تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798648054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظرفیت تولید گاز به 100 میلیون مترمکعب افزایش یافت / ضرر 110 میلیارد دلاری عربستان از کاهش قیمت نفت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری وزارت نفت:
ظرفیت تولید گاز به 100 میلیون مترمکعب افزایش یافت / ضرر 110 میلیارد دلاری عربستان از کاهش قیمت نفت
معظمی با اشاره به اینکه در روزهای سرد سال به سر می‌بریم گفت: خوشبختانه در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای از کشور شاهد قطعی گاز نیستیم و در سال جاری ظرفیت تولید گاز نسبت به سال گذشته 100 میلیون مترمکعب افزایش یافته و پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده نیز 100 میلیون مترمکعب به این رقم ظرفیت شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ منصور معظمی معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری وزارت نفت در نشست بررسی عملکرد وزارت نفت در اقتصاد مقاومتی که صبح امروز در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد گفت: به دنبال این هستیم که سهم نفت را در سبد انرژی کاهش دهیم و با توجه به اینکه در سال 2010 سهم نفت و گاز در سبد انرژی 56 درصد بوده برآوردها بر این است که این رقم در سال 2040 به 51 درصد می‌رسد.

وی افزود: ایران به لحاظ ذخایر هیدروکربری و گازی مقام اول را در جهان داراست و از نظر ذخایر گازی رتبه دوم و ذخایر نفتی رتبه چهارم را دارد.

وی تأکید کرد: نفت برای ما فرصت است نه تهدید و آمریکا که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است بزرگ‌ترین واردکننده نیز می‌باشد به طوری که 7.8 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند و 18 میلیون بشکه در روز مصرف دارد که این فاصله را باید از طریق واردات پر کند.

به گفته معظمی شواهد و قرایننشان می‌دهد که تولید نفت غیرمتعارف به شدت کاهش یافته و این به این دلیل می‌باشد که در قیمت‌های پایین تولید نفت غیرمتعارف اقتصادی نیست که این کاهش قیمت نفت در کوتاه‌مدت برای مصرف‌کنندگان که عمدتا کشورهای صنعتی هستند موجب افزایش رشد اقتصادی شده است.
 
** ضرر 110 میلیارد دلاری عربستان از کاهش قیمت نفت

معظمی با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت برای مصرف‌کنندگان فرصت است گفت: بیشترین ضرر را هم تولیدکنندگان می‌کنند و این میزان ضرر با توجه به میزان تولید است.

وی افزود: عربستان با تولید 9.8 میلیون بشکه در روز از کاهش قیمت نفت 110 میلیارد دلار ضرر کرده است و کمترین میزان ضرر را از کاهش قیمت نفت ما کردیم.

وی افزود: کشورهایی که بیشترین میزان واردات را داشته‌اند در این میان بیشترین بهره را برده و باید گفت هر 10 دلار کاهش قیمت نفت 0.2 درصد gdp را افزایش می‌دهد.

معظمی تصریح کرد: پیش‌بینی متوسط قیمت سالانه نفت خام برنت توسط IMS در سال 2015، 84 دلار است که آمریکایی‌‌ها پیش‌بینی کردند این رقم 68 دلار باشد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت تقاضای جهانی نفت خام برای سال 2015 حدود 92.8 میلیون بشکه پیش‌بینی شده که این رقم 200 هزار بشکه نسبت به پیش‌بینی قبلی کمتر است.
 
** پیش‌بینی افزایش قیمت نفت در سال 2015  

معظمی با اشاره به اینکه پیش‌بینی رقم دقیق قیمت نفت در سال 2015 امکان‌پذیر نیست گفت: نظر شخصی من این است که در سال 2015 قیمت‌ها تکان می‌خورد و نمی‌تواند بر این اعداد و ارقام باقی بماند.

وی افزود: چرا که کاهش قیمت نفت موجب کاهش قدرت خرید شده و این امر نوساناتی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: اینکه قیمت نفت در سال 2015 چه رقمی باشد قابل پیش‌بینی نیست اما پیش‌بینی من این است که این رقم افزایش می‌یابد.
 
** افزایش تولید نفت خام به 740 هزار بشکه تا سال 97

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری وزارت نفت در ادامه با اشاره به راه‌های مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز گفت: انتخاب مشتریان راهبردی، ایجاد تنوع در روش‌های فروش با مشارکت بخش خصوصی، افزایش صادارت گاز، افزایش صادرات پتروشیمی و افزایش صادرات نفت از جمله این راهکارها می‌باشد.

وی افزود: این نوید را می‌دهم که تا سال 1397 ظرفیت تولید نفت خام را به 740 هزار بشکه افزایش می‌دهیم که 550 هزار از این تعداد از طریق افزایش تولید از غرب کارون انجام می‌شود که مصوبه شورای اقتصاد را در این بخش گرفته‌ایم و همچنین مذاکراتی نیز با صندوق توسعه ملی انجام داده‌ایم و این پروژه در فرآیند ابلاغ به پیمانکار است.

معظمی همچنین از طرح افزایش تولید میعانات گازی و رسیدن به 1.1 میلیون بشکه در روز خبرداد و گفت: یک میلیون بشکه میعانات گازی از اتمام فازهای پارس جنوبی و 110 هزار بشکه از سایر میادین است.

معظمی تأکید کرد: داشتن ظرفیت یعنی افزایش قدرت چانه‌زنی و اگر توان تولید را داشته ‌باشیم در اوپک می‌توانیم در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار باشیم و سیاست وزارت نفت افزایش ظرفیت تولید است.
 
** افزایش 100 میلیون مترمکعب ظرفیت تولید گاز نسبت به سال گذشته

معظمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون با توجه به اینکه در روزهای سرد سال 93 به سرمی‌بریم هیچ قطعی گازی در هیچ نقطه کشور نداریم گفت: امسال ظرفیت تولید گاز نسبت به سال گذشته 100 میلیون مترمکعب افزایش یافته و تا سال آینده نیز 100 میلیون مترمکعب دیگر به این ظرفیت اضافه می‌شود .

وی افزود: در سال گذشته 27 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف کردیم که این رقم معادل 18 میلیارد دلار بود که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان امسال تنها 16 میلیارد لیتر باشد .

وی همچنین از افیزایش ظرفیت تولید گاز کشور به هزار و 300 میلیون مترمکعب در روز تا سال 97 خبر داد و گفت: تا مرداد سال آینده 7 فاز پارس جنوبی وارد مرحله تولید می‌شود و صادرات گاز ما نیز افزایش می‌یابد.

به گفته معظمی تا امروز میزان صادرات گاز به ترکیه نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته و ایران آمادگی صادرات گاز به پاکستان در چهارچوب قراردادهای دو طرفه را دارد.
 
** سیاست ما توسعه پتروشیمی با کمک بخش خصوصی است

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری وزارت نفت گفت: در بخش پتروشیمی هم‌اکنون 67 طرح زخمی وجود دارد که از 10 تا 94 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش‌بینی می‌کنیم در افق 1400 ارزش تولید پتروشیمی به 80 میلیارد دلار به شرط منابع مالی برسد.

وی افزود: در گذشته تولید پتروشیمی دولت‌محور بوده اما سیاست ما ورود بخش غیردولتی و خصوصی است به این صورت که ما زیربناها را آماده کنیم مانند خوراک و بخش خصوصی آن را توسعه دهد.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند Gtpp در صنعت پتروشیمی گفت: تصمیم ما این است که 8 تا 10 واحد Gtpp در کشور ایجاد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پالایشگاه ستاره خیلج‌فارس و همچین پالایشگاه پارس شیراز و آناهیتا در حال ساخت می‌باشد گفت: امیدواریم با بهره‌برداری از این پالایشگاه‌ها در سال 95 حجم قابل توجه صادرات فرآورده‌‌ها از نوع بنزین و نفت و گاز را خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: سیاست وزارت نفت در آینده این است که سرمایه‌گذاری‌ها از طریق فراخوان عمومی باشد.

معظمی تصریح کرد: گازرسانی به شهرها و روستاها از اولویت‌های این وزارتخانه بوده که در حال حاضر 85 درصد شهرها و روستاها از گاز طبیعی بهره‌مند هستند و امیدواریم تا سال 97،95 درصد شهرها و روستاهای کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شوند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری وزارت نفت در پایان تأکید کرد: امیدواریم این دوره کاهش قیمت نفت را پشت سر بگذاریم، ما در زمان جنگ کشور را با نفت پنج دلاری اداره کردیم و امیدواریم که این مشکل را در این مقطع حل کنیم و آینده خوبی را در پیش داشته باشیم.
 
انتهای پیام/
 
 
 
 
 







تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن