تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804266757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک ازدواج دانشجویی با مهریه ۵ شاخه گل |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: یک ازدواج دانشجویی با مهریه ۵ شاخه گل
یک زوج جوان دانشجو ۵ شاخه گل را به عنوان مهریه انتخاب کردند.
کد خبر: ۴۷۴۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰ - 12 February 2015


یک زوج جوان دانشجو ۵ شاخه گل را به عنوان مهریه انتخاب کردند.

خبرگزاری دانشجو نوشت: ازدواج آسان همان چیزی است که در فرهنگ اسلامی ایرانی ما بارها به آن اشاره شده و بر آن تأکید شده است که نمونه آن را می‌توان در ازدواج دانشجویی یافت. کاهش تمایل به ازدواج در بین جوانان و بالا رفتن سن تشکیل خانواده بحث ازدواج‌های ساده و کم هزینه توسط رهبری مطرح و ترویج فرهنگ تشویق جوانان به ازدواج مد نظر قرار گرفته است.  

امروزه در دانشگاه های سراسر کشور عنوان "ازدواج دانشجویی" وارد ادبیات جامعه و دانشجویان شده است که،  نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و همچنین مراکز مشاوره ازدواج دانشجویی عهده دار برگزاری، ترویج و تبلیغ این نوع ازدواج شدند.
(انگیزه براى ازدواج، باید تبدیل بشود به یک اقدام عملى؛ یعنى ازدواج باید تحقق پیدا بکند. اینکه خداى متعال میفرماید: اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه، این یک وعده‌‌ى الهى است؛ ما باید به این وعده، مثل بقیه‌‌ى وعده‌‌هاى الهى که به آن وعده‌‌ها اطمینان میکنیم، اطمینان کنیم. ازدواج و تشکیل خانواده، موجب نشده است و موجب نمیشود که وضع معیشتى افراد دچار تنگى و سختى بشود؛ یعنى از ناحیه‌‌ى ازدواج کسى دچار سختى معیشت نمیشود؛ بلکه ازدواج ممکن است گشایش هم ایجاد کند.
محیط دانشجویى محیط خوبى و مناسبى است براى زمینه‌‌سازى ازدواج. به نظر من بر روى مسئله‌‌ى ازدواج جوانها، خود جوانها، اولیاى خانواده‌‌هایى که جوانها متعلق به آنها هستند، و مسئولان ذى‌‌ربط مرتبط با دانشگاه، فکر کنند و تصمیم بگیرند؛ نگذاریم سن ازدواج - که امروز متأسفانه بالا رفته؛ بخصوص در مورد دختران - ادامه پیدا بکند) بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان
در همین راستا خبرنگار ما با زوج ساده زیستی که دو سال پیش به کمک یکی از اساتید دانشگاه شیراز ازدواج دانشجویی کرده اند؛ گفتگوی ترتیب داده است.


 * مختصری از بیوگرافی خودتان؛ همسرتان و نحوه‌ی آشنایی‌تان بیان کنید؟
من لیلی جاویدان و همسرم سید اردلان نجات هردو متولد 70 رشته مهندسی عمران دانشگاه شیراز در مقطع کارشناسی ارشد هستیم.
آشنایی ما از زمانی آغاز شد که هردو دانشجو مقطع کارشناسی بودیم و در کلاس دو گروه را تشکیل داده بودیم که مدیریت گروه های خانم ها را من بر عهده داشتم و مدیریت گروه های آقایون را اردلان بر عهده داشت به همین دلیل ارتباط ما باهم در کلاس و دانشگاه بود.
آشنایی بیشتر ما در همایش ها، کنفرانس ها،کنگره ها بین المللی عمران بیشتر همدیگر می دیدیم و ارتباط داشتیم.
مقداری آشنایی ما بیشتر شد تا اینکه برای جشن ورودی جدید دانشگاه من و اردلان هردو مجری اون همایش بودیم ولی تمام آشنایی ما بیشتر در دانشگاه بود و خارج از دانشگاه ما هیچ گونه ارتباطی نداشتیم.
تا اینکه اردلان برای مشاوره این موضوع را با یکی از استادامون به نام دکتر رخشنده رو در میان گذاشت که دکتر رخشنده رو خیلی به اردلان اعتماد به نفس داده بودند و در حق ما پدری کردند و پیگیر ماجرا بودند.
و بعد کنگره های عمران در شهر های مختلف ایران از طرف دانشگاه با دکتر رخشنده رو میرفتیم با من صحبت میکردند خیلی خوبه زیر نظر فردی پیش برود خودش تجربه دارد و بتواند طرفین را خیلی خوب راهنمایی کند.

* الان امثال دکتر رخشنده رو برای مشاوره  در دانشگاه هستند؟
جاویدان: متاسفانه در دانشگاه هیچ ارگان و سازمانی نیست برای این کار ضمن اینکه  فاصله افتاده بین این قضیه دانشجویان یا تعامل ندارند و یا اگر دارند کنترل نشده است  و واقعا حضور یک نفر لازم است که این روابط را کنترل کند خیلی مهم است که اون فرد چه کسی باشد.
دکتر رخشنده رو خیلی اعتقادات مذهبی درست و حسابی و با پایه و اساس دارند و خیلی قشنگ میتوانند به دیگران انتقال بدهند.

* نهاد رهبری چه نقشی در ارتباطات دانشجویی و یا در امر ازدواج در دانشگاه شیراز دارند؟
جاویدان: من اطلاعی از وظایف نهاد رهبری در این حوزه ندارم شاید چون ما الان 6 سال در دانشگاه شیراز هستیم اما الان تازه داریم می شنویم و از امکانات که نهاد رهبری باید در اختیار دانشجویان متاهل قرار بدهد مطلع شدیم آن جو صمیمی و دوستانه در فضای نهاد رهبری نیست شاید به همین دلیل است که دانشجویان سراغ آن نمیروند.
دانشجویانی از دوستان ما نیز هستند که با همکلاسی هاشون ارتباط دارند و ما را الگو خود قرار داده اند اما متاسفانه این دانشجویان نیاز به محبت و کمک دارند در این دوران که هنوز چنین فضایی در دانشگاه شیراز نیست.
چندین بار از هراست دانشگاه به این دانشجویانی که با یک دیگر ارتباط دارند اخطار داده شده است اما دانشجویان اهمیت نمی دهند و ارتباط اینها به بیرون از دانشگاه کشیده شده است شاید اگر در فضای دانشگاه این ارتباط کنترل میشد خیلی از این ارتباطات نادرست با سامان دهی دانشگاه سالم میشد و حتی خیلی آمار ازدواج ها بالا تر می رفت.

 

* چرا تصمیم گرفتید در زمان دانشجویی ازدواج کنید؟ چرا صبر نکردید تحصیلاتتان به اتمام رسد؟
جاویدان: البته ما عقد کردیم ولی اصلا نظرمان روی گرفتن عروسی نیست هزینه ای که ما میخواهیم بگذاریم برای عروسی هزینه کنیم خیلی زیاد است یا بعدش باید کلی مقروض باشیم در صورتی که اگر اون پول را بیاریم در زندگیمون شاید آرامش بیشتر باشد تا بخاطر حرف مردم عروسی بگیریم.
من و اردلان سعی میکنیم خودمان همه چیز رو دست بگیریم و به دور از قید و بند های غلط قرار بدیم خیلی کارمون سخت میشد ما عقد محضری گرفتیم مراسمی نگرفتیم مهریه من 5 شاخه گل هست که سلب اعتماد از خانواده شوهرم نشه.


* چه امکاناتی را دانشگاه برای زوج های دانشجو قرار داده است؟
جاویدان: امکانات به آن صورت نبوده است فقط یک سفر مشهد 3 روزه بود که هزینه فقط اقامت با دانشگاه بود. اما ما نرفتیم چون وسط درس و امتحانات بود و شرایط مالی خیلی خوب نبود تصمیم گرفتیم بذاریم برای یک وقت دیگه قبلا یک سکه میدادند اما فعلا که کنسل شده است.
اما برای خوابگاه دانشجویی گفتیم که اگر جا باشد بهمون بدهند تا برای تحصیل راحت باشیم.


* آیا حمایت های دانشگاه شیراز برای ازدواج های دانشجویی کافی است؟
جاویدان: کافی نیست ولی اگر حمایتی دانشگاه بکنند کفایت نمیکند وام دانشجویی برای زوج ها و خوابگاه متاهلی بهترین کمک آنها باشد.اما دانشجویان را برای ازدواج تشویق نمیکند.یکسری امکانات و تحصیلات ویژه بگذارند  تا دانشجویان ترغیب بشوند برای ازدواج مثل امکانات سربازی برای افرادی که که متاهل هست سه ماه کم میشود.
دانشجویان علوم پزشکی برای ادامه تحصیل تحصیلات خوبی دارند اما ما برای ادامه تحصیل نداریم متاهلین برای دکترای ارشد سهمیه خاصی ندارند نه نمرات ضریب خاص میگیرد ولی شرایط متاهلین نسبت به دیگران خیلی سخت تر هست.


* چرا  در سن کم ازدواج کردید؟ این تفکر را نداشتید که سنتون باید بیشتر باشد؟

جاویدان: این تفکر خود ما نبود بلکه تفکر اطرافیان ما همین بود.ولی اگر پای صحبت روانشناسان بشینیم همه آنها به تشکیل نظام خانواده متعهد هستند و روابط آزاد اصلا روابط مناسبی نیست ولی من اعتقاد دارم زن و شوهر یک سری از ویژگی هاشون شبیه به هم می شود و باید بشود هرچه سن کمتر باشد آن انعطاف پذیری بیشتر است راحت تر می توانند با هم کنار بیایند.
و به نظر من پسر یا دختری که در سن کم این تعهد را پذیرفته واقعا شایسته تقدیر است چون میتوانست مثل بقیه زندگی مجردی خود را ادامه بدهد.
من خودم یک خانواده سنتی دارم که اصلا اعتقادی به روابط دختر و پسر نداشته اند به همین دلیل تمام ارتباط من با اردلان در دانشگاه بودو خارج از دانشگاه با هم ارتباطی نداشتیم.
این نظام محبت به غیر همجنس در همه افراد است چه بهتر که این نیاز زود پاسخ داده بشه تا دیگر به راه های کاذب کشیده نشه.
ازدواج در سن کم اگر با شناخت باشد خیلی خوبی است. شاید به خاطر اعتقادات سنتی خانواده مون نترسیدیم و بخاطر صحبت ها و راهنمایی دکتر رخشنده رو خیلی از سن پایینمون نترسیدیم. و هرچه ساده تر بگیریم ساده تر میگذرد اون لذتی که برای ساختن زندگی است بیشتر از یک زندگی آماده است.


* آیا هزینه هایی های زندگی یک غول است؟
نجات: صد در صد با قناعت خیلی بهتر میشود مطمئنا اگر زندگی ما داره جلو میرود بخاطر همین است هیچ زندگی کامل نیست مخصوصا زندگی که ما داریم من باور نداشتم ولی الان به این موضوع که بعد از ازدواج برکت وارد زندگی میشود باور دارم .برخورد آدما به خاطر اون نگاه ویژه که خدا کرده عوض شده.
ولی ما خداروشکر بعد ازدواج شرایطمون خیلی خیلی خیلی بهتر شده با این که دو نفر هستیم و تقریبا مخارج از خانواده جداست با قبل از ازدواج خیلی تفاوت کرده و بهتر شده است.
جاویدان: من به اردلان میگم من وجود خدا را در زندگی ام حس نمیکنم من جای پای خدا را حس میکنم من شاید قبل از این به این موضوع اعتقاد نداشتم که ببینه خدا یک شرایط با یک ویژگی برات محال باشد.
ما خانواده رو راضی کردیم که همه مخارج را خودمون میدیم حتی حلقه دست من رو خود اردلان هزینش رو داد.
ما همه پول هایی که از کمک به استادامون آخر ترم بهمون میدادند جمع میکردیم و میگفتیم ما یک حلقه ای میخوایم با این قیمت هیچ کس هم باهامون نیومد یک چیزی که واقعا مناسبمون بود در حد و توانمون بود رو خریدیم خیلی هم چیز هایی که در آن زمان خریدیم خیلی دوست داریم.
بعد از آن هم انقدر لطف خدا شاملمون شد هردو دغوت به کار شدیم پروژه های مختلف رفتیم.هر چه آدم برای زندگی اش سختی بکشد ارزشش رو بیشتر میداند و بیشتر برای حفظ کردنش رو تلاش میکند مثل مثالی که میگویند پول باد آورده را باد میبره زندگی باد آورده را هم باد میبرد.


* باور های غلطی که در امر ازدواج جوان ها تعلل وارد میکند از نظر شما چیست؟
جاویدان: این باور های غلط باید حذف شود شاید بزرگترین مانعی که برای ازدواج است همین باور های غلط است حلقه، خونه، ماشین آماده  و این را هم کسی جز خود دو نفر نمی توانند حل  کنند ونباید توقع داشت خانواده هایی که یک عمر با این باور ها زندگی کردند به یکباره آنها را حذف کنند سخت است از یک فرد سنتی 50 ساله بخواهیم باور هارا حذف کند آن نسل جدید که تحصیل کرده هستند باید به این باور های غلط تن ندهند و حلقه برلیان با حلقه معمولی تفاوتش فقط در حرف مردم است پس بهتر است بگذاریم مردم حرف خودشان را بزنند و ما کار خودمان را بکنیم.


* یکی از دانشجویان در دیدار حضرت آقا با دانشجویان گفت: یکی از سد های ازدواج  سربازی است شما چقدر به این حرف اعتقاد دارید؟
نجات: سربازی تنها مسئله ای است که برای هر دو خانواده دختر و پسر اهمیت دارد و اگر سخت بگیری سخت میگذرد و اگر آسان بگیری آسان میگذرد،باید برایش تلاش کنی تا از آن میزان سختی که همه میدانند کم کنی و طرز فکر اطرافیان را تغییر بدهی،چه بسا با امکاناتی که برای تسهیل سربازی قرار داده اند، دیگر نباید از زیر این فشار فرار کرد.
جاویدان: سربازی یک قانون مملکت است که مثل تمام قوانین که نمیتوان آن را دور زد ،مثل این میماند که ما بگوییم چرا کنکور است وچون هنوز تجربه اش را نداشتیم نمیتوانیم و صلاحیت آن را نداریم که درمورد خوبی و بدی آن صحبت کنیم، سربازی غول بیخودی است که پسر ها برای خود درست کرده اند اگر به عنوان یک مجموعه آن را قبول داشته باشی مجموعه منظم و دقیقی است.


* نظر شما در مورد فرزند چیست؟
نجات: من خودم چون تجربه ی خوبی ندارم و بخاطر مسائل شخصی خانوادگی دوست دارم یک نفر باشد چون عدالت درخانواده خودم در بین بچه ها رعایت نشده بیشتر علاقه دارم به یک فرزند تا همه اعتدال را برای آن اجرا کنم و خانواده کم جمعیت را دوست دارم و از زمانی که وارد خانواده همسرم شدم به دلیل صمیمیت و علاقه و عشق و یک رنگی که همه با هم دارند نظرم عوض شده ولی نظر خانومم روی سه فرزند است.
جاویدان: من دوست دارم از هر دو جنس فرزند داشته باشم و سومی هم بخاطر اینکه دوست دارم دخترم یک خواهر داشته باشد ولی واقعا اگر شرایطش را داشته باشیم هیچ مشکلی با فرزند بیشتر ندارم تنها نکته این است که یک مقدار باید از لحاظ اقتصادی حمایت بشود که من مطمئن هستم خدایی که اول راه به ما کمک کرده دیگه وقتی به یک دستور دیگه اش عمل میکنیم هم سبب ساز است و هم ایمان خود فرد را هم زیاد میکند و عشق و علاقه نسبت به پروردگارش بیشتر می شود.
واقعا بچه یک تجربه تکرار نشدنی و عجیب در زندگی هر فرد است. چون من اعتقاد دارم درس،پول و.... ادم یک روزی باید بگذاریم و برویم و چه بهتر این چیزها بین یک سری انسان که منتقل کننده نسل خودمان هستند تقسیم کنیم.

 

* نکته اخر خود را به همراه یک نصیحت به زوج های دانشجو بگویید؟
جاویدان: اشاره شما به آن فضای خالی یک  مشاور مانند دکتر رخشنده رو در زندکی دیگر زوج های دانشجو برایم جالب بود و من به این فکر می کنم که دیگر زوج های دانشجو چقدر بیچاره هستند که کسانی امثال دکتر رخشنده رو نیست تا انهارا مانند ما راهنمایی و هدایت کنند کاش می شد از امثال دکتر رخشنده رو کپی کرد و در دیگر دانشگاه ها گذاشت.
من بعد از ازدواجم باعث تعجب خیلی از دوستان شدم و به نظر من بعد از ازدواج زندگی فرد خیلی هدفمند و با برنامه می شود، ازدواج بهت میفهماند که چکار میکنی و داری چکار میکنی اگر یک ازدواج و یک انتخاب درست باشد یک مشاور امین در زندگی ات داری که و کسی داری که در همه شرایط در کنارت است یک حس زیباست و حیف است کسانی که این تجربه را حس نکنند.
رابط هایی غیر اخلاقی که در ان هیچ هدفی نباشد صرفا برای هر دو طرف مایه ضرر است فرقی هم برای دختر و پسر ندارد ولی به نظر من برای هردو طرف مایه ضرر است و صرفا انسان ها راتنوع طلب می کند و هیچ ثمره ندارد اگر هر رابطه ای هدف مند باشد و به ازدواج برسد برای هر دو طرف خیلی بهتر است.

 

* آیا تا به حال برای دختر و پسر دیگری پدری کرده اید؟
نجات: برای یکی ازدوستانم شرایطم را با صداقت برایش گفتم و یک سری نکات مانند اینکه برکت در زندگی ات می آید و یک زن خوب واقعا از زمین تو را بلند میکند، را به او گفتم. من به خانومم گفتم از زمانی که با تو هستم از خودم بیشتر خوشم میاد جوانی من مانند بچه ای بود که بازی میکرد و هدفی در زندگی اش نداشت.
پسر ها بیشتر به فکر این مسئله نیستند ولی در بین دوستان خانومم کسانی بودند که به فکر این موضوع افتاند و تصمیم به قطع رابطه دوستی و ازدواج کرده اند و شاید بتوان گفت خانومم برایشون مادری کرده است
جاویدان: ازدواج را آسان بگیرند و سخت نگیرند تمام دوستان من که آسان گرفتند ازدواج کردند سطح توقعات و انتظارات خود را پایین بیاورند و این پایین تر بودن انتظارات باعث می شود خیلی ها به ازدواج فکر کنند و این شرایط که مانع از ازدواج است باعث پایین اوردن تقدس ازدواج است.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن