تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821183767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيکر «مشفق کاشاني» تشييع شد


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: پيکر «مشفق کاشاني» تشييع شد
ايسنا/ پيکر مشفق کاشاني که با شعر زيست و با شعر از دنيا رفت با حضور جمعي از شاعران و مسئولان از مقابل تالار وحدت تشييع شد.


در مراسم تشييع پيکر عباس کي‌منش معروف به مشفق کاشاني که صبح امروز (سه‌شنبه، 30 دي‌ماه) در تالار وحدت برگزار شد افشين علاء، شاعر و قائم‌مقام انجمن شاعران، که مجري مراسم بود ابتدا آخرين سروده مشفق کاشاني را که خطاب به سهيل محمودي گفته بود، خواند و سپس گفت: به راستي که ما امروز را روز ميلاد بلند آفتاب مي‌دانيم. امروز روز ميلاد استاد مشفق است و به راستي ما خود به چشم مشاهده کرديم که آن اتفاق که براي استاد مشفق رخ داد مرگ نبود بلکه ميلاد استاد بود.

او در ادامه اظهار کرد: استاد همچون درختي ايستاده رفت و زماني که لحظه عروجش فرارسيد براي ما باورکردني نبود که شمع وجود ايشان خاموشي گزيده باشد. خوشا به حال امثال استاد مشفق. او در خدمت قداست کلمه، حرمت انساني و اخلاق و جوانمردي بود و غير از اشراف و تسلطي که به قله‌هاي رفيع شعر فارسي داشت او را به جوانمردي مي‌شناسيم.

علاء سپس درگذشت مشفق کاشاني را به حميد سبزواري و ديگر شاعران حاضر در مراسم تسليت گفت و اظهار کرد: استاد مشفق نزديک به 30 سال در انجمن شاعران براي همه مثل خورشيدي درخشيد.

سپس علي مرادخاني، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پس از سخناني درباره آشنايي خود با مشفق کاشاني گفت: از سال 1369 مستقيما در شوراي شعر وزارت فرهنگ در خدمت ايشان بودم. ايشان بعد از استاد اوستا و استاد ستوده مسئول شوراي شعر و ترانه ارشاد بود. ايشان مظهر بردباري و مهرباني بود و خداي‌شان رحمت کند.

او سپس پيام علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، را براي درگذشت مشفق کاشاني خواند.

در ادامه افشين علاء شعر «شنيدم که چون قوي زيبا بميرد/ فريبنده زاد و فريبا بميرد» را خواند و گفت: مشفق کسي بود که دست امثال سپهري‌ها را گرفت و سپهري در اوايل جواني از محضر استاد توشه گرفت. نامه‌هايي که بين اين دو رد و بدل شده به خوبي گوياي اين مسئله است.

او همچنين به سخنان مقام معظم رهبري درباره مشفق کاشاني اشاره کرد و گفت: شايد هيچ‌کس به اندازه مقام معظم رهبري قدر استاد را نشناسند. ايشان در تجليل از استاد مشفق به عظمت و اسلوب استاد در غزل اشاره کردند و بر طرز بشکوه غزل‌شان و جنبه‌هاي اخلاقي کارشان تأکيد داشتند.

در ادامه، ساعد باقري به گستردگي چتر محبت مشفق کاشاني اشاره کرد و با بيان چگونگي درگذشت او در حال شعرخواني گفت: خيلي خلاف عادت است که بگويم کاش ‌بوديد و مي‌ديديد که ما در آن مراسم صحنه‌اي ديديم که فقط در متون کهن فارسي خوانده‌ايم. خداوند را سپاس مي‌گويم که يک بار ديگر سنت او را ديديم که مي‌گويد هر کس آن‌گونه مي‌ميرد که زندگي مي‌کند. ان‌شاءالله اين مرگ آسان سرآغاز ورود آسان استاد به ملکوت آرامش و بهرمندي او از اين ملکوت آرامش باشد.

اين شاعر پس از خواندن غزلي اظهار کرد: ما در آن شب ديديم که چگونه استاد مشفق ناگهان به ملکوت پيوند خورد. او به آن مراسم آمده بود تا جلوه‌هايي از محبت را به همه نشان دهد. استاد تعلق گروهي و دسته‌يي نداشت و درباره هر چيزي که به ايران و ايمان ما مربوط بود پايدار و باثبات مي‌گفت و مي‌خواست نشان‌مان دهد.

در ادامه مراسم احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران، نيز گفت: مرحوم مشفق تخلص بجايي داشت. او نماد شعر، مهرباني و نماد ايران و اسلام و انقلاب بود. مجموعه اين ويژگي‌ها موجب شد که هم در زندگي و هم در حيات‌شان شاعرانه زيست کنند و هم در موت و ممات‌شان شاعرانه جان به جانان تسليم کنند.

او به مراوده مشفق کاشاني با شاعران جوان و خصلت معلمي اين شاعر اشاره کرد و گفت: در نخستين نوشته‌اي که درباره يک اثر شعري نوشته از سپهري به عنوان شاعر جوان ياد کرده است. خود او نيز اولين مجموعه شعرش را در 20 سالگي منتشر کرده و در طول اين سال‌ها نيز همواره در کنار شاعران جوان بوده است که جنبه معلمي ايشان را نشان مي‌دهد. او در خانه شاعران در جمع شاعران و در حين خواندن شعر دار فاني را وداع گفت.

مسجدجامعي سپس به دوران کاري مشفق کاشاني در حوزه شعر و موسيقي در وزارت ارشاد و صداوسيما اشاره کرد و گفت: در سال‌هايي که من در ارشاد مسئوليت داشتم استاد مشفق کاشاني زمينه‌اي فراهم کردند که بسياري از جوانان بتوانند مجموعه شعر خود را در ارشاد عرضه کنند و آثارشان مجوز بگيرد. او سعي مي‌کند جريان‌هاي جديدي شعر وارد موسيقي شوند و با تدابير او و جمعي ديگر ما شاهد جريان شعري جديدي بوديم که با موسيقي همراه شد، اما به اين وجه از کارهاي استاد کمتر توجه شده است.

در ادامه عبدالحسين مختاباد به سابقه آشنايي خود با مشفق کاشاني اشاره کرد و در سخناني گفت: تا وقتي که فرهنگ و ادب ايران‌زمين هست مشفق نيز زنده است.

او سپس يکي از غزل‌هاي مشفق را به آواز خواند.

علي موسوي گرمارودي هم در سخناني خود را شاگرد مشفق کاشاني خواند و با بيان خاطره‌اي از يکي از سفرهاي شاعران به همراه مشفق کاشاني، گفت: اگر نگوييم استاد مشفق بزرگ‌ترين غزل‌سراي نئوکلاسيک امروز ايران بود دست کم مي‌توانيم او را يکي از چهار - پنج غزل‌سراي کلاسيک امروز ايران بدانيم.

فرماندار کاشان نيز از طرف مردم کاشان درگذشت مشفق کاشاني را تسليت گفت.

در ادامه فرزند مشفق کاشاني از حاضران در اين مراسم تشکر کردو علي انساني دقايقي به مداحي پرداخت.

در پايان پيکر مشفق کاشاني بر روي دوش حاضران براي خاک‌سپاري در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشييع شد.

در اين مراسم چهره‌هايي همچون سيدعباس صالحي (معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي)، علي مرادخاني (معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمود دعايي (مدير مؤسسه اطلاعات)، غلامعلي حدادعادل (رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي)، حجت‌الاسلام محمدعلي ابطحي و محسن مؤمني شريف (رييس حوزه هنري) به همراه هنرمندان و شاعراني همچون حميد سبزواري، محمدعلي بهمني، عبدالجبار کاکايي، فاطمه راکعي، سهيل محمودي، محمد گلريز، حجت‌الاسلام محمدرضا زائري، محمدعلي بهمني، مصطفي محدثي خراساني، سيداحمد نادمي، عليرضا قزوه، عباسعلي براتي‌پور، رضا اميرخاني، مصطفي رحماندوست، موسي بيدج، امين‌الله رشيدي، سعيد بيابانکي، حسين اسرافيلي، ياور همداني، اسماعيل اميني، محمدعلي گوديني، بهرام حصيري، ناصر فيض و رضا اسماعيلي حضور داشتند.
عباس کي‌منش معروف به مشفق کاشاني که شامگاه 28 دي‌ماه در سن 89 سالگي از دنيا رفت متولد سال 1304 شمسي در شهر کاشان بود. او تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در کاشان و تحصيلات عالي را تا درجه فوق ليسانس در تهران به پايان برد و سال‌ها در آموزش و پرورش به‌کار مشغول بود.

برخي آثار به‌جامانده از مشفق کاشاني اين عنوان‌ها هستند: «صلاي غم» تضمين ۱۲ بند محتشم کاشاني، «خاطرات» (سال ۱۳۲۴)، «سرود زندگي» (سال ۱۳۴۲)، «شراب آفتاب» (سال ۱۳۴۲)، «آذرخش» (گزينه اشعار)، «آينه خيال» (سال ۱۳۷۲)، «بهار سرخ سرود» (سال ۱۳۷۳)، «هفت بند التهاب» (سال ۱۳۷۵)، «نقشبندان غزل» (سال ۱۳۶۵)، «انوار ۱۵خرداد» (سال ۱۳۶۵)، «خلوت انس» (سال ۱۳۶۸)، تصحيح «ديوان حاج سليمان صباحي بيدگلي» با همکاري پرتو بيضايي (سال ۱۳۴۰)، «مجموعه شعر جنگ»، «تذکره شاعران معاصر» و «راز مستان».

رياست شوراي شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رياست هيأت مديره انجمن شاعران ايران نيز از جمله فعاليت‌هاي مشفق کاشاني در دوران زندگي‌اش بود.




سه شنبه, 30 دی 1393 ساعت 12:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن