تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804286218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در نشست معماری دوران معاصرانقلاب اسلامی عنوان شد: تاثیر مسائل اجتماعی و سیاسی بر معماری


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


در نشست معماری دوران معاصرانقلاب اسلامی عنوان شد: تاثیر مسائل اجتماعی و سیاسی بر معماری جامعه > شهری - در نشست معماری دوران معاصرانقلاب اسلامی که به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری ، ایکوموس و دیگر نهادهای مرتبط برگزار شد به ویژگیهای معماری ایران در طول این سالها اشاره شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ عضو انجمن مفاخر معماری ایران با اشاره به تأثیر شرایط اجتماعی ،سیاسی و اقتصادی برمعماری ، دلیل تفاوت مساجد در ایران با سایر نقاط جهان را بسترهای شکل گرفته در آن دانست. شهریار یقینی مدرس معماری و عضو انجمن مفاخر معماری ایران گفت : در دوران معاصر با گذشت از یک مسیر طولانی شاهد تحولاتی گسترده در معماری و شهر سازی بوده ایم که از وقایع اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی متأثر بوده است . به اعتقاد او وقتی تحولاتی از این جنس در یک جامعه پدید می آید در معماری و شهرسازی تأثیر مستقیم می گذارد. این مدرس معماری با اشاره به ویژگی های معماری اسلامی ایرانی گفت : اگر اشعار شاعران ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم چیزی که در نخست به آن خواهیم رسید مفهوم شعر ایرانی است که در تمامی شعر ها یکسان است،ولی در معماری این چنین نیست زیرا با دیدن هر اثر معماری به بستری می اندیشیم که این اثر در آن شکل گرفته است. او گفت:به عنوان مثال یک مسجد در هند، چین ، ایران ، شام و ... یک شکل نیست زیرا در بستر های گوناگون ساخته شده است .
یقینی با بیان اینکه در دوران معاصر با گرایش های مختلفی در برخورد با معماری مواجه هستیم بیان کرد : دسته نخست گروهی هستند که به حفظ ارزش های ایرانی -اسلامی در معماری توجه دارند گرچه دستور العملی هم در این مورد وجود ندارد. او گفت: گروه مقابل این گروه معمارانی هستند که با گستردگی ارتباطات و اطلاعات پیش رفته و در فضاهای مختلف متأثر ازخارج به کار می پردازند که البته این گروه بیشتر در کارشان تقلید می کنند و کارهای اصولی و با تکنیک انجام نمی دهد . به گفته یقینی گروه سوم معمارانی هستند که بیشتر به جنبه ساختمان سازی معماری توجه دارند و در کار ساختمان سازی به دنبال منافع و مقاصدی همچون ارزانی مصالح و سرعت می اندیشند. او گروه بعدی را موج سوارانی نامید که بسته به شرایط روز فعالیت می کنند و معماری آنها بر طبق شیوه ها و مدل های روز است .
عضو انجمن مفاخر معماری ایران گفت:گروه پنجم نیز معمارانی هستند که به دنبال یافتن ریشه هایی در فرهنگ و سنت و تاریخ هستند تا بتوانند معماری را بر پایه آن استوار کنند . این گروه که تعداد آنها کم هم نیست اگر چه حاصل کارهایشان با یکدیگر متفاوت است اما یک تفکر یکسان دارند و آن رسیدن به نتیجه ایده ال است . یقینی گفت: متاسفانه آن چیزی که به عنوان معماری ایران معرفی شده تنها نمایی از معماری در شهر های اصفهان و یزد است که در کتابهای معماری نمایش داده شده و این در صورتی است که شهر های دیگر ایران مثل بوشهر ، کاشان ، اراک و ....نیز نمونه های منحصر به فردی از معماری را دارند . او ادامه داد: تمامی این معماری ها ایرانی هستند اما چون در بستر های متفاوت و متاثر از شرایط مختلف ساخته شده اند در شکل ظاهری متفاوت دارند. معماری در احوال مردم نمایان است همچنین سیداحمد محیط طباطبایی مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دیگر سخنران این نشست بود که با طرح چند پرسش در خصوص سبک معماری به بیان مطالبی در خصوص معماری معاصر پرداخت . او با اشاره مختصری به وقایع رخ داده در تاریخ معاصر ایران از دوران قاجار ، ناصری ، مشروطه ،ورود متفقین به ایران،ملی شدن صنعت نفت، پهلوی اول و دوم و...گفت: در تمامی این ادوار با گذشت زمان و شرایط موجود اجتماعی و سیاسی معماری معاصر ایران شکل گرفته و شهر سازی و معماری نوین جای خود را میان معماری سنتی ایران باز کرده است . به گفته طباطبایی به عنوان مثال انقلاب مشروطه که یک حرکت سیاسی و اجتماعی در آن زمان تلقی می شده آنقدر در معماری معاصر موثر بوده که بعد از شکل گیری آن سینما ، هنرستان ، کتابخانه و ... در تهران ساخته می شود . او گفت: اگر چه معماری به مفهوم خاص در یک بنا دیده نمی شود امادر تمامی احوالات مردم نمایان است. مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری گفت:با کودتای پهلوی اول شکل جدیدی از شهر را می بینیم و دخالت نظام حکومتی را در شهرسازی مشاهده می کنیم که قبل از این فعالیت مستقیمی در این رابطه نداشت . طباطبایی ادامه داد:از سال 47 به بعد نیز فرم جدیدی از معماری در تهران شکل می گیرد و آن چیزی را که در این دهه ها می بینیم شاید به شکل یک بنای خاص نباشد اما در هر دوره ای بنا به ذائقه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم و حکومت، معماری خاص خودش را دارد . او گفت: آن چیزی که اهمیت دارد این است که برای تشخیص خوب و بد بودن معماری در دوران معاصر قضاوت نمی کنیم بلکه به آثار آن که از تغییرات اجتماعی ، اقتصادی و ... نشان داردو در شهر سازی اتفاق می افتد توجه داریم. به اعتقاد او ، معماری شهر ها بازگو کننده وضعیت اجتماعی سیاسی و اقتصادی آنها هستند مانند معماری سلجوقی و قاجار که اولی نماد حکومت بر پایه اقتصاد پویا و دومی حکومتی ناپایدار است . بررسی اصول معماری

علیرضا قلی نژادعضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دیگر سخنران نشست نیز گفت : به سادگی می توان در مورد معماری ایران و اسلام نظر داد، اما آن چیزی که مهم به نظر می رسد این است که هیچ دستور العملی برای اجرای این سبک معماری وجود ندارد و تنها سلیقه افراد است که اعمال می شود . او مهمترین دلیل برگزاری این نشست را پرسش هایی مطرح کرد که محل اختلاف هستند . به اعتقاد این استاد دانشگاه ، در مورد معماری معاصر ایران 3 بحث مورد اختلاف وجود دارد که عبارتند از دوره، معاصر بودن و موضوع که همان معماری است . او در ادامه گفت:معماری محدود به کالبد ، مصالح و فرم نمی شود و فلسفه پشت خودش را متصور می کند پس باید عمیق تر بررسی شود. به اعتقاد قلی نژاد، مصوبه ای که بر معماری ایرانی -اسلامی بدون نظارت تأکید کند فایده ای ندارد .قلی نژاد تاکید کرد : در بحث معماری معاصر به جای نقد باید اصول بررسی شود . 47232  

کلید واژه ها: شهرسازی - حوادث شهری -




سه شنبه 21 بهمن 1393 - 17:10:44





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن