واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: گزارش پانا از رو نمایی فیلم موقت در ویژه برنامه سینما، سلام فیلم ˝موقت˝ به شعور مخاطب توهین نمی کند امیر عزیزی، کارگردان فیلم موقت گفت: اگرچه اولین تجربه سینمایی خود را پشت سر می گذارد اما فیلمی ساخحته ام که به شعور مخاطب توهین نمی کند.
۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ بهمن ساعت 12:34
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری پانا، مراسم رو نمایی از فیلم موقت به کارگردانی امیر عزیزی در حالی درپردیس ملت برگزار شد که جمعی ازعوامل این فیلم هم چون نازنین فراهانی،هوشیار خیام؛ آهنگساز ،امیر عزیزی و حسن آقا کریمی در این برنامه حضور داشتند. امیرعزیزی؛ کارگردان در این رو نمایی به مینای ایده فیلم خود اشاره داشت و ادامه داد: ایده فیلم موقت از یک اسباب کشی ذهنی آغاز می شود. فیلمنامه این اثر به حدود 5 سال پیش بر می گردد که پس از یک بار رد در درخواست پروانه ساخت در نهایت سال گذشته موفق به دریافت پروانه ساخت آن شدم.
وی در خصوص ژانر و نام این اثر توضیح داد:این اثر به سبب جابه جایی ها در زندگی و موقت بودن آنها "موقت" نام گرفت. اما این فیلم تلفیقی از ملودرام اجتماعی و تعلیقی است و این فیلمنامه برگرفته از نگاه هایی است که در دوران دستیاری ام در کنار افرادی مانند کیانوش عیاری به من رسیده است. گرچه سعی کردم شبیه به آنان نباشم و نگاه خودم را نیز حفظ کنم.
وی گفت: به علت اینکه عیاری به عنوان مشاور کارگردان در فیلم دیگری حضور داشت افتخار دستیاری پرویز شهبازی نصیبم شد و شهبازی هم طرح فیلمنامه را خواند و طی دو روز نکاتی را به من گفت که در کل فیلمنامه برایم مفید واقع شد.
این کارگردان با بیان اینکه اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی خود را پشت سر گذاشته است اظهار کرد: هنوز نمی توانم درباره موفقیت آن در اکران نظری بدهم اما اعتقاد دارم فیلمی ساختم که به شعور مخاطب توهین نمی کند.
وی اشاره داشت: اگرچه که نود درصد لوکیشن های این فیلم داخلی بود اما به سبب اینکه تجربه کار بلند را نداشتم دوستان سختی زیادی کشیدند. هم چنین سختگیری زیادی کردم تا آنچه که سال ها در ذهنم جاری بود، به بار بنشیند و معتقدم اکنون به نتیجه رسیده است.
عزیزی به بازی مادر و خواهر خود در این فیلم اشاره داشت و گفت: پیش از این خواهرم که عقب مانده ذهنی است در فیلم های کوتاهم حضور داشت و در این فیلمنامه هم از ابتدا او را در نظر گرفته بودم.
این کارگردان ادامه داد: در پیش تولید قرار بر این شد که خانه ما دفتر کار باشد تا در این فاصله خواهرم بتواند با بازیگران حرفه ای ارتباط برقرار کند. طی ده روزی که بازیگران به خانه ما آمدند و تمریناتی که صورت گرفت میان مادرم و ساناز و بازیگران حرفه ای رابطه حسی و کاری خوبی برقرار شد.
در ادامه آقاکریمی «موقت» را فیلم متفاوتی دانست که مخاطب خاص دارد و افزود: از ابتدای ساخت می دانستیم که این فیلم خارج از عرف بینندگان است و مخاطب خاص به سراغش می رود، اگر پخش مناسب داشته باشد، مورد توجه اهالی رسانه و منتقدان قرار می گیرد.در ادامه صحبت های امیرعزیزی تهیه کننده این اثر، حسن آقاکریمی بیان کرد:. با ذهنیت انباشته از فیلم های کلاسیک، به دیدن این فیلم نیایید و مطمئن باشید از دیدن آن مغموم و افسرده نمی شوید. چرا که هوای تازه ای میان فیلم های یک جنس است.
آقاکریمی درباره چگونگی همکاری با کارگردان فیلم اولی عنوان کرد: پیش از این با امیر عزیزی که دستیاری کیانوش عیاری را در «روزگار قریب» بر عهده داشت، آشنا شده بودم. ابتدا تمایل امیر بر این بود که عیاری تهیه کنندگی فیلمش را قبول کند. اما فیلمنامه را به من داد و من هم به دلیل بدیع بودن آن را پذیرفتم.
وی ادامه داد: تصورم این است که پس از نمایش، تماشاگر خوب بودن آن را تصدیق می کند زیرا به سوژه ای بکر در فضای فعلی فیلم های حاکم می پردازد.
نازنین فراهانی از بازیگران فیلم موقت نیز از دیگر افراد حضور یافته در این رونمایی بود که در خصوص همکاری با این فیلم گفت: پس از خواندن فیلمنامه متوجه شدم که با سلیقه ام همخوانی دارد و نقشی متفاوت است که تا به حال آن را تجربه نکرده ام البته فیلمنامه هم این قابلیت را داشت که بتوانم به نقش نزدیک شوم.
اما هوشیارخیام که آهنگسازی فیلم موقت را بر عهده داشته است بیان کرد: پیش از این تجربه همکاری با عزیزی را در دو فیلم کوتاه داشتم که البته موسیقی آنها انتخابی بود. پس از اتمام کار و تدوین آن، عزیزی با من تماس گرفت و در خواست موسیقی بر این فیلم را داد. دلیل تاخیر هم این بود که او تا پیش از تمام شدن فیلم تصور می کرد «موقت» موسیقی نمی طلبد اما در لحظه آخر متوجه خالی بودن جای آن شد.
این آهنگساز در باب همکاری با این پروژه گفت: جالب بودن فیلمنامه و همچنین فیلمبرداری عجیب علی تبریزی و بازی های خاص بازیگرانش، مرا به جهانی جذب کرد که تا پیش از آن رغبتی به ورود در آن نداشتم چرا که بیشتر در حوزه موسیقی کنسرتی و کلاسیک فعالیت می کردم. احساس می کنم فیلم «موقت» در کارنامه کاری ام نقطه خاص و شروع متفاوتی است که از این بابت خوشحال هستم.
وی با بیان اینکه این فیلم اتفاقی خاص در سینمای امروز است که حرکتی جدی و قصه ای عمیق را دنبال می کند تاکید کرد: مخاطبان باید این فیلم را دو یا سه بار ببینند. این فیلم از فیلمبرداری، بازی خیره کننده و موسیقی متفاوت تر از عادت شنیداری بینندگان، بهره برده است.
اما در پایان تهیه کننده این اثر با بیان شعار آن «زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود» از پوستر آن که توسط روژان ایرجی طراحی شده بود رونمایی کرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]