تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799168148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استعفای دولت یمن برای تضعیف جنبش انصارالله |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: استعفای دولت یمن برای تضعیف جنبش انصارالله
استعفای غافلگیرانه دولت و نخست وزیر و رئیس جمهوری یمن یک روز پس اعلام توافق دولت و انصارالله بر سر توافقنامه صلح و مشارکت و تعدیل پیش نویس قانون اساسی صورت گرفت.
کد خبر: ۴۶۹۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۹ - 23 January 2015


استعفای غافلگیرانه دولت و نخست وزیر و رئیس جمهوری یمن یک روز پس اعلام توافق دولت و انصارالله بر سر توافقنامه صلح و مشارکت و تعدیل پیش نویس قانون اساسی صورت گرفت.


به گزارش فارس، چهار روز پس از درگیری‌‎های شدید در صنعا پایتخت یمن و محاصره کاخ ریاست جمهوری توسط کمیته‌های مردمی و طرفداران انصارالله، دولت «خالد بحاح» نخست وزیر و «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور این کشور پنجشنبه شب استعفا کردند.


رئیس پارلمان یمن با استعفای عبدربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور مخالفت کرد و از نمایندگان پارلمان خواست تا روز جمعه برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه دهند.


منصور هادی در استعفانامه خود نوشت: «یمن به بن بست رسید و ما متوجه شده ایم که دیگر قادر نخواهیم بود به هدف خودمان که برای دستیابی به آن مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته‌ایم، برسیم.»


استعفای غافلگیرانه دولت و ریاست جمهوری یمن یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس جمهوری این کشور در بیانیه‌ای از توافق با انصارالله بر سر توافقنامه صلح و مشارکت و تعدیل پیش نویس قانون اساسی خبر داد.


اوایل هفته جاری «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن، دولت خالد بحاح را به فساد متهم و بر ادامه اعترض های مردمی تا کناره گیری آن تاکید کرده بود.


الحوثی پیش از درگیری های شدید در پایتخت صنعا میان نیروهای انصارالله و نیروهای ارتش تاکید کرد که تداوم کار دولت فعلی به معنای ادامه وخامت اوضاع امنیتی و اقتصادی در کشوراست.


مردم صنعا پایتخت یمن از صبح دوشنبه گذشته شاهد درگیری شدید بین جنبش انصارالله و نیروهای گارد ریاست‌جمهوری در محوطه کاخ ریاست جمهوری و خیابان‌های اطراف بودند که طی این درگیری‌ها چندین نفر کشته و زخمی شدند.


درگیری‌ها در صنعا طی روزهای اخیر پس از آن شدت گرفت که انصارالله از در اختیار داشتن مدارکی خبر داد که نشان می‌داد طرحی برای کودتا وجود دارد و به همین دلیل رئیس دفتر رئیس جمهور را بازداشت کرد.


قرار بود پس از توافق‌های صورت گرفته، «احمد عوض بن مبارک» رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز به زودی آزاد شود اما دولت و رئیس جمهور یمن با استعفای خود، توافقات اعلام شده را زیر پا گذاشتند و با ایجاد بحران دیگر آن را نقض کردند.


همزمان با تشدید درگیری‌ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری میان نیروهای گارد و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله، شورای همکاری خلیج فارس نشست اضطراری در ریاض تشکیل داد و با صدور بیانیه‌ای مداخله جویانه درباره یمن، تحولات کنونی این کشور را «کودتا» خواند و از انصارالله خواست تا نیروهای خود را از نهادهای حکومتی عقب بکشد و سلاح خود را تحویل دهد.


 شواری همکاری در بیانیه خود ضمن اعلام حمایت از «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور یمن افزود: «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری یک هیأت را برای تکمیل بندهای «طرح خلیج (فارس)» برای حل بحران یمن به این کشور می‌فرستد.


«حسین المعزی» مسئول روابط خارجی انصارالله در پاسخ به بیانیه شورای همکاری، مواضع آنان را رد کرد و آن را برآمده از جهل دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس دانست و شورای همکاری حساب‌های غلط پیشین خود را بررسی کند.


در پی درگیری‌های چند روز اخیر یمن، آمریکا نیز حمایت خود از رئیس جمهوری یمن را اعلام کرد. «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته در نشستی خبری اعلام کرد که آمریکا با منصور هادی در ارتباط مستمر است و علی‌رغم سقوط برخی موسسات دولتی (در دست نیروهای انصارالله) هنوز او را رئیس‌جمهور رسمی یمن می‌داند.


یکی از خبرنگاران درباره نقش ایران در تحولات یمن سوالی پرسید که ساکی در پاسخ گفت: ما در گذشته درباره این واقعیت صحبت کردیم که ما معتقدیم که حوثی‌ها روابط نگران‌کننده‌ای با ایران دارند و ما به طور قطع از گزارشات مختلفی درباره حمایت ایران از حوثی‌ها مطلع هستیم اما من جزئیات بیشتری در این برهه از زمان ندارم.


«چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا نیز در پی استعفای دولت و رئیس جمهور یمن از آماده باش نیروهای آمریکایی در سواحل یمن خبر داد.


«عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن در سخنرانی سه شنبه شب گذشته به رئیس جمهور یمن نصیحت کرد که «به حساب و کتاب‌های کشورهای خارجی تن ندهد و به دور از هر گونه تعلل، توافقنامه را اجرایی کند».


پیش از این، جنبش انصارالله یمن اعلام کرده بود که رئیس جمهوری یمن عامل درگیری‌ها و نابسامانی‌های کشور است زیرا او به توافق «صلح و شراکت» عمل نمی‌کند و در حال دور زدن این مسئله است.


شورای امنیت سازمان ملل نیز سه شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای در حمایت از رئیس جمهور یمن اعلام کرد که بر اساس نتایج انتخابات ریاست جمهوری و همچنین مفاد طرح شورای همکاری خلیج فارس، عبدربه منصور هادی رئیس جمهور قانونی این کشور است.


عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن ساعتی قبل از برگزاری نشست شورای امنیت طی سخنانی اعلام کرد: هرگونه تصمیمات شورای امنیت به منظور تن دادن انصارالله به خواسته‌های آن، فایده ای ندارد و از شورای امنیت هراسی نداریم.


اختلاف اصلی انقلابیون به رهبری انصار الله با عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور بر سر پیش‌نویس قانون اساسی و اصرار منصور هادی برای تجزیه یمن به 6 اقلیم است؛ طرحی که گفته می‌شود از حمایت عربستان سعودی برخوردار است.


پس از این تحول، عربستان و دیگر کشورهای شورای همکاری که خود را بازنده شرایط جدید یمن می‌دانستند تصمیم به تغییر راهبرد دادند.عربستان که از دهه 50 میلادی همواره به دلیل نگرانی از قدرت یمن به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور شبه جزیره و دعواهای تاریخی و سرزمینی با این کشور تلاش داشت این کشور را تضعیف کند حالا به دنبال تغییر وضعیت یمن به عنوان کشوری واحد است.


پس از حرکت اخیر مردم یمن به رهبری انصار الله حالا عربستان دیگر به این نتیجه رسیده است که یمن متحد نمی تواند تامین کننده منافع ریاض باشد و به دنبال سوق دادن یمن به سوی جنگ داخلی و تجزیه است.


در چنین شرایطی پیش‌نویس قانون اساسی یمن که بر اساس آن این کشور به 6 اقلیم تقسیم می‌شود، مطرح شده و رئیس جمهور و رئیس دفتر وی تلاش دارند تا آنرا به تصویب برسانند که این بر خلاف خواست انصارالله و مردم یمن است؛ از همین رو انصار الله از امضای این پیشنویس خودداری کرد چراکه از نظر انصارالله تحمیل تقسیم یمن به 6 بخش در شرایط کنونی به معنای کودتا علیه دستاوردهای گفت‌وگوهای ملی و توافقنامه صلح و مشارکت ملی و انقلاب مردمی است.


در این میان به نظر می‌رسد که استعفای دولت یمن و نخست وزیر و رئیس جمهور با هماهنگی کشورهای خارجی و با هدف ضربه زدن به جنبش انصارالله و تضعیف جایگاه آن صورت گرفته باشد.


منابع خبری حامی دولت یمن مانند العربیه و رویترز که تلاش می کنند دلایل استعفای منصور هادی و خالد بحاح را عدم پایبندی انصارالله به توافقنامه صلح و مشارکت جلوه دهند، مدعی شدند که انصارالله از استعفای رئیس جمهور یمن استقبال می کند و خواستار تشکیل شورای ریاستی است.


«عبدالوهاب قطران» عضو مجمع قضایی یمن در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفته که عربستان سعودی و آمریکا طرحی مبنی بر تحویل استان  «مأرب» به تشکیلات تروریستی القاعده مدنظر دارند و قصد دارند با کمک «عبدربه هادی منصور» رئیس جمهور یمن و اخوان المسلمین این استان را به القاعده واگذار کنند، همان طور که استان موصل عراق به داعش واگذار شد.


قطران افزود: استان مأرب استانی سرشار از منابع انرژی، برق، گاز و نفت است و عناصر القاعده از استان های مختلف یمن دراین استان جمع شده اند و درنتیجه حضور این عناصر ، نیروهای ارتش و امنیتی یمن قادر به عمل به نقش خود در اجرای توافق صلح و همکاری نیستند و مسئولان و فرمانده کل نیروهای مسلح یعنی هادی در انجام وظایف نیروهای امنیتی اختلال ایجاد می کنند.


وی ادامه داد حدود ده روز پیش، اسلحه و مهمات وابسته به تشکیلات القاعده از یکی از گردان های نظامی با نظارت هادی رئیس جمهوری تحویل گرفته شد و عربستان سعودی ، 500 میلیون دلار برای حمایت از القاعده در استان مأرب دراختیار هادی قرار داد و عبدالملک حوثی رهبر گروه حوثی بر این موضوع تاکید کرد.


قطران درباره طرح سرکوب جنبش های انقلابی مانند جنبش انصارالله در یمن از طریق تشکیلات القاعده شاخه نظامی تشکل اصلاح و اخوان المسلمین هشدار داد و عربستان را به دست داشتن دراین طرح و نظارت بر آن متهم کرد.


وی افزود: هادی با هدف تضعیف جنبش انقلابی انصارالله یمن از القاعده حمایت می کند و درصورتیکه وی در مبارزه با القاعده جدی بود، به جای نیروهای کمیته مردمی، ارتش را برای مبارزه با تروریست ها به البیضاء می فرستاد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن