واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
اعتراض نقاش مهاجر ایرانى به عملکرد استعمار در خاورمیانه
«رو به بىسو» تازهترین مجموعه نقاشىهاى محمود سبزى که اختلال و آشفتگى هویت فرهنگى را روایت مىکند با استقبال شایان توجه علاقمندان به هنر، در گالرى بوم آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، « رو به بى سو» تازه ترین مجموعه نقاشى هاى محمود سبزى که اختلال و آشفتگى هویت فرهنگى را روایت مى کند با استقبال شایان توجه علاقمندان به هنر، در گالرى بوم آغاز به کار کرد. این نقاش ٦٣ ساله متولد همدان است اما سه دهه نخست زندگى اش را در اهواز گذراند، سال ١٣٦٤ به آلمان و سپس لس آنجلس آمریکا مهاجرت کرد، آیکونهاى معروف غرب از مک دونالد و میکى ماوس گرفته تا سوپراستارهاى هالیوودى را با کنشى نقاشانه بر پهنههایى از خزانههاى هنرى شرق مونتاژ کرده است تا هویت در هم ریخته امروز را هشدار دهد. محمود سبزى درباره مجموعه آثار «رو به بى سو » میگوید: این مجموعه شامل ٢٥ اثر پاپ آرت با تکنیک اکریلیک و میکس مدیاست که از سال ٢٠١١ بر روى آن متمرکز بودهام، «رو به بى سو» در راستاى دغدغه دیرین من در باب هویت فرهنگى، سرگشتگى و کوچ شتاب آلود و پر غوغا از سرزمین سنت به سرزمین مدرنیسم است چرا که این کوچ، جذب فرهنگی و همسانسازی را به دنبال دارد که ریشه فرهنگی ما را نشانه میرود. ضایعاتى که انسان شرقى در اثر گذر شتابان از سنت به مدرنیته متحمل مى شود هویت فرهنگى اش را دچار اختلال و به هم ریختگى مى کند. این اختلال و به هم ریختگی جامعه ای با سلیقه و رفتار فرهنگی مخدوش و مغشوش مى سازد که اگر عمیق تر به این پدیده نگاه کنیم داستان خیلی جدی تر و اسف بارتر از آن است که به ظاهر می نمایاند چرا که جامعه ای خواهیم داشت گرفتار در مثلث هویت مخدوش و بی اصالت ، احتیاجات متناسب با آن و نظم اجتماعی بر اساس آن احتیاجات. اما آن طرف قضیه نیز چندان روشن و ساده نیست چرا که زیستن به دور از تحولات جهانی آسان نیست. سوال اساسی این است که تقابل بین سنت و مدرنیته را چگونه باید حل و فصل کرد؟ وی افزود: در رهگذر پریشان حالى هویت، بسیارى از ارزش ها آرام آرام رخت برمى بندند و ممکن است ما در اثر جبر زمان و تاریخ متوجه این آسیب نشویم؛ اما باید به آن توجه کرد چرا که هویت فرهنگی، ریشه حیات یک ملت است. سبزیِ در آثارش با تلفیق نشانههای فرهنگی شرق و غرب، هویت مونتاژ شده و در هم برهمی که به باور او زخم پنهان و رو به گسترش در پیکر فرهنگی جامعه است را به تصویر کشیده است. او در برخی از آثارش پرتره های اندی وارهول را با المان هایی از هنر ایران ترکیب کرده است. او در این باره گفت: اینها پرترههایی از آیکونهایی هستند که نماد فرهنگی دنیای غرب اند و توسط اندی وارهول به تصویر کشیده شده اند. من در این آثار با اضافه کردن و آمیزش طرح هایی برگرفته از نقوش قالی و تذهیب و یا پوشاندن پرتره با شعر سعی در ادغام این عناصر دارم. سبزى با اشاره به دو اثر که متفاوت تر هستند با نام های «میراث» و «ماموریت انجام شد» در این نمایشگاه گفت: خاورمیانه امروز میراثدار عملکرد ویرانگر استعمار است که چیزی جز جنگ و برادرکشی در این منطقه از جهان نیست. این دو اثر با تأثیر از فجایعی که در خاورمیانه در حال رخ دادن است به وجود آمد. مثلا در میراث، تصویر وسط برگرفته از عکسی واقعی است که سه کودک را در حال بازی با اسلحه واقعی و تهدید یکدیگر نشان میدهد و این چیزی است که جای بازی کودکانه آنها را گرفته است و نشان از آینده تاریک آنها دارد و این رنج آور است. سهراب هادی نقاش و پژوهشگر هنر یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه «رو به بی سو» در گالرى بوم بود، او درباره آثار محمود سبزی گفت: با ورود به نمایشگاه نقاشیهای محمود سبزی قدرت عجیبی را در آثار او احساس کردم، این قدرت به صورت معنایی در کارها به چشم میخورد. همچنین سبزی در آثارش توجه ویژهای به تبار شناسی دارد، هنرمند گذشتهها را به شکل دقیق و قوی در منظر نگاه مخاطب امروزی قرار داده است. نگاه در تمامی کارهای سبزی به عنوان یک ارتباط قوی بین اثر، صاحب اثر و مخاطب وجود دارد. توجه به نگاه، تاریخ و اتفاقاتی که در زمان حال رخ میدهد در این آثار حائز اهمیت است. وی افزود: موضوعی که قدرت برتر تمامی زمینههای ذهنی کارهای آقای سبزی است ایجاز است. ایجاز در واقع قدرتی است که ما بتوانیم گستردگی و بیکرانی را در یک اختصار بیان کنیم و به همین دلیل عموما از صرف نقاشی خارج میشویم و به گرافیک میرسیم زیرا گرافیک در انتقال معنا قویتر از نقاشی است. نقاشی به جزییات میپردازد اما خاصیت گرافیک ایجاز و اختصار است. «رو به بیسو» چهل و پنجمین نمایشگاه انفرادی محمود سبزی است که آثارش در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و موزه هنر لس انجلس نگاهدارى مىشود، نقاشی هاى او پیش از این در گالرىهاى معتبر کشورهاى مختلفى نظیرآمریکا، آلمان، انگلستان، ژاپن و کویت به روى دیوار رفته و با استقبال مواجه شده است. این نمایشگاه تا ١٥ اسفند همه روزه ( غیر از شنبه ها و یکشنبه ها) ساعت ١٦ تا ٢٠ در گالرى بوم واقع در خیابان ولیعصر، بالاتراز نیایش، کوچه ارمغان غربی پلاک ١١ میزبان علاقمندان خواهد بود. انتهای پیام/و
93/10/28 - 15:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]