تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803718291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هر آنچه اسمش هنر است، ارزشمند نیست


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


آیت‌الله رشاد در چهارمین هم‌اندیشی سینما انقلاب:
هر آنچه اسمش هنر است، ارزشمند نیست
به نظرم کسی که مرتکب هنر غیرارزشی می‌شود جرم او سنگین‌تر از بقیه است چرا که هنر افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و او نقش امام کفر را بازی می‌کند. یک هنر بسته به نیت و فاعل آن ارزش پیدا می‌کند و عناصر تکنیکی شاخص‌های ثانویه هنر است.




به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، ششمین روز از چهارمین نشست سینما انقلاب با اکران فیلم‌ها و برگزاری نشست با موضوع نسبت علوم انسانی و سینما و با محوریت نسبت هنر و ارزش به سخنرانی آیت‌الله رشاد دنبال شد.   آیت‌الله رشاد در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک 22 بهمن گفت: امیدوارم پرچم عدالت و مبارزه با ستم که توسط یک فقیه برافراشته شد، برافراشته بماند تا به صاحب اصلی آن حضرت ولی‌عصر(عج) برسد.   او در سخنان خود به مفهوم هنر اشاره کرد و گفت: گفته می‌شود که هنر هر چه باشد دارای ارزش ذاتی است و مطلقا ارزشمند است به این معنی که هنر ارزشی و غیرارزشی نداریم. برای ارزیابی این موضوع ابتدا باید معانی هنر را بدانیم تا بفهمیم هنر چیست و به چه معناست.   وی سپس به معانی هنر پرداخت و گفت: واژه هنر از جمله واژگان پرکاربرد و دارای مبانی و استعمالات زیاد است. هنر گاه و بلکه شاید به علم و معرفت، فضل و فضیلت و کمال و فراست اطلاق می‌شده است. در حقیقت هنر در اینجا به معنی فضیلت و مجموعه‌ای از عناصر ارزشمند به کار رفته است. در معانی دیگر هنر نیز به لیاقت، خاصیت، اهمیت و دلیری اشاره شده است. باید گفت هنر در زمان کنونی و کاربرد متاخر خود به همان معنایی که به ذهن ما می‌آید معنی می‌شود. در حالی که در گذشته ادبیات فارسی به این معنی به کار نمی‌رفته است و این معنی جدید چند صده است که به ادبیات اضافه شده است.   آیت‌الله رشاد در بخش دیگر سخنان خود به مفهوم ارزش اشاره کرد و گفت: کلمه ارزش به معنای عمل ارزیدن است. ارز به معنی قیمت، بها و قدر و به مفهوم درجه و رتبه کاربرد دارد که از دیگر معانی آن می‌توان به آرزو، آرمان و عنصر گرامی و محتشم اشاره کرد. کلمه ارزش نیز در روزگار ما معنی جدید پیدا کرده است. در امروز ارزش به معنای محسن به کار می‌رود که در مقابل مقبح است که به معنای اخلاقی و قدسی نیز به کار رفته است. برای مثال وجه دینی هر چیز را وجه ارزشی آن می‌گویند و احکام دینی و شرعی که حیث قدسی دارد ارزشی و متعالی گفته می‌شود.   وی ادامه داد: ما می‌توانیم همه چیز را که قابل طبقه‌بندی باشد بنا به علل اربعه آن تقسیم کنیم که آن علل اربعه عبارتند از پدیدآورنده، باید و غرض، علت مادی و علت ساخت. هر چیز را که این علل را داشته باشد براساس ماهیت آن علل می‌توان ارزیابی کرد و براساس شخص و هویت پدید آورنده آن می‌توان این هنر را ارزیابی کرد. هنر نیز به علل اربعه آن قابل طبقه‌بندی است و بنا به اینکه این علل در هنر چگونه باشد ارزش خلقی هنر در رده و رتبه‌ای قرار می‌گیرد. هنر خود از جنس معرفت نیست اما قطعا منشاء و مجرای معرفتی دارد. یک اثر هنری برآیند یک فرآیند است که در آن فرآیند پدید آورنده و هنر و معرفت او کارساز است.   وی افزود: هنر نوعی از جهان‌بینی و هستی شناختی، نوعی معرفت‌شناسی است که می‌تواند از قبل از هنر و ماورای هنر و حقیقت و اسطوره را حکایت کند. در حقیقت هنر می‌تواند از ارزشهای متعالی یاد کند یا عناصر غیرمتعالی را به نمایش درآورد. پس می‌توان گفت هنر تبلور معرفتی و هدف و تداوم وجودی ذات و درون هنرمند است و در گروه شخصیت، نیت، باید و آرمانهای او می‌باشد. اگر هنر بازنمایی حقیقت و تجلی الهی بدانیم هنر متعالی خواهد بود و بازو و بازوی خلقت خواهد ایستاد در این صورت نفس هنرمند کار ربانی می‌کند. در حقیقت اگر هنر بازآفرینش هنر الهی باشد مقدس خواهد بود و مجرای معرفت به حقایق می‌باشد. هنرمندی می‌تواند این هنر بازآفرینش خلقت را پدید آورد که خود قلبی الهی داشته باشد و در نتیجه هنر وابسته به فطرت هنرمند است. حال اگر هنرمند فاقد نیت متعالی و قلب و فطرت پاک باشد چگونه می‌تواند هنر متعالی و ارزشی را بیان کند.   آیت‌الله رشاد افزود: اگر از حیث فاعلی هنرمند عبور کردیم و برای نقش و هدف هنرمند جایگاهی قائل نباشیم و هنر را تنها به یکی از علل اربعه آن کاهش دهیم، آنگاه این هنر فقط به یک معنا ارزشمند است که قیمت مادی دارد و می‌توان آن را فروخت. ممکن است چنین فیلمی ریشه داشته باشد و رکورد بشکند اما رکورد دلها را نشکسته است. اگر هنر فقط از جهت تکنیک خوب باشد هنر ارزشمندی نخواهد بود. این هنر به معنای صنعت و فقط از این جهت بها دارد. پس اگر هنر را به صورت و تکنیک تنزل بدهیم و فاعل و هدف را غایب کنیم ارزش متعالی نخواهد داشت. همه می‌توانند صنعت هنر را در کارگاه یاد بگیرند اما هنر فطری فراگرفتنی نیست و از قلب نیز می‌جوشد یک هنر صنعتی می‌تواند مروج شک، شهوت و بی‌اخلاقی باشد و می‌تواند ابزاری برای این موضوعات باشد اما هنر فطری انسان را به خدا پیوند می‌زند.   هنر فطری مروج معارف فطری و بیدار کننده و به کمال رساننده فطرت است و چون دین و فطرت دو روی یک حقیقتند در نتیجه چنین هنری نمی‌تواند خارج از شرع باشد. پس اگر در فیلمی خلاف شرع و دین بود با همین معیار می‌توان آن را جدا نمود.   از همین منظر اگر تصور کنیم هر آنچه اسمش هنر است، ارزشمند است فاقد نگرشی عاقلانه است. آیا می‌شود به هنری که به عرفان قدسی می‌پردازد اسکار داد؟ مگر آنکه آن فیلم ابزار خوبی برای ترویج مقابله با عرفان خدایی باشد. به نظرم کسی که مرتکب هنر غیرارزشی می‌شود جرم او سنگین‌تر از بقیه است چرا که هنر افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و او نقش امام کفر را بازی می‌کند. یک هنر بسته به نیت و فاعل آن ارزش پیدا می‌کند و عناصر تکنیکی شاخص‌های ثانویه هنر است.   او در پایان سخنان خود به وظیفه فقه، فلسفه و حوزه‌ها پرداخت و گفت: اصحاب فلسفه و فقه مکلفند به انواع هنر بپردازند همچنین حوزه ما نیز امروز تکلیفی مضاعف دارد چرا که مردم ما غرق در انواع هنر هستند. زمانی که از فاعل یک هنر می‌پرسیم که این چیست و چه مفهومی دارد در جواب می‌گوید هر کس خود باید تفسیری از آن بکند. و من نمی‌دانم. این هنر گویی انسان را به سمت بی‌هویتی و بی‌معنایی می‌برد. این جلسه با پرسش و پاسخ حاضرین به پایان رسید.
    تسنیم      



۲۲/۱۱/۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن