واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار جمعه 14 تیر 1387 تعداد مشاهده : 123 آمار و ارقام فروش فيلمهاي ستارههاي سينماي ايران مشخص ميكند: سينماي ما- سينما در همه جاى دنيا به عنوان يك تفريح جمعى شناخته مى شود و هر ساله ميلياردها تماشاگر را در اقصى نقاط جهان به خود جذب مى كند. با اين حساب توليدكنندگان و پديدآورندگان آثار سينمايى تلاش مى كنند با تمهيداتى همچون داستان هاى جذاب، بيان تصويرى مناسب، نوآورى و البته بازيگران توانا و خوش چهره مخاطبان بيشترى را به سالن هاى تاريك سينما بكشانند. در سينماى ايران هم تقريباً وضع به همين منوال است، در سينماى ما بويژه پس از انقلاب اسلامى سينما جدا از وجه تجارى خود به وجه فرهنگى نيز توجه نشان داده شد و حتى در سال هايى از سه دهه گذشته وجه فرهنگى آن به وجه تجارى - گيشه اى سايه انداخته بود. همانطور كه مى دانيم، سينما محصول تلاش جمعى از كارشناسان، متخصصان و هنرمندان است كه تعداد آنها در برخى از فيلم ها به چند صدنفر مى رسد. اما در اين فرآيند بازيگران نقش جداگانه اى براى خود دارند. بازيگران به عنوان مهره هاى اصلى در هر فيلمى دو نقش را برعهده دارند؛ وظيفه نخست جان دادن به شخصيت هاى داستانى است كه روى كاغذ آمده و در وهله بعد جذب مخاطب با اتكا به چهره، فيزيك و حس درونى. بنابراين بازيگران نقش تعيين كننده اى در تكامل يك اثر و البته جذب مخاطب به سالن هاى سينما دارند. اين موضوع در سينماى جهان از قديم يكى از سه بخش اصلى (تهيه كننده، كارگردان و بازيگر) را تشكيل مى داده است اما چند سالى مى شود كه در سينماى ايران هم شكل جدى به خود گرفته است.بنا به نظر كارشناسان سينماى ايران بازيگر به تنهايى نقش تعيين كننده در جذب مخاطب را ندارد بلكه عواملى همچون داستان جذاب، ساختار به دور از پيچيدگى، تبليغات وسيع و بازيگران در اين فرآيند مؤثرند. براى آن كه نقش بازيگران را در سينماى ايران بسنجيم، بد نيست به آمار فروش سال گذشته سينماها در تهران و سراسر كشور نگاهى بيندازيم؛ سال گذشته ۴۸ فيلم در تهران و چند فيلم كمتر در شهرستان ها به روى پرده رفته اند كه اين آثار در مجموع هشت ميليارد و ۵۸۳ ميليون تومان در تهران و شش ميليارد و ۹۶۱ ميليون تومان در شهرستان ها فروش داشته اند. پرفروش ترين فيلم تهران اخراجى ها (با يك ميليارد و ۳۱۵ ميليون تومان) بوده و توفيق اجبارى (با يك ميليارد و ۲۸۰ ميليون تومان) در شهرستان ها پرفروش ترين اثر شناخته شده است. نگاهى به دو فيلم اول جدول فروش حاكى است كه هر دو فيلم از بازيگران مطرح بهره برده اند اما به نظر مى رسد در فيلم «اخراجى ها» به دلايل ديگرى همچون داستان كمدى آن كه در دوران دفاع مقدس مى گذرد و كارگردان آن (مسعود ده نمكى) نيز مى توان اشاره كرد.فيلم «توفيق اجبارى» هم در عين آن كه فضايى طنز دارد، به زندگى شخصى يك بازيگر - ستاره مى پردازد كه در نوع خود براى نخستين بار در سينماى ايران ديده شده است.از سوى ديگر فيلم هايى مثل كلاهى براى باران، كلاغ پر و مهمان ظاهراً بيشتر متكى به بازيگران خود جواد رضويان ، رضا عطاران، اكبر عبدى، محمدرضا گلزار، مهناز افشار، امين حيايى، شقايق فراهانى و پوريا پورسرخ بوده اند. همچنين فيلم هايى مثل پارك وى به خاطر فضاى دلهره آميز، نصف مال من نصف مال تو به خاطر فضاى خانوادگى و كودكانه آن، روز سوم به خاطر فضاى حادثه اى - جنگى آن و.// به فروش بالايى دست پيدا كرده اند. يك بررسى ساده با نظر به اسامى بازيگران و فروش آثار سينمايى نشان مى دهد كه در سينماى ايران بازيگران نقش مهمى در جذب تماشاگران اين سال ها به سينما داشته اند اما اين نقش «اول»نبوده و عواملى ديگر نيز در فروش فيلم هاى سينمايى تأثير داشته اند. براى آن كه به اين موضوع واقف شويم به اين آمار نگاهى بيندازيد؛ در سال گذشته يك بازيگر هفت فيلم روى پرده داشته كه مجموع فروش اين آثار پنج ميليارد و ۴۹۶ ميليون تومان شده است. ديگرى پنج فيلم داشته كه مجموع فروش آنها سه ميليارد و ۸۳۷ ميليون تومان شده، و نفر سوم با چهار فيلم و سه ميليارد و ۶۳۴ ميليون تومان در رديف سوم قرار گرفته است. بقيه بازيگران نيز بدين شرح در رديف هاى بعدى قرار دارند: رضا عطاران با دو فيلم سه ميليارد و ۵۰۵ ميليون تومان، محمدرضا گلزار با دو فيلم سه ميليارد و ۳۱۰ ميليون، كامبيز ديرباز با دو فيلم دو ميليارد و ۳۴۰ ميليون، پوريا پورسرخ با سه فيلم يك ميليارد و ۵۴۴ ميليون و از ميان بازيگران زن؛ باران كوثرى با سه فيلم سه ميليارد و ۱۸۰ ميليون تومان، شقايق فراهانى با سه فيلم يك ميليارد و ۶۴۷ ميليون تومان و مهناز افشار با دو فيلم يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان. درادامه اين بررسى مى توان به نتايج جالب ترى دست يافت؛ بهرام رادان كه بازيگر مطرحى در سينماى تجارى است سال گذشته دو فيلم روى پرده داشته (خون بازى و چهارانگشتى) كه روى هم ۵۰۰ ميليون تومان فروش كرده اند، محمدرضا فروتن با يك فيلم (اتوبوس شب) سال ۸۶ روى پرده بود كه ۱۳۰ ميليون فروش كرده است. پرويز پرستويى با يك فيلم (پاداش سكوت) حضور داشته كه اين اثر غيرتجارى ۲۳۰ ميليون تومان فروخته است. از سوى ديگر نگاهى به فيلم هايى كه با اقبال عمومى مواجه نشدند حاكى است كه برخى از اين آثار از بازيگران پرفروش بهره برده اند اما استقبالى از آنها صورت نگرفته است، بنابراين موضوع اين گزارش را تأييد مى كند؛ فيلم گوشواره (با بازى اكبر عبدى) تنها ۸/۵ ميليون در تهران فروخته و مصائب دوشيزه (با حضور پوريا پورسرخ) مجموعاً ۳۰ ميليون فروش كرده، سرگيجه هم (با بازى كامبيز ديرباز) 40 ميليون فروخته است. منبع خبر : وبلاگ دونده
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]