تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799367897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بخش خصوصي، رکن اصلي نقشه جامع علمي کشور است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ دي ۱۳۹۳ (۸:۵۸ق.ظ)
جزئيات چشم انداز 1404؛ بخش خصوصي، رکن اصلي نقشه جامع علمي کشور است گروه آموزش
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج؛ در رابطه با حضور بخش خصوصي در توسعه‌ علم و فنـاوري بايد به اين مهم توجه کرد که سياست‌گذاري براي حمايت از حضور و نوع و نحوه‌ حضور بخش خصوصي مي تواند بسيار تاثير گذار باشد.
به طوري که مي توان گفت ايفاي نقش بخش خصوصي در علم، فنّـاوري و نوآوري مد نظر دولت است و اين که بخش خصوصي پس از حضور در اين عرصه، نيروها و توان خود را در چه زمينه‌هايي متمرکز کند و يا اين که با چه مکانيزمي از اين بازار براي خود درآمد ايجاد کند، به عهده‌ خود آن گذاشته شده است.
اما منظور از سياست‌گذاري، جهت دادن به بخش خصوصي براي نوع خاصي از مشارکت است و در اين حالت دستگاه‌هاي حمايتي دولت با مشخص کردن زمينه‌هايي خاص از علم و فناوري به ارائه‌ تسهيلات به مراکزي که در اين زمينه‌ها فعاليت مي‌کنند، مي‌پردازند. حال آن که بايد به اين نکته توجه داشت که ساز و کار فعاليت بخش غيردولتي، عمدتاً بر مبناي تقاضاي بازار و سودآوري تنظيم شده است؟ اين درحالي است که بخش‌هاي خصوصي قدرتمند، بيش از آن که به سودآوري کوتاه‌مدت و نزديک توجه داشته باشند، به سودآوري درازمدت توجه مي‌کنند و با اين نگاه اين شرکت‌ها هم در توسعه‌ي زيرساخت‌ها مشارکت مي‌کنند.
با اين اوصاف، سياستگذاري براي نوع حضور بخش غيردولتي در علم، فناوري و نوآوري در عمل به معناي بر هم زدن شرايط رقابت برابر بين بنگاه‌هاي غيردولتي است که در نهايت يا منجر به کاهش کارايي اين بخش مي‌شود و يا منجر به خروج بخش غيردولتي از اين عرصه خواهد بود.

سند مکتوب براي وارد کردن بخش خصوصي
در صفحه‌ي 16 سند نقشه جامع علمي کشور آمده است: براي تحقق نقشه جامع علمي کشور بايد تصدي دستگاه‌هاي دولتي مسئول در آموزش، پژوهش و فناوري به تدريج کاهش يابد و سياست‌گذاري براي حمايت از حضور مؤثر بخش غيردولتي در علم، فناوري و نوآوري انجام پذيرد.
و به اين ترتيب اراده شده که امور آموزشي، پژوهشي و نيز توسعه‌ي فنّـاوري تدريجاً از سيطره دستگاه‌هاي دولتي خارج و به بخش‌هاي غيردولتي سپرده شود و دولت، تنها مشوق و حامي اين فرايند باشد. البته در عبارت فوق، به صراحت ذکر شده "سياست‌گذاري براي حمايت از حضور مؤثر بخش غيردولتي در علم، فناوري و نوآوري" و بالطبع، نحوه‌ي حضور بخش‌هاي غيردولتي در اين عرصه‌ها به تشخيص خود آنها واگذار شده است.
اما در بخش ديگري از همين سند در صفحه 19 آمده که: وظايف معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، تدوين و تنظيم برنامه و بودجه پژوهش و فناوري کشور و تخصيص اعتبارات حمايتي دولت به مراکز علمي، فناوري و نوآوري دولتي و غيردولتي و هماهنگي و تقويت فناوري‌هاي راهبردي است.

نتيجه تحقيقات دولتي
بر اساس تجربه، وقتي اعتبارات حمايتي در اختيار نهادهاي دولتي قرار مي‌گيرد، اين اعتبارات به سمت تحقيقات کتابخانه‌اي، غيرکاربردي و مهم‌تر از آن غيرتجاري معطوف مي‌شود. در حالي که اگر ما علم و فناوري را (دست کم بخش هاي کاربردي آن را) در خدمت توسعه و توليد ثروت مي‌خواهيم، بايد تمام کار را به بخش‌هاي غيردولتي بسپاريم که آنها بر اساس حساب و شاخص‌هاي خود و شناخت نزديک و عميقي که از بازار و اقتصاد دارند دست به توسعه‌ي دانش بزنند و بايد هر چه بيشتر و هر چه زودتر دست و پاي بخش دولتي که نه شناخت نزديکي از بازار دارد و نه سرعت عمل قابل قبولي براي تطبيق با شرايط، از اين حوزه‌ها برچيده شود. به نظر نگارنده کار سياست‌گذاري علم و فناوري، در حوزه‌ي کاربردي‌اش، را به دولتي سپردن که به درآمدهاي نفتي و مالياتي متصل است و حس عميقي از مفهوم تجاري‌سازي ندارد، و انتظار نتيجه‌ي مطلوب داشتن اشتباهي نظري است.
اگر قرار است توسعه‌ي علم، فناوري و نوآوري به دوش بخش غيردولتي باشد، و اگر قرار است شرکت‌هاي دانش‌بنيان و دانشگاه‌ها و مؤسسات غيردولتي محرک اصلي علوم و فناوري‌هاي کاربردي در کشور باشند، چرا سياست‌گذاري به دست خودشان نباشد؟ در هر سيستم مهندسي هم بازخورد و خروجي سيستم به خود آن سيستم داده مي‌شود تا حرکت بعدي‌اش را اصلاح کند.

نقشه جامع علمي کشور با توانمند سازي بخش خصوصي به نتيجه مي رسد
رييس کميسيون سرمايه‌گذاري و تامين مالي اتاق بازرگاني تهران، در ارتباط با رابطه بخش خصوصي و نقشه جامع علمي کشور، گفت: ورود بخش خصوصي يکي از موارد مهم برنامه هاي گذشته توسعه بود، در حال حاضر هم در لايحه تدوين برنامه ششم توسعه نيز بخش خصوصي نقش بسياري دارد. هدف نهايي توانمندي بخش خصوصي و رسيدن به توسعه علمي کشور از طريق اين بخش است.
محمد مهدي رييس زاده در ادامه افزود: بخش تحقيقاتي و پژوهشي بايد مورد توجه بيشتر قرار بگيرد؛ در انجمن صنايع نساجي با همکاري وزارت صنعت و معدن و اتاق بازرگاني تهران به صورت مشترک درصدد انجام فعاليت هاي براي رشد در اين زمينه مي باشيم. وي همچنين گفت: بخش تحقيق و توسعه براي عملي شدن هدف در نظر گرفته شده محکوم به اعمال هزينه هاي بسيار زيادي است، در وضعيت کنوني نمي توان اين بار سنگين را به دوش يک واحد در کشور انداخت. رييس زاده اظهار کرد: موارد تحقيقي بايد به صورت طرح هاي تاثيرگذار بين دولت، انجمن ها، اتاق هاي بازرگاني و هماهنگي با بخش خصوصي تنظيم شود، تا تحقيقات و پژوهش ها به دست بخش خصوصي انجام شود؛ در اين صورت مي توان به نقشه جامع علمي کشور جامع عمل پوشاند.

در صورت عدم دخالت بخش خصوصي به 1404 نخواهيم رسيد
عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران و تهران، در رابطه با نقش مراکز خصوصي در نقشه جامع علمي کشور، اظهار کرد: براي هرچه بهتر شدن و اجرايي شدن هر نقشه و فعاليت گسترده تحقيقاتي، بخش خصوصي بايد در صدر باشد، چرا که بودجه دولت در حوزه تحقيق و توسعه خواه ناخواه به هدر خواهد رفت. دانشمند همچنين اشاره کرد: بايد هزينه اي که بخش خصوصي مي کند با تاييد دارايي روبرو شود تا جاذبه اي باشد که بخش خصوصي بتواند وارد اين حوزه در کشور شود.
وي در ادامه توضيح داد: در قياس با کشور ژاپن که 6 درصد توليد ناخالصي را صرف تحقيق و توسعه مي کند و آمريکايي که بالاي 4 درصد را وارد حوزه تحقيقاتي و علوم مي کند، کشور ما نيم درصد هم صرف اين جريان نمي کند، که اين خود جاي بحث دارد.
دانشمند در ادامه افزود: براي موفقيت در اين حوزه بايد تمام ابزار تحقياتي را در اختيار نخبگان کشو قرار دهيم و تا چند سال اوليه توقع بالايي نداشته باشيم، زيرا نسل هاي بعد با ادامه کار نسل قبل باعث ايجاد بانک اطلاعاتي وسيعي خواهد شد. عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران و تهران همچنين گفت: با اين وضعيت و عدم توجه به بخش خصوصي به چشم انداز 1404 نخواهيم رسيد و يکي از نااميدي هاي ما همين است که رسيدن به اين چشم انداز به حضور بخش خصوصي نيازمند است.

کشور براي پيشرفت در روند طرح هاي ملي نيازمند بخش خصوصي است
مدير کل دفتر امور فناوري وزارت علوم تحقيقات و فناوري در خصوص ورود بخش خصوصي اظهار کرد: براي رسيدن به توسعه نيازمند بخش خصوصي مي باشيم، اکنون شرکت هاي دانش بنيان از طريق بودجه پارک ها و صندوق نواوري و شکوفايي تامين مي شود که اگر بخش خصوصي در اين زمينه فعال شود،بهتر است.
وي با تاکيد بر اينکه سرمايه گذاري شرکت هاي دانش بنيان توسط بخش خصوصي، موثر تر است، افزود: در حال حاضر ميزان حمايت بخش خصوصي از شرکت هاي دانش بنيان کم است، و بايد امکانات، فضاي همکاري، جاذبه هاي لازم براي روي کار آمدن بخش خصوصي فراهم آيد.
کريميان افزود: تزريق پول به شرکت هاي دانش بنيان را بيشتر بايد به سمتي ببريم که توسط شرکت هاي خصوصي و سرمايه گذاران ريسک پذير و موسسات مالي صورت گيرد. وي تصريح کرد: روي کار آمدن بخش خصوصي نياز به فرهنگ سازي دارد.
وي همچنين در خصوص نقشه جامع علمي کشور و طرح هاي کلان ملي گفت: طرح هاي کلان ملي هم نياز به فضاي خوب براي بخش خصوصي دارد تا بتوانيم به دستاوردهاي علمي در سطح جهاني دست يابيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن