تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819549259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طنز بنفش و كرسي آزاد‌انديشي در وزارتخانه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: طنز بنفش و كرسي آزاد‌انديشي در وزارتخانه
نویسنده : اولاد آدم 
اين اظهارات كه در پي مي‌آيد نوعي بيان عجز در سياستگذاري و انجام قانون و بي‌قانوني نيست. اين سخنان را كسي گفته كه بي‌آنكه بخواهد كسي را مكدر كند، مي‌خواست آمار اشتغال را بالا ببرد. بشارت هم داد كه آمار و ارقامش هم از دو رقمي، يك رقمي شد و از يك رقمي (ما كه چشمانمان آستيگمات است) دو رقمي مي‌بينيم و... بله!اين سخنان علي ربيعي وزير كار است. مرد واژه‌هاي جديد و نظريات غليظ و اصلاح نظريات قديم و چيدمان قانون. مردي كه پولدارها را شناسايي مي‌كند و سبد كالا روي دوشش است و هر روز در صحنه خبري، خبر مي‌آفريند. عيدي هم خوب مي‌دهد لابد!!!
راستش اولاد آدم بايد بنشيند و تجزيه و تحليل كند. نه به خاطر اينكه در فرهنگستان وزارت كار به جاي لفظ «متأهل» از لفظ «غير مجرد» استفاده شده است. نه به خاطر اينكه تا قانون مي‌خواهد از بخش كار حمايت كند، كارفرما به قانون دهن‌كجي مي‌كند و قانون عقبگرد مي‌كند. نه به خاطر. . . مي‌پرسيد پس به خاطر چه؟ به خاطر اينكه وقتي تازه مي‌بينيم كه سياست‌هايمان راه به جايي نمي‌برد، به فكر ديدن واقعيت‌هاي اجتماع مي‌افتيم. وقتي كارمان پيش نمي‌رود مي‌گوييم در سياستگذاري اشتباه كرده‌ايم. وقتي. . . لابد مي‌پرسيد خب اين كجايش طنز است؟ عارضم به حضورتان كه طنز انواع مختلفي دارد. يكي طنز سياه است. يكي طنز سفيد و از قضاي روزگار طنز بنفش هم يكي دوسالي است تازه وارد بازار شده است. (اولاد آدم ضمن بيان اينكه اين نوع طنز را خودش اكتشاف كرده، حق هرگونه كپي برداري را سلب كرده و بابت استفاده ديگران از اين اسم به مراجع قانوني شكايت مي‌كند.‌) در طنز بنفش اول مي‌گوييد كه خرابي كار، كار انگليس‌هاست.... ببخشيد كار دولت قبلي‌هاست! بعد مي‌گوييد قانون هست، اجرا نمي‌شود. بعد مي‌گوييد اجرا نمي‌شود پس قانون را اصلاح كنيم. بعد هر چه كه اجرايي بود، قانون مي‌شود! آخرش هم آخر دوره است ديگر!
بله! طنزي كه مي‌گويد اول مرغ بود يا تخم‌مرغ؟ علي ربيعي مي‌گويد كه ازدواج نكردن زنان به خاطر اين است كه كارفرمايان از استخدام غير مجردها استقبال نمي‌كنند! حال معلوم نيست كه كارفرماها نمي‌گذارند زنان ازدواج كنند يا زنان ازدواج نمي‌كنند تا كارفرماها استخدامشان كنند. (هرچند اين پديده چيز تازه‌اي نيست، شما برويد آمار استخدامي صدا و سيما را در 10 ساله گذشته نگاه كنيد!)
لابد دوست داريد اظهارات را بشنويد. طولش نمي‌دهم. آقايان و خانم‌ها؛ اين شما و اين عاليجناب علي ربيعي: «آيا شما محيط‌‌هاي كاري‌‌اي مشاهده كرده‌ايد كه تقريباً همه افراد زن هستند؟ بالاخص در بخش خصوصي اين محيط‌‌ها را بيشتر مشاهده مي‌كنيد. ارائه خدمات در بخش خصوصي تحت سيطره زنان قرار گرفته است. آيا مي‌توانيم شاهد حضور هرچه بيشتر زنان در حوزه‌هاي كاري باشيم و در عين حال رويكرد محافظه‌‌كارانه گذشته به كار و اشتغال زنان را حفظ كنيم؟ به‌ طور كلي تجرد زنان در ايران افزايش يافته است. برخي استدلال مي‌كنند كه مشكلات ازدواج سبب اين تغيير شده، اما مي‌خواهم شما را به اين واقعيت ارجاع دهم كه بسياري از كارفرمايان بالاخص در بخش خصوصي از استخدام نيروي كار غيرمجرد استقبال نمي‌كنند. مهم‌تر اينكه هر اقدامي انجام دهيد تا به نوعي از زنان حمايت كنيد، كارفرما اشتياق كمتري براي استخدام زنان به خرج مي‌دهد. زنان به عنصر تعيين‌‌كننده سبك زندگي بدل شده‌اند. نوع مصرف، انگيزه‌هاي زندگي و الگوهاي عمل خانواده و جامعه را زنان تا حد زيادي تعيين مي‌كنند. الگوهاي زيباشناختي و گرايش‌‌هاي زندگي تحت تأثير زنان قرار گرفته است. حرفم اين است كه هيچ بخشي از جامعه و سياستگذاران تلاش نكنند واقعيت اجتماعي زن در جامعه امروز ايران را ناديده بگيرند. در ضمن، هرگونه سياستگذاري درباره زنان بايد معطوف به شناخت دقيق از ذهنيت، فعاليت، گرايش‌‌ها و تحولات اجتماعي حوزه زنان باشد. در عرصه روابط كار، زنان يك‌طرف منازعات با كارفرما و اعتراض به شرايط موجود كار هستند. استخدام با حقوق‌‌هاي زير حد قانون كار و رعايت نشدن حقوق كار از جمله مسائل اين عرصه است. فرض كنيد تصميم مي‌گيريد براي حمايت از زنان، زمان مرخصي زايمان را افزايش دهيد و شرايط تسهيل‌‌كننده ديگري براي كار زنان در نظر بگيريد. مسئله اصلي اين است كه وقتي چنين كاري مي‌كنيد كارفرما از استخدام زنان استقبال نمي‌كند و در نهايت زنان شرايط معيشتي سخت‌‌تري پيدا مي‌كنند. استخدام زنان كاهش مي‌يابد و به دليل سختي معيشت، تمايل به فرزندآوري هم كمتر مي‌شود. وقتي شرايط خاص زنان در محيط كار ايران را لحاظ نكرده و سياستگذاري مي‌كنيد در نهايت هم سياست‌‌گذار شكست مي‌خورد و هم وضعيت زنان بدتر مي‌شود. اين وضعيت سياستگذاري وقتي رخ مي‌دهد كه شما سياستگذاري حساس به جنسيت نداريد.»
اولاد آدم از آنجايي كه دلش مي‌سوزد، چند راهكار به وزارت‌خانه(!) ببخشيد وزارت كار، ارائه مي‌دهد:
1- هيچكس اجازه نداشته باشد هيچكس را استخدام كند.
2- هر كسي كه استخدام شد، ديگر استخدام شده است.
3- دولت قانون را ملغي كند يا بي‌قانوني دولت را ملغي كند.
4- قانون را كارفرما بگذارد، كارفرما دولت را تعيين كند.
5- آمار را هر چه ارائه دادند ما بگوييم چشم و نه نياوريم.
6- مردان براي استخدام شدن تغيير جنسيت بدهند.
7- ارائه تفكيك جنسيتي آمار ممنوع شود.
8- كرسي آزاد انديشي در وزارت كار راه اندازي شود.
9- يادم رفت. آهان سيطره بد است. به متن مراجعه كنيد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن