تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798517125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد سکوت غریبانه فرش در بازار قدیمی همدان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
سکوت غریبانه فرش در بازار قدیمی همدان
سکوت غریبانه فرش در بازار قدیمی همدان، حکایت از ناملایمتی گره‌های هنری دارد که با عشق به هم تافته شده اما در رکود گم شده است.

خبرگزاری فارس: سکوت غریبانه فرش در بازار قدیمی همدان



به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بازار فرش همدان در مرکز این کهن‌شهر قرار گرفته و از گذشته‌های دور تاکنون همواره مرکز تجارت و داد و ستد تجار بوده، اما امروز بازار فرش همدان بیش از هر صنف دیگری در این بازار ماهیت خود را حفظ کرده و این وضعیت در نگاه اول ورود به بازار بسیار مشهود است. بازار فرش در گذشته از چنان رونقی برخوردار بود که یکی از مهمترین صنایع فعال همدان به شمار می‌رفت که در اقتصاد این شهر نیز دخیل بود، اما کم‌کم بازار این هنر فاخر دست، رو به افول گذاشته و رونق خود را از دست رفته می‌انگارد.

با رشد مقطعی صنعت فرش در همدان، هر روز بر تعداد بافنده‌های این هنر اضافه شده به طوری که دیگر مردان و زنان در زمینه بافندگی و اشتغال‌های جانبی این هنر مشغول به کار شدند اما کم‌کم رونق کسب و کار در حال افول است که همین موجب شده این روزها همه مردم و مسئولان نسبت به وضعیت این هنر حساس شوند. *کسب و کار فرش نیازمند رونق است با وجود اینکه فرش در گذشته بازار پررونقی داشت اما امروز با وجود اینکه تعداد قالی‌بافان روز به روز زیاد می‌شود اما بازار آن رونق سابق را ندارد.
آنچه مهم است اینکه تجارت فرش در خودکفایی و رونق کسب و کار بسیار اثرگذار است اما همدان با وجود قدمت زیاد در زمینه فرش، هنوز در این زمینه مشکل دارد.
با وجود اینکه استاندار همدان بارها بر از سرگیری صادرات فرش همدان تأکید داشته اما همچنان این اقدام ابتر مانده و اقدام چشمگیری صورت نگرفته است.

در هر حال غربت این روزهای فرش در دیار هگمتانه بسیار ملموس است و روزهای بی‌رمقی در بازار این هنر اصیل ایرانی و هنرمندانه حکمفرماست. *حجره‌های فرش در انتظار تجار و خریداران وقتی در بازار قدیمی فرش همدان قدم می‌زنی؛ انبوهی از فرش‌های دست‌بافتی را می‌بینی که روی هم انباشته شده و منتظر نگاه سبزی از سوی میراث‌داران کهن این مرز و بوم است.

این فرش‌ها هر کدام در گوشه گوشه این بازار جا خوش کرده و امیدوار به روزهایی هستند که رونق بازار از دست رفته خود را بازیابند. تابلوفرش‌های شکیل بر دیوار حجره‌های بازار نصب شده که گره گره آن با هنر دستانی آغشته است که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند اما وقتی بازاری نباشد، خاک خوردن عاید آنها می‌شود. بر همین اساس یکی از بافنده‌های فرش در استان که در زمینه فرش فعالیت حرفه‌ای داشته، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه نبود بازار فروش مشکل اصلی فرش در همدان است، افزود: حمایتی در بحث بازار فرش نداریم به طوری که در حال حاضر با هر شرکتی در زمینه فروش فرش صحبت می‌کنیم، یا آن را نمی‌خرند یا به قیمت کمی خریداری می‌کنند.
زهرا علی‌قلی‌پور تصریح کرد: بسیاری از بانوان هنرمند و با استعداد در فامنین، به خاطر بیکاری، وقت خود را بیهوده تلف می‌کردند اما پس از آشنایی با هنر فرشبافی، وضعیت مناسبی را پیدا کرده‌اند.

*واسطه‌ها از چرخه بازار فرش حذف شوند
این هنرمند فرشباف با بیان اینکه کار خود را با آموزش 10 بافنده آغاز کرده است، افزود: در حال حاضر تعداد 350 بافنده خانم زیر نظر من مشغول فرشبافی و قالیبافی هستند.
وی با بیان اینکه اغلب فرش‌های دستباف با نقشه‌های ذهنی بافته می‌شود، افزود: در همین راستا آموزش‌های لازم به آنان داده شده و اغلب این بانوان، فرش‌های زیبایی را بافته و روانه بازار می‌کنند.
علی‌قلی‌پور با بیان اینکه باید به هنر فرش در همدان بیشتر توجه شود، اظهار کرد: طراحان فرش باید با نقشه‌های زیبا و بازارپسند، زمینه معرفی بیشتر فرش همدان را به دیگر نقاط مهیا کنند.
این بانوی هنرمند با اشاره به اینکه در پیدا کردن بازار فروش فرش، به بافندگان خود کمک می‌کند، افزود: بنده فرش‌های بافندگان خود را از طریق بورس وارد بازار می‌کنم تا با این کار، واسطه‌ها از چرخه این فرایند، حذف شوند.
وی با بیان اینکه صنایع‌دستی در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار اثرگذار است، افزود: صنایع‌دستی به ویژه فرش در زمینه کاهش اتکا اقتصاد به نفت بسیار اثرگذار بوده و موجب رونق کسب و کار می‎‌شود. *تولیدکنندگان فرش بازار خود را رونق بخشند معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن، تجارت همدان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تصریح کرد: بازاریابی خارجی فرش در اثر تحریم‌ها کاهش یافته اما با تمهیدات اندیشیده شده در پنج ماه اخیر بازار خارجی نیز تا حدودی رونق گرفته است. سیدباقر حسینی بیان داشت: در حال حاضر 3 میلیون دلار صادرات فرش از همدان انجام می‌شود که در این قسمت آموزش‌های لازم در بازاریابی ارائه شده و همچنان نیز در دستور کار است. در راستای حمایت از بافندگان فرش، پشتیبانی لازم از تولیدکنندگان فرش انجام شده و هماهنگی با بانک‌های عامل برای ارائه تسهیلات صورت گرفته است. معاون توسعه تجارت خارجی صنعت، معدن، تجارت همدان حضور در نمایشگاه خارجی فرش را نیز بازاری برای این هنر فاخر دانست و بیان داشت: امسال تنها یک بار نمایشگاه خارجی فرش در چین برگزار شد که با وجود اطلاع‌رسانی کسی در آن شرکت نکرد. وی با بیان اینکه خود بافندگان و تولیدکنندگان باید بیشترین تلاش را برای فعال شدن بازار خود داشته باشند، اضافه کرد: 90 درصد بازاریابی بر عهده بخش خصوصی است و تنها 10 درصد از سوی مسئولان دولتی زمینه‌سازی می‌شود. یکی از فروشندگان باسابقه فرش در بازار همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه این روزها خریدی از بافندگان در زمینه فرش و تابلوفرش نداریم، افزود: با توجه به اینکه بازار هنوز رونق سابق را نیافته، خرید سودی ندارد. اگر بازار فرش رونق گذشته خود را بیابد اقتصاد شهر نیز بر همین اساس به روزهای اوج نزدیک می‌شود.

این تاجر فرش بر نقش فرش در کارآفرینی زنان و مردان اشاره کرد و گفت: فرش از جمله کالاهایی است که علاوه بر کارآفرینی موجب افزایش اشتغالزایی می‌شود که همین امر می‌طلبد نسبت به این هنر حساس شد. در همین حین تاجر فرشی که از تبریز به همدان برای برخی امور سفر کرده بود، اظهار کرد: فرش هنر با ارزش ایرانی است که همواره و در حالی در اقتصاد اثرگذار است. وی با اشاره بازار خاموش فرش در همدان یادآور شد: با توجه به اینکه فرش دستباف نرخ بالایی دارد، فروش و خرید جزئی آن سود آنچنانی نخواهد داشت بر این اساس باید به فکر صادرات عمده آن بود. سخن پایانی... هنر فرش که در همدان به قدمت بیش از 450 سال پیش می‌رسد همواره از نقش مهم اقتصادی و فرهنگی بالایی برخودار بوده و هست اما این روزها فرش دستباف یا با عدم توجه به این هنر و کالای صادراتی و یا توجه بیشتر مردم به فرش ماشینی حال و روز خوشی ندارد که حتی برخی بافنده‌ها هم هیجان سابق را برای تولید ندارند. بر این اساس می‌طلبد مسئولان همدان که بارها به اهمیت این هنر تأکید کرده‌‎اند، به فرش، آن طور که باید توجه کنند و ضمن رونق تجارت و بازار فرش ارزش بیشتری به هنرمندان این بخش قائل شوند. انتهای پیام/89003/خ30

93/11/06 - 13:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن