تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802200597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهديد دستاوردهاي اقتصادي دولت با كاهش بودجه عمراني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تهديد دستاوردهاي اقتصادي دولت با كاهش بودجه عمراني
دولت در يك‌سال اخير توانست نرخ تورم كمرشكن 40 درصدي را به كمتر از 17 درصد برساند.
نویسنده : علي طالب‌زاده 


دولت در يك‌سال اخير توانست  نرخ تورم كمرشكن 40 درصدي را به كمتر از 17 درصد برساند. آنطور كه قائم‌مقام بانك مركزي گفته، بانك مركزي از هفت روش پيچيده رياضي براي محاسبه تورم بهره گرفته است! البته وي درباره نوع اين هفت روش سخني بيان نكرده است. اما در سوي ديگر ماجرا مردم هستند كه روش‌هاي پيچيده‌اي براي محاسبه هزينه و گراني زندگي ندارند و جيب و قدرت خريدشان تنها فرمول محاسبه است.
نرخ تورم پارامتر مهمي در اقتصاد كلان هر كشوري است و رشد و كاهش آن مانند دو لبه تيغ عمل مي‌كند. افزايش و كاهش شديد تورم هر دو براي اقتصاد مضر هستند.
كشورمان نيز اكنون از تورم 40 درصدي فاصله گرفته و به كمتر از 17 درصد رسيده كه خبر بسيار خوشحال‌كننده‌اي است. اما اين كاهش تورم هنوز با ركود همراه است و مردم نيز نتوانسته‌اند مزاياي كاهش آن را لمس كنند.
مردم تورم را به معناي گراني صرف تشبيه مي‌كنند و افزايش آن را گراني و كاهش را ارزاني مي‌دانند. اما  دولت نظر ديگري دارد و مدعي است كه افت نرخ تورم به معناي ارزاني نيست كه در واقع نيز چنين است.
تورم و رشد اقتصادي از ابتداي سال جاري تنها برگ برنده دولت تدبير و اميد بوده ولي گويا قيمت نفت و كاهش سرمايه‌گذاري‌هاي عمراني و به تبع آن افزايش بيكاري در سال 94، اين برگ‌هاي برنده را با مخاطره جدي مواجه كرده است. البته رشد اقتصادي نيز همانند نرخ تورم از سوي مردم قابل لمس نيست و دولتمردان مدعي‌اند كه بايد صبر كرد تا اين موضوع به لايه‌هاي زيرين اقتصاد برسد. اما با قيمت فعلي نفت و كسري بودجه در كنار رشد هزينه‌هاي جاري از جمله حقوق كاركنان و يارانه نقدي بعيد است اين موضوع به اين زودي‌ها به واقعيت بپيوندد.
در همين باره اكبر كميجاني قائم‌مقام بانك مركزي در گفت‌وگو با نسيم درباره افزايش نقدينگي در شش ماهه ابتدايي سال و تأثير آن بر افزايش نرخ تورم اظهار داشت: با وجود اينكه نقدينگي در اين مدت افزايش داشته، اما شاهد هستيم كه نرخ تورم كاهش يافته است و آن هم به دليل انضباط پولي و مديريتي است كه بانك مركزي در سطح كشور برقرار كرده است.  وي همچنين به نرخ رشد چهار درصدي نيمه اول سال جاري اشاره و تصريح كرد: با توجه به تحرك خوبي كه در بخش‌هاي مختلف اقتصادي آغاز شده اميدوار هستيم كه اين نرخ رشد اقتصادي در نيمه دوم سال نيز تكرار شود؛ البته نه با آن شتابي كه در نيمه اول سال طي شد. بررسي‌ها و مطالعات ما نشان مي‌دهد كه تا پايان سال نيز به رشدي بين 5/2 تا 3 درصد دست يابيم.  كميجاني در پاسخ به اين سؤال كه چرا رشد اقتصادي اعلام شده از سوي بانك مركزي براي مردم قابل لمس نيست به نسيم گفت: متأسفانه اين سؤال بارها تكرار شده و ما هم بارها جواب داده‌ايم؛ ملموس شدن رشد اقتصادي در زندگي مردم، زمان‌بر است و بايد منتظر ماند تا اين نرخ بر بخش‌هاي كلان اقتصاد تأثير بگذارد تا بعد از آن به لايه‌هاي زيرين اقتصادي برسد. ما اميدواريم با تداومي كه در رشد اقتصادي خواهيم داشت اقتصادمان از حالت ركود خارج شود و به مرور نرخ تورم كاهش يافته و قدرت خريد مردم نيز افزايش يابد. البته در كنار آن نيز سياست‌هاي حمايتي در جريان خواهد بود تا بدين شكل شاهد بهبود شرايط زندگي افراد باشيم.
قائم‌مقام بانك مركزي در خصوص اينكه باتوجه به افزايش نقدينگي در سطح كشور احتمال افزايش نرخ تورم نيز وجود دارد، تأكيد كرد: ما از هفت روش پيچيده رياضي استفاده كرديم تا نرخ تورم امسال را به حوالي ۱۶ درصد برسانيم و همين نرخ با يك مقدار بالا و پايين تا پايان سال برقرار خواهد بود.
كاهش سريع نرخ تورم در زمستان هر سال در دولت‌ها را مي‌توان به موضوع تعيين نرخ دستمزد كارگران ربط داد. دولت‌ها همواره متهم بودند كه هر سال نزديك به زمان تعيين دستمزد كارگران نرخ تورم به شدت كاهش مي‌يابد.  وي در ادامه به بدهي‌هاي بانكي كشور اشاره كرد و تصريح كرد: ميزان سپرده‌هاي دولت نسبت به بدهي‌هايش امسال بالا‌تر است و برهمين اساس بدهي‌هاي بانكي در آبان ماه منهاي ۱۱۶ هزار ميليارد ريال است كه رقم بسيار بالايي نيست و اين نشان مي‌دهد كه دولت مي‌تواند به مرور تا پايان سال از سپرده‌هاي خود نزد بانك مركزي نيز برداشت كند.  كميجاني ضريب فزاينده پولي را 9/5 اعلام كرد و به نسيم گفت: در هشت ماهه گذشته از سال جاري ۲۰۶ هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت كرده‌ايم كه در مقايسه با دوره مشابه نزديك به 3/39 درصد رشد داشته است.   قائم‌مقام بانك مركزي با بيان اينكه ۱۲ مؤسسه مالي متخلف داريم كه نمي‌توانم اسم آنها را بيان كنم، اذعان كرد: در سال جاري با سرعت و شتابي كه بانك مركزي در جهت سامان‌دهي اين‌ مؤسسات گرفته، اميدواريم بتوانيم نظم خاصي به مؤسسات مالي و اعتباري ببخشيم. وي با تأكيد براينكه 94 هزار ميليارد تومان از سپرده‌ها در اختيار شش مؤسسه بزرگ اعتباري است گفت: با سامان‌دهي اين مؤسسات مي‌توان به توزيع صحيح سپرده‌ها كمك كرد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن