تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819442709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش دسترسی هر ایرانی تا 1000 متر مکعب در 10 سال آتی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: وزیر نیرو در همایش حکمرانی پایدار منابع آب عنوان کرد: کاهش دسترسی هر ایرانی تا 1000 متر مکعب در 10 سال آتی خبرگزاری پانا: وزیر نیرو با بیان اینکه موضوع آب چند بعدی است گفت: لازم است مشارکت گروه های مردمی را جلب کنیم چرا که تا 10 سال آینده میزان دسترسی هر ایرانی در سال به کمتر از 1000 میتر مکعب می رسد.
۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۵ دي ساعت 10:38

خبرگزاری پانا+|آب+برنامه+بودجه+منابع

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا، حمید چیت چیان در هم اندیشی سیاستگذاران منابع آب کشور با بیان اینکه آب یک مسأله چند وجهی و چند بعدی است، گفت: این مسأله هم با تولید ملی و هم با امنیت غذایی ارتباط دارد به علاوه در صنایع اثر گذار است و در امور اجتماعی و بهداشت افراد اثرات عمیقی دارد و هیچ بعدی از ابعاد زندگی ما نیست که از آب اثر نگیرد.

وی تصریح کرد: کشور ما با جمعیت رو به افزایش و اقلیم خشک و نیمه خشک نیاز دارد تا در حوزه آب مشارکت عمومی جامعه را برای برنامه ریزی ها پیش رو برای مراقبت ابعاد مختلف حوزه آب برای مدیریت و حکمرانی پایدار آن ضروری است.
  وزیر نیرو یادرآور شد: دستگاه های اجرایی مختلفی باید در مدیریت حوزه آب مشارکت کنند و با توجه به محدودیت ها بدون حضور و مشارکت فعال عالمان و فعالان حوزه فنآوری نمی توان به نیازهای روز افزون و متغیرات کیفی آب پاسخ داد.   مشارکت مردم موفقت برنامه های حوزه آب را به همراه دارد
چیت چیان عنوان کرد: جامعه علمی کشور باید بخشی از فعالیت خود را در این مهم متمرکز کند تا برای مدیریت منابع آب راهکارهای علمی ارائه دهند و از سویی تشکل های مردمی با حضور مستقیم مردم در مسائل آب بسیار حائز اهمیت است و هر کجا که در حوزه آب مشارکت مردم را داشتیم موفقیت های بسیار خوبی داشتیم.
  وی افزود: حدود یکسال است شورای حوزه آبریز زاینده رود تشکیل شده است و علی رقم محدودیت ها با حضور مصرف کنندگان و مشارکت مردمی بر مشکلات غلبه کردیم و کشت خوبی را به دست آوردیم.
  وزیر نیرو در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: رسیدن به مشارکت نیازمند بلوغی در حوزه آب است و راهی که پیش رو داریم بسیار پیچیده تر از راهی است که طی کردیم و این نشست خود یک الگویی از نمونه اقدامات مشارکتی است چرا که بخش های مختلف در این برنامه فعال هستند.
  چیت چیان خاطر نشان کرد: در گذشته در بخش آب کارهای بسیار مفیدی را به انجام رساندیم و نیاکان ما با ساخت قنات ها مبدع مدیریت آب بودند و تا امروز باید گفت که برخی از فعالیت ها با ویژگی های اقلیمی کشور آثاری بر خلاف اهداف کشور ما داشته است و این محدود به ساخت سد نبوده است.
  وی توسعه کشاورزی با به برکت انتقال آب و استحصال آب دانست و گفت: در برخی از موارد نیز سدهایی ساخته شده است که مطابق برنامه ریزی ها عملکرد نداشته است و همچنین که ساخت شبکه هایی که با مواجه شدن با دوره کم آبی بلا استفاده مانده اند.   آب رایگان بهروه وری کشاورزی را کاهش داد
وزیر نیرو عرضه آب رایگان و فراوان به بخش هایی از کشاورزی را موجب کاهش بهره وری آب در بخش کشاورزی خواند و اظهار کرد: کشاورزی ما دستاوردهای مهمی داشته است اما در مواردی هم اشکالاتی داشته است و باید امور را نقد کنیم تا برای ادامه فعالیت ها تحولی در نظام بهره برداری از آب ایجاد کنیم.
  چیت چیان گفت: نیاز داریم تا قدم های آینده خود با توجه به ابعاد مختلف زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و حوزه صنعت سنجیده تر برداریم چرا که الگوی بارش ها تغییر کرده و میزان منابع آب های تجدید پذیر از 130 میلیارد متر مکعب به 120 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.
  وی گفت: میزان آب در دسترس هر ایرانی کمتر از 1500 متر مکعب است و تا 10 سال آینده به کمتر از 1000 متر مکعب می رسد به نحوی که روان آب ها و دیگر منابع آبی کاهش یافته و بعضی از منابع تا نصف کاهش یافته اند.
  وزیر نیرو برداشت های بی رویه از ذخایر منابع آب های زیر زمینی را 110 میلیارد متر مکعب در سال های گذشته اعلام کرد و افزود: در سال گذشته بیش از 5.7 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از منابع آبی داشتیم و مطابق آمار فائو راندمان آبیاری در کشور ما 32 درصد ثبت شده است که آمار بسیار پائینی است.   هر هکتار برنج در سال 25 هزار متر مکعب آب نیاز دارد
چیت چیان در مورد مصرف آب در تولید برنج که به ازای هر هکتار 25 هزار متر مکعب آب در سال است اظهار کرد: این میزان در دنیا 15 هزار متر مکعب در سال است و عدم تعادل در مصارف و منابع کشور ما باید مورد توجه باشد و مطابق قانون باید تعارضات اینچنینی را برطرف کنیم و معیشت درست را برای جامعه مصرف کننده فراهم کنیم.
  وی آلودگی های آب را که ناشی از وجود فلزهای سنگین در لایه های خاک است موضوع مهمی برشمرد و افزود: علاوه بر آن فاضلاب های شهری و صنعتی منابع آبی را تهدید می کند که در کنار آن کاهش بارندگی ها موجب کاهش منابع تا 16 در صد در تهران است و تأمین منابع آبی سال آتی را دچار اشکال می کند.   سال گذشته 5.7 میلیارد متر مکعب برداشت از آب های زیر زمینی
وزیر نیرو با بیان اینکه فعالیت فشرده شورای عالی آب منجر به برنامه ریزی در حوزه آب شده است، گفت: تا 5 سال آینده مدیریت جامع منابع آب را خواهیم داشت و در سال آبی گذشته 5.7 میلیارد متر مکعب بیلان منفی آب های زیر زمینی بوده که آن را اصلاح می کنیم و با برنامه های اصولی می توانیم به تدریج منابع استاتیک را جبران کنیم.
  چیت چیان در ادامه خاطر نشان کرد: برنامه ریزی اصولی و مشارکت مردم می تواند ما را به یک نقطه اطمینان بخش در حوزه آب برساند. آشنا سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با معرفی اصول راهبردی این مرکز برای اداره امور مهم کشور، عنوان کرد: در این مرکز مشاوره های کاربردی و کلیدی به رئیس جمهور در مهمترین امور ارائه می شود.
  وی خاطر نشان کرد: حکمرانی به این معناست که کنشگران نمی توانند موضوعی را به یکدیگر تحمیل کنند و این تحلیل ناظر بر تحلیل فرآینده های مناقشه بر انگیز و دسترسی ذینفعان به عدالت و خدمات است و اگر موضوع حکمرانی پایدار آب می پردازیم تمام حوزه های سیاسی و اثرگذار را که آب را متأثر از خود می کنند مورد توجه است.   ذینفعان در حوزه تصمیم گیری های آب دخیل نبودند
سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری مسأله سیاست گذاری آب را در محورهای مختلف دچار خدشه عنوان کرد و افزود: هنوز شفاف سازی در تعیین سهم مدیریت سازه ای در بخش کشاورزی صورت نگرفته است و این مهم در موارد مهم دیگر اجتماعی، محیط زیست، سدها و ختی سازهای آبی مصداق دارد و نهادهای غیر دولتی اطلاعات مناسبی در این مهم نداشتند.
  آشنا در بخش از سخنان خود نادیده گرفتن ذینفعان را از معایب تصمیم گیران اشاره کرد و گفت: دولت تا کنون مشارکت منابع آب را با ذینفعان به اشتراک نگذاشته است.
  وی انجام امور عملیاتی حوزه آب و مسائل اجرایی را فاقد در نظر گرفتن ذینفعان اصلی آب اعلام کرد و افزود: ابعاد اجتماعی و فرهنگی مدیریت آب در کشور مغفول مانده است و هزاران انسان و صدها سکونت گاه در پروژه های سد سازی قربانی شدند و هزینه های ساخت سدها سر به هزاران میلیارد تومان زده است.
  سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در بخشی از سخنان حود عنوان کرد: رویکرد فعلی آب کشور برای محیطی با زیست گاه های متعدد نسخه های واحد نگاشته است و شاید مشکل نخلستان های خرما در بوشهر با سیاست گذاری عمومی قابل رفع می بود و به جای صرف تأمین آب بیشتر با تغییر گونه های گیاهی مرتفع می شد.   سدهای بیشتر یعنی تبخیر بیشتر آب
آشنا به واقعی کردن قیمت منابع اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن ارزش های صادراتی آب می توان ارزش آن را ارتقاء داد و خوب است به تدابیر گذشتگان که انتقال آب در زیر زمین بود بازگردیم و با این دیدگاه سدهای بیشتر به منزله تبخیر بیشتر است.
  وی در خاتمه سخنان خود با طرح این پرسش که اگر مصرف بیشتر آب در بخش کشاورزی است چرا متولی آب وزارت نیرو است، گفت: چرا ما وزارت آب و غذا نداریم و چرا شورای عالی آب در وزارت نیرو برقرار است.
  معتمدی رئیس دانشگاه امیر کبیر در این هم اندیشی اظهار کرد: آب محور توسعه پایدار در کشور ما در نظر گرفته شده است یک واقعیت است و شعار نیست و برای درک اهمیت آب نیاز به تخصص نیست و با توجه به کم آبی می توان به این مهم رسید.
  وی تصریح کرد: با توجه به حرکت دانشگاه ها به نسل سه که علاوه بر آموزش، تحقیقات و تولید علم به فنآوری می پردازند و با مطالعه بر روی دانشگاه های معتبر دنیا متوجه شدیم بخش عمده فعالیت های دانشگاهی در حوزه تکنولوژی است و وارد چرخه اقتصادی کشور خود شدند.
  رئیس دانشگاه امیرکبیر به زیر ساخت های خوب دانشگاه امیر کبیر برای قرار گرفتن در جایگاه نسل سه دانشگاه ها اشاره کرد و تأکید کرد: به جای آنکه جزایر جداگانه در دانشگاه ها داشته باشیم لازم است حول محور نیازهای کشور حرکت کنیم و به عنوان مثال نفت را یکی از محورهای کاری خود قرار دهیم.   دانشگاه امیر کبیر آب را محور تحقیقات خود قرار می دهد
معنمدی محوری بودن آب را از دیگر موارد مهمی عنوان کرد که مورد نیاز کشور است و می توانیم به آن بپردازیم و ادامه داد: ایران می تواند مرجع علمی مباحث فناورانه آب در منطقه باشد و شرایط بومی منطقه با کشورهای اروپایی متفاوت است و کشور ایران می تواند با مشکلات اساسی در حوزه آب از نظر علمی پیشتاز در منطقه باشد.
  رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر با باین اینکه از سال 85 سند چشم انداز دانشگاه را تدوین کرده اند، گفت: برنامه اصلی ما تمرکز فعالیت ها به جای پرداختن به پروژه های پراکنده است و توسعه کشور را ملاک عمل قرار دادیم.
  گفتنی است: نخستین هم اندیشی سیاستگذاران منابع آب با عنوان بهره وری و حکمرانی پایدار منابع آب صبح پنجشنبه 25 با حضور وزرای جهاد کشاورزی و نیرو، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، سرپرست مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، اعضای اتاق بازرگانی تهران، مسئولان بانک کشاوزی و رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر همچنین جمع کثیری از فعالان حوزه آب و پژوهشگران این بخش در سالن همایش های وزارت نیرو برگزار شد.
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن