تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804535939




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

- رکن چهارم دموکراسی و واقعیتی به نام عدالت زمینی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رکن چهارم دموکراسی و واقعیتی به نام عدالت زمینی تهران-ایرنا-رسانه ها می توانند با راهکارهای ترغیبی ـ تبلیغی مانند معرفی و تجلیل از عدالت خواهان، طراحی و ترویج الگوهای جذاب و موثر،تقبیح مصادیق تبعیض و بی عدالتی و تبیین آثار عدالت، در این مسیر گام بردارند.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، عدالت واژه ای است پر رمز و راز که برای پی بردن به معنای حقیقی آن باید شبانه روز در جستجوی اصل و حقیقت این امر تلاش کرد؛ چرا که عدل نیز از صفات دیگر پروردگار جهانیان و پی بردن به ذات حقیقی آن نیازمند مشقات فراوان است.
انسان از همان بدو شناخت خویش با واژه عدالت آشنا می شود؛ اما این شناخت کامل نبوده و نسبی است و هر فردی با دیدگاه خود بدان می نگرند.
در ادبیات طنز گاهی مواردی پیدا می شود که در اصل سنخیتی با واقعیت ندارد؛ اما چون اغلب افراد بینش و بصیرت لازم را ندارند؛ با نگاهی به نیمه خالی لیوان، تحریف های فکاهی را با واقیعت یکی می پندارند.
خداوند عادل است و جهان را بر مبنای عدالت آفریده است، روزی مردم را اندازه گیری فرموده و از روی عدالت به هر کدام نصیبی از وسعت رزق و تنگدستی داده است، جز به عدالت فرمان نمی دهد و به ستم پاداش کسی را ضایع نخواهد کرد.
البته برخی بر این باور نبوده و گاهی اصل آن را قبول ندارند و برخی آن را نسبی می پندارند و بر این باورند که بر این امر در هر جامعه ای متفاوت بوده و در هر زمان هم به گونه ای است؛ پس عدالت نمی تواند یک دستور مطلق داشته باشد و بنابراین هیچ مکتبی نمی تواند یک دستور مطلق بدهد و بگوید این عدالت است و باید همیشه و همه جا اجرا شود؛ حداکثر می تواند برای زمان و مکان خودش دستور عدالت بدهد.
یک معنای عدالت برابری است؛ اما باید در نظر داشت مقصودمان از مساوات چیست؟ مساوات در چه؟ در نظر برخی این امر بدان معناست که تمام افراد بشر از لحاظ تمام نعمت هایی که داده شده است در یک سطح زندگی کنند.
یعنی معنای مساوات این است که تمامی افراد یک جور غذا به دست آورند و همه به یک میزان ثروت داشته باشند، همه مردم به یک گونه خانه و مسکن داشته باشند، همه مردم از چیزی که آنها موجب سعادت می نامند به طور مساوی بهره مند شوند و غیره..
عدالت یعنی همه مردم از چیزهایی که موجبات سعادت است؛ برابر داشته باشند؛ اگر ما عدالت را این گونه معنا کنیم، درست نیست و به قول استاد شهید مطهری این عدالت صحیح نبوده بلکه ظلم است.
به این دلیل که این گونه عدالت امکان پذیر نیست از این نظر که بعضی از موجبات سعادت چیزهایی است که در اختیار ما است و بعضی دیگر در اختیار ما نیست و نمی توانیم آنها را برابر کنیم.
برای اینکه موجبات سعادت، همه اش ثروت، مرکب، غذا و این نوع چیزها نیست؛ اینها قسمتی از موجبات سعادت است.
ارسطو معتقد است؛ «موجبات سعادت 9 چیز است؛ سه چیز از موجبات سعادت در بدن است، سه چیز هم در روح انسان و سه چیز که در خارج از بدن و روح یعنی خارج از وجود انسان است."
آن سه چیز که در بدن انسان است، سلامتی، قدرت و نیرومندی که جمال و زیبایی به شمار می رود.
آن سه چیز از موجبات سعادت که در روح انسان است نیز عدالت، حکمت و دانش و سوم شجاعت است که به معنای زور بازو نیست بلکه به معنی قوت قلب است.
اما سه چیزی که در خارج از وجود انسان است که نه در بدن و نه در روح است، مال و ثروت پست و مقام و سوم از نظر قبیله و فامیل است که ارزش این موجبات سعادت همه به یک صورت نیست.
پس اگر بخواهیم عدالت را یعنی موجبات سعادت را بالسویه بین مردم تقسیم کنیم در بعضی موارد امکان پذیر نیست؛ مثلا مال و ثروت و آن چیزهایی را که از مال و ثروت به دست می آید می توان به طور مساوی تقسیم کرد اما همه که اینها نیست.
به عنوان مثال آیا پست ها را می توان بالسویه تقسیم کرد؟ تمام مردم که نمی توانند علی السویه دارای مقام هایی مساوی باشند؛ یا اینکه احترام و محبوبیت و یا فرزند داشتن را نمی شود به مساوات تقسیم کرد.
این ایراد را می توان به گونه ای رد کرد و آن اینکه بگوییم مساوات را لااقل در اموری که در اختیار بشر است برقرار می کنیم؛ یعنی در مسایل اقتصادی و در هر چیز که مربوط به جنبه های اقتصادی است مساوات باشد.
باز پاسخ این است که این خودش عین بی عدالتی است؛ آیا در خلقت همه افراد از لحاظ استعداد و امکانات مساوی آفریده شده اند ؟ دارای استعداد فکری و مغزی مشابه هستند ؟ آیا استعداد هنری همه مثل یکدیگر است ؟
بنابراین اگر ما عدالت را به معنای مساوات بگیریم و مساوات را به معنای برابر کردن افراد در پاداش ها و نعمت ها، اولا شدنی نیست؛ ثانیا ظلم و تجاوز است و عدالت نیست؛ ثالثا سبب تخریب اجتماع است؛ چرا که در طبیعت میان افراد تفاوت است.
در اغلب جوامع بشری که در آنها ادیان الهی وجود دارند تمامی افراد منتظر منجی هستند تا عدالت کامل را به جهانیان عرضه کنند که این امر در مکتب شیعه با ظهور امام زمان (عج) تحقق خواهد یافت و بر این اساس تا قیام ایشان نمی توان عدالت آسمانی را در زمین پیاده کرد و فقط گاهی می توان بخش هایی از آن را که در اختیار انسان است ترویج کرد.
عدالت، خوشبختی، آزادی، رفاه و غیره واژه هایی هستند که نمی توان معنای دقیقی برای آنان در یک یا چند سطر بیان کرد مگر اینکه با روش فلسفه و منطق بدان ها نگریست که این امر هم مستلزم تالیف چندین کتاب است.
عدالت، آزادی و بهبودی اقتصاد 3 مولفه ای است که در قرون اخیر و با پیدایش کشورهای به ظاهر دموکراتیک، رواج بیشتری پیدا کرده و به طور معمول نیز این سه امر به صورت چرخه ای در انتخابات این کشورها بیان می شود؛ به گونه ای که اگر در یک دوره تاکید کاندیدایی بر ترویج عدالت و برابری باشد در دوره بعدی شعارها بر مبنای بهبود اقتصادی و رفاه و در دوره بعدی به گسترش آزادی شهروندان خواهد بود و این چرخه تداوم خواهد داشت.
این شعارهای کاندیداهای انتخاباتی هم اکنون در جهان معاصر با رسانه ها بیشتر به گوش شهروندان می رسد و همین امر گواه جایگاه مهم رکن چهارم دموکراسی است.
رسانه ها در دنیای کنونی به مثابه چشم و گوش افکار عمومی هستند که مطالب را برای آنان بازگو می کنند، اما همانگونه که پیشتر نیز گفته شد عدالت و تحقق کامل آن هیچگاه محقق نخواهد شد و رسانه ها نیز در این زمینه همچون دیگر موارد نمی توانند نفش موثری ایفا کنند.
البته رسانه ها این توانایی را دارند که با آموزش، آگاهی و اطلاع رسانی جوامع بشری را برای احترام به حقوق همدیگر آشنا سازند و یا اگر در جایی ظلمی شده آن را به مثابه پروژکتوری پرنور از دل ظلمات جامعه نشان داده و خواستار احقاق حق و حقوق مظلومان باشند.
رسانه ها می توانند از مسوولان و سیاستمداران بازخواست کنند و با نقد اعمال و رفتارشان آنان را تحت نظر قرار دهند اما نباید این انتظار را از آنان داشت که بتوانند عدالت کامل و الهی را در جوامع بازنمایی کنند.
رسانه ها می توانند با تقویت باورها و اعتقادات دینی، رواج فرهنگ برابری افراد جامعه، آگاه سازی مردم از حق و حقوق اجتماعی خود، بیان قوانین و ترویج قانون گرایی، شفاف سازی و روشنگری درباره وضعیت اجتماعی ـ سیاسی و اقتصادی، اثبات کارآمدی ملاک های اسلام برای ساماندهی عدالت و پاسخ گویی به شبهات در دنیای کنونی موثر واقع شوند.
همچنین رسانه ها می توانند با توجیه افکار عمومی درباره مجازات مفسدان، انعکاس مناسب اخبار و تصاویر مربوط به مجازات مجرمان، حمایت از گروه ها و دستگاه های مسئول مبارزه با فساد، اعتلای امر به معروف و نهی از منکر و تذکر ضعف ها و نقایص و ارائه پیشنهاد به دستگاه های دولتی نفش موثری ایفا کنند.
البته رسانه ها باید اصولی مانند بی طرفی، حقیقت گویی و انعکاس واقعیت ها، عدالت و انصاف و حفظ آبرو و حرمت افراد و نهادها را رعایت کنند و در مقابل از برخی امور مانند ایجاد ناامیدی در جامعه، اشاعه فحشا، ایجاد اختلاف و تفرقه افکنی بپرهیزند تا فعالیت هایشان در این عرصه بازده خوبی داشته باشد.
رسانه ها باید با تمام توان برای ترویج و اجرایی کردن عدالت اجتماعی، برنامه ریزی و برنامه سازی کنند؛ زیرا تحقق عدالت در جامعه آثار فردی و اجتماعی بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت.
رسانه در حوزه فردی نیز، زمینه رشد و تعالی اخلاقی و معنوی مردم را فراهم می سازد و جامعه را از وجود فساد اخلاقی، ناراحتی های روحی، تنش، فقر، محرومیت و...، در امان نگه می دارد و آرامش روحی و روانی را برای مردم به ارمغان می آورد.
اگر در حوزه اجتماعی نیز عدالت در جامعه اجرا شود، قلب ها به سوی زمامداران جذب و عقده ها از دل گشوده می شود که این سبب تضمین استحکام ارکان دولت و پیوند محکم آن با ملت می شود و آن را از هرگونه سقوط و آسیبی، دور می سازد.
حجت الاسلام سیدحمیدرضا موذن به خبرنگار ایرنا می گوید: برخی فکر می کنند عدالت به معنای مساوی بودن همه افراد بوده، در حالی که عدالت به معنای این است که هرچیزی در جای خود قرار داده شود.
این کارشناس دینی می افزاید: عدالت یک واژه گسترده است که اگر بخواهیم بحث عدالت اسلامی را توضیح دهیم؛ می توانیم در همه زمینه ها مانند عدالت سیاسی، عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، عدالت در خانواده و سایر مباحث آن را مطرح کنیم.
وی با بیان اینکه مساجد یکی از رسانه های کهن مسلمانان به شمار می رود، ادامه داد: با توجه به این که مسجد محل حضور نمازگزاران در سطوح مختلف است، ضروری به نظر می رسد تا دیدگاه های نظری عدالت اسلامی با یک برنامه ریزی مشخص از سوی ائمه جماعات که نقش اول را در این زمینه دارند، بیان شود و سپس کارشناسان و مربیان مباحث عدالت را برای مومنین و نمازگزاران مطرح کنند.
موذن تاکید کرد: مساجد می توانند نقش موثری در بیان دیدگاه های نظری عدالت اسلامی و پیشرفت داشته باشند.
به امید روزی که عدالت گستر حقیقی، حضرت حجت بن الحسن العسکری (عج) قیام کند و عدالت واقعی را در جهان محقق سازد، ان شاءالله تعالی.
فراهنگ**9187**1027



27/11/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن