تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802661854




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استفاده از انرژي هاي ديگر عدم تمرکز طرف غرب در مذاکرات هسته اي/ نشست مقامات علمي و فناوري کشورهاي جنبش عدم تعهد در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ دي ۱۳۹۳ (۱۳:۱۴ب.ظ)
معاون امور بين الملل و تبادل فناوري در گفت و گو با موج؛ استفاده از انرژي هاي ديگر عدم تمرکز طرف غرب در مذاکرات هسته اي/ نشست مقامات علمي و فناوري کشورهاي جنبش عدم تعهد در ايران گروه آموزش؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، اخيرا هرچه به پايان مذاکرات هسته اي نزديک تر مي شويم، اميدها و نااميدي هاي جامعه در ارتباط با توافق يا عدم توافقات در اين مذاکرات بيش از پيش نمايان مي شود.
براساس گزارشي که از سوي مقامات آمريکايي منتشر شده است آنان براي توافقات نهايي وهمکاري با ايران در پروژه هايي که اشاعه هسته اي ندارند، اظهار اميدواري کرده اند و اين همکاري ها مي تواند قوي تر شدن موضع ميانه روها و تضعيف تندروها کمک کند، از اين احبار مي توان به اين موضوعات پي برد که طرف هاي مقابل عطش زيادي براي استفاده از ظرفيت هاي علمي جمهوري اسلامي ايران دارند و اين گزارش ها نشان از رتبه بالا و توانايي علمي کشور مان دارد.
از آن جايي که روشن است، بعد از تشکيل دولت تدبير و اميد، تيمي از مقامات کارآزموده براي بهبود روابط ديپلماتيک با غرب شکل گرفت و اين قدرت ديپلماسي سبب شد تا زمينه اي براي ايجاد توافق هسته اي ماه گذشته در ژنو ايجاد شود. حال سوال اين است که اين قدرت که لازمه بدنه ديپلماسي بوده، به تنهايي مي تواند کار را از پيش ببرد؟
براي تقويت اين تغييرات مي توان به پروژه هاي علمي متعدد کشور اشاره کرد که مي تواند پايه واساس روابط ديپلماتيک را تحکيم بخشد. طيف اين پروژه هاي از انرژي هاي سبز گرفته تا برگزاري اجلاس وزيران و عالي رتبگان علمي ايران- آمريکا/ اتحاديه اروپا است. بنابراين اين پروژه ها مي توانند به طور ملموسي روند ديپلماتيک در جهت دستيابي به راه حل جامع بر سر برنامه هاي هسته اي را تسهيل کنند و از شدت گرفتن دوره سياست هاي مقابله جويانه غرب جلوگيري کرد.
نظر به مسائل فوق گفت و گويي را با علي مرتضي بيرنگ، معاون امور بين الملل و تبادل فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ترتيب داديم. وي طي صدور حکمي از طرف رياست بنياد ملي نخبگان به عنوان مشاور اموربين الملل بنياد نيز منصوب شد.

ابتدا خواهشمندم تعريفي از ديپلماسي فناوري داشته باشيد و عنوان کنيد که پايگذار اين نوع ديپلماسي کدام کشور است؟
بحث ديپلماسي فناوري دو رويکرد دارد، ابتدا استفاده از ظرفيت دستگاه ديپلماسي براي توسعه همکاري هاي علمي و فناوري با کشورهاي ديگر است؛ اين که ما از ظرفيت هاي وزارت امورخارجه، ديپلمات ها، سفيران و سفرهاي ديپلماتيک کمسيون هاي مشترک استفاده کنيم. رويکرد ديگر استفاده از گفتمان علمي و فناوري براي توسعه مناسبات سياسي و ديپلماتيک با ديگر کشورها مي باشد. که در بعضي زمان ها روابط سياسي ديپلماتيک با ديگر کشورها دچار آسيب مي شود که مي توان با استفاده از حوزه هاي ديگر تقويت اين روابط را شاهد بود.
بحث ديپلماسي فناوري ابتدا از کشور آمريکا شروع شد، اين کشور از نظر تئوري و نظري در اين حوزه پيشگام بوده و متاسفانه از جنبه هاي منفي ديپلماسي فناوري استفاده مي کند که يکي از اين جنبه هاي منفي تحريم ها مي باشد.

در جهت استفاده از ظرفيت ديپلماسي براي توسعه همکارهاي فناوري با همکاري نهادهاي ذيربط بالاخص وزارت امور خارجه چه فعايت هايي انجام شده يا در دست اقدام است؟
در اصل بحث اصلي در حوزه ديپلماسي فناوري ايجاد روابط مناسب با کشورهاي ديگر است که اين معاونت به خوبي توانسته با همکاري با وزارت امورخارجه موفق ظاهر شود. همکاري با وزارت امورخارجه نتايج بسيار مناسبي داشته که معرفي ظرفيت ها و دستاوردهاي علمي و فناووري جمهوري اسلامي ايران از جمله اين نتايج مي باشد. در حال حاضر معاونت در اوج همکاري با وزارت امورخارجه به سر مي برد؛ مردادماه سال گذشته سمينار سفيران برگزار شد که در حاشيه آن سندي بين معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و وزارت امورخارجه امضا شد، ماحصل اين سند توسعه ديپلماسي کشور مي باشد. همچنين در درجات علمي که وزارت امورخارجه به ديپلمات ها اعطا مي کند که طي آن، دوره هايي مبني بر ديپلماسي علمي و فناوري را نيز بايد گذرانده باشند. دانشکده روابط بين الملل وزارت امورخاجه نيز رشته ديپلماسي فناوري ايجاد کرد، همچنين با همکاري وزارت امورخارجه گروه پژوهشي را براي بخش ديپلماسي فناوري و توسعه در اين امر تشکيل داده ايم.

در جهت توسعه روابط ديپلماتيک چگونه از ظرفيت هاي توانمندي فناوري کشور استفاده مي کنيد؟
شما براي توسعه روابط ديپلماتيک بايد ارائه اي از توانمندي ها و ظرفيت هاي دستاورد هاي فناوري داشته باشيد. از اين رو ما گزارشاتي از طريق اين معاونت در خصوص علوم مختلف و دستاوردهاي آنان نظير نانوتکنولوژي، بيوتکنولوژي، ICT، هوافضا، بايوتکنولوژي و انرژي هاي ديگ به صورت مصور و مکتوب براي ديدارهاي ديپلماتيک و نمايندگي هاي مختلف جمهوري اسلامي در خارج از کشور ارسال کرديم. وقتي مقامات و سفيران کشورهاي ديگر هم بر توانمندي ها و دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران مسلط مي شوند در جلساتشان اين گزارش ها به مقامات بالاتر ارجاع داده و به همين ترتيب تمام کشورها متوجه ظرفيت هاي داخلي کشور ما مي شوند، در نتيجه روابط ديپلماتيک نيز به خوبي و آرامش گسترش مي يابد.
به طور مثال مي توان به پيشرفت هاي ايران در بحث سلول هاي بنيادي اشاره کرد، در حال حاضر کشور ما در رده 10 کشور برتر جهان در اين حوزه است. کشورهاي ديگر که پايين تر از ما به سر مي برند براي استفاده از اين ظرفيت ها ناچار به توسعه روابط ديپلماتيک با کشور ما خواهند شد.

درجهت توسعه همکاري هاي فناورانه در قالب کميسيون هاي مشترک همکاري هاي اقتصادي با ديگر کشورها جه برنامه هايي را داريد؟
در بحث کميسيون ها ي مشترک اصل کار با وزارت امورخارجه است؛ ولي مسئوليت بعضي از کميسيون هاي مشترک نيز به وزارت خانه هاي ديگر هم واگذار شده است. در حال حاضر نمي توانيم با بسياري از کشورها که جايگاه اقتصادي مناسب تري را دارند ارتباط برقرار کنيم، اما از طرف ديگر کشورهاي هدف ما که کميسيون هاي مشترک نيز با آن ها داريم، مسئوليت همکاري علمي و فناوري آنان به عهده اين معاونت است. به اين صورت که در قالب کميسيون کارگروه علمي و فناوري با توافقي که با وزارت امورخارجه داشتيم اين راه را براي ما باز گذاشته اند که به پيشرفت در حوزه اقتصادي بين الملل نيز دست پيدا کنيم و شاهد خبرهاي خوب در حوزه اقتصادي و علمي فناوري کشور در آينده خواهيم بود.

در قبال سياستگذاري و نظارت بر عضويت نهادها و تشکل فناورانه در مجامع و سازمان هاي بين المللي با رويکرد نفع حداکثري کشور چه تدابيري در نظر گرفته ايد؟
از زمان گذشته تا کنون نتوانسته ايم از ظرفيت هاي موجود در سازمان هاي بين المللي استفاده کنيم، اين فعاليت هاي ما تنها شامل حق عضويت و جلسات سالانه بوده که اين امر در شان جمهوري اسلامي ايران نخواهد بود. اين در حالي است که کشورهايي مانند چين و هند از اين سازمان ها به صورت فوق العاده اي استفاده کامل را دارند، يعني برنامه ها و گرندهاي آن سازمان را سمت کشور خودشان حمايت مي کنند.
در يک سال گذشته يکي از موارد توافقي که با وزارت امورخارجه داشتيم، همين بحث پيدا کردن جايگاه اصلي کشورمان است که بتوانيم به مقامي درخور شايسته نام جمهوري اسلامي ايران دست پيدا کنيم.

در جهت موفقيت نهايي در مذاکرات دوره اي 5+1 بسته پيشنهادي از طرف معاونت براي تيم مذاکره کننده داريد؟
چندي پيش مصاحبه اي از دکتر ظريف ديدم که وي عنوان کرده بود "يکي از دلايل موفقيت در اين مذاکرات و پيشرفت آن استفاده از ديپلماسي فناوري است"؛ زماني که فقط بحث فعاليت هاي فناوري هسته اي است، طرف مذاکره کننده بخاطر ترس از استفاده نابجا از اين انرژي بر عليه خودش، اقدام به توقف اين فعاليت ها به هر نحو مي کند. اما زماني که در حوزه هاي مختلف علمي دستاورد هاي زيادي داريد، طرف مقابل هم نمي تواند به صورت حذفي با اين برنامه ها برخورد کند و موضع مذاکره کننده ناخودآگاه تغيير مي کند. اينجا جايي است که توافق براي طرف مقابل حکم پيروزي در مذاکره را دارد و مي تواند از طريق تبادل فناوري به پيشرفت کشور خود کمک کند.

برنامه هاي اصلي آينده علمي کشور در خصوص توسعه روابط ديپلماسي به چه صورت است؟
ابتدا بحث ديپلماسي فناوري براي کشورهاي در حال توسعه و همين طور عضو جنبش عدم تعهد دو سال پيش از طرف کشور ما مطرح شد. که اين موضوع بحث تازه اي بود و با استقبال طرف هاي مقابل روبرو شد. کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد مرکزي دارند به عنوان مرکز علمي و فناوري که در دهلي نو مستقر است. با ارتباطي که با اين مرکز برقرار کرديم، سالانه اجلاس هايي در کشورهاي مربوطه برگزار مي شود و ارديبهشت 91 اين اجلاس در ايران برگزار شد. پيوست اين اقدامات مکاتبه اي با دبيرخانه جنبش عدم تعهد انجام شد که پس از آن در نيويورک نيز نشست مقامات علمي و فناوري با رويکرد ديپلماسي فناوري برگزار شد که در خواست ما براي نشست بعدي اسفند امسال در است. ماحصل اين نشست ها توسعه و پيشرفت ديپلماسي فناوري بين کشورهاي جنبش عدم تعهد است. که اميدواريم با درخواست مبني بر انجام اين نشست در تهران موافقت شود.

-احسان سرشت













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن