محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831606948
«حقیقت زندگی»
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: درباره مستند «كهریزك، چهار نگاه»؛
«حقیقت زندگی»
«كهریزك، چهارنگاه» مستندی چهار اپیزودی است كه چهار نگرش را به زندگی در خلال معرفی كهریزك به تصویر میكشد.
به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ «كهریزك، چهارنگاه» مستندی چهار اپیزودی است كه چهار نگرش را به زندگی در خلال معرفی كهریزك به تصویر میكشد. فیلم در مجموع گرچه به سفارش آسایشگاه خیریه كهریزك وبا رویكرد معرفی فعالیتهای آن ساخته شده اما در پرتو شعار این مجموعه، كه زندگی كردن در كهریزك ادامه دارد و نه زنده ماندن، در هر چهار اپیزود معرف نگاه سازندگان خود به زندگی و در یك كلام جهانبینی آنان است.
این مستند كه از قالبهای رایج فیلمهای سفارشی كاملا دور است و در فرم و محتوای خود شامل زوایای مختلف هنری است در وجه اطلاعرسانی در لایه زیرین خود نیز موفق بوده است. كهریزك، چهارنگاه به همان دلیل كه مخاطب را با موسس، اهداف، نوع فعالیتها، لوكیشن، خیرین و مددجویان و حتی كم و كیف چگونگی ارایه این خدمات آشنا میكند قطعا با رضایت سفارشدهندگان هم روبهروشده است.
اتاق ٢٠٢ نام اپیزودی است كه رخشان بنی اعتماد آن را ساخته است. نریتور این مستند تعاملی، خود بنی اعتماد است و با واژگانی صمیمی و برخاسته از دغدغههای شخصی فیلمساز در نخستین لحظات، مخاطب را با خود همراه میكند. بنی اعتماد نگرانی از سالمند شدن و همچنین نگرانی از نگهداری سالمندان و نحوه مواجهه آنان با مشكلات و محدودیتهای این دوره را در سكانسهای آغازین فیلم برای بیننده تبیین میكند. او راه دوری نرفته و در این راستا از زندگی، مشكلات و هراسهای خود میگوید. از هراسهای انسان معاصر در زندگی كه نو شده اما به باورهای سنتی خود هنوز معتقد است. فیلمساز با جلو رفتن فیلم همانقدر كه به وظیفه خود در معرفی كهریزك وفادار است به تعامل با سوژه و موضوع نیز پایبند است. بارها او را در كادر میبینیم كه با مسوولان و خیرین و مددجویان گفتوگو كرده و یافراتر از آن در كنار زنان سالمند ورزش میكند. گویی فیلمساز خود نخستین مخاطب اثر خود است و از سر نیاز به آگاهی یا غلبه بر هراسهایی كه بارها در نریشن خود به آن اشاره میكند دست به ساخت این فیلم زده است. یكی از وجوه موفقیت عملكرد مجموعه كهریزك در ارایه خدمات به مددجویان سكانس اتاق روانشناسی در مستند ٢٠٢ است. بنیاعتماد و دوربینش كه معلوم است با سوژهها خودی شده و غریبگیاش توسط آنان احساس نمیشود در این كلاس حاضر میشود و مخاطب را در بازگویی لحظات خصوصی و شاد زندگی مددجویان شریك میكند. در این لحظه بنی اعتماد با، فردوس، زن سالمندی هم كلام شده و شنونده دردهای زن میشود. فردوس میگوید كه مشكلات فرزندانش را در عدم توانایی نگهداری از خودش درك میكند. فرزندان تحصیلكردهای كه با وجود محبت به مادر شاید در صورت فرسودگی و بروز محدودیتهای كهنسالی از نگهداری مادر عاجز باشند. اوج موفقیت مددكاری كهریزك در این گفتوگو بروز میكند و فیلمساز آن را در ریتم روان فیلم بدون هیچ گونه برجستهسازی حساسیت برانگیزی شكار كرده است. به گواهی فیلم، زن سالمند روستایی بر مشكل شكاف بین نسلی فائق آمده و بر اساس تعالیم روانشناختی كهریزك جوانیشدن سیستم زندگی اجتماعی را درك كرده و خود و احساساتش را با آن تطبیق داده است. اجتماعی شدن كه گام مهمی برای جامعهای مانند جامعه امروزی ما است و شاید از وظایف نهادهای دولتی باشد در این سیستم خیریه و غیر دولتی طی فرآیندهای مشابه داستان فردوس از نگاه فیلمساز مخفی نمانده و به بزرگترین دغدغه سالمندی پاسخ داده است. عبور فیلمساز از ترسهایش مخاطب را به همذات پنداری قابل قبولی میرساند و اورا نه تنها با راوی و فیلم بلكه با این نهاد اجتماعی همدل، آشنا ومهربان میكند. هملت در كهریزك، ساخته محسن امیر یوسفی است كه مانند آثار سینمایی این فیلمساز شگفت انگیز، طنازانه و جذاب است. آنچه مستند نمیگوید و همان مضمون مستند است میزان بالای معلولیت در برخی ساكنین كهریزك، اعتماد به نفس آنان و تصمیمشان برای زندگی و رنجی است كه در خلال این تصمیم میبرند. آیتمهایی كه امیریوسفی نمیگوید برایش پروپاگاندای عوام پسندانه دلخراش نمیسازد اما از تاثیراتش به بهترین شكل بهرمند میشود. در فیلم امیر یوسفی بختیاری، معلول نابینا كه به سختی عضلانی شدید دچار است و از انجام كوچكترین امورات شخصی خود عاجز است به همراهی سایر معلولین نمایشنامه شكسپیر را تمرین و اجرا میكند. این اجرا كه با میزانسن مستند داستانی امیریوسفی آمیخته، ایرانیزه شده و با بضاعت و امكانات این معلولین اجرایی تامل برانگیز را به مخاطب نشان میدهد. در خلال روند تمرینها فیلم انواع معلولیتها و ارایه خدمات به معلولین را به تصویر میكشد. در روند تمرین تئاتر میزان مقاومت مددجویان در مقابل معلولیتشان و عمق بهروری آنها از باقیمانده زندگی و سلامتشان در سكانسهایی باشكوه به تصویر كشیده میشود. اوج هنرنمایی امیر یوسفی در تطابق پیام شكسپیر، موسس كهریزك و خودش به عنوان فیلمساز در سكانس رویارویی بختیاری، كارگردان تئاتر برای جستوجوی نقش اُفلیا با روح دكتر حكیمزاده است. جایی كه دكتر به بختیاری میگوید اُفلیای خودت را همینجا پیدا كن. اُفلیایی كه نیاز، عشق، زندگی، بازیگر و جهانبینی بختیاری میتواند باشد. فیلمساز در مستند داستانی مدرن خود به ارزشهایی فرامتنی دست یافته و در قالب اثری طنز تلخیها، بن بستها وشكست كاراكترها را به توفق و برتری بر زشتیهای زندگی تبدیل كرده است. آنچنان كه بیننده معلولیت بختیاری را از یاد برده و فقط كارگردانی اوست كه در ذهن میماند و نمایشنامهاش. حكمت شادان مستند شاعرانه پیروز كلانتری كه با واكاوی بخشی از زندگی مردان سالمند ونگاه آنان به زندگی ساخته شده اپیزود سوم «كهریزك چهارنگاه» است.فیلم علاوه بر اینكه به ارایه اطلاعات از چند و چون كهریزك و زندگی در آن میپردازد به این لوكیشن شخصیتی میبخشد در حد یك همراه. همراهی كه همراز است و در دل خود به اندازه ساكنانش جا برای گونه گونی دارد. نوعی از همراهی كه هر سلیقهای را بر میتابد، قضاوت نمیكند، خط و نشان نمیكشد و بر ارزشگذاری ساكنانش چشم فروبسته و قدر زندگی و زنده بودنشان را میداند. حكمت شادان فضیلت انسانی و فلسفه زیستن را در دیالوگ كه نه، در جهانبینی پیرمردی ساده و تنها میداند كه میگوید: «دزدی نكردم، گدایی نكردم، زنده باد مرده باد نكردم، میتینگ نكردم». گویی فیلمساز اینگونه و بیهیچ هیاهویی به نقد زندگی و جامعه پیرامون خود میپردازد.
حكمت شادان پوچی و بیهودگی بخشی از تكاپوهای بشری را در سكانسی كه دو پیرمرد لحظههایی را با كاغذ سیگار درگیرند به سخره میگیرد. این اثر فارغ از كلیشههای آثار سفارشی در جستوجویی نه چندان تلخ و جوان زیست ساكنان پیر كهریزك را در خلال نگاه شخصی خود روایت میكند. عید، مستند مشاهدهگر بهمن كیارستمی است كه چهارمین نگاه را به كهریزك دارد. امكان تقدیم قربانی به این مجموعه ونیز وسعت و میزان همیاری مردم در این امر خیر شیوهای برای اطلاعرسانی میخواهد كه بهمن كیارستمی با دوربین دور از قضاوت خود به آن میپردازد. چند و چون این ماجرا در خلال آمادهسازی محیط و معلولان برای بازسازی مراسم طواف حول ماكت كعبه برای تاثیر بیشتر روی خیرین و اهداكنندگان، ماجرای مستند كیارستمی را رقم میزند. رهایی نگاه فیلمساز از هر نوع تعلق و جهتگیری از نكات قوت فیلم است. در هنگامه تكاپوی آماده شدن كهریزك برای میزبانی از میهمانان عید قربان، دوربین جسور كیارستمی، خدمات هنرمندانی را صید میكند كه ضمن اجرای قطعات موسیقی فضای شادی را برای سالمندان و مددجویان رقم میزنند. این نماها مقدمه متنی است كه مستند عید در بطن آن است. عید هیچ پلانی از آیین قربانی كردن ندارد اما نماهای بسیاری از طواف نمادین معلولان و استلام میهمانان و حتی عكس گرفتنشان با ماكت كعبه را نشان میدهد. به تعبیری اگر حج را پرفورمنسی دینی ومذهبی با اهداف خاص خود در اسلام بدانیم، عید كیارستمی هم نمایشی است از نیازهای معنوی ساكنان و مخاطبان كهریزك. تمرین تلبیه و اجرای آن توسط معلولین لحظاتی سخت و تاثیرگذار را میسازد كه شاید مستندی از حج توان برابری با آن را نداشته باشد. قاب و زاویه دوربین كیارستمی در طواف معلولین دقیقا بازسازی طواف خانه كعبه است آنچنان كه حسی واقعی از آن را بازسازی میكند. دو نگاه در دو سكانس از عید، جسارت و تیزبینی فیلمساز رابه خوبی عیان میكند. پلانهایی از حجم و نحوه آمادهسازی لباسهای احرام برای این مراسم به نمایش در میآید و بعد ازآن در سكانس توزیع لباسها بین معلولان، زن معلولی مددكار خود را توجیه میكندكه داشتن چادر احرام به تنهایی برای آنها كافی بوده و نیازی به دوخت سایر لباسها نبوده است. این نما و دیالوگ كوتاه انگار تلنگری است به بیننده یا مسوولان كه با اندكی توجه به وضعیت آنها از میزان نیازمندیشان آگاه باشند. در سكانسهای پایانی فیلم، در یك لانگ شات، آنسوتر از جمعیتی كه كنار ماكت كعبه جمع شدهاند جمع بزرگتری را میبینیم كه مخاطب مراسم جشن روز عید هستند. مجری عیدقربان را باواژههایی رسمی و پر طمطراق تبریك میگوید و در میان جمعیت پیرزنی كه در سكانسهای قبلی از شادمانی و رقص منع شده بود بیتوجه به آنجه در اطراف او میگذرد سرخوش و شادمانه میرقصد و لب به خنده دارد. عید با مشاهدهای عاری از قضاوت، شادی ساكنان كهریزك را كه از آیین و مراسم عبور كرده و به واسطه حقیقت عید شادند در قالب نماهایی هنرمندانه و تاثیرگذار به تصویر میكشد و مستندی ماندنی خلق میكند. باید گفت مستند «كهریزك، چهارنگاه» با تنوعی كه در دل خود هم به جهت ساختار و هم نگاهی كه حاصل اندیشه سازندگان آن دارد، اثری منسجم و ذیل هدف معرفی آسایشگاه كهریزك فیلمی موفق است.
یادداشت از: روشنک عباسیمنبع: اعتمادانتهای پیام/
اخبار مرتبط
«مهتاب کرامتی» خود را بازیگر خوش شانس این دوره جشنواره فجر دانست
«ساره بیات» از استقبال تماشاگران در ساعت بد اکران «خداحافظی طولانی» تقدیر کرد
نفسِ «پژمان بازغی» در کاخ جشنواره + تصاویر
اولین روز جشنواره سرد آغاز شد/ صندلی های خالی در روز اول نمایش
بازی اغراق آمیز و تصنعی عمدی بود/ جنس بازی بازیگران ارغوان شیوه ای نو در بازیگری است
در مراسم معارفه ی فیلم سینمایی «بوفالو» تنها «پرویز پرستویی» صحبت کرد
استقبال مردم «ایران برگر» را به سانس اضافه کشاند
سینما سرمایه سنگینی را می طلبد
آیدا پناهنده: از جشنواره گلهمندم/ پژمان بازغی: دوست داشتم نقش ناهید را ایفا کنم اما پناهنده نگذاشت
مهتاب کرامتی: امیدوارم با دیدن «ارغوان» حال خوبی داشته باشید
کد خبر: ۵۱۲۰۵۰۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
سیلوا: این فرصتی منحصر به فرد در زندگی است/ رویایم به حقیقت پیوست
سیلوا این فرصتی منحصر به فرد در زندگی است رویایم به حقیقت پیوستهافبک ۲۱ ساله برزیلی پیوستن به رئال مادرید را فرصتی منحصر به فرد در زندگیاش دانست به گزارش خبرگزاری فارس لوکاس سیلوا اعلام کرد که انتقالش به رئال مادرید که شب گذشته از سوی باشگاه اعلام شد «این فرصتی منحصرگزارشی از سومین روز جشنواره تئاتر فجر انتقاد تیرانداز از زندگیهای بیهدف امروز
گزارشی از سومین روز جشنواره تئاتر فجرانتقاد تیرانداز از زندگیهای بیهدف امروزسومین روز برگزاری جشنواره تئاتر فجر تمام سالنهای این جشنواره فعال بود و تقدیربازان به کارگردانی سیما تیرانداز با اقبال گستردهای مواجه شد به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس سومین روز برگزاری جشنواررامبد جوان: دوست ندارم درباره زندگی خصوصیام حرف بزنم
با عادل فردوسیپور هم مدرسهای بودم رامبد جوان دوست ندارم درباره زندگی خصوصیام حرف بزنم تاریخ انتشار دوشنبه 15 دی 1393 ساعت 16 03 | شماره خبر 1783408855949569686 تعداد بازدید 2286 پ پ رامبد جوان شامگاه یکشنبه در برنامه زنده بعضیا حاضر شد و مطالبی را درباره کودکیاش بیان«شرفناز» با شعار من هم حق زندگی دارم به فجر میرود -
نجفی به مهر خبر داد شرفناز با شعار من هم حق زندگی دارم به فجر میرود شناسهٔ خبر 2466184 شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۹ هنر > سینمای ایران کارگردان شرفناز اعلام کرد شعار من هم حق زندگی دارم را برای این فیلم در جشنواره فیلم فجر انتخاب کرده است حسن نجفی کارگردان شرفناز در این-تنها دو بار زندگی میکنیم
بازی بازیگران در نقش شخصیتهای واقعی معمولا جزو بهترین نقشهای کارنامهشان است تنها دو بار زندگی میکنیم دیدن شخصیتهای واقعی روی پرده سینما همیشه جذاب بوده است و درهمین ارتباط تماشای بازیگران بزرگ و شناخته شده در نقش افرادی مهم و برجسته از آن هم جذابتر بازیگرانی که با جان بخشیداستان زندگی چند انقلابی در «عصرهای کریسکان»
به قلم گلزارراغب منتشر میشود داستان زندگی چند انقلابی در عصرهای کریسکان نویسنده کتاب عصرهای کریسکان گفت این کتاب یکی از منحصر به فردترین خاطرات دفاع مقدس است چون راوی آن کسی است که هم از سوی ساواک دستگیر شده و هم کومله و حزب دموکرات از این نظر کتاب سرشار از حوادث و ماجراماه چهره خلیلی هم در زندگی هم در فیلم باردار است!
ماه چهره خلیلی هم در زندگی هم در فیلم باردار است علی انصاریان تهیه کننده فیلم هدیه با بازی ماه چهره خلیلی است در پشت صحنه فیلم هدیه که دومین فیلم علی انصاریان در مقام تهیه کنندگی است اتفاقات بامزه ای رقم خورد که دلمان خواست شما هم شریک این تصاویر زیبا باشید از جشن تولد ماامیرخانی در مراسم بزرگداشت خود عنوان کرد من در طول زندگی خوششانس بودم
امیرخانی در مراسم بزرگداشت خود عنوان کردمن در طول زندگی خوششانس بودماستاد امیرخانی گفت من در طول مسیر زندگی خوششانس بودم شانس به این معنا که صدها نکته جمع شده و تبدیل به یک موقعیت برای طی کردن مسیر میشود ● گزارش تصويري مرتبط------------------------------- به گزارش خبکتاب زندگینامه سردار شهید «حاج حسین بصیر» منتشر شد
یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۶ نویسنده کتاب شهید حاج حسین بصیر گفت تلاشم این بود که از این سردار شهید یک اسوه زمینی و قابل دسترس بسازم نه یک اسطوره آسمانی غیرقابل دسترس امیرحسین انبارداران درباره چاپ کتاب شهید حاج حسین بصیر که از سری کتابهای فرماندهان و از سوی انتشارات سوره مهر19بهمن در حوزه هنری اولین مسابقه «کتاب و زندگی» برگزیدگان خود را میشناسد/ در انتظار جایزه ویژه برای
19بهمن در حوزه هنریاولین مسابقه کتاب و زندگی برگزیدگان خود را میشناسد در انتظار جایزه ویژه برای 17سالههااختتامیه اولین دوره از مسابقه کتاب و زندگی با محوریت کتاب من زندهام اثر معصومه آباد ۱۹ بهمن با حضور نویسنده و جمعی از فعالان فرهنگی در حوزه هنری برگزار خواهد شد احمد ذوعلمسریال زندگی «مولوی» را از جمعه ببینید
سریال زندگی مولوی را از جمعه ببینید تاریخ انتشار چهارشنبه 17 دی 1393 ساعت 18 50 | شماره خبر 1786147764303141390 تعداد بازدید 436 پ پ پخش سریال تاریخی جلالالدین با محوریت زندگی و مدارج معرفتی جلالالدین محمد بلخی از روز جمعه از شبکه یک سیما آغاز میشود سریال «جلالهواپیماهای آمریکایی زندگی آن هاتاوی را به چالش کشیدند - اخبار ایران و جهان |
هواپیماهای آمریکایی زندگی آن هاتاوی را به چالش کشیدند شناسهٔ خبر 2473430 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۲ هنر > تئاتر آن هاتاوی قرار است در نمایش زمینه در نقش یک زن خلبان جنگی آمریکایی حضور پیدا کند خلبانی که به دلایلی هدایتگر هواپیماهای بدون سرنشین میشود به گزارش خبرگزاری م- سبک زندگی و خانواده از دغدغه های شورای فرهنگ عمومی است
سبک زندگی و خانواده از دغدغه های شورای فرهنگ عمومی است کرمان - ایرنا - دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت سبک زندگی و مساله خانواده از دغدغه های این شوراست که هم در فرمایشات رهبر معظم انقلاب و هم در نتایج تحقیقات شورای فرهنگ عمومی دیده می شود به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید حسین شروایتی تلخ از «یک زندگی بهتر»
پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۴ یک زندگی بهتر کاری از شهابالدین حسینپور شب گذشته با نیم ساعت تأخیر سالن استاد سمندریان تئاتر ایرانشهر به روی صحنه رفت به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا قرار بود یک زندگی بهتر ساعت 18 اجرا داشته باشد اما درهای سالن با بیشزندگی بزرگان تاریخ موسیقی ایران در «تبار موسیقی» - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
زندگی بزرگان تاریخ موسیقی ایران در تبار موسیقی شناسهٔ خبر 2472814 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۶ هنر > رادیو و تلویزیون زندگی بزرگان و استادان موسیقی ایرانی در قالب نمایش تبار موسیقی به کارگردانی صدرالدین شجره از رادیو نمایش پخش می شود به گزارش خبرگزاری مهر این نمایش به پژوهشدر گفتوگو با فارس عنوان شد رازانی: زمان نقش تعیین کنندهای در «سالهای ابری» دارد /بچههای ناشنوا س
در گفتوگو با فارس عنوان شدرازانی زمان نقش تعیین کنندهای در سالهای ابری دارد بچههای ناشنوا سرشار از زندگی بودندبازیگر نقش سعید در سریال سالهای ابری گفت داستان این سریال طوری چیده شده که مخاطب زمان حال را می بیند و بیشتر از قبل تشنه دیدن زمان گذشته میشود چراکه این دو در وآنجلینا جولی مسیر زندگی یک بازیگر را تغیررداد!
آنجلینا جولی مسیر زندگی یک بازیگر را تغیررداد جک اوکونل گفت آنجلینا جولی در کار مقرارتی سخت و البته ارادهای آهنین دارد و به راستی یک مدیر با جذبه است جک اوکونل بازیگر فیلم شکست ناپذیر به کارگردانی آنجلینا جولی در مصاحبهای از تجارت خود در این پروژه میگوید جک او-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها