تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843350608




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیل جالب پژمان بازغی از سریال «گذر از رنج‌ها»


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تحلیل جالب پژمان بازغی از سریال «گذر از رنج‌ها»
پژمان بازغی گفت: این سریال به دلیل فضای خوب و قصه گو بودنش توانسته در همان روزهای نخست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند و باعث شده مردم آن را جایگزین سریال‌های ماهواره‌ای کنند.
مجموعه تلویزیونی «گذر از رنج ها» با داستانی ایرانی و تصویر زیبایی هایی ایران به کارگردانی فریدون حسن پور در حال پخش از شبکه یک سیماست و در مدت کوتاه پخش توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. در ادامه گفت و گویی با پژمان بازغی یکی از بازیگران اصلی سریال را می خوانید: *این روزها سریال «گذر از رنج‌ها» با بازی شما در حال پخش است،به عقیده بسیاری این سریال از همان روزهای ابتدایی پخش توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند.
-همین‌طور است، «گذر از رنج‌ها» یک سریال قصه گو است و  از ساختار بسیار خوبی برخوردار است، همین موضوع باعث شده این اثر از همان روزهای ابتدایی پخش مخاطبان زیادی را با خود همراه کند و آنها را پای تلویزیون بکشاند. معمولا برای اینکه سریالی بتواند مخاطب را با خود همراه کند، زمانی لازم است، اما این اثر به دلیل جذابیت‌هایی که در قصه خود داشت توانست در کمترین زمان ممکن مخاطب را درگیر کند طوریکه مردم آن را جایگزین سریال‌های ماهواره‌ای کردند.*یکی از گزینه هایی که به آن اشاره کردید قصه داستان بود. موضوعی که در حال حاضر به حلقه مفقوده در تلویزیون و سینمای ما تبدیل شده و اکثر  سازندگان آثار آنرا نادیده می‌گیرند.
-به نکته خوبی اشاره کردید،ما با وجود پشتوانه غنی ادبیات و سابقه طولانی که در قصه گویی داریم، اما سال‌هاست که از  این مهم فاصله گرفتیم. این در حالی است که دنیا برای جذب مخاطب به آثار قصه‌گو روی آورده است.از همان روز اولی که متن سریال «گذر از رنج‌ها » را خواندم حس کردم که این اثر  از یک قصه پرکشش برخوردار است و قابلیت جذب مخاطب را دارد. به همین خاطر با آرامش خاصی جلوی دوربین فریدون حسن‌پور رفتم.*شاید بخشی از این موضوع به این خاطر باشد که  حسن‌پور سابقه طولانی در داستان نویسی دارد و  می‌داند که چطور قصه‌ای را بنویسد که روی مخاطب تاثیر بگذارد.
-دقیقا،وقتی کارگردان از دانش کافی در حوزه داستان نویسی برخوردار باشد با تسلط بیشتری اثرش را هدایت می‌کند. ایشان از ذهن بازی در   قصه نویسی برخوردارند و با تسلطی که به متن داشتند توانستند  به خوبی فیلمنامه این کار را به یک سریال جذاب بدل کنند.*برخی این انتقاد را به سریال «گذر از رنج‌ها » داشتند که ریتمش بسیار تند است و  داستانک‌هایی که در درون قصه اصلی ایجاد می‌شود پیش از آنکه مخاطب درگیر آن شود به پایان می‌رسد.
-من با این موضوع موافق نیستم، این سریال از مقدمه چینی‌های طولانی فاصله گرفته است و زمان طولانی را صرف معرفی شخصیت‌هایش نمی‌کند. متن خوب این اثر  به مخاطبان این امکان را می‌دهد ‌همزمان با داستان اصلی قصه‌های فرعی را  هم دنبال کنند که ضمن جذاب بودن در همان یکی دو قسمت ابتدایی به پایان برسند، نمونه‌اش شخصیت زیبا بود که به تشخیص کارگردان  در  همان قسمت  ابتدایی حضورش در سریال به پایان رسید، اما اثر گذاری‌اش تا پایان سریال همراه مخاطب است.*«گذر از رنج‌ها » روایت‌گر تاریخ معاصر ایران است، به راحتی توانستید خودتان را با آن مقطع زمانی تطبیق دهید؟
-اینکه این سریال روایت‍گر تاریخ ایران بین سال‌های ۱۳۱۸ تا سال ۱۳۵۷ بود برای من بسیار جذاب است. چون همه ما نسبت به آن دوره کنجکاوی‌های زیادی را داریم. خوشبختانه متن کار بسیار کامل بود ضمن اینکه فریدون حسن‌پور هم به خوبی بازیگرانش را هدایت می‌کرد، از طرفی سعی کردم در آن مقطع مطالعات خودم را هم پیرامون  آن برحه تاریخی بیشتر کنم.حسن کارهایی  نظیر «گذر از رنج‌ها» در این است که  برای بازیگران  و سایر  عوامل تازگی بیشتری دارد و آنها فارغ از زندگی روزمره می‌توانند روایتگر یک قصه متفاوت باشند. همین حس متفاوت هم در نهایت به مخاطبان منتقل می‌شود.*تصویربرداری این سریال  در شمال کشور انجام شد و همین موضوع باعث شد مخاطب این امکان را داشته باشد تا تصاویر زیباتری را ببیند.
-درست است، اینکه دوربین از تهران خارج شود و  از سایر شهرها و مناطق به عنوان لوکیشن استفاده شود خودش یک اتفاق بزرگ است، بخشی از دلیل اینکه فیلم و سریال‌های ما به تکرار کشیده می‌شوند این است که صرفا زندگی شهری و آپارتمانی را به تصویر می‌کشند و این موضوع باعث شده چشم مخاطب خسته شود. در حالی که وقتی شما دوربین را  از تهران خارج می‌کنید، می‌توانید از لوکیشن‌های بکری بهره ببرید. به طور خاص در این سریال در هر سکانس مخاطب تصویر زیبا و عکاسی شده‌ای را می‌بیند به گونه‌ای که زیبایی لوکیشن مخاطب را محو خودش می‌کند و به او این امکان را می‌دهد که برای ساعتی هم که شده از فضای زندگی شهری فاصله بگیرد. بزرگترین حسن «گذر از رنج‌ها »  در این است که در کنار روایت قصه تاریخی زیبا، فضای صادقانه روستایی  را نشان می‌دهد و رنگ آمیزی جذابی که در لوکیشن‌ها  وجود دارد برای مخاطبان بسیار چشم نواز است.*البته  استقرار یک گروه فیلمبرداری در خارج از تهران کار ساده‌ای نیست.
-بالاخره وقتی کاری خارج از تهران انجام می‌شود هزینه‌های و سختی کار بیشتر می‌گردد، اما به نظرم این سختی‌ها و هزینه‌ها به نتیجه کار می‌ارزد چرا که بازیگر با آمادگی روحی بیشتری در این آثار حضور پیدا می‌کند.خیلی وقت‌ها که مشغول تصویربرداری در تهران هستیم باید یک زمان دو ساعته را در ترافیک پشت سر بگذاریم و با خستگی روحی در کار حضور پیدا کنیم، اما در این سریال ما برای حضور در لوکیشن زمانی را در ترافیک پشت سر نمی‌گذاشتیم و در عوض از تماشای مناظر زیبا و بکر لذت می‌بردیم.*در این سریال بازیگران باید با لهجه شمالی صحبت می‌کردند، شما به خاطر اینکه اصالتا شمالی هستید به احتمال زیاد  مشکلی چندانی در بیان دیالوگ‌ها نداشتید، درست است؟
- بله،در قیاس با سایر بازیگران زمانی را صرف تمرین دیالوگ‌ها نمی‌کردم چرا که به این لهجه کاملا آشنایی داشتم، منتهی در حین دیالوگ‌گویی گاهی آقای حسن‌پور به من می‌گفتند از غلظت لهجه‌ام کم کنم تا لهجه‌ام به نوعی با سایر بازیگرها بالانس شود.*یکی از انتقادهایی که به فیلمنامه‌های ما می‌شود این است که به شدت دیالوگ محور هستند و بار کمتری روی تصویر است.
 -همین‌طور است و این موضوع همواره مورد انتقاد من هم بوده، آثار ما بیشتر به سمت کارهای رادیویی رفته و تصویر در این کارها  کمرنگ شده است. بار اصلی روی دوش  دیالوگ‌هاست.در حالی که اگر شما تصویر جذاب و خوبی را داشته باشید نیازی نیست که تا این حد روی دیالوگ‌ها  تاکید داشته باشید.  *در حین بازی در این سریال چقدر در بیان دیالوگ‌ها  به فیلمنامه  وفادار بودید؟
-بسیار زیاد،فکر می‌کنم  اگر غیر از این باشد جای تعجب دارد.یک بازیگر باید دیالوگ‌هایش را در چهار چوب فیلمنامه بیان کند.*اما برخی از بازیگران معتقد  هستند اگر قرار باشد بازیگر دیالوگ‌ها را از فیلتر خودش رد نکند، نمی‌تواند آن‌طور که باید با نقش ارتباط برقرار کند؟
-من با این تحلیل موافق نیستم، متاسفانه مدتی است که باب شده بازیگران در کارهای‌شان به بداهه گویی روی آوردند،این موضوع آسیب زیادی را به فضای اثر وارد می‌کند. به نظرم اگر یک فیلمنامه قوی باشد یک بازیگر حتی نباید کلمه‌ای از  آن را تغییر دهد.*شما پیش از این سریال،«دولت مخفی » را برای پخش از شبکه دو سیما داشتید که اتفاقا اثر ارزشمندی نیز بود.
-این سریال هم از جذابیت‌های زیادی برخوردار بود و نگاه متفاوتی را به مقوله اسارت داشت. تاکنون در تلویزیون ما از این زاویه به جنگ و موضوع اسارت پرداخته نشده بود و از این جهت کار قابل اعتنا و جذابی بود.از بازی در این کار  لذت زیادی بردم و خوشحالم که این اثر مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.بانی فیلم

جمعه 10 بهمن 1393 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن