تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798488478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد/ نیروگاه بناب باز نفس‌ها را به شمار انداخت / وقتی هوا مرگ‌آفرین می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد/
نیروگاه بناب باز نفس‌ها را به شمار انداخت / وقتی هوا مرگ‌آفرین می‌شود
دود قهوه‌ای که نیروگاه سهند بناب مازوت مصرف می‌‌کند همیشه جهت این دود به طرف مناطق و اطراف شهرستان عجب‌شیر است و زندگی مردم همیشه زیر سایه دود نیروگاه سهند بناب است.

خبرگزاری فارس: نیروگاه بناب باز نفس‌ها را به شمار انداخت / وقتی هوا مرگ‌آفرین می‌شود



به گزارش خبرگزاری فارس از عجب‌شیر، آلودگی نیروگاه بناب نه حرف امروز و دیروز است و نه یک‌ ماه و دو ماه گذشته. چند سالی می‌شود که این نیروگاه به مشکلی زیست‌محیطی در عجب‌شیر تبدیل شده است. نیروگاه سهند برای تأمین انرژی، دود قهوه‌ای‌ رنگ ناشی از سوختن مازوت (روزانه 3860 تن) را به آسمان منطقه از جمله عجب‌شیر می‌فرستد. دودی قهوه‌ای که بارش اسیدی می‌شود و بر سر مردم، مزارع و دام‌های این شهرستان می‌بارد.
بنا به گفته مسئولان بنابی این نیروگاه سال گذشته 18 درصد تولید برق با گاز طبیعی و 82 درصد تولید برق نیز با سوخت مازوت صورت گرفته و این در حالی است که این نیروگاه باید حداقل هشت ماه از سال را با سوخت گاز طبیعی به تولید برق بپردازد.
سوخت اصلی نیروگاه سهند گاز طبیعی و سوخت پشتیبان مازوت است. این نیروگاه مجهز به دو عدد برج خنک‌کن خشک (هلر) است. این نیروگاه تحت پوشش شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی است.
نیروگاه حرارتی سهند بناب یکی از مراکز عمده تولید آلاینده‌ها در شهرستان  بناب، عجب‌شیر و مراغه است که به علت استفاده از سوخت مازوت به جای گاز طبیعی مشکل آلودگی هوا دوچندان شده است.
دود قهوه‌ای که این نیروگاه تولید می‌کند همیشه جهت این دود به طرف مناطق و اطراف شهرستان عجب‌شیر است و زندگی مردم همیشه زیر سایه دود نیروگاه سهند بناب است.

اواخر تیر ماه سال‌جاری بود که فرج‌اللهی فرماندار شهرستان بناب ضمن تماس با دفتر خبری فارس از خداحافظی هوای بناب با آلودگی سوخت مازوت خبر داد و اعلام کرد که «هوای  اطراف بناب برای همیشه به علت استفاده نیروگاه سهند از گاز طبیعی از سوخت مازوت خداحافظی کرد» اما این خبر خوشحال کننده که بسان رویای شیرینی در ازدحام کابوس دود و سیاهی بود، تنها یک هفته برای اهالی این شهرستان دوام داشت و نیروگاه سهند با بازگشت به حالت قبلی خود و استفاده از سوخت آلاینده مازوت این رویای شیرین را به کام مردم تلخ کرد.
اما افسوس و هزار افسوس که اکنون با دست‌های خودمان هر چه را که ساخته‌ایم، نابود می‌کنیم و دانسته و آگاهانه حق تنفس «هوای پاک» را از همدیگر سلب می‌کنیم تا جایی که آلودگی هوا به عنوان یکی از عوامل جدی تهدید کننده سلامت مردم همچنان در این اطراف شهرهای بناب جولان می‌دهند و روز به روز سلامتی مردم منطقه به مخاطره می‌افتد؛ گویا اینکه قرار است مردم در قبال دریافت برق و خدمات متعدد آن در زندگی روزمره سلامتی، آسایش و آرامش خود را تقدیم کنند.
مسئولان امر هر روز یک وعده‌ می‌دهند و هر روز این آلودگی در آسمان شهرمان نمایان می‌شود و سلامتی همشهریان عزیزمان به خطر می‌اندازد توجه نکردن به آلودگی زیست محیطی این نیروگاه در آینده خسارت‌های جبران ناپذیری بر محیط زیست منطقه عجب‌شیر بر جای خواهد گذاشت مردم این شهرستان انتظار دارند اقدامات خاصی از طرف مسئولان ذیربط استانی انجام شود.
با اشاره به اینکه سلامت مردم عجب‌شیر در خطر است، با باران‌های اسیدی و ریزگردهای ناشی از سوختن  مازوت در نیروگاه سهند« سوختن مازوت در این  نیروگاه به‌ عنوان سوخت، کشاورزی، دامپروری، آبزی‌پروری و سلامت مردم در خطر جدی قرار دارد»
نیروگاه بناب در کیلومتر 7 جاده بناب ـ تبریز در مجاورت روستای شورگل، یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع حرارتی با ظرفیت تولید 650 مگاوات است که شامل دو واحد بخار 325 مگاواتی است.
 
 در صحن علنی مجلس یپگیر این موضوع خواهم بود
نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آبی که برای احیای دریاچه ارومیه به تبریز منتقل می‌شود را  نباید در اختیار این نیروگاه قرار دهیم، افزود: هیچ مقام مسئولی در این باره پاسخگو نیست. مهدی دواتگری افزود: وزارت نیرو در جواب پیگیری‌های بنده این جواب را می‌دهند که چون گاز مورد نیاز ما را برای سوخت تامین نمی‌کنند مجبور به استفاده از مازوت هستیم و در مقابل وزارت نفت از نبود گاز برای تامین سوخت حرف می‌زند. وی گفت: بر این اساس بنده هم به دولت و هم به وزرای نفت و نیرو تذکر جدی داده‌ام و تصمیم بر این است که به زودی در صحن علنی مجلس این موضوع را طرح و پیگیر باشم.
 
 از وضع موجود به شدت نا راضی هستیم و پیگیر موضوع خواهیم بود
 ابراهیم طاهری فرماندار عجب‌شیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در بازیدی که امروز از نیروگاه سهند بناب داشتیم اعلام نارضایتی شدید خود را از وضعیت موجود کردیم و خواستار رفع مشکلات این موضوع شده‌ایم که در چند روز آینده با پیگیری‌های مستمر سعی بر به نتیجه رسیدن این موضوع هستیم

به دنبال هیچ سود و عواید مالی از نیروگاه سهند بناب نیستیم
حسن قاسم‌نژادیان نایب رئیس شورای استان آذربایجان‌شرقی در این باره گفت: در سال 92 هزینه‌ای ناچیزی از بابت  جبران آلاینده‌ها به  حساب شهرداری عجب‌شیر واریز می‌شد ولی در سال 93 ریالی از این بابت به حساب شهرداری واریز نشده است. وی افزود: ما به دنبال هیچ سود و عواید مالی از این نیروگاه سهند بناب نیستیم تنها خواسته‌ای که مردم عجب‌شیر در این باره دارند نصب فیلترهای هوا در دودکش‌های این نیروگاه هست. در حالی که قبلا در جلسات شورای استان این مسئله را طرح کرده‌ایم ولی در جلسه آتی شورای استان در جلسه کمیسیون عمران و محیط زیست این مسئله را  برای چندمین بار طرح خواهیم کرد.
عضو شورای اسلامی شهر عجب‌شیر با گلایه از مسئولان استانی گفت: هیچ یک از مسئولان ذیربط جواب قانع‌کننده‌ای در این باره به ما نداده‌اند.
حرکت عجب‌شیر به سوی رخ دادن فاجعه انسانی
خلیل دژمپور رئیس شورای شهر عجب‌شیر با ابراز تاسف و نارضایتی از وضع موجود این مسئله را حرکت عجب‌شیر به سوی رخ دادن فاجعه انسانی در این شهر برشمرد و افزود: امیدواریم با دیگر مسئولان شهرستانی حل این موضوع را به سر انجام برسانیم و از رخ دادن یک فاجعه انسانی جلوگیری کنیم. وی افزود: بر اساس مصوبه شورای شهر با انجام کارهای فرهنگی از قبیل برگزاری نمایشگاه عکس با عنوان« زندگی مردم عجب‌شیر در زیر دود نیروگاه بناب» سعی در جلوگیری از این موضوع خواهیم  شد.
انتهای پیام/60002/

93/10/29 - 05:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن