ها ، پرکاسیو بودن سازها و بیان جمله ها مشهود بود .
تجربه تازه جهانمانی اجرای سطح بالا را در ششمین روز برگزای سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر نشان که همچنان نگاه های متفاوت به مقوله موسیقی دستگاهی وجود دارد که در عین خفظ اصالت به بیان های تازه نیز می اندیشد.
حضور تجربه هایی از این دست می تواند به روند شکوفایی موسیقی سنتی و جریان سازی تازی در این عرصه کمک کند از طرفی دیگر اجرای این نوازنده توانست جان دوباره ای به بخش نسل دیگر این دوره جشنواه بدهد که پی معرفی حرف های تازه است .
سی امین جشنواره بین المللی موسیقی در بخش های رقابتی ، جنبی ، بانوان ، کودک ، استعدادهای درخشان ، نسل دیگر ، نواحی و بین الملل تا یکم اسفندماه در تهران برپاست.
از : یاشار اطاعتی
فراهنگ**9252**1601**



30/11/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن