محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832470950
هدف از خلقت انسان از ديدگاه قرآن و عقل چه ميباشد؟
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
هدف از خلقت انسان از ديدگاه قرآن و عقل چه ميباشد؟
سوال «هدف از خلقت چيست» يك وقت به اين معناست كه هدف خالق از خلقت چيست، يعني خالق چه انگيزهاي دارد و چه چيز عامل و باعث و محرّك او براي خلقت است.
به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران؛ در پاسخ توجه به چند نکته ضروري است:
1. هدف فاعل يا هدف فعل: يكي از مسائل اساسي كه هميشه براي بشر مطرح بوده و هر انسان عاقل و متفكر پيوسته در انديشه پاسخ به آن است، هدف زندگي است، يعني انسان براي چه آفريده شده، براي چه زندگي ميكند.
سوال «هدف از خلقت چيست» يك وقت به اين معناست كه هدف خالق از خلقت چيست، يعني خالق چه انگيزهاي دارد و چه چيز عامل و باعث و محرّك او براي خلقت است، اين چيزي است كه خلقت نميتواند باين معنا هدف داشته باشد، اين مستلزم نقص و كمبود فاعل (خداوند) است. يعني اين گونه هدفداري تنها در فاعلهاي بالقوه و در مخلوقات صادق است، و در خالق هستي، يعني خداوند، مورد و مصداق ندارد؛ چون اينگونه هدف داشتنها برميگردد به استكمال يعني فاعل با كار خود ميخواهد به چيزي و كمالي كه ندارد برسد.
ولي يك وقت هدف فعل مطرح است، زيرا هر كاري را كه در نظر بگيريم اين كار بسوي هدف و كمالي است و براي آن كمال آفريده شده تا به آن برسد،[1] مانند گياهي كه از زمين ميرويد و شروع به رشد و فعاليت ميكند، و به سوي كمال پيش ميرود. اين غايت فعلي است. آنچه در اين پاسخ پيگيري ميشود همين معناي دوّم است:
من نكردم خلق تا سودي كنم
ليك تا بر بندگان جودي كنم
2. غايت در خلقت انسان به اينكه ماهيت انسان چيست برميگردد؟ و در انسانها چه استعدادهايي نهفته است، و براي انسان چه كمالاتي امكان دارد؟ هر کمالاتي که در امکان انسان باشد بايد بحث شود، انسان براي آن کمالات آفريده شده است. بشر به اين مقدار ميفهمد كه انسان براي رسيدن به کمال آفريده شده است، اما کمال انسان در چيست؟ برخي كمال انسان را در برخورداري هرچه بيشتر از لذائذ مادّي مي دانند، و اصالت هاي اجتماعي کمال انسان را در برخورداري دسته جمعي از مواهب طبيعي، اما گروهي كمال انسان را در ترقيات معنوي و روحاني كه از راه رياضتها و مبارزه با لذائذ مادّي حاصل ميشود مي بينند، و عدهاي هم کمال را در ترقي عقلاني كه از راه علم و فلسفه حاصل ميشود مي دانند.[2]
حال بايد براي رسيدن به پاسخ مطلوب سراغ عقل، اين حجت باطني و دروني خدا و قرآن اين كتاب الهي، و تأمينكنندة سعادت بشري رفت.
الف: هدف آفرينش از ديدگاه عقل
از نظر عقلي آفرينش نوعي احسان و فيض از جانب خداوند نسبت به موجودات ممكن است؛ يعني آنچه امكان خلق شدن دارد، خداوند از خلق كردن آن بخل نميورزد و دريغ نميكند، چنين آفرينشي «حُسن ذاتي دارد» و قيام به چنين فعلي كه ذاتاً پسنديده است، جز آن كه خود فعل زيبا باشد، به چيز ديگري نياز ندارد، زيرا نشانه جود و فضل اوست. خداوند متعال همان طور كه واجب بالذات است، واجب من جميع الجهات است، و لذا محال است كه موجودي قابليت وجود پيدا كند و از ناحية او افاضه وجود نشود و امساك گردد.[3] از نظر عقلي هر موجودي كه امكان خلق شدن دارد، با زبان حال درخواست وجود و كمال ميكنند، آفرينش جهان در واقع پاسخ به اين امكان و درخواستهاي طبيعي و ذاتي اشياء است.
خداوند وسايل كمال هر موجودي را در اختيار او ميگذارد و ارادة حكيمانه او بر اين قرار گرفته كه موجود تا موجودات به صورت طبيعي و جبري به سوي كمال خويش حركت كند، در حالي كه ارادة حكيمانه او در برخي موجودات چون انسان بر اين تعلق گرفته كه از طريق اختيار و آزادي، كمالاتي را كسب نمايد.
از نظرگاه عقل اساساً اصل آفرينش يك گام تكاملي عظيم است، زيرا چيزي را از عدم به وجود آوردن، و نيستي را هستي دادن، و صفر را به مرحلة عدد رساندن است، تمام برنامههاي ديني و الهي بعد از گام اول در ادامه و راستاي همين مسير، و پي نمودن راه تكامل ميباشد.[4]
ب: هدف آفرينش در قرآن: قرآن با بينشي عميق، سرنوشت نهايي و هدف از آفرينش انسان و حتّي جهان را مورد بررسي و كنكاش قرار داده و مقصد و مقصود مشخصي را براي آفرينش بيان نموده است. چرا كه آفرينش اين جهان بزرگ و خلقت موجود عظيمي به نام انسان، نميتواند بدون هدف و باطل باشد. قرآن كريم ميفرمايد: «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ؛ آيا ميپنداريد كه شما را بيهوده آفريدهايم و به سوي ما باز نميگرديد؟»[5]
يا در جاي ديگر در ارتباط با كل نظام هستي ميفرمايد: «يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً.» حال اين سؤال رخ مينمايد كه اين هدف از نظرگاه قرآن كريم چيست؟ قرآن كريم براي آفرينش انسان اهدافي را بيان نموده است كه برخي از آنها اصلي، برخي تبعي و ابزاري، و برخي به منزلة نتيجه ميباشد. از اين ميان ميتوان به موارد زير اشاره نمود:
الف) آزمايش و ابتلاء:
در آياتي از قرآن كريم، هدف از آفرينش انسانها آزمايش و امتحان دانسته آن شده است، از جمله كه ميفرمايد: «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً؛[6] خداوند مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل ميكنيد و او شكستناپذير و بخشنده است.» اين امتحان برميگردد به ظهور و بروز كمالات انساني كه در مقدّمه اشاره شد.
ب) علم توحيد:
در آية ديگر، هدف از آفرينش آدمي را علم به قدرت بيپايان الهي و آگاهي به يگانگي او ميداند، آنجا كه ميفرمايد: «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ؛[7] خداوندي كه هفت آسمان را آفريد و از زمين نيز همانند را، فرمان او پيوسته فرود آيد تا بدانيد خداوند (يگانه) و بر همه چيز توانا است.» [8] معرفت خدا و علم توحيد زمينهساز بالاترين كمالات است براي انسان كه سودش به خود انسان برميگردد نه خداوند، چرا كه او غني مطلق ميباشد.
ج) عبادت:
در موردي ديگر، از عبادت به عنوان هدف آفرينش انسان و جن نام برده شده است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛[9] من جنس و انس را نيافريدم جز براي اينكه عبادتم كنند.» (و بدينوسيله به قلّة كمالات راه يابد).
د) رسيدن به رحمت الهي:
در برخي از آيات قرآني، هدف از آفرينش انسان را رسيدن به رحمت بيپايان الهي ميداند و ميفرمايد: «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ؛[10] اگر پروردگارت ميخواست، همة مردم را يك امت قرار ميداد، ولي آنها همواره مختلفند، مگر كسي كه مورد رحمت الهي قرار گيرد، و براي همين (پذيرش رحمت) خداوند آنها را آفريد».
آيات ياد شده، چهار هدف مهم و اساسي را براي آفرينش آدمي بيان نموده كه برخي اصلي، برخي ابزاري و وسيلهاي است (براي رسيدن به هدف اصلي)، و برخي به منزلة نتيجه ميباشد:
1. آزمايش انسانها.
2. علم به قدرت بيپايان الهي.
3. عبوديت.
4. رسيدن به رحمت الهي.
در اين ميان، ميتوان گفت رسيدن به کمال و نزديک شدن به خداوند بالاترين هدف آفرينش است، چرا كه مراد از بندگي رسيدن به اوج كمال و قلّة سعادت بشري است و انسان كامل كسي است كه به جوار و آستان قرب الهي راه يافته و در نتيجه، از رحمت بيپايان او بهرهمند شده است. اين بهرهمندي از رحمت الهي، نتيجة عبوديت و رسيدن به مرتبة كمال انساني است. بنابراين، هدف اصلي از آفرينش انسان رسيدن به کمال است. امّا آزمايش بندگان و عبادت از هدفهاي متوسط و ابزاري و براي رسيدن به آن هدف عالي يعني کمال ميباشد. بهرهمندي از رحمت بيپايان الهي هم نتيجة رسيدن به کمال است.[11]
بنابراين، در يك جمله ميتوان گفت هدف از خلقت انسان عبوديت و رسيدن به مرتبة كمال و استفاده از رحمت بيپايان الهي است. دادن رحمت نيز، مقتضاي ذات الهي است؛ يعني ذات او اينگونه فياض است كه رحمت از او صادر ميشود و هر موجود را به كمال شايسته خويش ميرساند.
پي نوشت ها:
[1] . مطهري، مرتضي، هدف زندگي، جزوة شماره 7، تهران، حزب جمهوري اسلامي، 1359، ص 5 ـ 6.
[2] . مصباح يزدي، محمدتقي، خودشناسي براي خودسازي، مؤسسة در راه حق، ص 23.
[3] . مطهري، مرتضي، معارف اسلامي، در آثار استاد مطهري، قم، معاونت امور اساتيد و دروس معارف اسلامي، چاپ سوّم، 1377، ص 17.
[4] . ر. ك: در ساحل انديشه، مؤسسة تعليماتي و تحقيقاتي امام صادق ـ عليه السّلام ـ ، ص 86.
[5] . مؤمنون/ 115.
[6] . ملك/ 2.
[7] . طلاق/ 12.
[8] . طلاق/ 12.
[9] . ذاريات/ 56.
[10] . هود/ 119.
[11] . ر.ك: مكارم شيرازي، ناصر و همكاران، تفسير نمونه، تهران دارالكتب الاسلاميه، ج 22، ص 384 ـ 396.
اخبار مرتبط
زندگی در دولت حضرت مهدی (عج) + دانلود کتاب
عالم پس از مرگ چگونه خواهد بود؟ + دانلود نرم افزار
مهر تربت امام حسین(ع) با قدمت ۴۰۰ سال کشف شد +عکس
احضار روح و تسخیر جن در فتوای آیت الله وحید خراسانی
کد خبر: ۵۱۳۱۳۴۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
هدایت انسان هدف قرآن است/ برگزاری جشن فجر - اخبار ایران و جهان |
حجت الاسلام نظری هدایت انسان هدف قرآن است برگزاری جشن فجر شناسهٔ خبر 2492584 دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸ ۵۲ استانها > مازندران ساری - رئیس ستاد غدیر کشور گفت هدف قرآن هدایت انسان به صراط مستقیم است که می تواند انسان را به هدف خلقت برساند به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام محمصوت/ هدف خلقت انسان از نگاه آیت الله بهجت
صوت هدف خلقت انسان از نگاه آیت الله بهجت لینک ۱۳۹۳ ۱۱ ۲۱آیتالله غروی در مراسم افتتاحیه مرکز تهران «اسراء»: «عقل» انسان را با منبع وحی مرتبط میکن
آیتالله غروی در مراسم افتتاحیه مرکز تهران اسراء عقل انسان را با منبع وحی مرتبط میکندعضو شورای حوزه علمیه با تأکید بر نقش مبینی قرآن کریم گفت آنچه که ما را مرتبط با خدا میکند عقل است عقل ما را مرتبط با منبع وحی میکند اما همه چیز را عقل درک نمیکند و اینها باید مورد توجه قرجلسه تفسیر قرآن آیتالله قرهی عامل هبوط انسان جورچین پروردگار بود یا خطای آدم(ع)
جلسه تفسیر قرآن آیتالله قرهیعامل هبوط انسان جورچین پروردگار بود یا خطای آدم ع آیا پروردگار عالم قرار بر این داشت که انسان را به امتحان از جنّت به زمین بیاورد و آیا ارض به این معناست اگر اینطور بود امتحان پروردگار عالم چیست آیا آدم و حوّا گناه کردند آیا اینها جورچینی بود کهجایگاه قرآن از دیدگاه امیرالمومنین(ع)
جایگاه قرآن از دیدگاه امیرالمومنین ع امام علی ع ویژگی های قرآن را نصیحت دهنده خیرخواه بهترین راهنما گوینده راستگو محکم ترین و مطمئن ترین پناه گاه و دست آویز شفا دهنده سرچشمه علوم و دانش ها بالاترین ثروت ها موجب زندگی و نشاط دلها بالاترین شفاعت کننده کتابی جامع برشمرده اآداب گفتارى حاکم بر سبک زندگى اسلامى از دیدگاه قرآن
آداب گفتارى حاکم بر سبک زندگى اسلامى از دیدگاه قرآنسبک زندگى اسلامى از لایه ها و عناصر متعددى تشکیل یافته است که آداب گفتارى به عنوان یکى از لایه هاى ظاهرى و سطحى آن بر پایه لایه هاى عمیق اعتقادى و ارزشى شکل مى پذیرد نظام گفتارى قرآن بر محوریت مبانى دینى و اعتقادى بنیادین در فرنشست (جهان انسانی، حکمت اسلامی) با هدف ترویج نقش والای حکمت اسلامی در تحول علوم انسانی
۲۴۴۷۳۶ ۱۳۹۳ ۱۱ ۱۵ - ۱۰ ۲۱گزارش تصویری نشست جهان انسانی حکمت اسلامی با هدف ترویج نقش والای حکمت اسلامی در تحول علوم انسانی عکاس مرتضی یار احمدی اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۳ ۱۱ ۱۵ - ۱۰ ۲۱حفظ کرامت انساني هدف والاي انقلاب اسلامي است
۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ۱۷ ۱۸ب ظ آيت الله هاشمي رفسنجاني حفظ کرامت انساني هدف والاي انقلاب اسلامي است رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص تأمين منابع رفاه اجتماعي کامل با تأکيد بر تجربههاي خوب دنيا گفت اصولاً بيمهها به گونهاي عمل ميکنند که منابع خود را از درآمدهاي متوالي و استفاده بهاشمی رفسنجانی: حفظ کرامت انسانی هدف والای انقلاب اسلامی است
هاشمی رفسنجانی حفظ کرامت انسانی هدف والای انقلاب اسلامی است رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تکریم سالمندان به عنوان سرمایههای جامعه که جوانی خود را در راه ارتقای سطح زندگی فردی و اجتماعی ایران اسلامی صرف کردهاند تاکیدکرد باید زمینه برای آسایش روحی و رفع دغدغههای معیشتی این عزمعاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد: حفظ جان و سرمایه انسان مهمترین هدف پدافند غیرعامل است
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد حفظ جان و سرمایه انسان مهمترین هدف پدافند غیرعامل استمعاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت حفظ جان و سرمایه انسان مهترین هدف پدافند غیرعامل است به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج فتاح محمدی ظهر امروز در همایش یکروزه پدافندآیتالله هاشمی رفسنجانی: دولت سازندگی به فکر تامین اجتماعی بود/ حفظ کرامت انسانها هدف والای انقلاب اسلامی است
آیتالله هاشمی رفسنجانی دولت سازندگی به فکر تامین اجتماعی بود حفظ کرامت انسانها هدف والای انقلاب اسلامی است رئیس مجمع تشخیص حفظ کرامت انسانی را هدف والای انقلاب اسلامی دانست و گفت بعد از سالهای جنگ و در دولت سازندگی به فکر تأمین اجتماعی کاملی بودیم تا هیچکس در ایران مشکل ومدیرعامل هلال احمر همدان: تکامل انسان هدف غایی خلق هنر باشد
مدیرعامل هلال احمر همدان تکامل انسان هدف غایی خلق هنر باشدمدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان با بیان اینکه انسان میتواند از هنر خود هم استفاده منفی کند و هم مثبت گفت انسانها باید به سمتی حرکت کنند که از خلق آثار هنری برای تکامل انسانی بهره ببرند به گزارش خبرگزاری فارس از همدانهاشمیرفسنجانی در دیدار مسئولان رفاه وزارت کار و تأمین اجتماعی: حفظ کرامت انسانها هدف والای انقلاب اسلامی است
هاشمیرفسنجانی در دیدار مسئولان رفاه وزارت کار و تأمین اجتماعی حفظ کرامت انسانها هدف والای انقلاب اسلامی است دولت سازندگی به فکر تامین اجتماعی بودرئیس مجمع تشخیص حفظ کرامت انسانی را هدف والای انقلاب اسلامی دانست و گفت بعد از سالهای جنگ و در دولت سازندگی به فکر تأمین اجتماعی کاز دیدگاه صدرالمتالهین کتاب «عقل عملی و کارکرد آن در حکمت عملی» منتشر میشود
از دیدگاه صدرالمتالهینکتاب عقل عملی و کارکرد آن در حکمت عملی منتشر میشودمدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره از چاپ کتاب عقل عملی و کارکرد آن در حکمت عملی با زیر عنوان از دیدگاه صدرالمتالهین در آیندهای خبر داد محمد روحانی امروز در گفتوگو با خبرناستاندار گلستان: «فجر» انفجار الهی شدن انسانها برای یک هدف بزرگ بود
استاندار گلستان فجر انفجار الهی شدن انسانها برای یک هدف بزرگ بوداستاندار گلستان گفت دهه فجر انفجار الهی شدن انسانهایی بود که برای رسیدن به یک هدف حرکت کردند به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان حسن صادقلو صبح امروز در مراسم نمادین ورود تاریخی امام خمینی ره بنیانگذار جمهوری اسلدر شرکت عمران شهر جدید پردیس کتاب علوم پیشرفته و راز خلقت از منظر قرآن کریم رونمایی شد
در شرکت عمران شهر جدید پردیسکتاب علوم پیشرفته و راز خلقت از منظر قرآن کریم رونمایی شدکتاب علوم پیشرفته و راز خلقت از منظر قرآن کریم در شرکت عمران شهر جدید پردیس رونمایی شد به گزارش خبرگزاری فارس از پردیس عصر امروز طی مراسمی با حضور امام جمعه پردیس فرماندار پردیس مدیرعامل و عضحفظ کرامت انسانی هدف والای انقلاب اسلامی است
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۷ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تکریم سالمندان به عنوان سرمایههای جامعه که جوانی خود را در راه ارتقای سطح زندگی فردی و اجتماعی ایران اسلامی صرف کردهاند تاکیدکرد باید زمینه برای آسایش روحی و رفع دغدغههای معیشتی این عزیزان در جامعه فراهم شود به گزارش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها