تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آدمى با نيّت خوب و خوش اخلاقى به تمام آن چه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيت محي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830605093




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلیل تفاوت مساجد ایران با سایر نقاط جهان


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰




nasirolmolk_483112014_n.jpg

عضو انجمن مفاخر معماری ایران با اشاره به تأثیر شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر هنر معماری، دلیل تفاوت مساجد ایران با سایر نقاط جهان را بسترهای شکل گرفته در آن دانست. به گزارش بخش هنرهای تجسمی ایسنا، شهریار یقینی - مدرس معماری و عضو انجمن مفاخر معماری ایران - در نشست «معماری دوران معاصرانقلاب اسلامی»، گفت: در دوران معاصر با گذشت از یک مسیر طولانی شاهد تحولاتی گسترده در معماری و شهرسازی بوده‌ایم که از وقایع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی متأثر بوده است. وقتی تحولاتی از این جنس در یک جامعه پدید می‌آید بر معماری و شهرسازی تأثیر مستقیم می‌گذارد. این مدرس معماری با اشاره به ویژگی‌های معماری اسلامی ایرانی، اظهار کرد: اگر اشعار شاعران ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم چیزی که نخست به آن خواهیم رسید، مفهوم شعر ایرانی است که در تمامی شعرها یکسان است، ولی در معماری چنین نیست؛ زیرا با دیدن هر اثر معماری به بستری می‌اندیشیم که این اثر در آن شکل گرفته است. به عنوان مثال یک مسجد در هند، چین، ایران، شام و... یک شکل نیست، زیرا در بسترهای گوناگون ساخته شده است . یقینی با بیان اینکه در دوران معاصر با گرایش‌های مختلفی در برخورد با معماری مواجه هستیم، بیان کرد: دسته نخست گروهی هستند که به حفظ ارزش‌های ایرانی – اسلامی در معماری توجه دارند، گرچه دستور العملی هم در این مورد وجود ندارد. گروه مقابل این گروه معمارانی هستند که با گستردگی ارتباطات و اطلاعات پیش رفته و در فضاهای مختلف متأثر ازخارج به کار می‌پردازند که البته این گروه بیشتر در کارشان تقلید می‌کنند و کارهای اصولی و با تکنیک انجام نمی‌دهند .گروه سوم معمارانی هستند که بیشتر به جنبه ساختمان‌سازی معماری توجه دارند و در کار ساختمان‌سازی به دنبال منافع و مقاصدی همچون ارزانی مصالح و سرعت می‌اندیشند. این مدرس معماری ادامه داد: گروه بعدی موج سوارانی هستند که بسته به شرایط روز فعالیت می‌کنند و معماری آن‌ها بر طبق شیوه‌ها و مدل‌های روز است .گروه پنجم نیز معمارانی هستند که به دنبال یافتن ریش‌هایی در فرهنگ و سنت و تاریخ هستند تا بتوانند معماری را بر پایه آن استوار کننند .این گروه که تعداد آنها کم هم نیست اگر چه حاصل کارهایشان با یکدیگر متفاوت است، اما یک تفکر یکسان دارند و آن رسیدن به نتیجه ایده‌آل است . یقینی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: متاسفانه آن چیزی که به عنوان معماری ایران معرفی شده تنها نمایی از معماری در شهرهای اصفهان و یزد است که در کتابهای معماری نمایش داده شده و این در صورتی است که شهرهای دیگر ایران مثل بوشهر، کاشان، اراک و... نیز نمونه‌های منحصر به فردی از معماری دارند .تمامی این معماری‌ها ایرانی هستند، ولی چون در بسترهای متفاوت و متاثر از شرایط مختلف ساخته شده‌اند، در شکل ظاهری متفاوت دارند. انقلاب مشروطه روی معماری تاثیرگذار بود سیداحمد محیط طباطبایی - مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - دیگر سخنران این نشست بود. او با اشاره مختصری به وقایع رخ داده در تاریخ معاصر ایران از دوران قاجار، ناصری، مشروطه، ورود متفقین به ایران، ملی شدن صنعت نفت، پهلوی اول و دوم و...گفت: در تمامی این ادوار با گذشت زمان و شرایط موجود اجتماعی و سیاسی، معماری معاصر ایران شکل گرفته و شهرسازی و معماری نوین جای خود را میان معماری سنتی ایران باز کرده است. او افزود: به عنوان مثال انقلاب مشروطه که یک حرکت سیاسی و اجتماعی در آن زمان تلقی می‌شد، آن‌قدر در معماری معاصر موثر بوده که بعد از شکل‌گیری آن، سینما، هنرستان، کتابخانه و ... در تهران ساخته می‌شود .اگر چه معماری به مفهوم خاص در یک بنا دیده نمی‌شود، اما در تمامی احوالات مردم نمایان است. محیط طباطبایی همچنین بیان کرد: با کودتای پهلوی اول شکل جدیدی از شهر را می‌بینیم و دخالت نظام حکومتی را در شهرسازی مشاهده می‌کنیم که قبل از این فعالیت مستقیمی در این رابطه نداشت .از سال 47 به بعد نیز فرم جدیدی از معماری در تهران شکل می‌گیرد و آن چیزی را که در این دهه‌ها می‌بینیم شاید به شکل یک بنای خاص نباشد، اما در هر دوره‌ای بنا به ذائقه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم و حکومت، معماری خاص خودش را دارد او ادامه داد: آن چیزی که اهمیت دارد این است که برای تشخیص خوب و بد بودن معماری در دوران معاصر قضاوت نمی کنیم، بلکه به آثار آن که از تغییرات اجتماعی، اقتصادی و ... نشان دارد و در شهرسازی اتفاق می‌افتد توجه داریم. معماری شهرها بازگوکننده‌ی وضعیت اجتماعی سیاسی و اقتصادی آن‌ها هستند؛ مانند معماری سلجوقی و قاجار که اولی نماد حکومت بر پایه اقتصاد پویا و دومی حکومتی ناپایدار است . معماری محدود به مصالح و فرم نیست علیرضا قلی‌نژاد - پژوهشگر - نیز در این نشست با بیان اینکه نظر دادن در مورد معماری ایران و اسلام ساده است، گفت: آن چیزی که مهم به نظر می‌رسد این است که هیچ دستورالعملی برای اجرای این سبک معماری وجود ندارد و تنها سلیقه افراد است که اعمال می‌شود .معماری محدود به کالبد، مصالح و فرم نمی‌شود و فلسفه پشت خودش را متصور می‌کند، پس باید عمیق‌تر بررسی شود. او افزود: مصوبه ای که بر معماری ایرانی – اسلامی بدون نظارت تأکید کند، فایده‌ای ندارد .در بحث معماری معاصر به جای نقد، باید اصول بررسی شود . انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن