محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832320146
حاج قاسم در خاطرهها و رویاهایم جا میگیرد/ وقتی ما برای ثبت جنگ به جنوب رفتیم فیلمسازانی به شمال رفتند
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
حاتمی کیا در گفتگو با المیادین؛
حاج قاسم در خاطرهها و رویاهایم جا میگیرد/ وقتی ما برای ثبت جنگ به جنوب رفتیم فیلمسازانی به شمال رفتند شبکه المیادین در برنامه «من الداخل» خود در گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا برای وی لقب «پدر سینمای دفاع مقدس» انتخاب کرده و از سینمای او و حواشی ساخت فیلم «چ» پرسیده است.
به گزارش فرهنگ نیوز، ابراهیم حاتمیکیا میهمان برنامه «من الداخل» در شبکه خبری المیادین با مجریگری زینـب الصفار بود. زینب الصفار، در مقدمه این برنامه با اشاره به جنگ ایران و عراق، این سوال را مطرح میکند که آیا سینمای دفاع مقدس همچنان در همان حال قبل است؟وی سپس با اشاره به مسیر هنری ابراهیم حاتمیکیا اشاره میکند که وی از نسل اول سینماگران پس از انقلاب اسلامی است که از فیلمنامهنویسی آغاز کرده و به کارگردانی رسیده است و آخرین اثر وی با نام «چ» تولیدی بزرگ است که در ایران ۱۱ میلیارد ریال به فروش رسیده و مورد توجه قرار گرفته است.آنچه در زیر میآید متن و ویدئوی کامل گفتوگوی ابراهیم حاتمیکیا با شبکه المیادین است.* شما به عنوان پدر سینمای دفاع مقدس شناخته شدهاید و نقش مهمی در آن داشتهاید از این مسیر برای ما بگویید.حاتمیکیا: بعضیها از سینما به جنگ میآیند بعضیها از جنگ به سینما میآیند؛ من جز نفراتی هستم که از جنگ به سینما آمدم از وقتی که این جنگ آغاز شد تازه خودم را پیدا کردم میخواهم چکار بکنم و آمدم در حوزه سینما و دوربین دست گرفتم یعنی اوایل که جنگ شروع شد من هم مثل بچههای آن وقت ۱۹ سالم بود، دلم میخواست دفاع کنم و در این جنگ و دفاع از این کشور سهم داشته باشم اما احساس کردم تفنگ خیلی من را قانع نمیکند و وقتی با تفنگ قرار میگیرم آن استقلالی که دلم میخواهد رخ نمیدهد از آنجا بود که دوربین دست گرفتم و دوربینهای سوپر ۸ آماتوری را هم بود.*بالاخره آن هم نوع دیگری از جنگ بودحاتمیکیا: کاملاً؛ یعنی وقتی که با بچههایی که داشتند میجنگیدند و دفاع میکردند قرار میگرفتم یک حس کاملاً مشترک نسبت به آنچه که داشت رخ میداد، با هم داشتیم.** سینمای جنگ ما با سینمای جنگ هالیوود و روسیه تفاوت داشت/ من از داوطلبانی میگفتم که ایدئولوژیشان متفاوت بود* چگونه اولین گام تولید فیلم و کارگردانی فیلمی درباره جنگ را برداشتید؟حاتمیکیا: کاملاً با اوایل جنگ در وضعیتی که عراق در کشور ما بود و شهرها را گرفته بود شهرهایی مثل سوسنگرد گرفته بودند و من با دوربین سوپر ۸ بودم.* آیا فکر میکنید حضور در خطوط مقدم عامل مهمی برای کارگردانی است تا بتواند خود آنچه که اتفاق افتاده و کشتهها، مردم و خونریزیها را ببیند و آن را به حوادث دراماتیک در فیلم ترجمه کند و آیا فکر میکنید کسانی که آنجا نبودند هرگز نمیتوانند آن پیام را در فیلمهایشان ارائه دهند؟حاتمیکیا: چارهای نیست بخشی از آن ادبیاتی است که بعد از جنگ شکل گرفته به اسم «ادبیات جنگ» ولی برای افرادی که به نوعی درون جنگ بودند امثال بنده که این اتفاق مربوط به ۲۵- ۳۰ سال پیش است داریم حرف میزنیم هنوز زنده هستیم و به نظر من موقعیتهایی داشته که قابل گفتن هست. یعنی ما جز نسلی هستیم که نسل بچههای انقلابی حساب میشویم که من دوربین دست گرفتم و احساس کردم یک چیزهایی را از درون جنگ میتوانم ببینم و باید ثبتش بکنم اوایل به شیوه مستند و فیلمبرداری مستند، بعدها این قانعم نکرد و به سمت سینمای داستانی رفتم برای اینکه هدفمند آن چیزی که دلم میخواهد را بگویم و آن چیزی که فکر میکنم گفتنش لازم است اتفاق بیفتد و از همان اولین فیلمها بود که کارهای داستانی کردم.* میخواهم برای ما از فرایند کارگردانی و پیشرفت از قبل تا امروز از لحاظ تکنیک بگویید.حاتمیکیا:چون از سینمای مستند آمدم برایم مهم بود آنچه که اتفاق افتاده و به چشم میبینم و میخواهم دربارهشان حرف بزنم؛ عملا نوعی از سینما را دوست داشتم که حرفی بزنم که با مستند نزدیکی داشته باشد.یعنی مثلاً در سینمای داستانی خاکریزی را تصور کنید که یک طرف ایرانیها و در طرف دیگر دشمن هست عراقی یا هر کس دیگر در این لحظه به عنوان فیلمبردار داستانی تو حق داری پشت به دشمن رو به سمت نیروهای خودی تصویربرداری کنی من همچنین کاری را از لحاظ تکنیک فیلمبرداری انجام نمیدادم معتقدم بودم من نباید همچنین جایی قرار بگیرم در داستانی یک تکنیک کاملاً ساختگی است والا من به عنوان فیلمبرداری باید تیر بخورم و بیفتم زمین و نمیشود آنجا بایستم.سعی میکردم فضایی که به نوعی در فیلمها و تصاویر مستند هست را انجام دهم این کار را اول و در فیلمهای اول خودم انجام دادم اما چیزی که برای من اهمیت داشت این بود که چون من فیلم سینمای جنگ را زیاد دیده بودم و بعدها که برایم مسئله شده بود بیشتر نگاه میکردم؛ انواع فیلمهایی که به خصوص هالیوود ساخته بود یا فیلمهای روسی؛ من فهمیدم که این قصه ما نیست به خصوص نوعی از جنگ را درگیر بودم که مربوط به بچههای داوطلب بود بچههایی که ذاتاً یا شغلاً میلیتار و نظامی نیستند؛ دفاع مقدس بود؛ افرادی که درجه هم ندارند و همه شبیه هم هستند.من با این نوع افراد در طول جنگ عجین شدم و با آنها کار کردم و احساسم این بود که اینها حرف تازهای دارند برای گفتن که متفاوتشان میکند با سینمایی که در جنگ آمریکا در ویتنام رخ داده یا در سینمای جنگ متفقین علیه متحدین برای تسخیر برلین رخ داده است؛ میدانستم تفاوتی داریم و آن تفاوتها بخش اعظمشان برمیگشت به نگاه ایدئولوژیک این بچهها؛ مسئله صرفاً یک نگاه وطنپرستانه صرف نبود چیزی فراتر از این بود و برای گفتن این باید تلاش میکردیم و باید پیدا میکردیم که چگونه حرف بزنیم که این معنی دربیاید.وقتی میگفتیم «جنگ جنگ تا رفع کل فتنه» یا «از راه کربلا باید به قدس برویم» اینها مفاهیمی است که همه از ایدئولوژی میآید.* فیلمهای شما نه در کشورتان بلکه جهانی پخش شده و جوایزی دریافت کرده؛ مثلاً «چ» جوایزی در کانادا و فرانسه گرفته اولاً شما برخورد جوانان ایرانی را با فیلمهایی که این مسئله را مطرح میکنند چطور توصیف میکنید و ثانیاً برخورد بیننده خارجی با این موضوع و جزئیات آن را چگونه میبینید چگونه آنها میتوانند متوجه نگاه این افراد که گفتید شوند؟حاتمیکیا:سؤال پیچیدةای است.** حرف انقلاب حرف تازهای است که فهماندن آن کار آسانی نیست/ باید برای بیان سینمای آن کار شود* شما هم مرد پیچیدهای هستیدحاتمیکیا:میخواهم بگویم که اینکه یک هنرمند وقتی دارد اثری خلق میکند آیا میتواند کاملاً اشراف داشته باشد که مخاطبیناش را تعریف کند و بگوید با این مخاطبین سروکار دارم و اگر اینچنین کاری بکند ارزش هنریاش را کم نمیکند یا اینکه خودش باید در یک شوریدگی و در یک وجود آمدنی یک اثر و حس را منتقل بکند من جزو سینمایی هستم که سعی میکنم این احساس را منتقل بکنم در لحظه اول فکر نمیکنم که فیلم من را بچهها ببینند، بزرگترها ببینند، خارجیها ببینند، غیر فرهنگ ایران ببینند برای مهم است که آن لحظاتی که باید گفت را بگویم اما اتفاقی که برای سینمایی که به نوعی اتصال دارد به جریان انقلاب که بعدش جنگ آغاز میشود و مؤلفههایی که در جنگ مسئله هست واقعیت این است که مؤلفههای تازهای است حرف، حرف تازهای است.فهماندن آن کار آسانی نیست؛ گفتن از شهید جمله پیچیدهای است اصلاً شهید در بین مرزی است بین کسی که خودکشی کند یا... یعنی مرز بسیار ظریفی دارد گذر از این و بازی کردنِ این مسائل در مفاهیم سینمایی سخت است و باید روی آن کار شود.من سعی کردم به آن اندازهای که خودم قدرتش را داشتم کار کنم اما اینکه آیا فیلمهایی از جنس فیلمهای من خارج از ایران برای فرهنگ غیر اسلامی قابل فهم است یا قابل فهم نیست؛ من آنقدر اتفاق خوبی برایم نیفتاده است و شهرتم و موفقیتم آنقدر که در محدودههای کسانی است که به این مفاهیم آشنا هستند خارج از آنها خیلی اتفاق خوبی نیفتاده است.البته بوده و من خارج از کشور به جشنوارهها رفتم نه به عنوان جشنواره مسابقهای بلکه برای تبادل فرهنگی رفتهام.* آخرین اثر شما «چ» است درباره آن که درباره شهید چمران ساخته شده برایمان بگویید؟حاتمیکیا: آرزوی من این بود که کاری درباره چمران بسازم چراکه سه دهه است که در سینما هستم.تا الان که دارم صحبت میکنم در ۱۸ فیلمی که ساختم شاید ۱۷ تای آن درباره هیچ شخصیت و شهید مشخصی من فیلم نساختم و اولین فیلم من هست که درباره شخصیت واقعی دارم صحبت میکنم و کار سختی هم بود.** دنبال شباهت «چ» و چگوآرا نبودم/ چمران و چگوآرا انسانهایی بودند که عدالت جهانی برایشان مسئله بود* چرا نام «چ» در خارج ما را به یاد چگوارا یا چیزی شبیه آن میاندازدحاتمیکیا: میتواند همه این ذهنیتها را داشته باشد؛ واقعیت این است که شخصیتی مثل چمران یک چریکی است که یک نگاه بینالمللی و جهان وطنی دارد و صرفاً برای یک محدوده جغرافیایی خاص کار نکرده و لبنان رفته و وقتی ذهنیت اینگونه دارد من احساس کردم که اگر این به ذهن مخاطب به عنوان «چ» قرار بگیرد که بتواند مثلاً به چگوارا شبیه باشد.من به فکر شباهت نبودم بلکه معتقد بودم این آهنگ «چ» و اتفاقی که میافتد میتواند یک نگاه کلیتری داشته باشد که محدود نشوم به شخصیت صرفاً آقای چمران بلکه مفهوم کلیتر که درباره چگوارا وجود داشته اینکه آدمهایی هستند که همِ جهانی دارند و عدالت جهانی برایشان مسئله است و همه جا وجود دارد.* چرا همچنان تمرکز شما بر موضوع جنگ است چرا به سمت مسائل دیگر نرفتید.حاتمیکیا: راستش واقعیت این است که من خیلی درباره خود جنگ به مفهومی که درونش تفنگ باشد تانک باشد وسایل و ادوات جنگ باشد خیلی کم دارم.من در مورد نسل و افرادی که در طول ۸ سال شکل گرفتند و برای خودشان هویت پیدا کردند حرف زدم و اینها را تعقیب کردم؛ اینها آمدند داخل شهر و با مردم زندگی کردند؛ داخل شهر من فیلمهای مختلف ساختم درباره پدری که منتظر پسرش هست که اسیر شده و میخواهم برگردد این فیلم مفهوم اجتماعی دارد یا مثلاً کسی که اعتراض دارد که چرا به ما که از جنگ آمدیم اعتنا نمیشود یا به زخمیهای جنگ اعتنا نمیشود اینها مفهوم اجتماعی دارد و البته درباره نسل جنگ است و اگر از لحاظ ریختشناسی فیلم نگاه کنید تصویر تفنگ، تانک و... نمیبینید.من فیلمهای اینگونه کم ساختم؛ فیلمهایی که مفهوم میلیتاری و جنگی دارد کم ساختم من درباره نسل جنگ، نسل دفاع و نسل آدمهایی که با نگاههای آرمانی و ایدئولوژیک نسبت به جنگ وارد شدند حرف زدم.* درباره نامهای که از سوی سردار قاسم سلیمانی به شما رسید برایمان بگوییدحاتمیکیا:وقتی که به من خبر دادند که اینچنین نامهای نوشتند و برای من ارسال شد خیلی جا خوردم چون برای من آقای قاسم سلیمانی یک فرد ایدهآل است یک کسی است که در خاطرههایم و رویاهایم جا میگیرد به عنوان کسی که از جنس و نسل چمران است.کسی که باز محدود در جغرافیا نمیشود بلکه وسعت نظر دارد و میشود همه جا سایهاش را دید؛ طبیعتاً وقتی ایشان از «چ» تعریف میکنند و «چ» را پسندیده بودند، برای من مایه مباهات است و احساس میکنم به نوعی قاسم سلیمانی در ادامه امثال چمرانها هستند که این اتفاق برایشان ارزش دارد و برایشان مهم است که از آن حرف زدند.** وقتی ما برای ثبت جنگ به جنوب رفتیم فیلمسازانی به شمال رفتند*علت اختلاف بین شما و عباس کیارستمی چیست؟حاتمیکیا:من آقای کیارستمی را به عنوان یک استاد در حوزه سینما میشناسم و سبکی هم دارد سبک رئالیستی دارد و جای خودشان را دارد.اما آنچه که معترض بودم و همچنان هستم که به این راحتیها هم قابل حل نیست بیاعتنایی جریانی است نسبت به آنچه که در هشت سال در این کشور رخ داد.آنچه که من گفته بودم این بود که کشور وقتی که در ۱۲۰۰ کیلومترش جنگ آغاز شد و در جنوب و غرب ایران رخ داد عدهای از فیلمسازها مثل ما به سمت جنوب رفتیم تا از این اتفاق و واقعه فیلم بسازیم خب عدهای هم بودند به جای اینکه به سمت جنوب بروند به سمت شمال رفتند که هیچ خبری آنجا نبود من به این نگاه اعتراض داشتم که چرا چنین اتفاقی رخ نداد.** شخص آقای کیارستمی مطرح نیست؛ کیارستمی جریان است/مدیریت سینمایی موجب شده هنرمند به آنچه که در کشور خودش رخ میدهد بیاعتنا شود* البته از نظر معاون وزیر فرهنگ و رئیس سازمان سینمای حجتالله ایوبی او از کیارستمی دفاع کرد و گفت که کیارستمی به قربانیان جنگ احترام میگذارد و علیرغم اینکه تلاش میکند به شیوه خودش فیلمساز میکندحاتمیکیا:من نه آقای ایوبی را دیدم و نه آقای کیارستمی را در جنگ؛ و خبری از این چیزهاشون ندارم که حضورشان چه مفهومی دارد؛ ببینید من اصلاً نمیخواهم؛ بحث، بحث من، احساسم نسبت به لبنان همین است.وقتی که در جنوب لبنان اتفاقی میافتد توقع میرود که شمال لبنان و مناطق دیگر نسبت به این نطقه حساس باشند و حرف برای گفتن داشته باشند.یک نوع از مدیریت که هنوز هم همچنان در سینمای ایران متأسفانه وجود دارد که به نظر من یک نوع ویروس است به سینما باعث میشود که هنرمند به آنچه که در کشور خودش رخ میدهد بیاعتنا شود من نسبت به این معترض بودم.شخصاً هم شخص آقای کیارستمی مطرح نیست؛ کیارستمی جریانیست که اتفاقاً در جهان بسیار مشهور است و بسیار جایگاه خودش را دارد ولی بحثی که برای من مطرح بود و اصرار داشتم و معتقدم باید دربارهاش حرف بزنیم این است که چطور میشود کشوری درونش چنین اتفاقی رخ میدهد عدهای سهمشان را نسبت به این اتفاق ادا نمیکنند و میتوانند بیاعتنا باشند.وقتی آقای ایوبی سخن میگوید؛ ایشان قبلش در فرانسه بودند شاید هم آقای کیارستمی را بیشتر در پاریس دیده باشند تا من حاتمیکیا که در ایران بودم.ماها ارتباط اینگونه باهم نداریم ولی این تفکر میتواند اتفاقش این باشد که محروم بشود بخشی از جامعه که کوچههایش همچنان به اسم شهدایش است اعتنا به آنها نشود و این خطرناک است و البته بگویم من اینها را اصلاً برای آقای کیارستمی نمیگویم؛ تفکری که اعتنا به این موضوع نمیکند.** جشنوارههای خارجی ما را به سمت بازاری میکشند که خودشان دوست دارند/سینمای ما معرف واقعی ایران نیستدرباره جشنواره چون معتقدم و از کسانی هستم که در کشور مشهورم به اینکه به شدت علیه جشنوارههای خارجی واکنش نشان میدهم نه اینکه جشنوارهها چیز بدی است و این موقعیتها بد هستند اما ناخودآگاه ما را به سمتی میکشند؛ به بازار و مارکتینگی که خودشان دوست دارند.آن مارکتینگ حرفهایی که در داخل ایران مطرح است برایش مسئله نیست او یک چیز دیگر از من میخواهد؛ به جای ماشین مدرن، اگر به جای خانه مدرن، به جای مسائل فلسفی از من میخواهد موضوعات خیلی خیلی ساده و یک خطی شده از یک موضوع بخواهم بگویم اگر اینها را بخواهم بگویم غرب من را میپذیرد و این برای کشور من و فرهنگ کشور من خطرناک است.الان ایران در اذهان مردم دنیا و اذهان حتی مردم خاورمیانه به نسبت اینکه وقتی میگوییم ایرانی و ایران چطور تعریف میشود؟ آیا سینمای ما همین را دارد؟ معتقدم نه؛ اصلاً هیچ ربطی ندارد برای همین تعجب میکنم که چرا این اتفاق افتاده است.* در سومین سالگرد جایزه شهید آوینی اولین فردی بودید که فراخوانده شدید تا جایزه یک عمر فعالیتهای هنری را دریافت کنید و آنجا از خاطراتتان از آوینی گفتید و اینکه کارگردانان جهان چگونه آوینی را از دست دادند آرزو کردید که آوینی زنده بود تا کارگردانانی را در این فضای مهآلود امروز حمایت کند چطور میتوانید آوینی و اهمیت او را به اختصار برای ما تعریف کنید.حاتمیکیا: آوینی استاد بنده در فیلمسازی بود ما یک گروه داشتیم به اسم «روایت فتح» که من هم یکی از اعضای آن گروه بودم.فیلمبردارانی که در جنگ شکل گرفتند با بودن ایدئولوگ و کسی چون آوینی که استاد بودند و در عین حال دیدگاه و نظریه داشتند؛ ما تربیت شده آن نگاه هستیم که در عمل کار کردیم یعنی فقط آدمهای تئوریپرداز نبودیم بلکه آن تئوری در عمل، در صحنههایی که اتفاق افتاد؛ در جنگ رفتیم، فیلم گرفتیم و ایشان آنها را توانست تنظیم بکند.من از آن زاویه نگاهم هست و خودم را جزو شاگردان مکتب شهید آوینی میبینیم و معتقدم که آقای آوینی بود قطعاً مثل من عمل میکرد و در جشنوارهای که غریبه دارد میشود با مفاهیمی که از انقلاب هست شرکت نمیکرد.
93/11/30 - 09:47 - 2015-2-19 09:47:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]
صفحات پیشنهادی
عيادت حاج قاسم سلیمانی از مجروحان جنگ + تصاویر
عيادت حاج قاسم سلیمانی از مجروحان جنگ تصاویر سردار حاج قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران با حضور در يکي از بيمارستانها از رزمندگان داوطلب مردمي که در جنگ با تروريستهاي داعش در عراق مجروح شدهاند عيادت کرد سردار حاج قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران با حنخستین سیمرغ جشنواره فیلم فجر به حاج قاسم سلیمانی اهداء شد
نخستین سیمرغ جشنواره فیلم فجر به حاج قاسم سلیمانی اهداء شد فرهنگ > سینما - برنده سیمرغ بلورین بخش پژوهش سینما حقیقت جشنواره فیلم فجر جایزه خود را به حاج قاسم سلیمانی اهدا کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین محمد علی شعبانی که برنده جایزه پژوهش برای مستند «سمفونیعیادت حاج قاسم از مجروحان جنگ با داعش
عیادت حاج قاسم از مجروحان جنگ با داعشدر ادامه تصاویری از عیادت سردار سلیمانی از مجروحان جنگی با داعش را مشاهده می کنید 1393 11 19اهداء جایزه جشنواره فیلم فجر به حاج قاسم سلیمانی
حواشی اختتامیه سی و سومین جشنواره فیلم فجر اهداء جایزه جشنواره فیلم فجر به حاج قاسم سلیمانی محمدعلی شعبانی پس از برگزیده شدن در بخش سینما حقیقت جایزهاش را به سردار صلح حاج قاسم سلیمانی اهدا کرد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز محمد علی شعبانی کارگردان مستند «سمفوحاج قاسم:پایان عمر داعش نزدیک است
حاج قاسم پایان عمر داعش نزدیک است فرمانده سپاه قدس تاکید کرد با توجه به شکست های سنگینی که داعش و سایر گروه های تروریست در عراق و سوریه متحمل شده اند مطمئن هستیم که این گروه ها به پایان عمر خود نزدیک می شوند به گزارش فرهنگ نیوز سردار سرلشگر قاسم سلیمانی در سخنانی در کرمان به مدرخواست اینستاگرامی بازیگر زن سینما از حاج قاسم سلیمانی
درخواست اینستاگرامی بازیگر زن سینما از حاج قاسم سلیمانی ديگه مغزم داره از جنايتهاى وحشيانه داعش منفجر مى شه دوست دارم خودم بكشمشون شهرزاد کمال زاده با انتشار عکس سردار سلیمانی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام نوشت ديگه مغزم داره از جنايتهاى وحشيانه داعش منفجر مى شه دوست دارم خودم ببرگزاری جشن پیروزی انقلاب در دانشگاه علوم پزشکی تهران رحیمپور ازغدی از نامه رهبری میگوید/ رونمایی از قطعه
برگزاری جشن پیروزی انقلاب در دانشگاه علوم پزشکی تهرانرحیمپور ازغدی از نامه رهبری میگوید رونمایی از قطعه سردار ایرانی تقدیم به حاج قاسم سلیمانیحسن رحیمپور ازغدی امروز در جشن پیروزی انقلاب در دانشگاه علوم پزشکی تهران از نامه رهبری به جوانان ارو و آمریکای شمالی سخن میگوید به گبه مناسبت تغییر رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل تخریبگر جنوب بیروت در جنگ 33 روزه، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل
به مناسبت تغییر رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیلتخریبگر جنوب بیروت در جنگ 33 روزه رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیلژنرال گادی ایزنکوت که جایگزین بنی گانتز در صندلی ریاست ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی شد کسی است که ایده ویران کردن ضاحیه را در جنگ 2006 داد به گزارش گروه بینالمللالعامری: حاج قاسم نبود بغداد سقوط میکرد
العامری حاج قاسم نبود بغداد سقوط میکرد رئیس سازمان بدر و ناظر بر فعالیتهای نیروهای داوطلب عراق گفت که اگر فتوای جهاد مرجعیت عالی شیعیان و حمایتهای ایران از دولت عراق نبود بغداد به دست داعش سقوط میکرد خبرگزاری فارس رئیس سازمان بدر و ناظر بر فعالیتهای نیروهای داوطلب عراعزام 400 دانش آموز پسر بویراحمدی به مناطق جنگی جنوب
اعزام 400 دانش آموز پسر بویراحمدی به مناطق جنگی جنوب خبرگزاری پانا این تعداد دانش آموز در قالب اردوی راهیان نور به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در جنوب کشور اعزام شدند ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن ساعت 13 50 به گزارش خبرگزاری پانا مدیرآموزش وپرورش شهرستان بویراحمد درآیین بدرقه این داریزگردها جنگلهای جنوب لرستان را خفه کرد/ خسارات میلیاردی شد
گزارش خبری ریزگردها جنگلهای جنوب لرستان را خفه کرد خسارات میلیاردی شد شناسهٔ خبر 2494206 پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۴ استانها > لرستان پلدختر - به دنبال وقوع پدیده گرد و غبار در لرستان و به ویژه جنوب این استان در مرز با خوزستان خسارت جدی به سلامت مردم و جنگلها و مراتع واردوقتی خاک صحرا، مصر، خاورمیانه و جنوب غربی ایران را تاریک می کند
وقتی خاک صحرا مصر خاورمیانه و جنوب غربی ایران را تاریک می کند در روزهای اخیر که وضعیت ریزگردها در خوزستان به مرز بحران رسیده است دیگر کشورهای خاورمیانه نیز از این پدیده در امان نبوده اند به گزارش نامه نیوز طوفان شدید شن که روز چهارشنبه آغاز شده است برای دومیبا عنوان «تربیت اسلامی و جنگ نرم» در روز ۷ اسفند صورت میگیرد برگزاری گردهمایی فرهنگیان تهران به منا
با عنوان تربیت اسلامی و جنگ نرم در روز ۷ اسفند صورت میگیردبرگزاری گردهمایی فرهنگیان تهران به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامیگردهمایی فرهنگیان تهران با عنوان تربیت اسلامی و جنگ نرم به مناسبت ۸ اسفند روز امور تربیتی و تربیت اسلامی برگزار میشود به گزارش خبرنگار آموزش و پرورعکس/ حاج قاسم در راهپیمایی ۲۲ بهمن
عکس حاج قاسم در راهپیمایی ۲۲ بهمن سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور یافت 93 11 23 - 10 03 - 2015-2-12 10 03 59از 25 بهمن تا 10 اسفند صورت میگیرد آغاز ثبتنام بدون آزمون حوزه علمیه خواهران فاطمیه یاسوج
از 25 بهمن تا 10 اسفند صورت میگیردآغاز ثبتنام بدون آزمون حوزه علمیه خواهران فاطمیه یاسوجمعاون فرهنگی حوزه علمیه فاطمیه یاسوج گفت علاقمندان حضور در حوزه علمیه فاطمیه میتوانند از 25 بهمن تا 10 اسفند با مراجعه به سایت ثبتنام کنند به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج طاهره احمدی پیاو در بحرین به جنگ رقبا می رود/چهارشنبه آخرین فرصت ثبت نام کفاشیان
او در بحرین به جنگ رقبا می رود چهارشنبه آخرین فرصت ثبت نام کفاشیان ورزش > مدیریت ورزش - علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال اگر قصد دارد در انتخابات آتی کنفدراسیون فوتبال آسیا شرکت کند باید تا روز چهارشنبه فرم های ثبت نام را پر و ارسال کند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاینوقتی معروف با تحقیر حریف امتیاز میگیرد + فیلم
وقتی معروف با تحقیر حریف امتیاز میگیرد فیلم تیم والیبال زنیت کازان با درخشش سعید معروف توانست از سد دینامو عبور کند به گزارش فرهنگ نیوز تیم والیبال زنیت کازان روسیه با پیروزی در هفته بیستوچهارم رقابتهای لیگ برتر این کشور به یک قدمی صدر جدول رسیدند در این م-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها